Gå til innhold

Stå fram i media å kalle seg fattig...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sikter til hun som har stått fram som fattig, hun som spiser middag kun en gang i uken, men som lar seg avbilde mens hun røyker. Røyk er dyrt, og enhver person med litt oppi topplokket skjønner at man må prioritere - også som uføretrygdet. Hadde hun kuttet ut røyken så hadde hun fått det bedre økonomisk. Ja, hun kunne spist middag hver dag.

Skjønner ikke hvorfor hun har gått ut i media og kaller seg fattig når hun tydeligvis har råd til røyk. Er selv x-røyker, så jeg vet at røyk er dyrt, og jeg vet at det er mulig å slutte.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/spiser-middag-en-dag-i-uka-1.1012547

Anonymkode: 6f6f9...fe0

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun sa seg villig da avisa var inne på fb-gruppa og spurte etter folk som ville blottlegge seg.

Anonymkode: ef7b8...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ikke sagt dette i en av de andre trådene...?

Anonymkode: 6bde7...3fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyk eller ei, så regnes hun som fattig i Norge på minstesats ufør. 

Anonymkode: dc80a...619

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Men saken viser at vi kanskje har en latterlig definisjon av "fattig" når de har råd til luksus som røyk. Og når de prioriterer røyk fremfor middag, så forteller kanskje det noe om hvorfor de er fattig.

Det bør være lov å stille slike spørsmål uten å bli meid ned. Tross alt er det fellesskapets penger, så dette har alle noe med.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne ikke sagt dette i en av de andre trådene...?

Anonymkode: 6bde7...3fb

Hvilke tråder?

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røyk eller ei, så regnes hun som fattig i Norge på minstesats ufør. 

Anonymkode: dc80a...619

Joda, men hadde hun kuttet ut røyken så ville hun ihvertfall hatt råd til mat. Og vi må jo alle prioritere. Jeg som er i jobb må også gjøre prioriteringer. 

1 minutt siden, Horten Market skrev:

.. Men saken viser at vi kanskje har en latterlig definisjon av "fattig" når de har råd til luksus som røyk. Og når de prioriterer røyk fremfor middag, så forteller kanskje det noe om hvorfor de er fattig.

Det bør være lov å stille slike spørsmål uten å bli meid ned. Tross alt er det fellesskapets penger, så dette har alle noe med.

Enig :) 

Anonymkode: 6f6f9...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sa seg villig da avisa var inne på fb-gruppa og spurte etter folk som ville blottlegge seg.

Anonymkode: ef7b8...ccb

Er det den ufør opprør gruppa du mener?

Jeg titta inn på den, og kan ikke skjønne hvordan folk som så å si aldri har vært i arbeid kan kreve noe fra felleskassa. De bør være glad for det de får. 

Anonymkode: 6f6f9...fe0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røyk eller ei, så regnes hun som fattig i Norge på minstesats ufør. 

Anonymkode: dc80a...619

Man regnes som fattig, ja. Det betyr ikke at man er fattig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Horten Market skrev:

.. Men saken viser at vi kanskje har en latterlig definisjon av "fattig" når de har råd til luksus som røyk. Og når de prioriterer røyk fremfor middag, så forteller kanskje det noe om hvorfor de er fattig.

Det bør være lov å stille slike spørsmål uten å bli meid ned. Tross alt er det fellesskapets penger, så dette har alle noe med.

Idiot. Hvorfor hun er fattig er fordi hun er ufør og ikke kan ha inntektsgivende arbeid fordi hun er syk! Klart hun kunne prioritert mat foran røyk, men livssituasjonen hennes hadde ikke endret seg nevneverdig av det.

Anonymkode: dc80a...619

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Idiot. Hvorfor hun er fattig er fordi hun er ufør og ikke kan ha inntektsgivende arbeid fordi hun er syk! Klart hun kunne prioritert mat foran røyk, men livssituasjonen hennes hadde ikke endret seg nevneverdig av det.

Anonymkode: dc80a...619

Det som er grunnlaget for å kalle noen fattig i Norge er inntekten deres. Når man tjener 16000 netto er man ikke fattig, selv om man heller ikke er rik.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Det som er grunnlaget for å kalle noen fattig i Norge er inntekten deres. Når man tjener 16000 netto er man ikke fattig, selv om man heller ikke er rik.

Til sammenligning, så har studenter i underkant av 8000,- i mnd. 

Anonymkode: 6f6f9...fe0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det som er grunnlaget for å kalle noen fattig i Norge er inntekten deres. Når man tjener 16000 netto er man ikke fattig, selv om man heller ikke er rik.

Stiller meg noe tvilende til den påstanden da fattigdomsgrensen var 196 000 i 2008! 

