Gå til innhold

Stå fram i media å kalle seg fattig...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snart kommer det sannsynligvis poteter på tilbud til 5 kr eller mindre per kg. Tror dere denne damen kommer til å sikre seg poteter for det neste halvåret, for under 1/3 av prisen, slik at middag med poteter blir betraktelig billigere?

Anonymkode: 1f36b...148

Litt av det som er utfordringen med å ha lite penger i omløp, er at det ikke er så lett å "kjøpe smart". Det er jo helt sant at det er lurt å kjøpe ting i store kvanta, men om en ikke har pengene til "investeringen", så får man ikke besparelsen. Å bruke store mengder penger på å kjøpe inn til "det neste halvåret" fungerer bare om du har pengene til det. Det er derfor det sies at "det er dyrt å være fattig". 

 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er så fantastisk med middag, egentlig...jeg har full lønn, men spiser aldri middag, gidder ikke å lage. Oppskrytt drit. Stygt spøkelse fra en svunnen tid. 

Anonymkode: 4fb43...b70

Her har du jo i og for seg rett, men jeg vil si at det burde være mulig å velge vekk middag selv, ikke bli nektet middag fordi man ikke har råd. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns forresten det ser ut som hun har falske vipper? Har hun råd til vippeextensions?

Anonymkode: 7fe97...2c7

Nå begynner vi jo bare å bli smålig og usaklige her. I tillegg til at du, som flere tåper på dette forumet, føler du må gjemme deg bak anonymbrukeren når du skal komme med smålig-svadaet ditt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som nevnt i den andre tråden så er det nok ofte grunner til at en er ufør som bidrar til at man har vanskeligere for å treffe de mest fornuftige valgene, og motsatt. Det er tross alt en sammenheng mellom fattigdom og helse, og ikke minst egne valg som fører til dårligere helse. At en ufør person røyker bedrer antagelig hverken helsen, og dermed sjansen til å komme tilbake i arbeid, eller økonomien, men samtidig er det nok veldig mye vanskeligere for en uten jobb og helsemessige problemer både psykisk og fysisk å legge av seg uvaner og ta fornuftige valg, enn en som ellers har alt på stell. For mange tror jeg derfor ikke hovedproblemet ligger i for små bidrag eller at en er lat eller dum, men at man trenger noe å gå til og se frem til, og jeg tror det først og fremst er der vi må gjøre endringene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse trådene er alltid like latterlige. Folk sutrer over uføretrygda (eller innvandrere, alt etter som) som liksom "stjeler" masse penger fra felleskassa. 

Samtidig er det ingen som leer et øyelokk over alle milliardene som unndras i skatt hvert år, gjennom smutthull og skatteparadiser. Å snyte felleskassa for midler er visst helt greit det, så lenge man er rik. Det er langt viktigere å analysere bilder av uføretrygda enslige damer og peke på røyken hun har i hånda. 

Fattigdomsforakt, kalles det. Å være fattig, å ha mindre penger enn gjennomsnittet, og ikke kunne delta i den massive forbruksfesten som Norge har sett de siste femti åra, det er det mest skamfulle av alt. Det handler egentlig ikke om "felleskassa". Det handler om en dypere forakt for de som har falt utenfor, og som tør å vise seg frem i media.

Anonymkode: 78057...aca

DETTE!

 

Hun gir de med svært lav inntekt et ansikt. Hun kan for alt dere vet ha fått bommet sigaretten av journalisten/fotografen. Eller fått en kartong av en slektning som hadde vært på ferie. 

Anonymkode: 48bb0...969

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er for øvrig tett knyttet til psykisk sykdom og angst.

Da jeg jobbet på psykiatrisk avdeling ved siden av studiene så røyket nær sagt alle fast innlagte pasienter. Ikke fordi de ikke hadde vett nok til å skjønne at det koster penger/er usunt, men fordi det er en måte å roe seg ned på, holde angsten under kontroll (man tar seg en røyk hver gang man kjenner uroen), en dyptgripende emosjonell "trøst" i mangel på noe bedre. For en frisk, glad person med alle ressurser går det greit å stumpe røyken, men for en psykisk syk person med angstproblematikk er det ikke det samme. Tanken på å miste røyken i hverdagen kan fremkalle like mye angst og uro som andre ting. For oss som jobbet på avdelingen var røykeavvenning veldig langt nede på prioriteringslista når det gjaldt pasientene, nettopp fordi det bleknet veldig i forhold til de andre tingene pasienten sleit med. 

