Gå til innhold

Har ikke lærer taushetsplikt overfor den andre foreldren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og? Mor har fortalt lærer at hun ikke vil ha samtale med meg, lærer vet at mor aldri ga beskjed om samtalen som ble satt opp til oss, heller ikke felles samtalen med alle foreldre før skolestart i førsteklasse og jeg har sagt at kommunikasjonen ikke er optimal... Da antar jeg at spørsmålet ikke kom helt overraskende på. 

Anonymkode: 12b79...05d

Ok. Drit i dama da.

Anonymkode: 5f9be...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg spør nok en gang jeg: hvordan får man dette til når den ene part ikke vil? Her har far ikke en gang fått vite om at det var foreldresamtale. Eneste grunnen til at han har hatt samtale med lærer er at han ringte selv. Mor har unndratt når timen med lærer var. Hvordan skal far få til et godt samarbeide når han blir sabotert av mor?

Jeg fikk vite om samtalene av en annen forelder som ønsket å bytte. Da sendte jeg mail om at jeg ikke hadde fått time og fikk til svar at vår samtale hadde allerede vært og at jeg skulle få egen. Dette var rett før jul. Så måtte jeg sende ny mail da jeg enda ikke hadde hørt noe i februar og så ringte læreren meg i mars og lurte på om vi kunne ta det over telefon 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med en foreldresamtale som ble tatt over telefon med lærer da det var enklest. Jeg har barnet annenhver helg så vet ikke så mye om hva som skjer ellers, men barnet hadde startet i første klasse. Så snakket lærer om ditt og datt. Så spurte jeg i slutten om barnet hadde alt det han trengte som mat, klær og utstyr. Lærer sa ja og jeg var tilfredsstilt med det. 

 

Nå har mor klikket helt fordi jeg har ringt lærer og spurt om han har mat med seg på skolen osv. Som det var at jeg hadde anklaget henne eller noe sånt. Altså.. Hva har skjedd her? Jeg har ikke tenkt noe mer på den samtalen at det var en helt vanlig greie og flott at barnet trives på skolen. Det jeg synes er ugreit er at på grunn av dette så har nå mor sin egen versjon og jeg er ikke ute etter lage bråk. Følte det var litt standard, at jeg ikke går å tror alt er fint og så skranter ting. Og hvis det hadde vært tilfelle så ville jeg ikke vært den som ikke hadde spurt når det kom frem. 

Var dette virkelig nødvendig av lærer? 

 

Anonymkode: 12b79...05d

Bare ikke gjør dette til et lærer-problem. 

Antar mor følte at du "sjekket " henne, siden du spurte om det med mat og utstyr. Som alene-mor selv skjønner jeg det godt. Var det virkelig nødvendig å spørre om det? Hva trodde du svaret skulle bli egentlig? 

Om du er usikker på om det er dårlig stelt der hjemme; ta det i fremtiden opp direkte med mor, eller kall inn til en time på familievernkontoret. 

 

Det er utrolig hardt å være enslig forsørger. Man står på og står på, og får aldri den naturlige rosen i hverdagen fra den andre foreldreparten som man gir hverandre i ett forhold. Derfor er man spesielt utsatt for kritikk. Og særlig fra den andre parten. Grunnen til det er at det føles veldig belastende om noe er galt. For hvis det er det, peker det tilbake på den som har hovedomsorgen. Mødre er stupfulle av dårlig samvittighet i utgangspunktet.

 

derfor:  i framtiden:

a. bli med på samtalen og vis ansikt og engasjement. Slik gir du reell støtte.

B.Ikke still spørsmål om de daglige behovene (som mor sørger for) er oppfylt til en instans (lærer etc) . I en mors ører er det det samme som å sette spm ved jobben hennes som mor. 

C. Hvilken rett har du til å stille spørsmål? Du tar foreldresamtaler PR tlf....                    å være foreldre innebærer å være tilstede der det skjer- fikse fri fra jobb (ta ut feriedag om nødvendig), og få det til. 

Brett heller opp armene og vis ansikt. Og om du absolutt må stille spørsmål på vegne av mor, still heller spørsmål som; " jeg vet han er godt ivaretatt hos mor. Er det andre ting som er viktig for meg å vite noe om?" Etc.

