Gå til innhold

Når skal jeg sette høstløk?


Soleklart

Anbefalte innlegg

Har akkurat bestilt meg masse løk, krokus, scillia(?), liljer, tulipaner ++. Når skal jeg sette dem i jorda? Det er ca 1,5 -2 mnd til første snøen kommer og ca 3 til tela har kommer. Logikken min sir at det ikke må være så tidlig at løkene våkner, men ikke så seint at de fryser med en gang.🤔Så når er det passelig?  Er det noen hagesksperter som kan hjelpe en stakkars førstegangs hageeier🤣😉

Endret av Soleklart
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Soleklart skrev:

Har akkurat bestilt meg masse løk, krokus, scillia(?), liljer, tulipaner ++. Når skal jeg sette dem i jorda? Det er ca 1,5 -2 mnd til første snøen kommer og ca 3 til tela har kommer. Logikken min sir at det ikke må være så tidlig at løkene våkner, men ikke så seint at de fryser med en gang.🤔Så når er det passelig?  Er det noen hagesksperter som kan hjelpe en stakkars førstegangs hageeier🤣😉

Hei :) Så" koselig :ninuskapus:Å sette blomsterløker krever ingen grønne fingre, for stort enklere kan det ikke bli. Når løken settes riktig, trenger du ikke å gjøre noe med dem underveis, sier Tonje Bergh. Vårblomstrende løk kan settes fra september til november, men pass på at det gjøres i god tid før frosten kommer. Løken trenger litt tid til å danne røtter.

Krokus blomstrer et halvt år Sett gjerne krokusen sammen med andre blomsterløker som har andre blomstringstider." https://www.dagbladet.no/tema/pa-tide-a-plante-krokus/63492059

 

Anonymkode: b97fa...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Så innen midten av september? 🤔Da har de ca en mnd før minusgradene kommer om natta. Høres det greit ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Soleklart skrev:

Hmmm. Så innen midten av september? 🤔Da har de ca en mnd før minusgradene kommer om natta. Høres det greit ut? 

Det høres veldig greit ut

Anonymkode: b97fa...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Soleklart skrev:

Hmmm. Så innen midten av september? 🤔Da har de ca en mnd før minusgradene kommer om natta. Høres det greit ut? 

Du kan også plante så tidlig som i slutten av august: "Hvordan plantes blomsterløk?

Blomsterløk kan plantes fra de kommer i butikkene i slutten av august, til frosten kommer. Det er lurt å plante så tidlig som mulig. Da rekker løkene å danne røtter før frosten setter seg i jorda.

Løker som blir godt etablert om høsten har lettere for å klare seg gjennom vinteren. I tillegg er utvalget i butikken alltid størst tidlig på høsten." https://grenseliv.com/2014/10/16/paskeliljer-og-andre-lokblomster-slik-planter-du-varlok/

 

Anonymkode: b97fa...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Soleklart skrev:

:nori:Tusen takk :nordvesta:

Lykke til med vårmiraklene :hjerte::blomst:

Anonymkode: b97fa...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan også plante så tidlig som i slutten av august: "Hvordan plantes blomsterløk?

Blomsterløk kan plantes fra de kommer i butikkene i slutten av august, til frosten kommer. Det er lurt å plante så tidlig som mulig. Da rekker løkene å danne røtter før frosten setter seg i jorda.

Løker som blir godt etablert om høsten har lettere for å klare seg gjennom vinteren. I tillegg er utvalget i butikken alltid størst tidlig på høsten." https://grenseliv.com/2014/10/16/paskeliljer-og-andre-lokblomster-slik-planter-du-varlok/

 

Anonymkode: b97fa...f3f

Tusen takk😙😙😙😙😙😙

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med vårmiraklene :hjerte::blomst:

Anonymkode: b97fa...f3f

:hoppendeglad: Nå skal primulaen få venner🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 20.8.2017 den 17.22, Soleklart skrev:

:hoppendeglad: Nå skal primulaen få venner🤗


:klemmer:

 

Anonymkode: b97fa...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Soleklart skrev:

Nå er endelig løkene i jorda. Fikk de i går, men bestilte de for en mnd siden🤔

Så fint :ninuskapus:

Anonymkode: b97fa...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...