Gå til innhold

Crp ved urinveisinfeksjon???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hei ☺️ 

Har nettopp vært på legevakten, og påvist urinveisinfeksjon. 

Men hadde en crp på 18,3,noe jeg forstod ikke var helt vanlig med bare en urinveisinfeksjon. 

Noen som har hatt crp ved urinveisinfeksjon? 

 

Anonymkode: 168dd...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er for å se hvor mye bakterier du har i urinen så de vet hvilken dose medisin du må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt crp på 300, men det var noe verre enn UVI. Ettersom jeg forstod kunne det variere. 

Anonymkode: 98c63...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18,3 er lavt, er nok ganske så vanlig ved UVI. Høy crp er ikke vanlig ved uvi, da har det gått oppover til nyrene. 

Det er egentlig ikke vanlig å ta crp ved mistanke om uvi. En urinstix og at du forteller om dine plager er nok.

Anonymkode: 13c65...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRP er noe en måler som viser infeksjon. Har man under 8 i CRP har man ikke infeksjon (negativ CRP). 
Siden du har 18 i CRP så har du en infeksjon i kroppen :-) 
CRP kan ikke vise hvor du har infeksjon. Derfor sammenligner man ofte CRP og symptomene man har for å finne ut hvor man trolig har infeksjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt sett er det for å se hvor mye betennelse det er i kroppen. Har hatt nyreprbl. 3 nyreoperasjoner og tatt vekk en nyre, så hver gang har de tatt Crp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tussi680 skrev:

Det er for å se hvor mye bakterier du har i urinen så de vet hvilken dose medisin du må ha.

Hvor i all verden har du denne kunnskapen fra!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tussi680 skrev:

Min egen erfaring  etter 3 store nyreoperasjoner og en 4 for å ta vekk nyre.

Hvis jeg skal gjette så tok de crp før operasjonen for å se om du hadde en infeksjon. (de vil helst ikke operere da). Og etter en operasjon for å se om du har en infeksjon. 

Men det måles i blodet, ikke urinen.

Anonymkode: 13c65...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange crp undersøkelser for at de skulle se om det gikk over i den andre nyre, har blitt  immun mot vanlig pencillin. Ingen kjenner min historie, men jeg vet at jeg har tatt veldig mange crp tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet på følgende grunnlag

Sitat

* Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren i tråder hvor tråden omhandler sykdom, medisinering, dosering og lignende. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer,farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene. Kvinneguiden har ingen mulighet til å verifisere kompetansen bak rådene som gis, og vi kan derfor ikke la slike innlegg bli stående når det kan skape en falsk trygghet hvor liv og helse kan stå på spill. Dette betyr at man ikke kan behandle, diagnostisere eller gi råd til våre brukere i kraft av rollen som helsepersonell, men det er tillatt å diskutere selve yrket, retningslinjer, praksis og prosesser innenfor helsesektoren. 

sofie777, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tussi680 skrev:

Har hatt mange crp undersøkelser for at de skulle se om det gikk over i den andre nyre, har blitt  immun mot vanlig pencillin. Ingen kjenner min historie, men jeg vet at jeg har tatt veldig mange crp tester.

Feil!

De tar ikke CRP for å se hvor mye bakterier du har i urinen, og for å se hvilket medikament du skal begynne på. Du leverer en urinprøve, den sendes til dyrkning. Mikrobiologen analyserer den og ser hvilke antibiotika bakteriene er sensitive for. Det hjelper legen å vurdere hvilket medikament pasienten skal settes på. 

 

Crp er en blodprøve som sier noe om infeksjon/ betennelsen(virus/ bakt) i kroppen. 

 

Fiffig at du har vært innom helsevesenet så mye og likevel sitter igjen med så mye "spennende" kunnskap. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei hei ☺️ 

Har nettopp vært på legevakten, og påvist urinveisinfeksjon. 

Men hadde en crp på 18,3,noe jeg forstod ikke var helt vanlig med bare en urinveisinfeksjon. 

Noen som har hatt crp ved urinveisinfeksjon? 

 

Anonymkode: 168dd...cf4

Crp på 18,3 er "ingengting". Det tyder på at du har en eller annen betennelse/infeksjon i kroppen, men ikke noe som tilsier behandling med antibiotika. Mange ting kan føre til forhøyet crp, er du urolig kan du be legekontoret sjekke på nytt når du er ferdig med antibiotkakuren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, tussi680 skrev:

Har hatt mange crp undersøkelser for at de skulle se om det gikk over i den andre nyre, har blitt  immun mot vanlig pencillin. Ingen kjenner min historie, men jeg vet at jeg har tatt veldig mange crp tester.

Og crp viser kunn forhøyet infeksjonsverdier.

Anonymkode: afc79...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tussi680 skrev:

Det er for å se hvor mye bakterier du har i urinen så de vet hvilken dose medisin du må ha.

Dette har ingen sammenheng med mengden bakterier i urinen. Bakteriemengden bestemmes dels på stix og resten ved mikroskopering av sentrifugert urinprøve. (Noe ikke alle legevakter gjør.)

Crp gjøres ofte for å vite om du har en infeksjon i nedre urinveier eller en infeksjon oppover i urinveiene, og for å ha ett utgangspunkt dersom du blir dårligere.

Anonymkode: fbec7...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, JuliaKepler skrev:

Feil!

De tar ikke CRP for å se hvor mye bakterier du har i urinen, og for å se hvilket medikament du skal begynne på. Du leverer en urinprøve, den sendes til dyrkning. Mikrobiologen analyserer den og ser hvilke antibiotika bakteriene er sensitive for. Det hjelper legen å vurdere hvilket medikament pasienten skal settes på. 

 

Crp er en blodprøve som sier noe om infeksjon/ betennelsen(virus/ bakt) i kroppen. 

 

Fiffig at du har vært innom helsevesenet så mye og likevel sitter igjen med så mye "spennende" kunnskap. 

For å se type medikamenter sendes enten urinen på borsyre, eller det settes opp urikult til neste dag. Så blir uriculten lest av. Er der noe sendes uriculten til lab for bestemmelse sv menge bakterier og resistensbestemmelse. Når resistensbestemmelsen enten fra borsyreurin eller fra uriculten er klar kan laben anbefale legen en bestemt antibiotika. Dette tar en liten uke. De fleste med urinveisinfeksjon er så pass plaget at de vil ha medikamenter når de oppsøker lege og ikke etter mange dager. Derfor gir leger antibiotika de tror og håper vil fungere uten å vente på svar fra laben. 

Crp er et akuttfaseprotein, på samme måte som Ferritin. Begge blir forhøyet ved enkelte tilstander i kroppen, men slett ikke alle. 

Anonymkode: fbec7...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tussi680 skrev:

Til ts: Har du hatt veldig mange urinveisinfeksjoner?

Tja ikke så mange, men ganske kraftige hver gang, er 1,5. År siden sist. Sånn ca1 gang i året☺️

Ts

Anonymkode: 168dd...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...