Dama i artikkelen til TS har post-traumatisk stressyndrom. 

Anonymkode: 78057...aca

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de er friske 20 åringer, ofte heltidsstudenter - noe som krever å bruke tid på studiene. Også må de ha en jobb ved siden av det også for å få det til å gå rundt. Studentkollektiv er heller ikke rimelig, min student betaler 4900,- i mnd, og selv om h*n er hjemme hele sommeren og får gratis mat, så må fortsatt boutgiftene betales. Nå betaler jeg hjemreiser, tlf, forsikringer, lege, tannlege for min student, men ikke alle får dette av sine foreldre. 

Anonymkode: 6f6f9...fe0

Helt utrolig gavmildt av deg å betale dette for din student. Hva underviser du i?

Anonymkode: 5cc29...ea0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns forresten det ser ut som hun har falske vipper? Har hun råd til vippeextensions?

Anonymkode: 7fe97...2c7

Kan være en gave,må man spekulere i absolutt alt? Herregud... derfor jeg ikke tørr å fortelle folk at jeg er ufør, jeg er kjempeflink til å få handla dyre klær og ting meget billig ala 90% avslag på stormbergs nettbutikk osv. Men jeg gidder ikke at folk se på meg og spekulere hvordan jeg som ufør har råd til alt mulig.....

Anonymkode: 7a48c...c45

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være en gave,må man spekulere i absolutt alt? Herregud... derfor jeg ikke tørr å fortelle folk at jeg er ufør, jeg er kjempeflink til å få handla dyre klær og ting meget billig ala 90% avslag på stormbergs nettbutikk osv. Men jeg gidder ikke at folk se på meg og spekulere hvordan jeg som ufør har råd til alt mulig.....

Anonymkode: 7a48c...c45

Hvorfor gidder du ikke være tilfreds med dine fornuftige økonomiske valg? Det viser jo bare at man kan ha et fornuftig forbruk og likevel leve godt. Valgfritt å svare meg selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JesusElskerAlle
8 timer siden, Horten Market skrev:

.. Men saken viser at vi kanskje har en latterlig definisjon av "fattig" når de har råd til luksus som røyk. Og når de prioriterer røyk fremfor middag, så forteller kanskje det noe om hvorfor de er fattig.

Det bør være lov å stille slike spørsmål uten å bli meid ned. Tross alt er det fellesskapets penger, så dette har alle noe med.

Selvfølgelig, men når en person er avhengig kan det være vanskelig å prioritere annerledes. Ikke at det er positivt at røyken kommer før andre ting, men det er nok en kjensgjerning at avhengigheter i mange tilfeller går utover andre ting som burde vært mer viktige, i dette tilfellet; middag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Horten Market skrev:

.. Men saken viser at vi kanskje har en latterlig definisjon av "fattig" når de har råd til luksus som røyk. Og når de prioriterer røyk fremfor middag, så forteller kanskje det noe om hvorfor de er fattig.

Det bør være lov å stille slike spørsmål uten å bli meid ned. Tross alt er det fellesskapets penger, så dette har alle noe med.

Jeg er ufør. De eneste som har noe med hva jeg bruker penger til er jeg og mannen min (vi har felles økonomi). Hadde vi vært avhengig av sosialstønad i tillegg hadde nav hatt noe med det. Selv om jeg er ufør forbeholder jeg meg retten til å gjøre mine egne prioriteringer. Jeg har til og med hobby som jeg bruker penger på, og vi skal skaffe oss husdyr. Folk ser hva vi bruker penger til, hva vi velger bort er ikke like synlig.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til sammenligning, så har studenter i underkant av 8000,- i mnd. 

Anonymkode: 6f6f9...fe0

Jeg er drittlei av at uføre og studenter sammenlignes. Vent til du har prøvd begge deler, se hva du synes om sammenligningen da.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utmerket godt klar over hvordan det ville fungert i et annet  land, det er ikke en mulighet jeg har på noe som helst plan lik de fleste uføre. Det er en annen bruker som sa jeg bare kunne dra til Kosovo. Klart det ikke finnes noe bare i det i det hele tatt.

