Gå til innhold

Barn med allergi i barnehagen - frustrerende regler for alle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg regner med jeg får en del pepper for denne, men jeg må bare lufte litt frustrasjon...

I barnehagen til sønnen min har det nå begynt et barn med eggeallergi. Det er ikke noe problem, om det bare hadde vært slik at det var tilstrekkelig at de ansatte sørget for at han ikke spiste egg. Og ved bursdagsfeiringer og sånt kan vi selvsagt sørge for at det finnes et eggefritt alternativ. 

Men...det er visst snakk om så ekstrem allergi at det ikke kan finnes spor av dette i rommet. Så nå har alle fått en liste med diverse pålegg som ikke kan has på matpakken, restriksjoner på brødtyper og annet, streng beskjed om å kryssjekke alle innholdsfortegnelser, pannekakefredagene er avlyst osv osv. På toppen av alt har vi fått beskjed om at ingen av barna kan spise noe eggholdig til frokost hjemme heller, fordi spor kan bli med i barnehagen...

Altså: Jeg har all mulig sympati med barnet og foreldrene dersom denne allergien faktisk er så voldsom. Men samtidig er det frustrerende for oss andre foreldre og barn. Er det virkelig riktig å la dette gå så mye ut over de andre? Burde ikke foreldrene prøve å få plass i en barnehage som er tilpasset dette eller har andre med allergier?

I dag var det et av de andre barna som hadde med matpakke til frokost. Styreren spurte om det var kaviarmix, noe moren bekreftet. Da røsket styreren matpakken unna og sprang som en gal avgårde med den, for kaviarmix inneholder visst egg... Igjen satt et hylgråtende jente som ble lei seg og ikke skjønte noenting. 

Hva tenker dere om dette? Er det bare jeg som er aldeles kald og ufølsom som synes dette blir litt ugreit for både barn, foreldre og personale?

Anonymkode: a27ab...c5b

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at det er drit irriterende, men det er dessverre ikke noe å gjøre noe med. Men hadde tenkt akkurat det samme som deg, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at her burde barnehagen stå for alle måltider, så har de mye større kontroll på hva slags mat som spises.

I barnahagene som mine har gått i barnehagen stått for alle måltider og det syns jeg er helt topp. da blir det likt for alle i alle situasjoner. Man slipper diskusjoner(og misnøye) om ingen yoghurt, ikke søtt pålegg, ta hensyn til allergier osv.

Anonymkode: 40079...45a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kommunale barnehager har vel ikke mulighet til å være fullkost? Det har jo med makspris å gjøre, og det er ikke lov å få foreldrene til å betale mer for maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dorey skrev:

Men kommunale barnehager har vel ikke mulighet til å være fullkost? Det har jo med makspris å gjøre, og det er ikke lov å få foreldrene til å betale mer for maten.

Mine går i kommunalbarnehage, det er fullkost, betaler et par hundre lapper ekstra for maten i mnd.

Anonymkode: 0b2c4...2ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mine går i kommunalbarnehage, det er fullkost, betaler et par hundre lapper ekstra for maten i mnd.

Anonymkode: 0b2c4...2ab

Jøss, det visste jeg ikke var mulig. Men det varierer vel fra kommune til kommune. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dorey skrev:

Jøss, det visste jeg ikke var mulig. Men det varierer vel fra kommune til kommune. :)

Dette står om priser i bhg for den kommunenvi bor i, 

"

Maksimalpris

Fra 1. januar 2017 er maksimalprisen 2730 kroner pr måned. Barnehagene kan ta tilleggsbetaling for kost."

veldig deilig å slippe å styre med matpakker.

Anonymkode: 0b2c4...2ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med jeg får en del pepper for denne, men jeg må bare lufte litt frustrasjon...

I barnehagen til sønnen min har det nå begynt et barn med eggeallergi. Det er ikke noe problem, om det bare hadde vært slik at det var tilstrekkelig at de ansatte sørget for at han ikke spiste egg. Og ved bursdagsfeiringer og sånt kan vi selvsagt sørge for at det finnes et eggefritt alternativ. 

