Gå til innhold

Er ikke 16.000 på bygda nok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye kan det koste å bo der ute på bygda for en enslig? Maks maks 8.000 ink strøm? Da har man igjen 8.000, det er da mer enn nok til både mat og litt annet ink. en kaffe og et kinobesøk? Vedr. medisinske utgifter får man jo frikort etter betalte 2.200. Jeg forstår ikke dette:klo:

Klærne blir arvet, middag kun en dag i uken, bruker tepper fremfor strøm, er ikke sosial, må selge bilen, kjøper ikke inn inventar som mangler hva går egentlig pengene til da??

http://www.dagsavisen.no/innenriks/spiser-middag-en-dag-i-uka-1.1012547#carousel-example-generic

Jeg opprettet ikke tråden for å hetse noen, jeg ønsker bare å forstå.

Anonymkode: fb69a...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Gammel kreditkortgjeld. 

Jeg tenker også at svært mange med dårlig råd sammenligner seg med de som de mener har det bedre og ser bare det. Her i dette tilfellet tror jeg at gjeldsrådgivning og rettvending av økonomi hadde hjulpet stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye kan det koste å bo der ute på bygda for en enslig? Maks maks 8.000 ink strøm? Da har man igjen 8.000, det er da mer enn nok til både mat og litt annet ink. en kaffe og et kinobesøk? Vedr. medisinske utgifter får man jo frikort etter betalte 2.200. Jeg forstår ikke dette:klo:

Klærne blir arvet, middag kun en dag i uken, bruker tepper fremfor strøm, er ikke sosial, må selge bilen, kjøper ikke inn inventar som mangler hva går egentlig pengene til da??

http://www.dagsavisen.no/innenriks/spiser-middag-en-dag-i-uka-1.1012547#carousel-example-generic

Jeg opprettet ikke tråden for å hetse noen, jeg ønsker bare å forstå.

Anonymkode: fb69a...1eb

Det er allerede laget en tråd om den saken her inne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16000 skal gå ja.  Ikke noe luksus, men fint mulig.  Det finnes de som har mindre utbetalt pga. at de har en deltidsjobb.... 

Men endringer i diverse stønader gjør det vanskeligere i forhold til det å ha barn. Bostønad for eksempel.  

Anonymkode: 025c9...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne personen har tatt noen skikkelig dårlige økonomiske valg. På bygda kan man sikkert fint leve på det, men det er nok ikke råd til ferier og slikt. Ikke dyre i alle fall. Er man bosatt i byen blir det litt trangere.

Vil bare nevne at langt i fra all medisin går på blå resept (frikort)! Mye av medisiner må man faktisk betale av egen lomme og det kan bli ganske dyrt. Det, i tillegg til frikortet og medisiner på blå resept!

Anonymkode: 3b268...cc7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vi 2 tråder til hetsing av ei dame med dårlig råd her på kvinneguiden? Er det ikke nok plass i en?

Anonymkode: 0fa27...489

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man aldri får spart opp penger, så får man jo aldri flyttet. Flyttebil er kjempedyrt. 

Så kommer det an på om man har barn

Er du singel og finner en rimelig bolig på landet, så kan du leve behagelig. Men det krever fortsatt at du prioriterer, du kan ikke få alt. Jeg kjøpte noe for 2 mnd siden som økte livskvaliteten min til 10 000, så jeg har ikke tenkt å handle noe annet enn mat og nødvendigheter frem til januar. Også slikt som tannlegebesøk føles dyrt, og de 700kr bruker jeg heller på en kartong med vin eller lignende. Man prioriterer og velger bort

Anonymkode: 4cb57...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så les artikkelen da, hun har vært eneforsørger for to barn og måtte da gjøre noen dårlige prioriteringer i forhold til seg selv for at barna skulle ha det bra, det gjør livet hennes svært problematisk nå. 

Anonymkode: 4bd34...6ed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier hun med en røyk i hånda. 

Tydelig at det er dårlige prioriteringer som er problemet. Greit at økonomien ikke er spesielt god i utgangspunktet, men den er ikke så dårlig at man ikke kan leve et greit liv med de riktige prioriteringene. 

Anonymkode: ff82e...35e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Røyk. Det er greit at hun prioriterer røyking - jeg prioriterte selv snus foran middag som student - men da kan man ikke klage på manglende matbudsjett. 

2. Kredittgjeld. Det er svindyrt. 

Det går helt fint å leve for 16.000 kroner i mnd på bygda. Her jeg bor er 8000/mnd svindyrt for en leilighet. Man får fint en stor 3-roms for 5000-6000 kroner i måneden. Men klart, har man tatt dårlige valg tidligere og pådratt seg kredittgjeld, hjelper det jo nesten ikke uansett hvor mye man får i mnd. At hun må betale bidrag når barnet bor hos faren er rett og rimelig - det blir ramaskrik av dimensjoner hvis en far slipper unna bidrag :P 

Anonymkode: 849e6...0a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 16000 kan man leve veldig godt alene i Norge. Med to barn kan man leve anstendig for samme sum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil koster jo en del da, det må man jo ha på bygda...

