Gå til innhold

Middag HVER dag???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Leo skrev:

Nå var det ikke ostesmørbrød og omelett TS nevnte, men vanlige brødskiver og kornblanding. Ostesmørbrød og omelett serveres vel dessuten som regel varmt. Altså er det varmmat ;)

Det var en som foreslo det og da en annen som sa at det var ikke næringsrikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det var en som foreslo det og da en annen som sa at det var ikke næringsrikt. 

Et par brødskiver med noen osteskiver på er ikke en fullverdig middag. Det kan jo hende vedkommende bruker å ha noe kjøttpålegg eller melk og grønnsaker ved siden av i tillegg, da ville det vært innenfor. Man bør ha i seg ca 300 gram grønnsaker per dag. Det er nok mange som spiser det meste av grønnsakene til middag. 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Det hadde blitt store protester her i huset hvis noen hadde foreslått å ha middag bare annenhver dag! Tror ikke jeg hadde fikset det selv heller, faktisk... :) Middag må man ha. Jeg tror ikke det er så mange som vokser opp uten minst et varmt måltid per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen er hjemme for sent i ukedagene til å begynne på middag når han er hjemme. Derfr ble vi enige om at middag man-fre var mitt ansvar.

Men for meg blir det for mye jobb og for mye penger ut av vinduet. 

Anonymkode: 10faf...a13

Hvorfor i alle dager sa du ja til det da?

Og det er ikke slik at du har lovt det med kors på halsen og ti kniver i hjertet, din eneste mulighet er å enten finne deg i det eller si det som det er at du gidder ikke. Han får lage middag selv om han vil, eller må ha middag.

Anonymkode: 2cc0e...f32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min og jeg spiser ikke middag hver dag. I perioder synes vi det blir alt for mye mas rundt  middagsplanlegging, og vi ønsker å bruke fritiden og ettermiddagen på ting vi liker.  Det skal sies at vi ikke har barn, så dermed kan vi ta oss den friheten uten å ta hensyn til eventuelle barns behov.  Men næringsmessig så spiser vi like sunt og variert som om vi hadde hatt middag hver dag. 

Noen dager spiser vi f. eks grovbrød med diverse fiskepålegg,  eller havregrøt med bær. Om man skal se på hvor næringsrikt et kosthold er må man jo se på helheten, og ikke hvert måltid isolert sett. 

At middagen er et viktig samlingspunkt for familien er jeg helt enig i, men det går fint ann å innimellom servere grovbrød, speilegg, og fiskekaker med litt salatblader til. Det er jo næringsrikt og enkelt.

Anonymkode: f3d4d...125

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har middag hver dag, har vokst opp med middag hver dag hjemmefra, og det vil jeg at barna skal vokse opp med også. Vi planlegger middag mandag til fredag på søndagen, handler mens mellomste er på trening mandag kveld, mens mandagsmiddagen handler jeg på vei hjem fra jobb. Så lager jeg middag mens barna gjør lekser. 

Helgemiddagen handler vi fredag etter jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Leo skrev:

Nå var det ikke ostesmørbrød og omelett TS nevnte, men vanlige brødskiver og kornblanding. Ostesmørbrød og omelett serveres vel dessuten som regel varmt. Altså er det varmmat ;)

Ostesmørbrød laget av grovt brød med skinke og litt frukt etterpå er super og enkel mat.  Omelett kan man putte grønnsaker inni og egg er den beste kilden til protein for mennesker.  Jepp, helt grei varmmat.  Suppe er også enkelt og godt, f.eks poseblomkålsuppe kan man hive i endel ekstra blomkål + en fløteskvett og servere med grovt brød og litt bacon på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For både meg og min samboer er middagen det viktigste og ikke minst beste måltidet, så selvfølgelig har vi middag hver dag. Helt utenkelig å ikke spise middag hver dag. Har til og med en mann som liker å lage mat og er kjempeflink til det, heldige meg. :) Har ikke barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har samboer med to barn (7 og 9 år) fra forr. ekteskap. Studerer nå på siste året og har allerede lovnad om jobb etter endte studier. Vi ble enige om at jeg skulle ta med av matlaging og klesvask i ukedagene, han og barna hjelper til med husvask og rydding. 

Men jeg er ikke vant med middag hver dag og synes vi kan spise brødskive eller kornblanding hvertfall annenhverdag. Hva synes dere?

Anonymkode: 10faf...a13

Et varmt måltid om dagen syns jeg man må ha ja

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mange reaksjoner jeg har fått på at jeg stort sett lager varm middag hver dag til tross for at jeg bor alene, er det nok en god del der ute som synes at middag er unødvendig for voksne, men at barn skal ha skikkelig mat og ikke minst få gode og sunne matvaner pleier de fleste å se nytten av. Å omtale det å ordne middag for barn du har et ansvar for som "penger ut av vinduet" er faktisk ganske sjokkerende - er faren til disse barna klar over at det er sånn du ser det?