Hvis jeg var frisk derimot, ville jeg flyttet uten snev av tvil fordi Norge er et elitesamfunn der alt dreier seg om å sparke alle som ligger nede uansett grunn og jeg forstår ikke hva oppegående folk som har helt ok liv selv får ut av det. Til slutt går man lei av det og gidder ikke ta sånt piss lenger fra folk som burde vite bedre og slår heller bare tilbake om man kan snarere en å gå inn i en poengløs diskusjon mot folk som faktisk bare ikke vet en dritt om ting de ikke har følt på egen kropp, og ikke har fantasi nok til å prøve sett seg inn i hvordan de selv ville hatt det om de ikke kunne arbeide mer og plutselig var pariaklasse i kraft av det selv om en selv er den samme personen som før, bare uten de samme mulighetene som før.

Som dama i artikkelen. Hvorfor henge seg opp i den jævla røyken, fremfor å diskutere hva som er et verdig liv? Mange sider med "et verdig liv" handler ikke engang om fattigdom/penger. Fattigdom er ikke det største problemet til uføre i Norge selv for de uføre som lever i nettopp fattigdom. Der er helt andre aspekter med "et verdig liv" som sliter mest på de fleste av oss i tillegg til  det som er grunnene for at man er ufør som egentlig er nok å håndtere. Jeg vil ikke håndtere mer en min egen sykdom, fordi det er faktisk nok for meg! Jeg vil ikke håndtere et hav av dritt, pisspreik og idiotiske folk som ikke aner hva de prater om. Jeg kjenner INGEN uføre som har et bra liv, men noen av dem har i det minste gode folk rundt seg som tar vare på dem og aksepterer dem som de er og har derfor et så bra liv som de kan ha ut i fra forutsetningene de har. Det er de heldigste. De fleste av oss skyves bare helt ut av samfunnet, der aksept og ikke minst omsorg er blitt fremmedord. 

Anonymkode: dc80a...619

Viktig poeng: et verdig liv handler om mye mer enn hvor mye penger du har. Det handler om hvordan du blir møtt av andre. Det handler om å ha muligheten til å ha et innholdsrikt liv. Det handler om å kunne ta vare på egen helse, både fysisk og mentalt. Det handler om å kunne si nei til kafetur og heller ta det hjemme hos noen, uten å få negative reaksjoner. Det handler om å bli respektert og verdsatt for den man er.

Jeg synes jeg har et bra liv, legger fokus på det som er positivt og ting jeg har råd til og helse til. (Husker ikke sist jeg var på ferie, men det er ikke noe jeg fokuserer på. Gjør i stedet litt ekstra ut av sommermånedene her hjemme, er med på utflukter i regi av foreninger jeg er med i ol.) Mye triveligere å tenke på båtturen på fjorden enn sydenferien vi ikke hadde råd til. (Til tross for lite penger og store helsemessige utfordringer). Kjenner også andre uføre som mener de har et bra liv. Og de som mener de har et dårlig liv, og fokuserer veldig på alt de har for lite penger eller for dårlig helse til å være med på. Det er faktisk veldig mye riktig i uttrykket "Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det."

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har man lyst på varm mat, lager man seg et ostesmørbrød.

Kjøp billigste kneipen og gulost når det er på tilbud (hender ofte de har 1 kg til 59 kr - varer lenge). 

Og ketchup og oregano for mer smak. 

For variasjon - varm en dobbel i vaffeljernet, mønsteret gir en helt annen dimensjon og tekstur!

Også kan man jo kjøpe nudler på taibutikker - det gjorde jeg i min fattige studenttilværelse,kjøpte en stor eske med nudler, vet ikke hvor mange pakker det var i hver jeg, 20-30? Fikk det ganske billig per stk egentlig.

Når jeg hadde ekstra god råd, så rev jeg kanskje litt skinkepålegg og hakket bittelitt purreløk eller annet av grønnsaker i.

Og man kan kjøpe first price 4 pk tomatsuppe med makaroni. Kjøp stor pakke med first price egg. 
Egg gir gode proteiner.

Så kan man f.eks. hive et egg oppi nudlene når de er ferdig kokte, og røre og kanskje raspe litt ost og ha sammen...

og i tomatsuppen, kan man jo hive i et par kokte egg - og kanskje ekstra makaroni (selges i billige 1 kg kartonger). 

 

Anonymkode: 7fe97...2c7

Det er ikke akkurat et sunt kosthold. Greit nok for en ung, frisk student og en begrenset periode. Er du syk (noe uføretrygdede gjerne er) er det ikke bra å leve på et sånt kosthold. Det er ikke bra for noen, over tid.

Endret av SiMa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er så fantastisk med middag, egentlig...jeg har full lønn, men spiser aldri middag, gidder ikke å lage. Oppskrytt drit. Stygt spøkelse fra en svunnen tid. 