 

Kom deg ned av din høye hest. Den hardeste jobben i verden er å være enslig fulltidsforeldre. Om du må si noe; lovpris den bakken hun går på, for det vanvittige arbeide hun legger ned i å skape et oppegående menneske. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har stilt ett spørsmål som kunne oppfattes negativt. Jeg har da hatt mulighet til å spør om mye rart siden barna ble født og har spurt om mye også uten at det er problem. Så hvorfor skulle jeg plutselig bli vanskelig på at ingenting skal viderefortelles. Det var ikke det som var poenget, men siden dette var ett slikt spm. så trodde jeg det ble mellom oss. At om jeg hadde vært bekymret så hadde hun Evt. Anbefalt meg å ta det videre istedenfor for å si dette til mor. Hvis mor spør spørsmål som f. Eks hvordan reagerer barnet etter å ha vært hos far. Så antar jeg det spørsmålet blir mellom dem og at ikke lærer sier til meg at mor har spurt. 

Anonymkode: 12b79...05d

Jeg synes du virker vanskelig, nå prøver du ta diskusjonen vekk fra det jeg kommenterte på.

Anonymkode: fa8c2...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal lærer holde informasjon fra mor? Lærer er ikke en del av deres konflikt, det er deres problem. ikke er det til barnets beste å holde tilbake informasjon som angår barnet heller. Skolen har plikt til å informere begge foreldre, begge kan kreve samtale om sitt barn. Det kan ikke forventes lojalitet fra skolen mot hverken den ene eller den andre forelderen. Det kommer utrolig mange rare argumenter her på KG om når og hva man skal melde til barnevernet. Foreldrekonflikt er faktisk en vanligere grunn for melding fra skole/barnehage enn man skulle tro. 

Anonymkode: da174...b07

Hadde læreren tatt videre vårt problem så hadde jeg vært takknemlig for hjelp. 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg spør nok en gang jeg: hvordan får man dette til når den ene part ikke vil? Her har far ikke en gang fått vite om at det var foreldresamtale. Eneste grunnen til at han har hatt samtale med lærer er at han ringte selv. Mor har unndratt når timen med lærer var. Hvordan skal far få til et godt samarbeide når han blir sabotert av mor?

Det er et godt spørsmål. Men poenget mitt er at det er ikke noe å blande lærer inn i. Her dras hun inn i problemer hun ikke har noe med, og får til og med litt av skylda.

Anonymkode: 72f5d...360

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg spør nok en gang jeg: hvordan får man dette til når den ene part ikke vil? Her har far ikke en gang fått vite om at det var foreldresamtale. Eneste grunnen til at han har hatt samtale med lærer er at han ringte selv. Mor har unndratt når timen med lærer var. Hvordan skal far få til et godt samarbeide når han blir sabotert av mor?

Da ber du skolen om direkte informasjon, det meste går på mail o.l i dag ikke noe problem å legge han til lista da får han informasjon. har man et problem så løs det, ikke lag så mye unødvendig styr. hvis man ikke ønsker være del av en konflikt så la vær å være en del av den. I en konflikt er det alltid to parter, den eneste du kan styre er deg selv. Det er på tide som et voksen person å ta ansvar for seg selv, se på din egen rolle i konflikten, be om råd fra familievernkontoret hvordan du skal endre rollen din. gå kurs om hvordan være 2 foreldre etter et samlivsbrudd. Start med å endre din egen rolle og hvem du er i konflikten, men slutt å vær et offer. er så lei av å høre om slemme mor og far som blir overkjørt og aldri får det som han vil, buhuhu. Hva har du gjort for å bidra til å skape denne konflikten og den dårlige kommunikasjonen. TA GREP, GJØR NOE MED DET!!! Endring starter hos deg selv.

Anonymkode: da174...b07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hermine3011 skrev:

Bare ikke gjør dette til et lærer-problem. 

Antar mor følte at du "sjekket " henne, siden du spurte om det med mat og utstyr. Som alene-mor selv skjønner jeg det godt. Var det virkelig nødvendig å spørre om det? Hva trodde du svaret skulle bli egentlig? 