Men...det er visst snakk om så ekstrem allergi at det ikke kan finnes spor av dette i rommet. Så nå har alle fått en liste med diverse pålegg som ikke kan has på matpakken, restriksjoner på brødtyper og annet, streng beskjed om å kryssjekke alle innholdsfortegnelser, pannekakefredagene er avlyst osv osv. På toppen av alt har vi fått beskjed om at ingen av barna kan spise noe eggholdig til frokost hjemme heller, fordi spor kan bli med i barnehagen...

Altså: Jeg har all mulig sympati med barnet og foreldrene dersom denne allergien faktisk er så voldsom. Men samtidig er det frustrerende for oss andre foreldre og barn. Er det virkelig riktig å la dette gå så mye ut over de andre? Burde ikke foreldrene prøve å få plass i en barnehage som er tilpasset dette eller har andre med allergier?

I dag var det et av de andre barna som hadde med matpakke til frokost. Styreren spurte om det var kaviarmix, noe moren bekreftet. Da røsket styreren matpakken unna og sprang som en gal avgårde med den, for kaviarmix inneholder visst egg... Igjen satt et hylgråtende jente som ble lei seg og ikke skjønte noenting. 

Hva tenker dere om dette? Er det bare jeg som er aldeles kald og ufølsom som synes dette blir litt ugreit for både barn, foreldre og personale?

Anonymkode: a27ab...c5b

Jeg er førskolelærer og forstår tankegangen din 100%. Det pålegges andre familier et ansvar som om de selv hadde barn med allergi.. Det er mye å kreve av andre.. Og dette sier jeg med all sympati for det allergiske barnet og dets familie, det handler ikke om at det er deres skyld o.l.

Problemet er jo at det finnes få alternativer, skal ikke familier med barn med sterk allergi få benytte seg av barnehagetilbudet? Ha egne barnehager tilpasset disse?

Har dessverre ingen svar men forstår frustrasjonen din helt og holdent.

Anonymkode: ec12e...c90

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Dorey skrev:

Men kommunale barnehager har vel ikke mulighet til å være fullkost? Det har jo med makspris å gjøre, og det er ikke lov å få foreldrene til å betale mer for maten.

Var fullkost i den kommunale barnehagen vi hadde. Betalte 430 i matpenger i mnd, i tillegg til 2655 kr for fulltidplass

Anonymkode: 40079...45a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo barnehagen løse på en annen måte. Hva med at de står for all mat? Frokost, lunsj og evt. varmmåltid. Evt. at dere spytter litt penger i en felles "matkasse" som barnehagen kan bruke. Da har de full kontroll og dere og barna trenger ikke være redd/tenke på om det finnes egg i maten. 

Men hva gjør dette barnet i andre situasjoner da? F.eks på bussen, når han/hun deltar i ulike aktiviteter (fritidsaktiviteter og besøker sentre, butikker osv)? Flere han/hun møter på gjennom dagen kan jo ha spist egg. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg kjempegodt! Dere foreldre må jo følge er forferdelig strengt regime selv. Men dette barnet kan vel knapt bevege seg på offentlige steder da? På kafeer, kjøpesenter, bussen o.l kan det jo alltid være spor av egg. 

Lurer egentlig på om det er så alvorlig som foreldrene sier. Har barnet fått en kjempereaksjon på egg før? Vi hadde en gutt i min sønns barnehage som ikke tålte melk, og himmel og jord ble satt i bevegelse for at ikke melk skulle komme i nærheten av han. Det viste seg at han bare fikk litt kløe av å drikke melk selv..😝

Anonymkode: 2e39d...e12

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som en veldig stressende løsning for alle innvolverte. Støtter de over her som foreslår at barnehagen innfører fullkost, foreldresponset matkasse eller lignende. Jeg ville tatt det opp med ledelsen :) Forøvrig må jeg bare tipse om at man fint kan lage pannekaker uten egg: http://juliecv.blogg.no/1300274246_pannekaker_uten_egg_t.html

Anonymkode: 3be32...715

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tatt opp med barnehagen at det er veldig stressende for alle når man må gå med konstant angst for å forgifte et annet barn. Fullkost høres ut som den perfekte løsning.

