Gå til innhold

13 åring som aldri får tilsnakk! Uansett


galmamma

Anbefalte innlegg

Jeg bruker i dag som eksempel:

først blir hun tydelig sur på meg fordi jeg ber henne om å hjelpe til å ta ut av oppvaskemaskinen før middag. 

Så sier hun: man gjør ikke andrea jobb, når jeg sier, da hun legger fra seg tallerkenen på benken, at hun faktisk greier å skylle og sette tallerkenen i oppvaskmaskin etter seg.

så klyper hun lillesøsteren i ansiktet helt uprovosert slik at hun gråter. Når jeg spør hvorfor hun gjorde det så sier hun bare at hun ikke kløp noe hardt. 

I alle situasjonene jeg beskriver her sitter far å sier ingenting.. er det jeg som overdriver her, eller burde far si noe? Jeg ventet på reaksjon da hun klep femåringen, men det endte opp med at jeg måtte be henne om å si unnskyld.. 

slik er det hele tiden! Det er akkurat som at denne jenta aldri skal få konsekvenser, mens dersom femåringen gjør noe galt, så er det rett på med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du mor eller stemor? 

Anonymkode: 5fde2...1ba

Stemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dere høres utrolig tafatte ut begge to. Man spør ikke en 13-åring HVORFOR hun klyper en 5-åring i ansiktet uprovosert. Man blir fly forbannet, gir klar beskjed  og gir noen konsekvenser. Frekk tilsnakk hadde jeg heller ikke akseptert. Du blir bare behandlet så dårlig som du selv aksepterer, og hvis ikke far vil hjelpe deg å oppdra ungen så må du nesten gjøre det selv.

Anonymkode: 8b3a0...904

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, dere høres utrolig tafatte ut begge to. Man spør ikke en 13-åring HVORFOR hun klyper en 5-åring i ansiktet uprovosert. Man blir fly forbannet, gir klar beskjed  og gir noen konsekvenser. Frekk tilsnakk hadde jeg heller ikke akseptert. Du blir bare behandlet så dårlig som du selv aksepterer, og hvis ikke far vil hjelpe deg å oppdra ungen så må du nesten gjøre det selv.

Anonymkode: 8b3a0...904

Du som står utenfor ser ikke alt.. jeg har prøvd å snakke med jenta uttalkige ganger, for i dag er bare ett eksempel.. men hver gang jeg prøver, så blir jenta forsvart av faren.. gjerne med en krass stemme mot meg.. hvordan skal jeg forvente å komme  noen vei med å si noe da?? Jeg kan jo godt svare med samme mynt og lage en stor krangel av det, men det er ikke greit forann ungene det heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, galmamma skrev:

Du som står utenfor ser ikke alt.. jeg har prøvd å snakke med jenta uttalkige ganger, for i dag er bare ett eksempel.. men hver gang jeg prøver, så blir jenta forsvart av faren.. gjerne med en krass stemme mot meg.. hvordan skal jeg forvente å komme  noen vei med å si noe da?? Jeg kan jo godt svare med samme mynt og lage en stor krangel av det, men det er ikke greit forann ungene det heller

Men hvorfor godtar du det? Hva gir dette forholdet deg?

Anonymkode: 8b3a0...904

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor godtar du det? Hva gir dette forholdet deg?

Anonymkode: 8b3a0...904

Vi har jo barn sammen.. jeg kan jo ikke flytte for så og la faren gjøre minsten til det samme.. ?? dette har jo ikke pågått hele tiden.. det har blitt værre med tiden føler jeg.. sikkert fordi hun slltid slipper unna.. jeg trekker meg naturligvis mer og mer unna denne jenta, og gleder meg desverre ikke til hun kommer til oss lengre 😢 Det har blitt slik at jeg teller dager til hun drar.. 

Anonymkode: 7e880...637

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har jo barn sammen.. jeg kan jo ikke flytte for så og la faren gjøre minsten til det samme.. ?? dette har jo ikke pågått hele tiden.. det har blitt værre med tiden føler jeg.. sikkert fordi hun slltid slipper unna.. jeg trekker meg naturligvis mer og mer unna denne jenta, og gleder meg desverre ikke til hun kommer til oss lengre 😢 Det har blitt slik at jeg teller dager til hun drar.. 