Om du er usikker på om det er dårlig stelt der hjemme; ta det i fremtiden opp direkte med mor, eller kall inn til en time på familievernkontoret. 

 

Det er utrolig hardt å være enslig forsørger. Man står på og står på, og får aldri den naturlige rosen i hverdagen fra den andre foreldreparten som man gir hverandre i ett forhold. Derfor er man spesielt utsatt for kritikk. Og særlig fra den andre parten. Grunnen til det er at det føles veldig belastende om noe er galt. For hvis det er det, peker det tilbake på den som har hovedomsorgen. Mødre er stupfulle av dårlig samvittighet i utgangspunktet.

 

derfor:  i framtiden:

a. bli med på samtalen og vis ansikt og engasjement. Slik gir du reell støtte.

B.Ikke still spørsmål om de daglige behovene (som mor sørger for) er oppfylt til en instans (lærer etc) . I en mors ører er det det samme som å sette spm ved jobben hennes som mor. 

C. Hvilken rett har du til å stille spørsmål? Du tar foreldresamtaler PR tlf....                    å være foreldre innebærer å være tilstede der det skjer- fikse fri fra jobb (ta ut feriedag om nødvendig), og få det til. 

Brett heller opp armene og vis ansikt. Og om du absolutt må stille spørsmål på vegne av mor, still heller spørsmål som; " jeg vet han er godt ivaretatt hos mor. Er det andre ting som er viktig for meg å vite noe om?" Etc.

 

Kom deg ned av din høye hest. Den hardeste jobben i verden er å være enslig fulltidsforeldre. Om du må si noe; lovpris den bakken hun går på, for det vanvittige arbeide hun legger ned i å skape et oppegående menneske. 

Jeg fikk ikke delta på møtet og det var læreren så ringte meg. Ja, jeg har lært nå. Ikke spør. Hvis hun ønsker å oppdra barna på det beste hadde det ikke vært nødvendig å måtte få retten til å gi meg vanlig samvær som hun har trenert fra starten av bruddet. 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hermine3011 skrev:

 

C. Hvilken rett har du til å stille spørsmål? Du tar foreldresamtaler PR tlf....                    å være foreldre innebærer å være tilstede der det skjer- fikse fri fra jobb (ta ut feriedag om nødvendig), og få det til. 

Brett heller opp armene og vis ansikt. Og om du absolutt må stille spørsmål på vegne av mor, still heller spørsmål som; " jeg vet han er godt ivaretatt hos mor. Er det andre ting som er viktig for meg å vite noe om?" Etc.

 

Kom deg ned av din høye hest. Den hardeste jobben i verden er å være enslig fulltidsforeldre. Om du må si noe; lovpris den bakken hun går på, for det vanvittige arbeide hun legger ned i å skape et oppegående menneske. 

Som om jeg skulle sagt det selv!!! er så lei av å høre om den stakkars mannen som overhode ikke aner hvorfor det i alle sine dager er en konflikt. At han kverulerer og presser og eller snakker stygt om mor hver gang han får sjansen, og ellers setter egne behov foran barnas. Kan umulig være grunnlaget for den dårlige stemningen. 

Anonymkode: da174...b07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke delta på møtet og det var læreren så ringte meg. Ja, jeg har lært nå. Ikke spør. Hvis hun ønsker å oppdra barna på det beste hadde det ikke vært nødvendig å måtte få retten til å gi meg vanlig samvær som hun har trenert fra starten av bruddet. 

Anonymkode: 12b79...05d

Hvorfor har hun trenert?

Anonymkode: da174...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts stilte et enkelt spørsmål: Har lærer taushetsplikt overfor den andre forelderen?

Ingen har svart på det. Det har derimot kommet masse belæringer, ikke dra læreren inn i konflikten, møt opp på foreldresamtaler, still opp for barnet ditt. Er det så vanskelig å enten svare på spørsmålet eller la være å svare i det hele tatt? Eller i det minste starte med, "jeg kan ikke svare på det du lurte på, men..."

