Gå til innhold

Student og stort vekttap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om jeg kun har bodd for meg selv rundt en måned har jeg lagt merke til at jeg har gått relativt kraftig ned i vekt, type 5-7 kilo. Det kan forklares med at jeg lever på et stramt budsjett der matbudsjettet blir redusert dersom de andre av utgiftene øker (noe som er naturlig mtp alt man trenger på hybel den første tiden). Jeg er også veldig aktiv og sosial ellers der jeg gjerne drar ut kl 2 og kommer ikke hjem før 11 uten mat imellom disse timene. Selvsagt kaster jeg i meg mat før jeg går ut, men det blir uansett altfor lite. Venner kjøper gjerne mat når de er ute, men jeg synes det blir altfor dyrt og ender dermed opp med å ikke spise tilstrekkelig.

Kan for så vidt legge til at jeg er flink til å lage mat og alltid klarte å få i meg nok mat mens jeg bodde hjemme (jeg laget maten selv), men nå virker det så utrolig vanskelig og få tid til og huske på å spise nok. 

(ps jeg foretrekker sunn mat, så derfor er ikke frossen pizza noe jeg velger å ha tilgjengelig) 

Anonymkode: 1a702...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøtter, frukt og avokado. kan du ha med deg overalt. Det er ingen grunn til å droppe å spise selv om du er på farten.

Anonymkode: 6465c...566

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er voksen og må bare skjerpe deg og spise mer. Høres sikkert brutalt ut, men greier man ikke spise nok på egenhånd burde man jo bli passet på. Jeg er helt sikker på at du greier å styre det om du vil. Er du ute tar du med deg mat naturligvis! Du går ikke fra kl 14 til 23 uten mat kjære deg. 

Få deg en deltidsjobb så kan du ha det ganske romslig økonomisk. Jeg har bare 3 vakter i måneden og har det veldig romslig og spiser generelt det jeg vil. 

Anonymkode: 8f237...da6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nøtter, frukt og avokado. kan du ha med deg overalt. Det er ingen grunn til å droppe å spise selv om du er på farten.

Anonymkode: 6465c...566

Jeg har en boks nøtter som jeg pleier å ha med meg i veska sammen med energibarer, men det blir likevel ikke nok. Avokado er svindyrt, men jeg kan gjøre innkjøp av f.eks. tørket frukt

Ts 

Anonymkode: 1a702...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er voksen og må bare skjerpe deg og spise mer. Høres sikkert brutalt ut, men greier man ikke spise nok på egenhånd burde man jo bli passet på. Jeg er helt sikker på at du greier å styre det om du vil. Er du ute tar du med deg mat naturligvis! Du går ikke fra kl 14 til 23 uten mat kjære deg. 

Få deg en deltidsjobb så kan du ha det ganske romslig økonomisk. Jeg har bare 3 vakter i måneden og har det veldig romslig og spiser generelt det jeg vil. 

Anonymkode: 8f237...da6

Er veldig klar over at jeg må skjerpe meg, men håper fremdeles på at det vil gå seg til når det blir mer rutiner i studiehverdagen. Studiet jeg går på er relativt tungt så jeg har blitt rådet med å vente med deltidsjobb til neste semester for å se det an. 

Noen andre som har slitt med lignende problemer?

Ts 

Anonymkode: 1a702...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en boks nøtter som jeg pleier å ha med meg i veska sammen med energibarer, men det blir likevel ikke nok. Avokado er svindyrt, men jeg kan gjøre innkjøp av f.eks. tørket frukt

Ts 

Anonymkode: 1a702...c04

Avokado fra first price er veldig billig. 

Jeg er forresten enig med den over meg her som skriver at du må klare å passe på å spise. Du er jo voksen.

Lag matpakke!

Anonymkode: 6465c...566

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er voksen og må bare skjerpe deg og spise mer. Høres sikkert brutalt ut, men greier man ikke spise nok på egenhånd burde man jo bli passet på. Jeg er helt sikker på at du greier å styre det om du vil. Er du ute tar du med deg mat naturligvis! Du går ikke fra kl 14 til 23 uten mat kjære deg. 

Få deg en deltidsjobb så kan du ha det ganske romslig økonomisk. Jeg har bare 3 vakter i måneden og har det veldig romslig og spiser generelt det jeg vil. 

Anonymkode: 8f237...da6

Ening. Som voksen bør man ha vett nok til å ta til seg næring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huske på å spise nok? Blir du ikke sulten? Når du vet at du skal ut, og har bestemt deg for å ikke kjøpe mat ute, er det ikke nærliggende å enten ta med matpakke, eller hvis det ikke er lov å nyte medbrakt, spise godt før du går ut? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage med meg hummus på jobb eller når jeg vet jeg skal være ute i mange timer. Har hummusen i en boks og i tillegg enten noen knekkebrød og agurkskiver til å ha oppå hummusen eller oppkuttet agurk/selleri/paprika/gulrot som jeg dipper i hummusen. Metter veldig godt og er billig. Jeg lager alltid en stor porsjon og trenger da to bokser kikerter (ca 6 kr stk) 3 fedd hvitløk, saften av en sitron, salt og pepper etter smak og gjerne litt cajennepepper. Hiver alt i mixeren og heller oppi olivenolje til den er passe kremet men fortsatt litt fast. Billig, sunt og utrolig godt :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2017 den 20.24, AnonymBruker skrev:

Er veldig klar over at jeg må skjerpe meg, men håper fremdeles på at det vil gå seg til når det blir mer rutiner i studiehverdagen. Studiet jeg går på er relativt tungt så jeg har blitt rådet med å vente med deltidsjobb til neste semester for å se det an. 

Noen andre som har slitt med lignende problemer?

Ts 

Anonymkode: 1a702...c04

Kjøp deg en ordentlig matboks med kjøling og pakk mat. 

Et tips er å skaffe seg en fryser (enten på deling eller kjøpe en brukt) og lage mat i stort når du har en ledig dag. Lag 10-12 porsjoner billig mat og frys i porsjoner. Så slenger du maten(frossen) i veska på morgenen og den er tint men ikke varm til du er sulten. Suppe, chili, curry, gryterett ++ fryser helt supert og er billig mat. Tilsett bønner for ekstra billig protein.

Å pakke snack er vel og bra, men du må jo pakke hele måltider OG snack om du er borte hele dagen. 

Anonymkode: e10d3...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig det der. Ville prioritert matutgifter over f.eks. alkohol, andre unødvendige forbruksvarer og klær hvis du føler at matbudsjettet ditt gjør at du ikke får i deg nok. Har du forøvrig mye sultfølelse? Hvis ikke, har du prøvd å pakke ned en matpakke med mat du vet du liker slik at du har noe å "glede deg til" å spise? Kan hende at det hjelper hvis du har vanskelig med å huske å få i deg mat. Alarm på mobilen hjelper også. Greit å alltid ha noe tilgjengelig enten hjemme eller på farten sånn at du lett får i deg noe når du finner det for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...