Gå til innhold

Møte med nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal snart i navmøte og gruer meg veldig. Har mottatt aap i 3,5 år. På disse årene har jeg kun hatt 3 møter med nav, så har ikke fått mye oppfølging.

På disse årene har aktivitetsplanen kun bestått av psykolog. Nå har de funnet ut at det jeg har er noe jeg må leve med - ikke noe som vil forbedres med psykolog, men allikevel vil jeg fortsette med psykolog for min egen del fordi jeg har en del psykiske følgessykdommer som kanskje kan forbedres. 

Jeg blir stresset av å motta aap fordi jeg ikke har noen fast inntekt. Jeg bor på en plass (leier) som gjør livet verre, og jeg vil ha boliglån, men det går ikke på aap. Har sagt til nav at min tilstand er varig. Derfor lurer jeg på hva de vil gjøre på dette møtet? Jeg er livredd for praksis og annet. Noe mer enn å gå til psykolog vil være umulig. En av saksbehandleren mine sa de ikke skulle tvinge meg ut i noe jeg ikke ville, men denne saksbehandleren har slutta.. 

Jeg vil selv foreslå ufør, men siden jeg er såpass ung skal sikkert nav prøve meg i både det ene og det andre før det skjer. Men når tilstanden er medfødt og livslang skjønner jeg ikke hvorfor de skal dra det ut? 

Anonymkode: 2de13...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer du å gå i møte og klarer du å skrive et så velformulert innlegg så klarer du å jobbe NOE. Spesielt hvis arbeidet kan tilrettelegges.

Anonymkode: 37e87...566

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve deg ut i jobb, for å vite om du kan jobbe eller ei.
Du høres ganske negativ ut, og er fast bestemt på å bli ufør. Skjerp deg og kom deg uti praksis, så får du se hvor mye du kan jobbe. 

Anonymkode: fb5ed...70e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du å gå i møte og klarer du å skrive et så velformulert innlegg så klarer du å jobbe NOE. Spesielt hvis arbeidet kan tilrettelegges.

Anonymkode: 37e87...566

Oi, svaret ditt er sikkert til kjempehjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel svært sjelden man får uføretrygd uten noe som helst form for arbeidsutprøving. Kan du ikke heller se på dette som en sjanse til å se om du har en eller annen mulighet til å bidra til samfunnet? Selv er jeg evig glad for at NAV fikk meg ut i arbeidsutprøving, i samarbeid med lege, psykiater og NAV er jeg i dag på vei til ett "normalt" liv. Så normalt jeg med mine plager kan få det ihvertfall. Jeg har funnet en måte jeg også kan bidra til samfunnet og føle meg som en ressurs på. Veldig mange, inkludert meg selv, trodde jeg kom til å ende som ung ufør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå nærmer vel tiden du har mottatt aap på seg slutten, og dersom du ikke får forlenging av avtalen er det jo en viss fare for at du vil møte enda større vanskeligheter, spesielt økonomisk, dersom du ikke makter å "snu skuta" før det er for sent. Nav vil gjerne teste arbeidsevnen din, og du må nok belage deg på ulike opplegg som gir nav et grunnlag for å kunne avgjøre dette. Nå sier du ingenting om hva som er problemet ditt, og det er vanskelig på generelt grunnlag å si noe om hva som vil skje med deg. Mye avhenger av om du har en god saksbehandler/veileder i nav som er innstilt på å hjelpe deg, men dessverre er det også slik at man gjerne må stå på litt selv om man ønsker å oppnå noe i systemet. Om du tenker at ufør er eneste utvei for deg, så behøver du en rekke ekspertuttalelser, men det kan godt være at "ekspertene" ikke er enig at du ikke kan jobbe eller delta på ulike tiltak. Da sitter du plutselig igjen uten aap og er henvist til sosialhjelp. Det er en nedadgående spiral for svært mange..

