Gå til innhold

Har ikke lærer taushetsplikt overfor den andre foreldren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det jeg fikk beskjed av om barnehagen etter samlivsbrudd, er at taushetsplikten også gjelder overfor den andre forelderen. Styrer forklarte at hun ikke har lov til å gi opplysninger som går på forhold hos barnets andre forelder. For eksempel om barnet har nok klær, har med nok mat, når barnet blir levert og hentet etc. 

Dersom samme instruks gjelder i ditt barns skole, hadde ikke lærer i utgangspunktet engang lov til å svare på ditt spørsmål. Langt mindre diskutere med mor hva du og lærer snakket om.

Du har kun krav på informasjon fra skolen vedrørende faglig fremgang eller trivsel - ingenting som berører forhold hos mor eller mors rutiner. 

Anonymkode: c7aaf...2ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg ant at det skulle bli styr av det spørsmålet så hadde jeg ikke spurt. Hadde jeg ant lærer skulle si det videre hadde jeg heller ikke spurt. 

Anonymkode: 12b79...05d

Spør i vei du, men spør lærer om du kan spørre uten at hun sier det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg fikk beskjed av om barnehagen etter samlivsbrudd, er at taushetsplikten også gjelder overfor den andre forelderen. Styrer forklarte at hun ikke har lov til å gi opplysninger som går på forhold hos barnets andre forelder. For eksempel om barnet har nok klær, har med nok mat, når barnet blir levert og hentet etc. 

Dersom samme instruks gjelder i ditt barns skole, hadde ikke lærer i utgangspunktet engang lov til å svare på ditt spørsmål. Langt mindre diskutere med mor hva du og lærer snakket om.

Du har kun krav på informasjon fra skolen vedrørende faglig fremgang eller trivsel - ingenting som berører forhold hos mor eller mors rutiner. 

Anonymkode: c7aaf...2ea

Takk for svar. 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, SiMa skrev:

Ts stilte et enkelt spørsmål: Har lærer taushetsplikt overfor den andre forelderen?

Ingen har svart på det. Det har derimot kommet masse belæringer, ikke dra læreren inn i konflikten, møt opp på foreldresamtaler, still opp for barnet ditt. Er det så vanskelig å enten svare på spørsmålet eller la være å svare i det hele tatt? Eller i det minste starte med, "jeg kan ikke svare på det du lurte på, men..."

Det virker som barnets mor overreagerer og tar alt i verste mening, i tillegg har han en viss begrunnet frykt for at ikke alltid er som det bør, da er det en fordel om han kan snakke med lærer uten å være redd for at det som sies videreformidles til mor.

Takk for svar. 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere fått til svar at lærer har kun ansvar for å gi ut beskjed til en forelder eller legge lappene i sekken. Så må foreldrene samarbeide om videreformidle. Så håper de snart begynner å bruke vigilo eller noe snart for jeg henter bare to ganger i mnd. 

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Storm i ett vannglass, fra foreldrenes side. Læreren har vel helt naturlig sagt videre til den andre forelderen hva som ble snakket om. Læreren forventer faktisk at begge foreldrene jobber for barnets beste, det er barnet læreren skal ivareta, ikke foreldrene og derfor har ikke en lærer taushetsplikt om denne typen bagatellmessige spørsmål. 

Anonymkode: 6eb6a...a83

Er du lærer? At det er sånt på deres skole? 

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som om jeg skulle sagt det selv!!! er så lei av å høre om den stakkars mannen som overhode ikke aner hvorfor det i alle sine dager er en konflikt. At han kverulerer og presser og eller snakker stygt om mor hver gang han får sjansen, og ellers setter egne behov foran barnas. Kan umulig være grunnlaget for den dårlige stemningen. 

Anonymkode: da174...b07

Så ut i fra din erfaring så dømmer du like greit andres situasjon? Det er mennesker som ikke klarer å skille sak fra person som er vanskeligst å samarbeide med for de blir aldri ferdig med en sak og lar den ligge. Tingene bare bygges opp på hverandre og da er det vanskelig å starte på null eller ikke så mange minuspoeng. 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for dere som tror at jeg er sint og slikt på lærer så kan jeg si nei... Jeg synes det var unødvendig ja, og at jeg trodde ikke sånn litt out of topic kom til å videreformidles. På samme måte som om noe skulle handle om meg. Trodde man kunne si eller spør i fortrolighet. Og jeg tok feil, men valgte å spørre her for å bli klokere. Jeg ønsker ikke å lage dårlig stemning på skolen. 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SiMa skrev:

Ts stilte et enkelt spørsmål: Har lærer taushetsplikt overfor den andre forelderen?

