Gå til innhold

Ønsker et lite intimt bryllup - hva m partnere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Planlegger bryllup, og ønsker i utgangspunktet ikke et stort opplegg med full pakke. Ikke kirke eller stivt pyntet. Ønsker egentlig bare en liten seremoni, og så en middag med nærmeste familie og venner. Men det virker så uoppnåelig å få til, for i det øyeblikket man legger til partner for hver gjest man ønsker å invitere, så blir jo gjestelisten dobbelt så lang! Men føler det er merkelig å ikke invitere venner med partner, når de er gifte og har barn sammen. Samtidig så kjenner jeg ikke alle våre venners partnere særlig godt. Noen har jeg knapt møtt. Hva gjør vi?

Anonymkode: c31c8...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange ønsker du helst å invitere og hvor mange har du kommet opp i?

Inviter de dere omgåes mest med + partnere.

 

Anonymkode: 8101c...2d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med partner ja. Så får dere sette grensen enten før eller etter venner. Jeg hadde aldri klart å splitte par, for det første synes jeg det er uhøflig, for det andre er det noen av parene hvor jeg er like god venn med begge, mens andre bare den ene. Det hadde blitt så vanskelig å ha en fast grense, at jeg hadde sagt alle eller ingen. (Unntatt forlovere da, med partner)

Anonymkode: 74762...3a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å begrense gjestelisten på er å begrense antall venner man inviterer. Det kan være vanskelig, blant annet fordi man da må velge hvilke venner som er de "viktigste", men det er i hvert fall mulig å begrense gjestelisten på den måten.

I mitt hode blir det feil å ikke invitere gjester med partner med mindre forholdet er så pass nytt at det ikke var noe forhold når invitasjonene ble sendt ut.

 

Anonymkode: 82f3f...b01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uhøflig å invitere uten partner i bryllup. Da får dere heller kutte ut venner, og bare ha familie, og evt ha en vennefest senere. (kanskje restefest med venner dagen derpå?). 

Anonymkode: 99af4...ee0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke høflig å invitere i et bryllup uten partner. Jeg hadde ikke gått i et bryllup min mann ikke var invitert i. Er man samboer/gift så er man et par, da ber man de også som et par. Da får man heller kutte ned på gjestelisten =) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å invitere folk uten partner strider mot all dannelse, så det ville jeg ikke ha gjort. Om du har venner med partnere som du knapt kjenner, så stiller jeg litt spørsmål ved hvor nære disse vennene er..? Blant mine og mannens nærmeste venner så kjenner jeg alle partnerne rimelig godt med mindre de er helt ferske, ikke at jeg er like close med alle partnerne men jeg kjenner dem jo absolutt. Kanskje heller kutte ned på antall venner som inviteres, og velge ut de som dere står såpass nær at det føles som en selvfølge å inkludere livsledsageren deres også?

Min søster giftet seg i sommer, det var lite og intimt. Det var brudeparets søsken m/partnere og eventuelle barn, selvsagt foreldre og gjenlevende besteforeldre, og så til sammen fire vennepar - brudens to nærmeste venninner m/følge, og brudgommens to beste kamerater m/følge. Totalt 22 personer. Når man holder gjestelista såpass kort, så blir ikke folk fornærma over å bli ekskludert heller - det sier seg selv at i et såpass intimt bryllup så vil de fleste i slekta/vennekretsen ikke være invitert. Kun nærmeste blodsbånd og de få blant vennene som man har vært som erteris med gjennom lengre tid. Så lenge man er konsekvent, er det null problem.