Anonymkode: 7e880...637

Ts

Anonymkode: 7e880...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du - og barnet ditt - hadde hatt det bedre alene.

Anonymkode: 8b3a0...904

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en jævla drittunge! Man klyper faen ikke lillesøstra si! Den frekke møkkaungen fortjener straff så det holder! Ikke vold så klart, men ta fra henne mobil, iPad, lørdagsgodt, ukepenger og alt en måned og sett henne til å gjøre alt husarbeidet. Nekter hun får dere forlenge straffen. Jeg hater frekke unger! 

Anonymkode: 426fe...a7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i all verden... Jeg har en (snart) 12-åring, og det hadde ikke falt meg inn at hun skulle klype noen ut av det blå? Sånt er det nulltoleranse for, og hvis faren forsvarer henne i det er det noe alvorlig gæærnt...

Og i en familie bidrar man... Ikke alltid det gjøres med glede her heller, men det forlanges.... Enten det er fellesbarn eller stebarn...

Her må du ta for deg far. Du fikser ikke ungen alene, far må skjønne at han er helt på bærtur...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fryktelig umoden 13-åring. 

 

Anonymkode: cacc7...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din burde jo være på din side når du irettesetter din stedatter. 

Har selv stebarn og barna til min samboer vet at jeg og faren er på samme side, skulle jo bare mangle, ellers får jo barna aldri respekt for meg. 

Dette må du snakke med mannen din om. Kan jo ikke ha det sånn.  

Dette er ikke normal oppførsel av en 13-åring. 

Anonymkode: cacc7...d26

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren bør ikke kjefte og smelle på dattera si. Han har tross alt skilt lag med moren hennes (biologiske moren) og bør gå litt stille i gangene heretter.

Anonymkode: 87ffd...d1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
12 timer siden, galmamma skrev:

Jeg bruker i dag som eksempel:

først blir hun tydelig sur på meg fordi jeg ber henne om å hjelpe til å ta ut av oppvaskemaskinen før middag. 

Så sier hun: man gjør ikke andrea jobb, når jeg sier, da hun legger fra seg tallerkenen på benken, at hun faktisk greier å skylle og sette tallerkenen i oppvaskmaskin etter seg.

så klyper hun lillesøsteren i ansiktet helt uprovosert slik at hun gråter. Når jeg spør hvorfor hun gjorde det så sier hun bare at hun ikke kløp noe hardt. 

I alle situasjonene jeg beskriver her sitter far å sier ingenting.. er det jeg som overdriver her, eller burde far si noe? Jeg ventet på reaksjon da hun klep femåringen, men det endte opp med at jeg måtte be henne om å si unnskyld.. 

slik er det hele tiden! Det er akkurat som at denne jenta aldri skal få konsekvenser, mens dersom femåringen gjør noe galt, så er det rett på med en gang..

...men hun har jo en mor? ...... Det er ikke sånn at konsekvensene uteblir bare fordi en av foreldrene neglisjerer jobben sin. 

Mor og far blir enig i en strategi på tomannshånd. Kall inn til familiemøte og snakk om familiereglene. Fortell at uønsket oppførsel får konsekvenser. (Inndra telefon, nettbrett, pc osv for en dag eller to) dersom 13 åringen ikke følger reglene dere har fastsatt om hvordan man oppfører seg ovenfor andre mennesker. Kan love deg at det ikke går så lenge før 13 åringen endrer adferd. 

Gi alle plikter eller fortell at i vår familie skal alle hjelpe til - fortell hva det innebærer. Forklar barna at "alle skal kose seg" og dermed må alle hjelpe til med ulike oppgaver de blir satt til (ikke spurt om å gjøre). 

Tydelige foreldre og tydelige regler skaper forutsigbarhet og trygghet for barna, Det gir også mindre konflikter for barna. 

Innlegget her handler om at du vil ha støtte fra far ikke sant? Han må på banen sammen med noen kjøreregler for familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro ned et par hakk her. Jeg har full forståelse for at det å være steforelder er en av de vanskeligste rollene man kan ha. Det er ikke lett å komme inn i en familie som allerede er etablert, for å skulle skape noe nytt. Men her tror jeg du bør snakke med faren og ikke 13-åringen, først og fremst fordi det er hans ansvar.