Ingen har svart på det. Det har derimot kommet masse belæringer, ikke dra læreren inn i konflikten, møt opp på foreldresamtaler, still opp for barnet ditt. Er det så vanskelig å enten svare på spørsmålet eller la være å svare i det hele tatt? Eller i det minste starte med, "jeg kan ikke svare på det du lurte på, men..."

Det virker som barnets mor overreagerer og tar alt i verste mening, i tillegg har han en viss begrunnet frykt for at ikke alltid er som det bør, da er det en fordel om han kan snakke med lærer uten å være redd for at det som sies videreformidles til mor.

Nei, læreren har ikke taushetsplikt. Dersom foreldrene har felles foreldreansvar har læreren plikt til å informere samværsforeldre HVIS de tar kontakt og ønsker slik informasjon.

om de IKKE tar kontakt, har læreren ingen plikt til aktivt å oppsøke samværsforeldren for å gi informasjon (kun til den med den   daglige omsorgen (om ikke annet er avtalt).

samværsforeldren har imidlertid like rettigheter til samme informasjon om barnet. - som sagt HVIS de aktivt oppsøker informasjonen. 

Har man derimot IKKE felles foreldreansvar, bortfaller samværsforeldrens juridiske rettigheter til informasjon om barnet, og da er det opp til den med daglig omsorg (og det formelle foreldreansvaret) å samtykke i at samværsforeldren får informasjon.

hvis den med foreldreansvaret ikke samtykker, kan ikke skolen gi ut informasjon, og samværsforeldren kan heller ikke kreve slik. Veien videre blir da å gå gjennom tingretten for å begjære juridisk foreldreansvar. Da blir det isåfall opp til retten å bestemme. Det beste en kan gjøre er å sikre at sin underskrift står på folkeregisterets dokument om felles foreldreansvar. Heldigvis er det nå automatisert- den du er gift med ved fødsel får automatisk slik ansvar. 

Veldig få vet dessuten at dersom man ikke har formelt foreldreansvar, er det heller ikke noe juridisk automatikk i at man får omsorgen for barnet hvis den av foreldrene med hovedomsorgen av en eller annen grunn ikke er stand til å ha barnet (feks med død). 

 

Så folkens: vær sikre på at dere har slik ansvar. Det gir større betydning enn man tror. Kan sjekkes i folkeregisteret , og heter felles foreldreansvar. Det er IKKE det samme som daglig omsorg.

Endret av Hermine3011
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere fått til svar at lærer har kun ansvar for å gi ut beskjed til en forelder eller legge lappene i sekken. Så må foreldrene samarbeide om videreformidle. Så håper de snart begynner å bruke vigilo eller noe snart for jeg henter bare to ganger i mnd. 

Anonymkode: 12b79...05d

Det stemmer ikke. Se mitt svar ovenfor. 

Endret av Hermine3011
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det mye tull og synsing, så nå svarer jeg ut fra mine egne erfaringer som lærer.

1. Læreren skal ikke videreformidle informasjon mottatt fra en foreldre til en annen, hvis ikke dette er avtalt. Dette har ikke noe med daglig omsorg eller foreldrerett å gjøre.

2. Du kan kreve separerte foreldresamtaler, når dere ikke ser det som produktivt å være sammen. Dette er nedfelt i loven, men jeg har ikke tid å finne det frem nå. Det er bedre for et barn med separate samtaler, enn at det skal føle på foreldrenes frustrasjon. Barn merker mer enn mange tror, de kan grue seg til foreldresamtaler, da de vet at det er konflikt mellom foreldrene og de selv ikke føler det behagelig å ha begge foreldre på samme samtale. Barn forteller gjerne ulikt i de forskjellige hjemmene, og læreren kan få mye mer informasjon og lære mer om barnet,  gjennom separate samtaler enn en felles.