Anonymkode: dc80a...619

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til sammenligning, så har studenter i underkant av 8000,- i mnd. 

Anonymkode: 6f6f9...fe0

Det er revnende likegyldig da de er friske 20 åringer som stort sett har ekstra inntekt i sommerjobb og gjerne ektrajobb og som bor gratis på sommeren hos sine foreldre vanligvis og å presse et voksent sykt menneske inn i studentkollektiv for å senke boutgifter er en rimelig tåpelig idé. 

Anonymkode: dc80a...619

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om min mor. Jeg fikk knekkebrød til middag og måtte ofte droppe kvelds og vi handlet bare 10-kronersmiddag og måkte inn i fryseren som var fra 1920 og alt smakte røyk. Shoppe til seg selv på salg og røyke gjorde hun enormt mye av, men jeg gikk med støvler uten såle, for smått regntøy og var sulten... 

Anonymkode: 21d5a...3b4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er revnende likegyldig da de er friske 20 åringer som stort sett har ekstra inntekt i sommerjobb og gjerne ektrajobb og som bor gratis på sommeren hos sine foreldre vanligvis og å presse et voksent sykt menneske inn i studentkollektiv for å senke boutgifter er en rimelig tåpelig idé. 

Anonymkode: dc80a...619

Ja, de er friske 20 åringer, ofte heltidsstudenter - noe som krever å bruke tid på studiene. Også må de ha en jobb ved siden av det også for å få det til å gå rundt. Studentkollektiv er heller ikke rimelig, min student betaler 4900,- i mnd, og selv om h*n er hjemme hele sommeren og får gratis mat, så må fortsatt boutgiftene betales. Nå betaler jeg hjemreiser, tlf, forsikringer, lege, tannlege for min student, men ikke alle får dette av sine foreldre. 

Anonymkode: 6f6f9...fe0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til sammenligning, så har studenter i underkant av 8000,- i mnd. 

Anonymkode: 6f6f9...fe0

De har anledning til å jobbe ved siden av studiene har de ikke? Når jeg studerte så søkte jeg rundt på jobber, fikk raskt en jobb på en nyetablert fabrikk. Jobbet utelukkende på natta og med risikotillegg fra jeg var 18 til 21 år. På dagtid studerte jeg, på kvelden sov jeg, på natta jobbet jeg. Tjente veldig bra den tiden.

Dessuten så er den økonomiske situasjonen for en student midlertidig, etter studietiden er over så får de seg en bra jobb hvorpå lønna stiger for hvert år.

En ufør har ingen økonomisk progresjon. De må leve på det samme som 40 åring som de måtte som 20 åring.

Da Norge er et av verdens dyreste land å bo i så kommer man ikke veldig langt med 14 000 kr i måneden - noe som er snitt utbetalingen for uføretrygdede.

 

 

Endret av WubWub
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stiller meg noe tvilende til den påstanden da fattigdomsgrensen var 196 000 i 2008! 

Anonymkode: dc80a...619

Den var latterlig høy da også, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er revnende likegyldig da de er friske 20 åringer som stort sett har ekstra inntekt i sommerjobb og gjerne ektrajobb og som bor gratis på sommeren hos sine foreldre vanligvis og å presse et voksent sykt menneske inn i studentkollektiv for å senke boutgifter er en rimelig tåpelig idé. 

Anonymkode: dc80a...619

Eh... Tror du at studenter sier opp hybelen sin i sommermånedene? Voksne studenter drar heller ikke hjem til foreldrene i sommermånedene. 

For øvrig får studenter som ikke kan jobbe ved siden av studiene grunnet sykdom rundt 10 000 kr per måned. 

Det å bo i hybel vil ikke si at man må bo i et kollektiv. 

Anonymkode: 598dc...8d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

De har anledning til å jobbe ved siden av studiene har de ikke? Når jeg studerte så søkte jeg rundt på jobber, fikk raskt en jobb på en nyetablert fabrikk. Jobbet utelukkende på natta og med risikotillegg fra jeg var 18 til 21 år. På dagtid studerte jeg, på kvelden sov jeg, på natta jobbet jeg.

Dessuten så er den økonomiske situasjonen for en student midlertidig, etter studietiden er over så får deg seg en bra jobb hvorpå lønna stiger for hvert år.

En ufør har ingen økonomisk progresjon. De må leve på det samme som 40 åring som de måtte som 20 åring.

Da Norge er et av verdens dyreste land å bo i så kommer man ikke veldig langt med 14 000 kr i måneden - noe som er snitt utbetalingen for uføretrygdede.

 

Er selv student og enig med deg. 

Anonymkode: bd6f1...a7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...