Hvis vi hadde foreslått fullkost-barnehage hos oss, hadde vi dessverre ikke kommet langt. På vår barnehage i Trondheim (og vår forrige i Trondheim) betaler alle makspris for kost i tillegg til makspris for barnehage. Til tross for at de har med matpakker til alle måltider, og får kun et måltid i uka av barnehagen. Har inntrykk av at kostprisen må betales maksimalt, uansett hvor lite mat som blir sponset av barnehagen. Det er vel en måte de sparer penger på...

Anonymkode: d7242...52d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er forståelig at litt ekstra styr for dere er tøft og vanskelig. Full sympati med dere. Altså, alternativet til det andre barnet er jo kanskje død i verste tilfelle når det er såpass allergisk, og det er jo ingenting mot hva dere går igjennom. :)

Stå på krava ved å få sparka denne ungen ut av barnehagen så dere slipper å ta hensyn. :) 

Anonymkode: b7c14...c70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville tatt opp med barnehagen at det er veldig stressende for alle når man må gå med konstant angst for å forgifte et annet barn. Fullkost høres ut som den perfekte løsning.

Hvis vi hadde foreslått fullkost-barnehage hos oss, hadde vi dessverre ikke kommet langt. På vår barnehage i Trondheim (og vår forrige i Trondheim) betaler alle makspris for kost i tillegg til makspris for barnehage. Til tross for at de har med matpakker til alle måltider, og får kun et måltid i uka av barnehagen. Har inntrykk av at kostprisen må betales maksimalt, uansett hvor lite mat som blir sponset av barnehagen. Det er vel en måte de sparer penger på...

Anonymkode: d7242...52d

Da ville jeg krevd å få en oversikt over hvordan matpengene blir disponert, og dersom svaret ikke var tilfredsstillende ville jeg tatt det med til kommunen. Jeg har erfaring med både frokost og fullkost, og prisen skal gjenspeile antall måltid 

Anonymkode: 3a47c...275

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde nok gjort mitt for å få bytta barnehage, dersom vi måtte lagt om hjemmekosthold i tillegg. 

Mitt barn har selv allergier, og her er derfor egg blitt en viktig del av å få i han de næringsstoffene han trenger ila dagen, ettersom det er en del annet han ikke kan spise. 

Anonymkode: 78cd2...30b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage får de alle måltider tilberedt i barnehagen. Det må da være mye mer praktisk enn at alle barnefamiliene blir nødt til å kjøpe inn spesielle brød, bestemt pålegg, huske på å unngå ditt og datt osv. En ting er at det gjør det enklere for alle foreldrene, men man unngår jo også situasjoner der noen av barna likevel kommer i barnehagen med feil pålegg på brødskiven (selvfølgelig kommer det til å skje igjen), og det oppstår en potensielt farlig situasjon for det ene barnet.

Nå er det ikke alle steder det er flust om barnehageplassene, og man kan ikke nødvendigvis velge fritt hvor barnet skal gå. Og kanskje er det andre praktiske årsaker som gjør akkurat denne barnehagen best for familien med det allergiske barnet. Sånn sett bør vel barnehagen vurdere å innføre fullkost. Ta det opp med de som jobber der?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt barn i bhg. med et sånt barn. Ja det er stress, men alternativet et at ungen dør av anafylaktisk sjokk. 
Av erfaring kan jeg si at det er ganske traumatisk for de andre barna, når lekekameraten deres får en hyperallergisk reaksjon å må hentes av ambulansen.
Du venner det til det :)

Anonymkode: 0daa9...d56

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville krevd fullkost eller vurdert å bytte barnehage. Akkurat som en over her så har jeg også ett barn med allergier, så stor del av kosten inneholder egg, og det er ikke noe vi har mulighet til å unngå. Så ville blitt full kræsj.

Anonymkode: 35b9d...706

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...