3. Den informasjonsmangelen du forteller om, bør du redegjøre for rektor på skolen. Vi er vant med skilte foreldre, vi vet at kommunikasjonen ikke alltid er god og legger tilrette for det, det bør ditt barns lærer også gjøre. Her virker det som om læreren ikke har nok erfaring med dette og kan trenge veiledning fra skolens administrasjon. Dette også i forhold til taushetsplikt.

4. Et tips er å være aktiv på skolens hjemmeside. Under ditt barns klasse blir ofte informasjonsskriv fra skolen, ukeplanen og annet fra Fau lagt ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Spesialpedagog skrev:

Her blir det mye tull og synsing, så nå svarer jeg ut fra mine egne erfaringer som lærer.

1. Læreren skal ikke videreformidle informasjon mottatt fra en foreldre til en annen, hvis ikke dette er avtalt. Dette har ikke noe med daglig omsorg eller foreldrerett å gjøre.

2. Du kan kreve separerte foreldresamtaler, når dere ikke ser det som produktivt å være sammen. Dette er nedfelt i loven, men jeg har ikke tid å finne det frem nå. Det er bedre for et barn med separate samtaler, enn at det skal føle på foreldrenes frustrasjon. Barn merker mer enn mange tror, de kan grue seg til foreldresamtaler, da de vet at det er konflikt mellom foreldrene og de selv ikke føler det behagelig å ha begge foreldre på samme samtale. Barn forteller gjerne ulikt i de forskjellige hjemmene, og læreren kan få mye mer informasjon og lære mer om barnet,  gjennom separate samtaler enn en felles.

3. Den informasjonsmangelen du forteller om, bør du redegjøre for rektor på skolen. Vi er vant med skilte foreldre, vi vet at kommunikasjonen ikke alltid er god og legger tilrette for det, det bør ditt barns lærer også gjøre. Her virker det som om læreren ikke har nok erfaring med dette og kan trenge veiledning fra skolens administrasjon. Dette også i forhold til taushetsplikt.

4. Et tips er å være aktiv på skolens hjemmeside. Under ditt barns klasse blir ofte informasjonsskriv fra skolen, ukeplanen og annet fra Fau lagt ut. 

Tusen takk for svar! 

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.8.2017 den 14.23, Spesialpedagog skrev:

Her blir det mye tull og synsing, så nå svarer jeg ut fra mine egne erfaringer som lærer.

1. Læreren skal ikke videreformidle informasjon mottatt fra en foreldre til en annen, hvis ikke dette er avtalt. Dette har ikke noe med daglig omsorg eller foreldrerett å gjøre.

2. Du kan kreve separerte foreldresamtaler, når dere ikke ser det som produktivt å være sammen. Dette er nedfelt i loven, men jeg har ikke tid å finne det frem nå. Det er bedre for et barn med separate samtaler, enn at det skal føle på foreldrenes frustrasjon. Barn merker mer enn mange tror, de kan grue seg til foreldresamtaler, da de vet at det er konflikt mellom foreldrene og de selv ikke føler det behagelig å ha begge foreldre på samme samtale. Barn forteller gjerne ulikt i de forskjellige hjemmene, og læreren kan få mye mer informasjon og lære mer om barnet,  gjennom separate samtaler enn en felles.

3. Den informasjonsmangelen du forteller om, bør du redegjøre for rektor på skolen. Vi er vant med skilte foreldre, vi vet at kommunikasjonen ikke alltid er god og legger tilrette for det, det bør ditt barns lærer også gjøre. Her virker det som om læreren ikke har nok erfaring med dette og kan trenge veiledning fra skolens administrasjon. Dette også i forhold til taushetsplikt.

4. Et tips er å være aktiv på skolens hjemmeside. Under ditt barns klasse blir ofte informasjonsskriv fra skolen, ukeplanen og annet fra Fau lagt ut. 

Jeg er jurist- det var jeg som svarte lenger oppi tråden her. Det stemmer ikke juridisk det du skriver om at taushetsplikten er uavhengig av foreldreansvar.

Selvsagt er det et skjønnsspørmål hvordan man sier ting og hva man legger vekt på, for man ønsker ikke å øke konflikter. Men hvis den av foreldrene som også foreldreansvar vil vite om barnet har med mat feks, så kan ikke skolen juridisk nekte. 