Anonymkode: 31dfb...a1c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ønsket et intimt bryllup, men samtidig ikke har lyst til å fornærme noen eller være uhøflig, så er i de fleste tilfeller den eneste løsningen å kun invitere foreldre og søsken med partner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎08‎.‎2017 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Planlegger bryllup, og ønsker i utgangspunktet ikke et stort opplegg med full pakke. Ikke kirke eller stivt pyntet. Ønsker egentlig bare en liten seremoni, og så en middag med nærmeste familie og venner. Men det virker så uoppnåelig å få til, for i det øyeblikket man legger til partner for hver gjest man ønsker å invitere, så blir jo gjestelisten dobbelt så lang! Men føler det er merkelig å ikke invitere venner med partner, når de er gifte og har barn sammen. Samtidig så kjenner jeg ikke alle våre venners partnere særlig godt. Noen har jeg knapt møtt. Hva gjør vi?

Anonymkode: c31c8...54b

Da ville jeg valgt bort venner som er såpass perifere at dere ikke omgås partnerne deres på tross av at de har vært sammen så lenge at de har barn. Etter at dere har gjort dette grepet tenker jeg at det hele løsner.

Dersom problemet er at dere er en "gjeng" der det er alle eller ingen på tross av at flesteparten altså er perifere nok til å ikke kjenne partnere: et godt alternativ er å velge bort hele gjengen og heller invitere (med partnere og barn) på helt uformelt grillparty i hagen for å feire i ettertid.

Anonymkode: c6313...f14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man klarer da virkelig å gå i bryllup uten partneren sin vel?

Anonymkode: c7f52...869

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Takk for svar! Selv om de dessverre ikke var helt det jeg ønsket å høre. 

Årsaken til at vi ikke kjenner partnere særlig godt er at vi er en gjeng fra videregående som har holdt kontakt i alle år. Men vi bor spredt. Mange turer og faste avtaler i løpet av årene. Men disse har vært uten mann og barn. Og vi har vært i hverandres bryllup, så blir rart å ikke invitere. 

Har også andre venner, folk jeg har blitt kjent med via fritidsaktiviter eller jobb og så videre. Vennskapene har ikke nødvendigvis involvert noen av partnerne våre. Vet jo selvsagt hvem de er og sånt, og har vekslet noen ord. Møttes ute på byn en gang og slikt. 

Jeg er litt privat av meg. Og føler at et bryllup er en personlig ting å gjøre. Så selv om jeg er kjempeglad i enkelte venninner, og henger masse sammen, føles det kjemperart å ha en helt perifer fremmed hengende rundt på den store, og private, dagen. Eller, flere fremmede. 

Eller motsatt, dama til en kjær kollega av mannen for eksempel!?

Bryllup er jo svindyrt, og man må prioritere hvem man skal invitere. Alle onkler og tanter på begge sider? Søskenbarn? Med eller uten partnere? Skal man be kategorisk, altså blir en tante bedt så må man be alle på begge sider, selv om man knapt har vekslet et ord? Disse stive reglene rundt hva et bryllup skal være er jo helt håpløse. Kan man ikke bare invitere folk man kjenner og vil ha der? Helt uaktuelt å invitere en haug med ukjente fjes når vi går opp kirkegulvet. Vurderer å avlyse hele bryllupet og bare ta det på tinghuset med forloverne.

Anonymkode: c31c8...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvfølgelig gjøre det du føler blir riktig for deg/dere TS, men jeg personlig ville invitert med partner. Jeg ville heller vurdert hvor viktig det var for meg/oss å invitere en del av disse vennene og begrense gjestelisten på den måten.

Ja, bryllup blir fort dyrt og det er også helt riktig at man da på gjøre noen prioriteringer som for eksempel hvem man skal invitere. Dette er en avgjørelse som brudeparet må ta sammen og være enige om. Selvfølgelig kan man invitere bare de man faktisk vil ha der på den store dagen (og på en måte burde man egentlig bare ha gjester man faktisk ønsker å dele dagen med), men om det fører til at man inviterer uten partner eller bare noen tanter/onkler o.s.v. så må man da regne med at det er mulig at noen vil reagere på dette. Jeg vet at jeg selv ville følt det rart om jeg var invitert i bryllup uten min kjære eller omvendt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Takk for svar! Selv om de dessverre ikke var helt det jeg ønsket å høre. 