Det virker som barnets mor overreagerer og tar alt i verste mening, i tillegg har han en viss begrunnet frykt for at ikke alltid er som det bør, da er det en fordel om han kan snakke med lærer uten å være redd for at det som sies videreformidles til mor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ber du skolen om direkte informasjon, det meste går på mail o.l i dag ikke noe problem å legge han til lista da får han informasjon. har man et problem så løs det, ikke lag så mye unødvendig styr. hvis man ikke ønsker være del av en konflikt så la vær å være en del av den. I en konflikt er det alltid to parter, den eneste du kan styre er deg selv. Det er på tide som et voksen person å ta ansvar for seg selv, se på din egen rolle i konflikten, be om råd fra familievernkontoret hvordan du skal endre rollen din. gå kurs om hvordan være 2 foreldre etter et samlivsbrudd. Start med å endre din egen rolle og hvem du er i konflikten, men slutt å vær et offer. er så lei av å høre om slemme mor og far som blir overkjørt og aldri får det som han vil, buhuhu. Hva har du gjort for å bidra til å skape denne konflikten og den dårlige kommunikasjonen. TA GREP, GJØR NOE MED DET!!! Endring starter hos deg selv.

Anonymkode: da174...b07

Har jobbet med dette i 4 år. Ga beskjed til skolen at jeg trengte info, men det har ikke hjulpet. Da barnet gikk glipp av disco en helg hvor barnet spurte på lørdagen når han skulle. Jeg spør mor, hun svarer ikke, spør en annen forelder i klassen. Da hadde de fått lapp med seg på skolen og den forelderen hadde spurt om barnet vårt skulle mtp. Kjøring så sa mor sa nei. Discoen hadde vært dagen før. Så beskjeder og info til meg er ikke viktig i alles øyner. Etter den gangen har den forelderen jeg spurte om dette f. Eks gitt meg beskjed om felles foreldremøte før sommerferien og klasseavsluttning. Så jeg fikk deltatt på felles foreldremøtet og da jeg nevnte felles avslutningen så svarte mor at jeg hadde ingen rett til det på hennes dag. Jeg synes det er tull, men for hennes del valgte jeg å la være å gå. Ønsker ikke unødvendig negativitet rundt barnet. 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med en foreldresamtale som ble tatt over telefon med lærer da det var enklest. Jeg har barnet annenhver helg så vet ikke så mye om hva som skjer ellers, men barnet hadde startet i første klasse. Så snakket lærer om ditt og datt. Så spurte jeg i slutten om barnet hadde alt det han trengte som mat, klær og utstyr. Lærer sa ja og jeg var tilfredsstilt med det. 

 

Nå har mor klikket helt fordi jeg har ringt lærer og spurt om han har mat med seg på skolen osv. Som det var at jeg hadde anklaget henne eller noe sånt. Altså.. Hva har skjedd her? Jeg har ikke tenkt noe mer på den samtalen at det var en helt vanlig greie og flott at barnet trives på skolen. Det jeg synes er ugreit er at på grunn av dette så har nå mor sin egen versjon og jeg er ikke ute etter lage bråk. Følte det var litt standard, at jeg ikke går å tror alt er fint og så skranter ting. Og hvis det hadde vært tilfelle så ville jeg ikke vært den som ikke hadde spurt når det kom frem. 

Var dette virkelig nødvendig av lærer? 

 

Anonymkode: 12b79...05d

Storm i ett vannglass, fra foreldrenes side. Læreren har vel helt naturlig sagt videre til den andre forelderen hva som ble snakket om. Læreren forventer faktisk at begge foreldrene jobber for barnets beste, det er barnet læreren skal ivareta, ikke foreldrene og derfor har ikke en lærer taushetsplikt om denne typen bagatellmessige spørsmål. 