Anonymkode: 4fb43...b70

Vel, hva eter du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men røyk og ufør er vel det eneste moren din og dama i artikkelen har til felles, eller beskylder du henne for omsorgssvikt av grov grad?

Anonymkode: 7a48c...c45

Nei, nå leser du det du selv vil. Jeg mener at hun minner meg om min mor: For jeg syns alltid det er de som røyker eller har det ganske greit som uføre som sutrer mest over det. Skal sies at min mor fikk et ganske rikt barnebidrag fra min far, uten at jeg noengang fikk nytte av de pengene også. Kan si så mye som at hun har vært i avisen, søkt legater (og fått legater) og vunnet "stakkars deg"-konkurranser.

Anonymkode: 21d5a...3b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vera skrev:

Da går jeg ut fra at du sitter ved inngangen på sykehuset i distriktet ditt med et spørreskjema i handa for de som skal til behandling og operasjon "Er det virkelig nødvendig? Det er tross alt fra fellesskapets penger du får behandlingen din"

Det stemmer, bare at det ikke er jeg som sitter der, men legene. De gjør slike vurderinger hver dag, det er en pålagt del av jobben. Hvem skal få sykemelding, hvem får behandling av spesialist, hvem får avslag fordi behandling er for dyr, hvem er for gammel, til og med kan legen velge å prioritere enkelte pasienter fremfor andre i helsekø. Leger er forpliktet til å prioritere bruk av offentlige midler med utgangspunkt i sykdommens alvorlighetsgrad, behandlingseffekt og kostnad-nytte-vurderinger.

4 timer siden, SiMa skrev:

Jeg er ufør. De eneste som har noe med hva jeg bruker penger til er jeg og mannen min (vi har felles økonomi). Hadde vi vært avhengig av sosialstønad i tillegg hadde nav hatt noe med det. Selv om jeg er ufør forbeholder jeg meg retten til å gjøre mine egne prioriteringer. Jeg har til og med hobby som jeg bruker penger på, og vi skal skaffe oss husdyr. Folk ser hva vi bruker penger til, hva vi velger bort er ikke like synlig.

Jeg er enig i den forstand at du bestemmer selv hvordan du bruker pengene, også de du får fra fellesskapet. Men alle som er med på spleiselaget som betaler regningene dine, har rett til å gjøre seg tanker om dine prioriteringer. Vi vil være mindre lydhør overfor en storrøyker som jamrer over dårlig råd, enn overfor en alenemor som har ekstra utgifter til leksehjelp for sine barn, for eksempel. Hvis det er snakk om ekstra tilskudd på grunn av høye utgifter, bør nok sistnevnte prioriteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere påpeker at ingen har noe med hvordan de bruker penger. Det er riktig, men i det øyeblikket du står frem i media og klager  så inviterer du på en måte alle inn i nettopp denne økonomien. Da har faktisk folk rett til å mene/ stille noen spørsmål til dine prioriteringer.

Anonymkode: 012c7...f44

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Horten Market skrev:

Det stemmer, bare at det ikke er jeg som sitter der, men legene. De gjør slike vurderinger hver dag, det er en pålagt del av jobben. Hvem skal få sykemelding, hvem får behandling av spesialist, hvem får avslag fordi behandling er for dyr, hvem er for gammel, til og med kan legen velge å prioritere enkelte pasienter fremfor andre i helsekø. Leger er forpliktet til å prioritere bruk av offentlige midler med utgangspunkt i sykdommens alvorlighetsgrad, behandlingseffekt og kostnad-nytte-vurderinger.

Jeg er enig i den forstand at du bestemmer selv hvordan du bruker pengene, også de du får fra fellesskapet. Men alle som er med på spleiselaget som betaler regningene dine, har rett til å gjøre seg tanker om dine prioriteringer. Vi vil være mindre lydhør overfor en storrøyker som jamrer over dårlig råd, enn overfor en alenemor som har ekstra utgifter til leksehjelp for sine barn, for eksempel. Hvis det er snakk om ekstra tilskudd på grunn av høye utgifter, bør nok sistnevnte prioriteres.