Årsaken til at vi ikke kjenner partnere særlig godt er at vi er en gjeng fra videregående som har holdt kontakt i alle år. Men vi bor spredt. Mange turer og faste avtaler i løpet av årene. Men disse har vært uten mann og barn. Og vi har vært i hverandres bryllup, så blir rart å ikke invitere. 

Har også andre venner, folk jeg har blitt kjent med via fritidsaktiviter eller jobb og så videre. Vennskapene har ikke nødvendigvis involvert noen av partnerne våre. Vet jo selvsagt hvem de er og sånt, og har vekslet noen ord. Møttes ute på byn en gang og slikt. 

Jeg er litt privat av meg. Og føler at et bryllup er en personlig ting å gjøre. Så selv om jeg er kjempeglad i enkelte venninner, og henger masse sammen, føles det kjemperart å ha en helt perifer fremmed hengende rundt på den store, og private, dagen. Eller, flere fremmede. 

Eller motsatt, dama til en kjær kollega av mannen for eksempel!?

Bryllup er jo svindyrt, og man må prioritere hvem man skal invitere. Alle onkler og tanter på begge sider? Søskenbarn? Med eller uten partnere? Skal man be kategorisk, altså blir en tante bedt så må man be alle på begge sider, selv om man knapt har vekslet et ord? Disse stive reglene rundt hva et bryllup skal være er jo helt håpløse. Kan man ikke bare invitere folk man kjenner og vil ha der? Helt uaktuelt å invitere en haug med ukjente fjes når vi går opp kirkegulvet. Vurderer å avlyse hele bryllupet og bare ta det på tinghuset med forloverne.

Anonymkode: c31c8...54b

Bryllup trenger ikke være svindyrt. 

Det vil ta seg svært dårlig ut om du har latt være å invitere partnere, men brukt masse penger på dill og dall og fancy greier til de som er der. Det viser soleklart at du ikke setter gjestene dine i sentrum. 

Det er og blir uhøflig å invitere uten partner, selv om du ikke kjenner partneren. Det har både med at du viser at du driter i å bli kjent med partnere, og det viser at du ikke bryr deg nevneverdig om gjestene har det trivelig i selskapet heller. Mange synes det er kjedelig å gå aleine i bryllup, og ville hatt det mye kjekkere om de kunne delt det med partneren sin. 

Anonymkode: 99af4...ee0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Jeg er så veldig uenig. Jeg hadde aldri reagert negativt om jeg ble invitert i bryllup uten samboeren min til en venninne, om hun ikke kjenner han. Selv ikke om hun kjenner han, men at venninnene blir invitert uten partnere for å få mulighet til å invitere gammeltante Olga og nye dama til bestefar på Toten. Det må prioriteres strengt. Ofte er det kuvertpris. Og man må velge noen foran andre. Synes det er helt naturlig om de man ikke kjenner noe særlig ryker først? Og det må da gå an for folk å kose seg i et selskap uten partner? Om man er i et selskap med flere man kjenner som heller ikke har med partner mener jeg! 

Kjenner på at vi ikke holder noe bryllup allikevel. Vi har rett og slett ikke råd til et stort opplegg. Og ikke komfortabel med å måtte invitere en haug folk vi ikke har noe forhold til. Blir helt feil! 

Anonymkode: c31c8...54b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Jeg er så veldig uenig. Jeg hadde aldri reagert negativt om jeg ble invitert i bryllup uten samboeren min til en venninne, om hun ikke kjenner han. Selv ikke om hun kjenner han, men at venninnene blir invitert uten partnere for å få mulighet til å invitere gammeltante Olga og nye dama til bestefar på Toten. Det må prioriteres strengt. Ofte er det kuvertpris. Og man må velge noen foran andre. Synes det er helt naturlig om de man ikke kjenner noe særlig ryker først? Og det må da gå an for folk å kose seg i et selskap uten partner? Om man er i et selskap med flere man kjenner som heller ikke har med partner mener jeg! 