Anonymkode: 6eb6a...a83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har jobbet med dette i 4 år. Ga beskjed til skolen at jeg trengte info, men det har ikke hjulpet. Da barnet gikk glipp av disco en helg hvor barnet spurte på lørdagen når han skulle. Jeg spør mor, hun svarer ikke, spør en annen forelder i klassen. Da hadde de fått lapp med seg på skolen og den forelderen hadde spurt om barnet vårt skulle mtp. Kjøring så sa mor sa nei. Discoen hadde vært dagen før. Så beskjeder og info til meg er ikke viktig i alles øyner. Etter den gangen har den forelderen jeg spurte om dette f. Eks gitt meg beskjed om felles foreldremøte før sommerferien og klasseavsluttning. Så jeg fikk deltatt på felles foreldremøtet og da jeg nevnte felles avslutningen så svarte mor at jeg hadde ingen rett til det på hennes dag. Jeg synes det er tull, men for hennes del valgte jeg å la være å gå. Ønsker ikke unødvendig negativitet rundt barnet. 

Anonymkode: 12b79...05d

Mitt forslag: gå på FVK og krev at det blir megling med tanke på at du overtar bosted. Dette her er virkelig ikke det beste for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De sier ikke så mye. Må ta det til retten hvis jeg ønsker. De sier at det ikke er positivt å ikke møte, men alene i seg selv så er det ikke konsekvens å droppe det. Når fvk innkaller så er det møteplikt som det står i brevet, men ingen så tvinger deg. 

Anonymkode: 12b79...05d

Har du snakket med noen om dette? Helsestasjon? Barnevern? Det er barnet som blir motarbeidet her, og det må du få mor til å forstå. Skikkelig trist at hun ikke klarer å innse dette selv! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mor har gitt beskjed hun vil ha separat til lærer. Samme i bhg. Det er ikke opp til meg

Anonymkode: 12b79...05d

Da hadde jeg som lærer sagt "Beklager, men jeg arrangerer ikke to foreldresamtaler " om ett og samme barn. Latterlig hvilken særbehandling enkelte krever. 

Anonymkode: ec3c7...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har hun trenert?

Anonymkode: da174...b07

For hun vil ha barna hos deg. Hun har sagt de er for små. 3 og 4 år. Den første tiden hadde jeg en overnatting en gang annen hver uke og 2 samværsdager uten overnatting. 3 mnd etter bruddet skal hun til Syden og jeg får ha de 10 dager i strekk. Når hun var tilbake igjen prøvde jeg at vi kunne øke til 2 netter Evt. Mer. Det var uaktuelt. Etter noen mnd ville hun ha to overnattinger i mot at den ene samværsdagen gikk bort. Jeg ønsket ikke det, men hun ville ha fri så Hu ga seg på to overnattinger og en samværsdag. Så har samværet økt litt og litt, men slik som ferier har jeg fått 10 dager og annen hver påske. 2 dager om jul. Etter ett år smakket jeg med advokat, men han anbefalte å prøve å finne utav dette selv enn å gå til sak. Så jeg har prøvd på det. Hun har også holdt barna tilbake for den ene har vært syk så hun vil ikke gjøre forskjell, glemt dager som var mine og dratt på ting og tang slik at samværet på den dagen har fått bort fordi da blokkerer hun nummeret sitt og jeg kommer til tomt hus. Så jeg vil påstå hun har stått i veien for at barna. 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vera skrev:

Har du snakket med noen om dette? Helsestasjon? Barnevern? Det er barnet som blir motarbeidet her, og det må du få mor til å forstå. Skikkelig trist at hun ikke klarer å innse dette selv! 

Har snakket med BV, de har anbefalt meg til å ta dette rettslig ut i fra det jeg fortalte. Da var det hvis det jeg fortalte var riktig, siden de ikke kunne ta stilling til motparten. De kunne ikke hjelpe så lenge jeg ikke meldte henne, men føler ikke det er riktig vei å gå

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg som lærer sagt "Beklager, men jeg arrangerer ikke to foreldresamtaler " om ett og samme barn. Latterlig hvilken særbehandling enkelte krever. 

Anonymkode: ec3c7...243

Ja, det hadde vært det enkleste. Men slik jeg forstår det så ønsker ikke mor at jeg skal få info om barnet gjennom henne som hun ønsker å holde for seg selv

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har hun trenert?

Anonymkode: da174...b07

Etter det andre året var begynt og ting ble ikke bedre gikk jeg til sak. Sakkyndig ville ha rettsak med en gang etter første forhandlingsmøte. Så vi hadde prøveperiode i mens vi ventet på hovedforhandling da ventetiden var 6 mnd. 

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...