Gå til innhold

Studielån-Spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt om stipend og får ca 3000 hver måned (litt ekstra i starten av hvert semester). 
Jeg vet at det ikke holder for at hverdagen skal gå rundt, når jeg har leilighet, bil, hund, mat osv på budsjettet. 
Jeg har søkt noen jobber, men det er lite ledig i kommunen som passer til mine behov, siden jeg må jobbe på kvelden osv. 

Men hva går studielånet fra lånekassen ut på? Alle vennene mine sier forskjellig, men tror ingen av dem vet hva det egentlig går ut på. 
Om jeg tar opp studielån, hvor mye må jeg betale hver måned da? Blir noe av lånet slettet om jeg fullfører studiet? Kan jeg betale mer en måned om jeg har råd til det?

Anonymkode: 5f7ca...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du søker om stipend og lån hos Lånekassen vil du få ca. 106 000,- for et helt år (basisstøtte). Alt dette er lån når du får det. Består du alle eksamenene du skal bestå vil du automatisk få gjort om 40% av lånet til et stipend. Du må ikke betale tilbake lånet så lenge du studerer og får støtte fra Lånekassen, og det er rentefritt i samme periode. Nedbetalingen begynner vel omtrent 7 måneder etter siste utbetaling om jeg ikke tenker helt feil. Hvor mye du må betale ned per måned vil variere avhengig av hvor mye studielån du har totalt (noen studerer f.eks i langt flere år enn andre, studerer i utlandet osv.) Du kan betale ned ekstra på lånet om du vil det selv, men studielånet er det beste lånet du kan ha. Er bedre å f.eks betale ned på huslånet enn på studielånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke betale ned på lånet så lenge du studerer. Det begynner du først å betale ned på når du begynner å jobbe. Dersom du består studiet blir vel 40% omgjort til stipend.

Anonymkode: 93488...5fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt om stipend og får ca 3000 hver måned (litt ekstra i starten av hvert semester). 
Jeg vet at det ikke holder for at hverdagen skal gå rundt, når jeg har leilighet, bil, hund, mat osv på budsjettet. 
Jeg har søkt noen jobber, men det er lite ledig i kommunen som passer til mine behov, siden jeg må jobbe på kvelden osv. 

Men hva går studielånet fra lånekassen ut på? Alle vennene mine sier forskjellig, men tror ingen av dem vet hva det egentlig går ut på. 
Om jeg tar opp studielån, hvor mye må jeg betale hver måned da? Blir noe av lånet slettet om jeg fullfører studiet? Kan jeg betale mer en måned om jeg har råd til det?

Anonymkode: 5f7ca...ce2

Du får ikke slettet lånet nei, herregud. Det er LÅN. Hvor mye du må betale avhenger av størrelsen på lånet, hvor mange år du tar lån osv.

Og om du studerer og skal jobbe ved siden av ville jeg vurdert å ikke ha hund. Det er jo ikke greit å la hunden være hjemme mens du er på skolen og så når du skal på jobb etterpå.

Anonymkode: 32767...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke slettet lånet nei, herregud. Det er LÅN. Hvor mye du må betale avhenger av størrelsen på lånet, hvor mange år du tar lån osv.

Og om du studerer og skal jobbe ved siden av ville jeg vurdert å ikke ha hund. Det er jo ikke greit å la hunden være hjemme mens du er på skolen og så når du skal på jobb etterpå.

Anonymkode: 32767...6dc

herregud, 40% av lånet blir i praksis slettet hvis man består, fordi det blir omgjort til stipend og du FÅR pengene. 

Anonymkode: 93488...5fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får ikke slettet lånet nei, herregud. Det er LÅN. Hvor mye du må betale avhenger av størrelsen på lånet, hvor mange år du tar lån osv.

Anonymkode: 32767...6dc

Hele utbetalingen fra Lånekassen er jo et lån ved utbetaling. 40% blir omgjort til stipend ved beståtte eksamener, og blir sånn sett "slettet". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Miah skrev:

Dersom du søker om stipend og lån hos Lånekassen vil du få ca. 106 000,- for et helt år (basisstøtte). Alt dette er lån når du får det. Består du alle eksamenene du skal bestå vil du automatisk få gjort om 40% av lånet til et stipend. Du må ikke betale tilbake lånet så lenge du studerer og får støtte fra Lånekassen, og det er rentefritt i samme periode. Nedbetalingen begynner vel omtrent 7 måneder etter siste utbetaling om jeg ikke tenker helt feil. Hvor mye du må betale ned per måned vil variere avhengig av hvor mye studielån du har totalt (noen studerer f.eks i langt flere år enn andre, studerer i utlandet osv.) Du kan betale ned ekstra på lånet om du vil det selv, men studielånet er det beste lånet du kan ha. Er bedre å f.eks betale ned på huslånet enn på studielånet.

Takk for utfyllende svar, det hjalp veldig :)

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke slettet lånet nei, herregud. Det er LÅN. Hvor mye du må betale avhenger av størrelsen på lånet, hvor mange år du tar lån osv.

Og om du studerer og skal jobbe ved siden av ville jeg vurdert å ikke ha hund. Det er jo ikke greit å la hunden være hjemme mens du er på skolen og så når du skal på jobb etterpå.

Anonymkode: 32767...6dc

Jeg har hatt hunden i 6 år, og gått på skole og jobbet hele tiden. Når jeg fikk henne var jeg 16, men bodde hos mamma. Jeg har bodd med kjæresten fra jeg fylte 17, og gjør det enda. Selv om jeg er på skolen og jobber, betyr det ikke at hunden er alene hjemme ;) 

Anonymkode: 5f7ca...ce2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt å ta opp fullt studielån. Jeg kjenner ingen som ikke har gjort det (gitt at de har mulighet). 

Anonymkode: 64d0f...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...