Kjenner på at vi ikke holder noe bryllup allikevel. Vi har rett og slett ikke råd til et stort opplegg. Og ikke komfortabel med å måtte invitere en haug folk vi ikke har noe forhold til. Blir helt feil! 

Anonymkode: c31c8...54b

Som jeg sa i mitt tidligere innlegg TS, du må selvfølgelig gjøre det som føles mest riktig for deg/dere. Både i forhold til hvem dere inviterer i bryllupet deres og ellers hvordan dere vil ha bryllupet. Men som du ser så mener de fleste som har svart her i forumet, inkludert meg selv, at man inviterer med partner til de gjestene som har det. Om du velger å gjøre noe annet så er vel det helt opp til deg/dere? Ja, det er deres bryllup og ja bryllup kan fort bli dyrt og da må det gjøres prioriteringer. Det har vel egentlig de fleste forståelse for vil jeg tro, selv om andre her inne ville valgt å prioritere på en annen måte enn det du kanskje velger.

Dere må ikke ha et stort opplegg, og dere skal selvfølgelig ikke holde et bryllup dere ikke har råd til. Dere gjør det som føles rett for dere, men det er jo uansett greit å ha i bakhodet at noen kanskje vil reagere på å bli invitert uten partneren sin og at noen kanskje da velger å ikke komme. Folk har forskjellige meninger, tanker og følelser, og sånn vil det nok alltid være.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest solavskjerming

Ville ikke invitert uten partner. Men ser du nevner tanter som du knapt har vekslet et ord med, ville heller valgt bort familie som du ikke har noe forhold til.

Vi valgte den løsningen. Mannen har tanter og onkler som han overhode ikke kjenner, og som han knapt vet navnet til. Og søsknebarn han ikke vet hvem er. Disse lot vi være å invitere. Om de reagerte på det vet jeg ikke, da jeg ikke vet hvem disse er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår fremdeles ikke hvorfor det blir en haug av fremmede partnere. Må dere invitere alle dere anser som venner? Når jeg tenker 'intimt bryllup' så ser jeg for meg at brud og brudgom inviterer f.eks. tre-fire gode venner hver. De fleste av oss står vel ikke virkelig nær med flere venner enn det, selv om vi kjenner langt flere. Og hvis man ikke kan inkludere livsledsagerne til sine nærmeste venner, og må kategorisere dem som "en haug fremmede", så er min tanke at man kanskje ikke er så involvert i hverandres liv likevel. Kanskje det er hovedproblemet..?

Du må selvsagt gjøre som du vil, men du startet jo tråden for en grunn. Om jeg hadde mottatt bryllupsinvitasjon uten at mannen min var invitert, så ville jeg stusset på om det var en forglemmelse. Jeg ville syntes det var rart. Ikke fordi vi er avhengige av hverandre for å ha det gøy, men fordi bryllup er en høytidelig anledning. Det er ikke det samme som å bli invitert til vinkveld med jentene liksom. Kan godt være jeg hadde kommet likevel, men jeg tror ikke jeg ville prioritert å bruke feriedager og betydelige reise- og overnattingsutgifter på et bryllup hvor holdningen var at mannen min var en uønsket fremmed. Bryllup er brudeparets dag, men man ber samtidig om et innhogg i gjestenes tid og økonomi, og det er visse høflighetsnormer og etikette det er naturlig å følge.

Anonymkode: 436b3...583

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville takket nei hadde jeg fått en invitasjon til å gå i bryllup uten partner.

Anonymkode: c229b...6c1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hjemme-alene-helg står mye høyere på ønskelista  enn å gå i bryllup til folk jeg ikke kjenner!

 

Anonymkode: b391f...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...