Gå til innhold

Stå fram i media å kalle seg fattig...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, tussi84 skrev:

Så elendig kosthold.. nudler er bare masse tomme karbohydrater. Kneip brød til 5 kr er halv grovt og nesten som loff. Ferdig posene med tomatsaus og makaroni inneholder mye karbohydrater og sikker. Å leve slik du hevder i lengden er ikke bra for kropp eller blodsukkeret. En ting er å leve sånn som student av og til, en annen ting er resten av livet sitt. 

Enig

Med mine sykdommer så hadde et slikt kosthold ført til kraftigere smerter, nærmest blitt sengeliggende, iallefall på vinterhalvåret. Jeg hadde blitt skikkelig syk av å ete slik. 

Og jeg vet for jeg har vært nødt for å å spise slik en periode. 

Anonymkode: f22d5...ec4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, tussi84 skrev:

Så elendig kosthold.. nudler er bare masse tomme karbohydrater. Kneip brød til 5 kr er halv grovt og nesten som loff. Ferdig posene med tomatsaus og makaroni inneholder mye karbohydrater og sikker. Å leve slik du hevder i lengden er ikke bra for kropp eller blodsukkeret. En ting er å leve sånn som student av og til, en annen ting er resten av livet sitt. 

Billigkneipen er jo nesten det beste brødet man får kjøpt. Og det er langt unna loff. Smak og behag selvsagt.

Anonymkode: 1f36b...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig

Med mine sykdommer så hadde et slikt kosthold ført til kraftigere smerter, nærmest blitt sengeliggende, iallefall på vinterhalvåret. Jeg hadde blitt skikkelig syk av å ete slik. 

Og jeg vet for jeg har vært nødt for å å spise slik en periode. 

Anonymkode: f22d5...ec4

Jeg hadde lagt på meg masse av et slikt kosthold. Oppvokst med en del halv fabrakita da jeg bodde hjemme og la på meg mange kg pga en sykdom jeg ikke visste jeg hadde den gang . Var først etter jeg hadde bodd for meg selv noen år at jeg la om kostholdet litt og vektoppgang stoppet..gikk også med litt men det er en Annen historie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎08‎.‎2017 den 2.28, AnonymBruker skrev:

Her:

Og her:

 

Anonymkode: 6bde7...3fb

hvis du tror det kun er støm og husleie som skal betales når man bor alene så tar du feil. jeg bor billig men er avhengig av buss derav busskort til 800 pr mnd. så har du innboforsikring,telefon etc.

Anonymkode: c6314...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun absolutt må røyke, er det billigere med tobakk enn med sigaretter. Litt økonomisk sans må man kunne forvente av folk - ihvertfall om de kaller seg fattig. 

Anonymkode: 6f6f9...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var lærling. Tjente jeg 3.500,- i måneden. Hybelen kostet kr 2.500,- Da satt jeg med kr 500 i åneden til alt. Jeg syns da at jeg hadde god råd. Levde 2 år slik og lærte mye om økonomi jeg har tatt med meg videre i livet. 

Anonymkode: c9e43...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var lærling. Tjente jeg 3.500,- i måneden. Hybelen kostet kr 2.500,- Da satt jeg med kr 500 i åneden til alt. Jeg syns da at jeg hadde god råd. Levde 2 år slik og lærte mye om økonomi jeg har tatt med meg videre i livet. 

Anonymkode: c9e43...16b

Du mener, når du visste at det var en overgangsperiode i livet? I mens det er noe ganske annet å være fattig for resten av livet, alltid vite at du vil aldri kunne dra på kino med venner, dra ut og spise med venner, aldri aldri aldri kunne dra på ferie med venner, for du har rett og slett ikke penger til det?

Anonymkode: d21ec...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du mener, når du visste at det var en overgangsperiode i livet? I mens det er noe ganske annet å være fattig for resten av livet, alltid vite at du vil aldri kunne dra på kino med venner, dra ut og spise med venner, aldri aldri aldri kunne dra på ferie med venner, for du har rett og slett ikke penger til det?

Anonymkode: d21ec...5e1

Hva med lavtlønnede? De har heller ikke råd til å gjøre de tingene du lister opp, og de jobber faktisk. De havner også nederst på rangstigen som pensjonister. 

Anonymkode: 6f6f9...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ja, fattige folk røyker. Det er knapt noen sensasjon. Karakterbristen ligger ikke i Stensholts bruk av nikotin, men hos dem som mener de har rett til å sette seg til doms over folk som er mer utsatt enn dem selv. De som føler seg berettiget til å synse om hva de aller fattigste i samfunnet gjør med de få kronene de rår over. Hva hvis Stensholt hadde hatt et kjæledyr? Eller spiste sjokolade? Dersom hun hadde arvet et smykke, ville hun ha rett til å beholde det, enn si bære det? Er det i orden at hun drikker vin, drar på ferie eller kjører bil? I det hele tatt: Hvor vondt og stusslig må en trygdemottaker ha det før smerten er på et akseptabelt nivå, og hun slipper å få pekefingre rettet mot seg?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Deg om det. 

Anonymkode: 6f6f9...fe0

"

De nedlatende og hånlige reaksjonene på Stensholts sigarett gjør at enda færre av dem som går på trygd tør å ytre seg offentlig. Dermed blir en marginalisert gruppe ytterligere marginalisert. Vi risikerer at den virkeligheten de lever i ikke blir en del av den virkeligheten vi diskuterer, ikke engang når det er valgkamp og en av de viktigste sakene er de økende forskjellene.

Reaksjonene på saken om Stensholt og hvordan hele debatten ble avsporet på grunn av en røyk, minner litt om holdningene man hadde til de fattigste på 1800-tallet. I en artikkel om statistikkens historie skriver Hege Roll-Hansen om statsøkonomen Torkel Aschehoug. En prinsippfast mann som mente at de fleste fattige ikke skulle få hjelp: «Han gjorde seg til talsmann for et avskrekkende fattigvesen: for de arbeidsføre fattige skulle det offentlige tilbudet være så dårlig at de foretrakk å holde seg unna – og på den måten bidra til økonomisk vekst». Dette er arbeidslinja på steroider. Eilert Sundt, som drev banebrytende forskning på Christianias fattigste, hadde også en tendens til å forklare de økonomiske problemene med ulike feil og mangler hos dem det gjaldt: «Husfaderens eller husmoderens eller begges dovenskab, skjødesløshet, kort: mangel paa ordens-sans – for ikke at antage grovere laster»."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent samme inntekt som henne, og kan si en ting. Det er ikke alltid økonomien snurrer rundt. -_-
Av å til prioriterer man mat, andre ganger medisiner. Å sparre er omtrent umulig. -_-
Jeg unner henne den lille gleden hun har, for hva ellers har hun? Jeg har ikke råd til å male. :( 
De pengene jeg klarer å skrape sammen må ofte gå til medisiner, lege eller andre nødvendigheter. :( 

Synes folk som fokuserer på den lille gleden hun tar seg, som latterlig og forkastelig. 
Det er ikke som om man velger å gå inn i noe system frivillig. :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viser seg at det er ikke de høyt utdannede eller de med en jobb de trives i som herjer med uføre. Det er....dere andre!:P

Anonymkode: bfc12...051

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...