Mitt forslag er å møte nav med et åpent sinn til hva som kan gjøres for deg i DIN situasjon. Du burde muligens vurdere nøye om du kanskje kan jobbe litt, og evt lufte muligheten for delvis ufør om du har restarbeidsevne. Om du finner en jobb som passer for din helsesituasjon er det faktisk mye bedre enn å være helt utenfor arbeidslivet i ung alder. Det handler jo også om følelsen av å kunne bidra med noe, og ikke minst velværen som følger av det sosiale i en jobbsammenheng. Snakk med fastlegen og psykologen, og spør gjerne om de kan bistå deg i møtet med nav. Lykke til! :)

 

Anonymkode: 8e6f3...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel tenkt å snakke om hva som skal skje fremover. Om du må ut i arbeidsprøving eller ikke kommer an på problemene. De fleste må i utprøving, men det finnes alltid unntak. Om du kan få skriv fra psykolog om at arbeid ikke er for deg, så hjelper det. 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du å gå i møte og klarer du å skrive et så velformulert innlegg så klarer du å jobbe NOE. Spesielt hvis arbeidet kan tilrettelegges.

Anonymkode: 37e87...566

lol. Ja, når du sitter på butikkgulvet fordi du ikke orker stå blir sikkert butikksjefen veldig imponert over at du kan skrive et bra innlegg på kg.

Herregud, har noen på kg noensinne jobbet og vet hva som kreves i en jobb? Det er ikke ungdomsskolen der man kan skulke noen dager innmellom uten særlige konsekvenser

Anonymkode: 0e237...5a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger av loven at det skal være utprøving så lenge det ikke er sterke grunner for at det ikke skal være det. Det er fordi at hvis man ikke har utprøving, blir statskassen raskt tømt, og alt blir bare tull. Så det er noe NAV er pålagt å utføre, ikke noe de gjør fordi de ønsker det selv. 

Synes det er synd at du ikke har hatt noen utprøving og praksis på alle disse årene, om så i vernet bedrift, eller med hjelp av psykolog, fordi det kunne gjort livet ditt mye bedre.

Det er mange minstepensjonister, som må leie, og som aldri får lån heller. At man vil ha lån, er ikke grunnlag for uføretrygd. 

Anonymkode: 00ba7...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du å gå i møte og klarer du å skrive et så velformulert innlegg så klarer du å jobbe NOE. Spesielt hvis arbeidet kan tilrettelegges.

Anonymkode: 37e87...566

.. Ok 😂

Anonymkode: 2de13...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har autisme. Det er jo hovedproblemet. Det er diagnosen jeg ikke kan gjøre noe med. I tillegg følger ocd, angst, dystymi og tourettes syndrom. I tillegg til store mageproblemer på grunn av stress. 

Dette møtet er det faktisk JEG som har bedt om..  nav ville ikke ha møte med meg fordi de mente det ikke var vits enda (?). 

Vernet bedrift har vært nevnt fordi der er det ikke noe press på å prestere sier de. Men problemet mitt er at jeg ikke skjønner mennesker i det hele tatt og de skjønner ikke meg og det blir store misforståelser. Har jobbet litt før og der fikk jeg sparken på grunn av nettopp dette.. 

Ja, kanskje jeg kunne ha jobbet noe, men hvordan ville livet vært da? Per dags dato sover jeg i 18 timer etter et lite besøk i butikken fordi det er alt for mye med mennesker, lyder, lys osv. Jeg ville ikke hatt noe liv igjen om jeg hadde jobbet. Da jeg fullførte videregående sov jeg fra etter skolen til dagen etterpå, bortsett fra når jeg måtte opp flere ganger på grunn av diaré pga stress.. 

Vet ufør ikke er noe å trakte etter, men om jeg skal velge mellom å sove hele tiden etter jobb, mageproblemer, konstant stress eller ufør, så velger jeg ufør.

Anonymkode: 2de13...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør komme deg på ufør. 

Selv om du kommer deg over på ufør betyr ikke det at døren til arbeidslivet for alltid er lukket. Det er mulig å ha ufør og samtidig prøve seg så smått i passende arbeid en eller annen gang. Så uføretrygd bør du ikke være redd for, det gir stabilitet som du vil ha nytte av selv om det ikke akkurat er noe du blir rik på. 

NAV-veiledere er lovforpliktet til å "forsøke alt" selv om de også vet at du må på ufør. Så bit tenna sammen og kom deg gjennom papirmølla.

Anonymkode: 6b24b...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du å gå i møte og klarer du å skrive et så velformulert innlegg så klarer du å jobbe NOE. Spesielt hvis arbeidet kan tilrettelegges.

Anonymkode: 37e87...566

Noe av det dummeste jeg har lest på KG.. Er det mulig. 

Anonymkode: f561e...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...