Gå til innhold

Plastisk kirurgi i utlandet - Er det verdt det?


Anonym_jente28

Anbefalte innlegg

Har slitt litt med selvtilliten de siste årene på grunn av nesen min. Den er krokete og for bred over neseryggen. Ønsker plastisk kirurgi for å gjøre den litt mer “normal”, og skjønner at jeg må dekke det av egen lomme. Etter å ha undersøkt litt omkring priser, ser jeg at det vil koste veldig mye penger å få jobben gjort i Norge.

Har blant annet basert meg på prislista til Akademiklinikken, som viser at det koster over 50 000 kroner for neseplastikk. Det blir ikke aktuelt for meg og det budsjettet jeg har å ta av, med mindre jeg bruker kredittkortet. Og det er siste utvei liksom..

Er det noen som har kunnskap til/erfaring med å reise utenlands? Jeg får forresten ingenting dekket av staten, da det kun er snakk om et kosmetisk inngrep - versus medisinsk : (

 

Har lest litt om Latvia og Estland. Virker som at mange drar dit for denne typen arbeid. Ser også at prisene er inntil ⅓ av de norske. Men blir jo litt usikker på om kvaliteten er den samme.

 

Noen som har tips til hva jeg burde sjekke ut, eller om det finnes forum for folk som ønsker diskutere denne typen inngrep? Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke turt å operere slikt i andre land. Dersom noe skulle gå galt eller nesen din ikke blir slik den skal har du heller ingen forsikring slik du vil ha i Norge. 

50 000 er mye penger, men likevel har du en helt annen trygghet enn det du har dersom du opererer utenlands. 

Selv sparer jeg opp for å operere brystene (Jeg er flat som en pannekake, får ikke kjøpt undertøy smått nok undertøy, tør ikke vise meg for noen og det har gått så langt at jeg ikke lenger klarer å se meg i speilet heller.). Jeg har allerede vært til konsultasjon og fått informasjon og ca pris. Hadde jeg fått lån hadde ikke det vært noen tvil. Men det får jeg ikke, så da sparer jeg heller minimum den summen jeg ville betalt ned på lån i mnd, og mer når jeg har mulighet. Drar jeg til Sverige er prisen mye lavere, men jeg vil heller ha godt utført jobb med forsikring enn å spare penger. For blir det krøll må jobben gjøres om uansett, og prisen blir mye verre. 

Anonymkode: f9aa2...d05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verdt å få resistente bakterier som MRSA bare for noe så overfladisk? Antibiotikaresistens er et alvorlig problem som allerede tar mange menneskeliv, og vi er heldige som har det såpass under kontroll i Skandinavia. Du vil ikke være en av de som bidrar til at det kommer ut av kontroll i Skandinavia og du vil ikke være en av de som må ligge på isolat resten av livet.

Anonymkode: f4f11...0d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen faktorer å tenke over;

- det er mer antibiotikaresistens i utlandet, som betyr at en infekjson kan bli vanskelig å behandle, evt at du bli bærer av resistente bakterier som skaper trøbbel for deg seienre

- dersom du får komplikasjoner i etterkant kan du ikke sikke innom klinikken for ny vurdering /oppfølging, tenker at det gror skjevt, ikke ser pent ut, sting løsner e.l

- hvis du blir alvorlig syke under eller like etter inngrepet i utlandet vil du som eøs borger få hjelp tilsvarende landets egne borgere på et offentlig sykehus. Du har imidlertid ingen garanti for standarden på dette sykehuset, det offentlige dekker ikke hjemreise til Norge, og det gjør som regel heller ikke reiseforsikringen når det er snakk om et planlagt inngrep. 

Konklusjon; utgiftene kan fort overstige det du sparer ved å operere deg i utlandet. 

Anonymkode: e91af...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare nei! Du må ikke operere i utlandet hvis ikke du må (blir akutt syk i utlandet).

Anonymkode: 820cd...3c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det verdt å få resistente bakterier som MRSA bare for noe så overfladisk? Antibiotikaresistens er et alvorlig problem som allerede tar mange menneskeliv, og vi er heldige som har det såpass under kontroll i Skandinavia. Du vil ikke være en av de som bidrar til at det kommer ut av kontroll i Skandinavia og du vil ikke være en av de som må ligge på isolat resten av livet.