Nemlig. Du ser at argumentet ditt faller på sin egen urimelighet (ref ditt første innlegg)? Du legger deg ikke borti legens behandling på et sykehus, men finner det naturlig å legge deg borti hva en ufør skal bruke pengene sine på og hvor mye  penger han eventuelt skal ha å leve for hver mnd..fordi du mener det er naturlig å kontrollere dem siden du tross alt bidrar til kassen pengene deres kommer fra..jeg skjønner ikke logikken din :) Pengene dine bidrar også til kassen som holder sykehusene i gang. Det er greit å kontrollere den ene gruppen, men ikke den andre. Du vet at en uføretrygd ikke er hokus pokus? Man skal gjennom akkurat de samme legene du ikke ønsker å kontrollere..det virker som mange tror at man ikke er syk når man er uføretrygded, og glemmer at de som til slutt ender som uføre har mange år på baken innom leger, spesialister osv..akkurat de samme du ikke ønsker å kontrollere. 

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å misunne noen som står utforbi arbeidslivet (arbeid er en ganske elementær ting i det norske samfunnet) og alt det medfører: mister et stort sosialt nettverk, ingen mulighet til å jobbe seg opp pensjonsmessig, ingen mulighet for å følge den naturlige lønnsøkningen, utdannelse som går i dass, lavere sosial rang, et yndet mål i samfunnsdebatten..er det rart det er mye psykisk sykdom blant de uføre. 

Jeg betaler i hvert fall gladelig min skatt, hvem vet hva morgendagen bringer ;) 

Endret av Vera
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å stå fram i media som fattig. Jeg ville foliere Mercedesen min i trefarget velur men sjefen min sa jeg var idiot og det er dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.8.2017 den 6.58, Coolaid skrev:

Etter det jeg forstår så koster en pakke med røyk 120 kr. Det står ingenting om hvor ofte hun røyker/ hvor lenge en pk røyk varer for henne. Vi vet heller ikke om hun kjøper røyk i "innvandrerkiosker" som ulovlig tilbyr røyk til 50 kr pakken. Da er vi nede 50 kr og vet fortsatt ikke hvor ofte hun røyker.

Røyk koster 120, ja. Dei fleste som røyker fast røyker rundt 1 pakke om dagen. Det blir ca 3600 kroner i månaden. Eg veit dette fordi eg sjølv røyker, men må slutte fordi det er for dyrt. Og eg har ein fast og greit betalt jobb. 

Å kjøpe røyk til 50 kroner i "innvandrerkiosker" er ikkje berre ulovleg men også ganske umogeleg i og med at det ikkje fins slik i Bø...

Anonymkode: 0c612...b11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2017 den 10.16, AnonymBruker skrev:

Hun gir de med svært lav inntekt et ansikt. Hun kan for alt dere vet ha fått bommet sigaretten av journalisten/fotografen. Eller fått en kartong av en slektning som hadde vært på ferie. 

Anonymkode: 48bb0...969

Men er dette en person som de med svært lav inntekt ønsker til å representere seg? :vetikke:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Røyk koster 120, ja. Dei fleste som røyker fast røyker rundt 1 pakke om dagen.

Det blir to middager fra Fjordland hver dag, det. Nok til en voksen og to mindre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man lyst på varm mat, lager man seg et ostesmørbrød.

Kjøp billigste kneipen og gulost når det er på tilbud (hender ofte de har 1 kg til 59 kr - varer lenge). 

Og ketchup og oregano for mer smak. 

For variasjon - varm en dobbel i vaffeljernet, mønsteret gir en helt annen dimensjon og tekstur!

Også kan man jo kjøpe nudler på taibutikker - det gjorde jeg i min fattige studenttilværelse,kjøpte en stor eske med nudler, vet ikke hvor mange pakker det var i hver jeg, 20-30? Fikk det ganske billig per stk egentlig.

Når jeg hadde ekstra god råd, så rev jeg kanskje litt skinkepålegg og hakket bittelitt purreløk eller annet av grønnsaker i.

Og man kan kjøpe first price 4 pk tomatsuppe med makaroni. Kjøp stor pakke med first price egg. 
Egg gir gode proteiner.

Så kan man f.eks. hive et egg oppi nudlene når de er ferdig kokte, og røre og kanskje raspe litt ost og ha sammen...

og i tomatsuppen, kan man jo hive i et par kokte egg - og kanskje ekstra makaroni (selges i billige 1 kg kartonger). 

 

Anonymkode: 7fe97...2c7

Så elendig kosthold.. nudler er bare masse tomme karbohydrater. Kneip brød til 5 kr er halv grovt og nesten som loff. Ferdig posene med tomatsaus og makaroni inneholder mye karbohydrater og sikker. Å leve slik du hevder i lengden er ikke bra for kropp eller blodsukkeret. En ting er å leve sånn som student av og til, en annen ting er resten av livet sitt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...