Anonymkode: e0051...e41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Bygda og bygda - det går jo fort en del penger i drivstoff når nærmeste matbutikk er 15-16 km unna, nærmeste postkontor 30 km, nærmeste offentlige etat 40 km, osv. osv. Det er jo ikke slik at det går en buss i timen heller. I skoletiden går muligens en skolebuss man kan ta - gjerne halv sju på morgenen og med retur i fem-tiden på ettermiddagen.

Og hvis barna vil delta i ymse idretter og slikt, så forsvinner det penger til drivstoff der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bil koster jo en del da, det må man jo ha på bygda...

Anonymkode: e0051...e41

Mitt bilhold koster totalt 10-12000 i året, så ikke noen enorme summer må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Bygda og bygda - det går jo fort en del penger i drivstoff når nærmeste matbutikk er 15-16 km unna, nærmeste postkontor 30 km, nærmeste offentlige etat 40 km, osv. osv. Det er jo ikke slik at det går en buss i timen heller. I skoletiden går muligens en skolebuss man kan ta - gjerne halv sju på morgenen og med retur i fem-tiden på ettermiddagen.

Og hvis barna vil delta i ymse idretter og slikt, så forsvinner det penger til drivstoff der også. 

Relativt sjeldent at en matbutikk er så langt unna en bygd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever på 18.000,- i mnd i Oslo.

Eier egen leilighet, har faste utgifter på den på 12-13.000,- i mnd.

Slutt å røyk, slutt å klag, lev billig og lev bra!

Anonymkode: b45cc...19f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Bygda og bygda - det går jo fort en del penger i drivstoff når nærmeste matbutikk er 15-16 km unna, nærmeste postkontor 30 km, nærmeste offentlige etat 40 km, osv. osv. Det er jo ikke slik at det går en buss i timen heller. I skoletiden går muligens en skolebuss man kan ta - gjerne halv sju på morgenen og med retur i fem-tiden på ettermiddagen.

Og hvis barna vil delta i ymse idretter og slikt, så forsvinner det penger til drivstoff der også. 

Nå synser man jo ganske mye. "Å bo på landet" betyr ganske mye, og det er slettes ikke slik du skisserer overalt på landet. Uansett er bil luksus. Selv om det er en nødvendighet på landet er det ikke slik at man må kjøre bil flere ganger om dagen. Det gjelder også for flere på landet som ikke har dårlig økonomi og som ikke ser dette behovet. Med idretter er det også vanlig å alliere seg med andre foreldre dersom transport er et problem. 

Anonymkode: ff82e...35e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
8 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Relativt sjeldent at en matbutikk er så langt unna en bygd.

Neida, du må bare huske på at selv om matbutikken ligger i "sentrum", så er det ikke dermed sagt at alle i bygda bor i "sentrum". Bygda kan like godt være like stor som en by - i areal. Men befolkningstettheten og veiforbindelsene er noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Neida, du må bare huske på at selv om matbutikken ligger i "sentrum", så er det ikke dermed sagt at alle i bygda bor i "sentrum". Bygda kan like godt være like stor som en by - i areal. Men befolkningstettheten og veiforbindelsene er noe helt annet. 

Jeg er fra bygd og har bodd i diverse forskjellige bygder. De fleste bor relativt nært steder med butikker, selv om noen hus ligger et stykke unna. Man finner selvsagt noen unntak, men det er akkurat det det er - unntak. For øvrig er det jo ikke nødvendig å dra på butikken flere ganger i uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye kan det koste å bo der ute på bygda for en enslig? Maks maks 8.000 ink strøm? Da har man igjen 8.000, det er da mer enn nok til både mat og litt annet ink. en kaffe og et kinobesøk? Vedr. medisinske utgifter får man jo frikort etter betalte 2.200. Jeg forstår ikke dette:klo:

Klærne blir arvet, middag kun en dag i uken, bruker tepper fremfor strøm, er ikke sosial, må selge bilen, kjøper ikke inn inventar som mangler hva går egentlig pengene til da??

http://www.dagsavisen.no/innenriks/spiser-middag-en-dag-i-uka-1.1012547#carousel-example-generic

Jeg opprettet ikke tråden for å hetse noen, jeg ønsker bare å forstå.

Anonymkode: fb69a...1eb

Tja, leter du etter utgifts-sluk ; kvinnen røyker jo. Hun sitter med en sigarett i hånden på det ene bildet. Hun har ikke råd til å spise middag hver dag, sier hun, men hun har råd til å kjøpe kanskje en pakke sigaretter om dagen, som vil koste henne over 3000 kr i måneden om hun røyker den vanlige "en pakke om dagen"!

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...