Anonymkode: f4f11...0d1

Joda, jeg skjønner at det er sjanse for å pådra seg sykdommer...slik som MRSA. Men det er jo Estland og Latvia vi snakker om, og ikke den tredje verden. Tror mange fortsatt ser på disse landene som øst-blokk, uten et fungerende helsevesen. Det stemmer jo ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke turt å operere slikt i andre land. Dersom noe skulle gå galt eller nesen din ikke blir slik den skal har du heller ingen forsikring slik du vil ha i Norge. 

50 000 er mye penger, men likevel har du en helt annen trygghet enn det du har dersom du opererer utenlands. 

Selv sparer jeg opp for å operere brystene (Jeg er flat som en pannekake, får ikke kjøpt undertøy smått nok undertøy, tør ikke vise meg for noen og det har gått så langt at jeg ikke lenger klarer å se meg i speilet heller.). Jeg har allerede vært til konsultasjon og fått informasjon og ca pris. Hadde jeg fått lån hadde ikke det vært noen tvil. Men det får jeg ikke, så da sparer jeg heller minimum den summen jeg ville betalt ned på lån i mnd, og mer når jeg har mulighet. Drar jeg til Sverige er prisen mye lavere, men jeg vil heller ha godt utført jobb med forsikring enn å spare penger. For blir det krøll må jobben gjøres om uansett, og prisen blir mye verre. 

Anonymkode: f9aa2...d05

Det er egentlig et veldig bra poeng. Kjedelig hvis noe går galt, og jeg må reise tilbake for oppfølgning. Da får jeg heller ikke noe dekket av staten, hvis jeg forstår reglene rett :klo:

Skal jeg ta hånd om arbeidet hjemme, må jeg også låne penger....eller vente veldig lenge til jeg får spart opp alt. Har et Re:member Mastercard jeg kan bruke, med rundt 50 dagers betalingsutsettelse. Synes bare at det er så utrolig høye renter på disse kortene. Blir jo snakk om tusenvis av kroner kun i rentekostnader hvis jeg skal finansiere hele inngrepet.

Var også inne hos en side som heter Kredittkortinfo.no for å sammenligne litt. Ser at det varierer litt mht. rentenivå for hvert kort. Har du noen tips til hva som lønner seg, eller om jeg burde låne penger andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym_jente28 skrev:

Joda, jeg skjønner at det er sjanse for å pådra seg sykdommer...slik som MRSA. Men det er jo Estland og Latvia vi snakker om, og ikke den tredje verden. Tror mange fortsatt ser på disse landene som øst-blokk, uten et fungerende helsevesen. Det stemmer jo ikke. 

Nå er det ikke slik lengre at det er kun i u-land det er problemer med resistente bakterier... Jeg synes det er skremmende at folk ikke har kunnskap om dette til tross for enorme mengder mediaoppslag om temaet. 

 

Anonymkode: f4f11...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du ikke finne på å gjøre! Følg med på Kirurgiske Katastrofer på TV (FEM eller tv 3 tror jeg)
Folk gjennomfører billige operasjoner og det går til helvete så har de et problem de ikke kan gjøre noe med på mange år fordi det må gro ordentlig først (neseoperasjon må gro i to år før man kan gjøre noe nytt/før det er ferdig grodd) , også får de proffe kirurgene sjokk fordi det er gjort så dårlig kirurgisk jobb på de. Og selv om kirurger i utlandet kan være dyktige så har man aldri en garanti ved noen type inngrep eller operasjoner, og du har ingen rett på oppfølging eller forsikring om noe skulle gå galt.

det du også må vurdere er at i land på Latvia, Estland, Tyrkia, Spania, der har de et helt annet neseideal enn her, og lager nesene så små at man ikke kan ha solbriller på uten at de må være nese på nesevingene, og tenk den dagen man blir gammel og trenger briller da og de ikke kan sitte på nesen engang...

De aller aller aller fleste har en nese som passer til deres ansikt, slutt å sammenlign deg med andres neser, og bli glad i den nesa du har :) Hadde vel vært verre om du plutselig endte opp med en nese du likte enda dårligere , og kanskje med pusteproblemer eller dryppende slimhinneproblemer for resten av livet...

Anonymkode: 273a2...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...