Gå til innhold

Når kan man reagere å ta kontakt med helsevesenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en mann som sliter psykisk. Nå har han såvidt spist på to uker. Har en fysisk jobb, så han bør nok ha i seg 3000 kcal i døgnet. Han sier han ikke vil ha mat og at han håper på å dø av for lite næring. Han sier han ønsker å dø, og har måter han ser for seg at det blir gjort på. Han sier han ikke kan ta livet sitt pga sønnen, og han kan si det er min skyld at han ønsker det.

Han har gått til psykolog. Slutter bestandig. For et par dager siden stakk han av og var borte over natten og ingen visste hvor han var. Jeg ble jo veldig bekymret og konfronterte han med at jeg ble veldig redd for at han skulle gjøre noe dumt. Da sier han at han hadde hatt utstyret til å ta livet sitt om han ville, men kunne ikke pga at sønnen ikke var stor nok ennå. Han har fler barn, de andre er rundt 20 så de kunnet kommet over det. 

Anonymkode: 44e62...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes så absolutt at du kan ta kontakt med helsevesenet og melde om bekymring! Dette skal du ikke måtte trenge å sitte med alene, og mannen din trenger tydeligvis hjelp. 

Anonymkode: 56dff...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte fastlegen hans og fortelle hva som skjer. Men du kan ikke tvinge han til legen. Så lenge han ikke er direkte suicidal så er det lite du får gjort, bortsett fra å melde din bekymring.

Selvmordstanker er vanlig og kan komme i perioder. Men det er ikke dermed sagt at man faktisk prøver å ta selvmord. Men om han truer med det så kan du ringe ambulansen eller politiet. 

Anonymkode: 4d6f8...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.8.2017 den 17.26, louisandsteve skrev:

Syns for å vær ærlig at dette var dårlig gjort ovenfor deg... 

Selvsagt er det dårlig gjort av friske, men mannen er alvorlig SYK! Hadde dette vært fysisk hadde han vært innlagt for utredning forlengst. 

Anonymkode: d119f...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...