Endret av Daria
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, bor alene og har det trangt økonomisk. Til og med jeg lager middag hver dag. Dersom jeg hadde hatt ansvar for barn i viktig vekstfase hadde jeg absolutt vært opptatt av at de fikk i seg skikkelig mat hver dag. 

Anonymkode: f45a2...a44

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns også det er merkelig at ikke alle har som vane å ha et varmt måltid fast hver dag.  Blir en rar dag for meg hvis jeg bare spiser brødskiver. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er student, bor alene og har det trangt økonomisk. Til og med jeg lager middag hver dag. Dersom jeg hadde hatt ansvar for barn i viktig vekstfase hadde jeg absolutt vært opptatt av at de fikk i seg skikkelig mat hver dag. 

Anonymkode: f45a2...a44

Det er en selvfølge hvis man velger å få barn!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ostesmørbrød og speilegg er ikke spesielt næringsrikt.

Anonymkode: 9a02b...443

BTW: Egg er meget næringsrikt!

 

Jeg har et fanatisk forhold til middag. Men jeg ser også at man må ikke ha en såkalt middag hver eneste dag, men mer enn hver annen dag. Et måltid er ett måltid uavhengig av hva man kaller det. Jobber med å være 'litt løsere i snippen' når det kommer til middag og tidspunkt for middag. Vi spiser av og til middag så sent som kl 19, mot 16 normalt.

Egg/omelett til middag er jo snadder, samme med ostesmørbrød. Av og til er det enkle ofte det beste. Varmmat er varmmat, og ett varmt måltid om dager er et must.

 

Her lager vi felles middagsplan for uken på lørdag eller søndag. Var mer rigid før, men nå kan vi avvike fra planen dersom uforutsette forhold skulle tilsi det (f.eks pent vær og heller dra ut og grille). Jeg lager også mange porsjoner på en gang, så har i fryseren mange måltider som er ferdiglaget, trengs bare å varmes opp. Da er det lett da :)

Anonymkode: 7cbf3...dbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student, bor alene og har det trangt økonomisk. Til og med jeg lager middag hver dag. Dersom jeg hadde hatt ansvar for barn i viktig vekstfase hadde jeg absolutt vært opptatt av at de fikk i seg skikkelig mat hver dag. 

Anonymkode: f45a2...a44

Da jeg var student gikk det mye i taco :D Snadder middag. Lagde kjøtt (og tilbehør) nok for tre dager på en gang :D Det var tider det :D

Anonymkode: 7cbf3...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mystix skrev:

Ukemeny:

Mand:  Stekt laks med brokkoli, potet/ris og posesaus

Tirs:  Spagetti med kjøttdeig/karbonadedeig evnt med en enkel salat og grove baguetter ved siden av.

Ons: Lapskaus med røkte kjøttpølser (ferdig frossen lapskausplanding fra FP)

Tors: Karbonade med egg på brødskive og tomatbønner.

Fre: Taco

Lørd: Hjemmelaget pizza

Sønd: Kjøttkaker med potet, posesaus, rødkål/ertestuing

Ernæringsmessige ganske sunne alternativ og enkle, billige og raske retter å lage. Mange av disse rettene kan man halveis tilberede kvelden før også.  F.eks steke ferdig kjøttdeig, skrelle poteter, lapskaus kan kokes ferdig, salat til taco kan kuttes dagen før, kjøttkaker kan stekes dagen før osv.

Menyen er heilt ok, men det tek jo uansett litt tid å lage ein "skikkelig" middag, sjølv om forarbeidet kan gjerast kvelden før. Det tek berre tid på eit anna tidspunkt.... 

Eg tenker at dersom ein kan ha posesuppe og rundstykke ein dag i veka, kanskje graut ein dag, og litt skikkeligare dei andre dagane, så bør det halde. 

Dersom sambo ikkje syns det er nok, då må han lage middag sjølv som han vil godkjenne😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fjaselina skrev:

Menyen er heilt ok, men det tek jo uansett litt tid å lage ein "skikkelig" middag, sjølv om forarbeidet kan gjerast kvelden før. Det tek berre tid på eit anna tidspunkt.... 

Eg tenker at dersom ein kan ha posesuppe og rundstykke ein dag i veka, kanskje graut ein dag, og litt skikkeligare dei andre dagane, så bør det halde. 

Dersom sambo ikkje syns det er nok, då må han lage middag sjølv som han vil godkjenne😂

Ingenting av det på listen tar spesielt lang tid. Dersom man har dårlig tid kan man bare slenge kjøtt/fisk i ovnen sammen med grønnsaker. 

Poenget med forarbeid er at mye kan lages før man legger seg for eksempel slik at "hands on"-tid ved middagstid reduseres. Det er ofte her tiden er knapp, man er sliten eller hva enn. 

Anonymkode: f45a2...a44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...