Istedenfor å klage over at hun ikke gjør husoppgaver, ta heller å oppmuntre henne til det. Og gjør det PÅ EN VENNLIG MÅTE. Ingen har noen gang tatt skade av å ha en vennlig tone og tilføye "vær så snill". Spill på laget hennes, finn på ting med bare henne, og ta henne i forsvar når du kan. Jeg vet ikke hvordan det er å være steforelder, men jeg vet hvordan det er å ha steforeldre, og det er veldig vondt når de ikke liker en. Man blir mer sta og rebelsk, helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Silje Lien skrev:

Ro ned et par hakk her. Jeg har full forståelse for at det å være steforelder er en av de vanskeligste rollene man kan ha. Det er ikke lett å komme inn i en familie som allerede er etablert, for å skulle skape noe nytt. Men her tror jeg du bør snakke med faren og ikke 13-åringen, først og fremst fordi det er hans ansvar.

Istedenfor å klage over at hun ikke gjør husoppgaver, ta heller å oppmuntre henne til det. Og gjør det PÅ EN VENNLIG MÅTE. Ingen har noen gang tatt skade av å ha en vennlig tone og tilføye "vær så snill". Spill på laget hennes, finn på ting med bare henne, og ta henne i forsvar når du kan. Jeg vet ikke hvordan det er å være steforelder, men jeg vet hvordan det er å ha steforeldre, og det er veldig vondt når de ikke liker en. Man blir mer sta og rebelsk, helt naturlig.

Jeg klager ikke over at hun gjør husoppgaver.. hvor har du det ifra??? Jeg sier ifra på en fin måte.. som i går, så sa jeg at i stedet for at jeg skal mase på deg hele tiden, så kan du få fast "jobb" å ta ut av oppvaskmaskinen fra nå.. er ikke det greit? så slipper jeg å mase å du slipper å bli maset på også...

Og med en munter tone så sa jeg: du greier vell å sette inn i oppvaskmaskinen du også??

Jeg har heller aldri sagt at jeg ikke liker jenta..   men jeg gleder meg ikke til hun kommer lengre.. fordi faren ikke spiller på lag med meg, men med 13 åringen..    Før kunne vi dra på kino sammen, shopping, kjøre til butikken bare vi to... Men den siste tiden har jeg mistet lysten.. jeg drar heller alene for å summe meg!

Anonymkode: 7e880...637

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke nytter å snakke med får, kan du snakke med mor? Hun kan neppe ha interesse av at hennes datter vokser opp til å bli ufordragelig

Anonymkode: 68911...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klager ikke over at hun gjør husoppgaver.. hvor har du det ifra??? Jeg sier ifra på en fin måte.. som i går, så sa jeg at i stedet for at jeg skal mase på deg hele tiden, så kan du få fast "jobb" å ta ut av oppvaskmaskinen fra nå.. er ikke det greit? så slipper jeg å mase å du slipper å bli maset på også...

Og med en munter tone så sa jeg: du greier vell å sette inn i oppvaskmaskinen du også??

Jeg har heller aldri sagt at jeg ikke liker jenta..   men jeg gleder meg ikke til hun kommer lengre.. fordi faren ikke spiller på lag med meg, men med 13 åringen..    Før kunne vi dra på kino sammen, shopping, kjøre til butikken bare vi to... Men den siste tiden har jeg mistet lysten.. jeg drar heller alene for å summe meg!

Anonymkode: 7e880...637

Når du tenker at du ikke gleder deg til at hun kommer, uttrykker du ganske tydelig at du ikke liker henne. Og nei, om du sa det jeg uthevet, ble det virkelig IKKE sagt på en fin måte..!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har min største medfølelse.  Her er trettenåringen plutselig fått tenåringsfakter, og om en i det ene øyeblikket prater rolig er det full krig i det neste 😂 

Uønsket oppførsel får selvfølgelig konsekvenser,  og klyping eller lignende ville fått konsekvenser med en gang! En 13 åring er for stor til å tro at det er greit! 

Poenget mitt er at det er nok en blanding av hormoner og oppdragelse, men det er en situasjon mange står i.  Biologisk eller steforelder.  

Pust dypt,  ta en skikkelig prat med 13åringen når hun er i godt humør og fortell hvilke konsekvenser oppførsel får. 

Og ros god oppførsel.  Mye! 

Lykke til 💕

 

Anonymkode: 855aa...958

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...