Gå til innhold

Nødtestamente ved selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dommen Rt-1984-1425 ble et nødtestamente opprettet i forbindelse med et selvmord. Høyesterett anså nødtestamentet som ugyldig fordi, slik jeg har forstått det, vedkommende hadde slitt psykisk før, og selv om han ikke hadde gitt uttrykk for å ville ta livet av seg noen gang, ble det ikke sett på som et nødstilfelle. Men har ikke personen som tar livet av seg og som oppretter nødtestamentet sin opplevelse av situasjonen noe å si? Vedkommende følte det nok som et nødstilfelle ettersom han ikke valgte en annen løsning eller hadde opprettet et testamente før. Har ikke det noe å si? 

Nå er ikke jeg jurist eller noe sånt, men slik jeg ser det, var dette et nødstilfelle? 

 

Anonymkode: 10d78...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser poenget ditt. Men dette er en dom fra 1984 så den er ganske gammel. Jeg tenker at kanskje, hadde den kommet opp til HR i dag, kunne det gått annerledes. Jeg er enig i at vedkommende må ha ansett det som nødssituasjon når han selv oppretter testamentet for så å ta eget liv. Psykisk syke kan jo være ganske utilregnelige, gjøre ting meget spontant pga. en fryktfølelse eller en desperat tanke som oppstår der og da. En hver person som tar sitt liv er jo i en slags "nødssituasjon". Kanskje HR ønsker å fremme eksempel om at dette ikke burde være praksisen, men å oppfordre psykiske syke til å lage et testament som oppfyller formkravene slik at de nettopp unngår slike situasjoner....

Anonymkode: 37da1...08e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser poenget ditt. Men dette er en dom fra 1984 så den er ganske gammel. Jeg tenker at kanskje, hadde den kommet opp til HR i dag, kunne det gått annerledes. Jeg er enig i at vedkommende må ha ansett det som nødssituasjon når han selv oppretter testamentet for så å ta eget liv. Psykisk syke kan jo være ganske utilregnelige, gjøre ting meget spontant pga. en fryktfølelse eller en desperat tanke som oppstår der og da. En hver person som tar sitt liv er jo i en slags "nødssituasjon". Kanskje HR ønsker å fremme eksempel om at dette ikke burde være praksisen, men å oppfordre psykiske syke til å lage et testament som oppfyller formkravene slik at de nettopp unngår slike situasjoner....

Anonymkode: 37da1...08e

Tenker at det er ikke så lenge siden 1984, men det begynner jo faktisk å bli noen år siden nå, ja. Jeg vet ikke hva som blir ansett som "gammelt" i jusens verden? 

Jeg skjønner tanken om at dette ikke burde være praksisen, men samtidig synes jeg det blir feil å ta fra noen muligheten til å opprette et testamente dersom de dessverre skulle befinne seg i en slik situasjon. 

 

Anonymkode: 10d78...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at 1984 er en stund siden juridisk sett, rettsreglene er dynamiske og særlig i nyere tid. Forøvrig enig med vedkommende over her, selvmord er en slags nødssituasjon uansett, men det må stå mer i dommen om vilkår som er lagt til grunn? Hvilken lov er benyttet? Det hadde ikke vært noe poeng med loven hvis alle selvmord var for nød å regne. 

Anonymkode: 7e85d...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...