Litt betenkelig at en lærer ikke vet dette. Foreldreansvaret har alt å si juridisk, daglig omsorg mindre betydning når det gjelder rett til informasjon om barnet.  Bare se til domsavgjørelser.

Ellers er jeg enig i det du skriver. 

Endret av Hermine3011
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2017 den 11.22, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med en foreldresamtale som ble tatt over telefon med lærer da det var enklest. Jeg har barnet annenhver helg så vet ikke så mye om hva som skjer ellers, men barnet hadde startet i første klasse. Så snakket lærer om ditt og datt. Så spurte jeg i slutten om barnet hadde alt det han trengte som mat, klær og utstyr. Lærer sa ja og jeg var tilfredsstilt med det. 

 

Nå har mor klikket helt fordi jeg har ringt lærer og spurt om han har mat med seg på skolen osv. Som det var at jeg hadde anklaget henne eller noe sånt. Altså.. Hva har skjedd her? Jeg har ikke tenkt noe mer på den samtalen at det var en helt vanlig greie og flott at barnet trives på skolen. Det jeg synes er ugreit er at på grunn av dette så har nå mor sin egen versjon og jeg er ikke ute etter lage bråk. Følte det var litt standard, at jeg ikke går å tror alt er fint og så skranter ting. Og hvis det hadde vært tilfelle så ville jeg ikke vært den som ikke hadde spurt når det kom frem. 

Var dette virkelig nødvendig av lærer? 

 

Anonymkode: 12b79...05d

Denne tråden gidder jeg ikke bruke tid på å lese igjennom, jeg vil bare påpeke et par ting:

Du synes ikke du prioriterer litt dårlig når du velger å ta foreldresamtalen pr telefon? Det er snakk om to samtaler pr år.

Dere har åpenbart et forferdelig dårlig forhold, du og barnemor, og jeg må si jeg lurer på hva for slags folk dere er når hun klikker så totalt over noe slikt, og du i tillegg synes det er grunn til å spørre om barnet får med mat hjemmefra. Videre synes du at det er en selvfølge at læreren har taushetsplikt overfor mor når det gjelder ting du og læreren snakker om. I min verden samarbeider foreldre til det beste for barnet, og taushetsplikt hadde jeg aldri i livet tenkt på engang, om det ikke hadde vært en forelder med besøksforbud pga overgrep, vold, el.l. Stakkars unge som har foreldre som dere! 

Anonymkode: 4eac1...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden gidder jeg ikke bruke tid på å lese igjennom, jeg vil bare påpeke et par ting:

Du synes ikke du prioriterer litt dårlig når du velger å ta foreldresamtalen pr telefon? Det er snakk om to samtaler pr år.

Dere har åpenbart et forferdelig dårlig forhold, du og barnemor, og jeg må si jeg lurer på hva for slags folk dere er når hun klikker så totalt over noe slikt, og du i tillegg synes det er grunn til å spørre om barnet får med mat hjemmefra. Videre synes du at det er en selvfølge at læreren har taushetsplikt overfor mor når det gjelder ting du og læreren snakker om. I min verden samarbeider foreldre til det beste for barnet, og taushetsplikt hadde jeg aldri i livet tenkt på engang, om det ikke hadde vært en forelder med besøksforbud pga overgrep, vold, el.l. Stakkars unge som har foreldre som dere! 

Anonymkode: 4eac1...998

Det var ikke mitt ønske å ta det over telefon. Det var lærer som hadde det travelt. Og nei, når en stk. har bestemt seg for å ikke samarbeide, og hun har hatt problemer med seg selv tidligere når vi bodde sammen på grunn av sykdom. Og hun svarer ofte at hun ikke vet og ikke har fått ting med seg og barna har dårlig med skiftetøy osv. Så ja. Jeg valgte å spør. Les tråden så får du litt innblikk! Hadde jeg valgt hadde vi hatt OK samarbeid. 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.8.2017 den 13.25, AnonymBruker skrev:

Her gir læreren en foreldresamtale, kun en. Om foreldrene er skilt så får de komme sammen eller en får la vær å komme. Og når jeg leser slike innlegg så forstår jeg godt hvorfor de gjør det. 

Det er jo ikke sikkert læreren sa det sånn som du har fått info om. Ting kan fort misforstås eller en fjær blir til ti høns.

