Gå til innhold

Boliglån inkludert studielån


forumergøy

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det er det slik at når man får boliglån i banken får man låne mindre vist man har studielån, har man for eksempel 400 000 i lån og man får låne 5 x inntekt trekkers disse ifra, snakket med en om det og hun mente at dette ikke kunne stemme, og finner ikke igjen artikkelen som jeg leste om det. Vet noen av dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 x inntekt i lån = alle lån. Billån, studielån, forbrukslån. Det handler om familiens samlede gjeld og betalingsevne. 

Så hvis du tjener 500 000 kan du i teorien ha 2,5 mill i lån. Har du studielån eller annet lån må dette trekkes fra. F.eks 300 000 i studielån, da blir det 2,2 mill du kan låne.  

Anonymkode: 8ccdc...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 x inntekt i lån = alle lån. Billån, studielån, forbrukslån. Det handler om familiens samlede gjeld og betalingsevne. 

Så hvis du tjener 500 000 kan du i teorien ha 2,5 mill i lån. Har du studielån eller annet lån må dette trekkes fra. F.eks 300 000 i studielån, da blir det 2,2 mill du kan låne.  

Anonymkode: 8ccdc...a20

Men dette med at all gjeld skal regnes med var nytt fra 2017, sant? Som en prøveordning i 18 mnd. Vil det være mulig at det går tilbake igjen, slik at man kan låne 5x inntekten uten at studielånet blir tatt i betraktning?

Anonymkode: 7f2b3...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette med at all gjeld skal regnes med var nytt fra 2017, sant? Som en prøveordning i 18 mnd. Vil det være mulig at det går tilbake igjen, slik at man kan låne 5x inntekten uten at studielånet blir tatt i betraktning?

Anonymkode: 7f2b3...bef

Men dette med at all gjeld skal regnes med var nytt fra 2017,

Nei, det har da alltid vært slik.

Anonymkode: 8c8ad...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette med at all gjeld skal regnes med var nytt fra 2017, sant? Som en prøveordning i 18 mnd. Vil det være mulig at det går tilbake igjen, slik at man kan låne 5x inntekten uten at studielånet blir tatt i betraktning?

Anonymkode: 7f2b3...bef

Det er en prøveordning ja. Men jeg regner med at ordningen står. Hvis noe, så tror jeg bankene igjen får operere med skjønn. Husk at 5 x inntekt er veldig mye, når man tar hensyn til at renten kan øke. Kan du betjene lånene hvis renta øker fra 2,5 til 7,5?

Anonymkode: 8ccdc...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en prøveordning ja. Men jeg regner med at ordningen står. Hvis noe, så tror jeg bankene igjen får operere med skjønn. Husk at 5 x inntekt er veldig mye, når man tar hensyn til at renten kan øke. Kan du betjene lånene hvis renta øker fra 2,5 til 7,5?

Anonymkode: 8ccdc...a20

Forstår ikke helt hva du mener med prøveordning. Det er da en del år siden bakene opererte med skjønn. Jeg kjøpte hus for over 5 år siden, og gikk til flere banker. Alle regnet ut i fra inntekt gange 5, minus gjeld.

Anonymkode: 8c8ad...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke helt hva du mener med prøveordning. Det er da en del år siden bakene opererte med skjønn. Jeg kjøpte hus for over 5 år siden, og gikk til flere banker. Alle regnet ut i fra inntekt gange 5, minus gjeld.

Anonymkode: 8c8ad...f63

Inntil 1 januar kunne de operere med skjønn i 10% av lånene. Boliglånsforskriften nå er en prøveordning ja. Den er stående til sommeren neste år, hvor da regelen med 40% EK til sekundærbolig i Oslo er den det stilles mest spørsmål rundt. 

Anonymkode: 8ccdc...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...