Anonymkode: 604d2...13d

Læreren har også plikt til å informere begge foreldre slik at dersom foreldrene mener de ikke kan komme sammen til er slikt møte må læreren finne et tilfredsstillende alternativ til å informere begge to - dersom begge foreldre viser interesse for det. Jeg er dessverre selv i en situasjon der det faktisk ikke er bra om vi foreldre går til slike samtaler sammen. Første samtale er i skoletiden og barnet vårt ville ikke vært ok med utryggheten av at vi var på samme sted. Redd for et nytt opptrinn fra fars side. Det har vært noen. 

Jeg for min del forsøker virkelig, men sliter med traume /redsel selv for når eksen vil komme med et utbrudd neste gang. Historien viser at han ikke lar seg dempe med flere tilstede, og en lærer eller to er ingenting. 

Når det er sagt har jeg alltid informert faren om at det skal avholdes samtale og at han selv kan kontakte barnehagen for informasjon/eget møte. Det har de tilbudt. Han har aldri kontaktet dem.

Nå er vi over på skolen. Jeg har også denne gangen bedt han kontakte skolen om han ønsker eget møte - men vet ikke om de tilbyr dette. Trolig tar han ikke kontakt med dem...

Anonymkode: c1b75...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke ha vært slik:

Lærer: -Har forresten hatt en foreldresamtale med faren også, i februar.

Mor: Hæ?? Hvorfor det??!!! Er det noe spesielt, hva snakket du med HAN om?? Sa du noe om meg?!

Lærer: Neida, han har krav på det. Bare vanlig samtale om hvordan det går, faglig og sosialt, han lurte på om alt er i orden, om hun hadde alt hun trenger etc. 

Anonymkode: 58ce3...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, beklager å ødelegge boblen din men du er ikke er offer her. I allefall ikke ett du ikke selv har tatt på det.

Som @Hermine3011 svarer i sitt svar til deg er det å være en forelder å engasjere seg, det er å ikke "lært nå" som du svarer men å være tisltede. Hele tiden, på tross av eller på grunn av forholdet mellom dere som foreldre. Det er å hele veien ha barnets beste i fokus, også når den andre forelderen er vanskelig eller av deg oppfattes som vanskelig osv. Det å alltid være den som er på barnets side, og er bevisst når ens eget ego kommer i veien osv.

Om du var en slik forelder ville du visst at det er opp til deg å ta kontakt med skolen og sørge for at godt samarbeid, det er ikke slik at man automatisk inkluderes når barnet har to foreldre som ikke bor sammen, det er den som har hovedomsorgen som i utgangspunktet får info om ikke annet avtales med skolen, og gjerne hvert eneste år! Kanskje også minne dem på det - og neida, det bør kanskje ikke være slik - men om du vet det er det så ta kontakt med dem. Minn dem på at du er der, at du ønsker være en engasjert forelder.

Og jobb med forholdet til mor, jo verre hun er jo bedre er du - det er den eneste måten å være en god rollemodell på.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Hei TS, beklager å ødelegge boblen din men du er ikke er offer her. I allefall ikke ett du ikke selv har tatt på det.

Som @Hermine3011 svarer i sitt svar til deg er det å være en forelder å engasjere seg, det er å ikke "lært nå" som du svarer men å være tisltede. Hele tiden, på tross av eller på grunn av forholdet mellom dere som foreldre. Det er å hele veien ha barnets beste i fokus, også når den andre forelderen er vanskelig eller av deg oppfattes som vanskelig osv. Det å alltid være den som er på barnets side, og er bevisst når ens eget ego kommer i veien osv.

Om du var en slik forelder ville du visst at det er opp til deg å ta kontakt med skolen og sørge for at godt samarbeid, det er ikke slik at man automatisk inkluderes når barnet har to foreldre som ikke bor sammen, det er den som har hovedomsorgen som i utgangspunktet får info om ikke annet avtales med skolen, og gjerne hvert eneste år! Kanskje også minne dem på det - og neida, det bør kanskje ikke være slik - men om du vet det er det så ta kontakt med dem. Minn dem på at du er der, at du ønsker være en engasjert forelder.

Og jobb med forholdet til mor, jo verre hun er jo bedre er du - det er den eneste måten å være en god rollemodell på.

 

Dette! 

Anonymkode: 4eac1...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...