Gå til innhold

Leiefella - trenger vi en ny boligpolitikk her i landet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://fagbladet.no/reportasjer/en-dag-fikk-jeg-en-faktura-pa-6000-kroner-for-okt-vannavgift-alt-ble-svart-6.116.480887.25fd4c7539

For å ha råd til å leie barndomshjemmet på Oslo vest, må Anne Helset ha to leieboere.

Leiligheten er på 98 kvadratmeter. Men for å ha råd til å bo her, har Helset tatt inn to leieboere, to yngre kvinner. Den ene bor på stua med tilhørende soverom. Den andre har soverommet nærmest badet. Bad og kjøkken er felles.

Leiligheten ligger i Drammensveien i Oslo, et steinkast fra Bygdøy allé. Helset er tredje generasjons leieboer i denne leiligheten. Funkisblokka med sine rene linjer og hvite murfasade har vært familiens arnested, helt siden besteforeldrene flyttet inn i 1937. Husleien var regulert. Familien bodde her i visshet om en stabil og rimelig leiepris på tidsubestemt kontrakt.

Annes foreldre ble boende nesten resten av livet i denne leiligheten.

Etterkrigstidens boligpolitikk ble ført under prinsippet om at andres bolig ikke skal være gjenstand for personlig berikelse. Trygve Bratteli fastslo dette som finansminister i Gerhardsen-regjeringen på 1950-tallet. Sosial boligpolitikk tok framfor alt form av borettslag. Langt ut på 1970-tallet var borettslagssektoren strengt regulert. I offentlige styringsdokumenter het det at alle skal kunne ha en god bolig, til en rimelig pris. Boutgiftene skulle være 20 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

På slutten av 1980-tallet ble dereguleringen av boligomsetning fullført. Mesteparten av prisreguleringen på boligsalg forsvant i 1988 da Brundtland-regjeringen, Arbeiderpartiets stortingsgruppe og partiets boligutvalg stilte seg bak et kompromiss med Høyre og mellompartiene.

 

Dereguleringen har satt dypt preg på livet til Anne Helset. Husene ligger godt skjermet nedenfor Bygdøy allé med utsikt til Frognerstranda. De er attraktive. Både tidligere Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas og hotelleier Petter Stordalen har kjøpt hver sin leilighet i disse blokkene.

I 1993 klarte en privatperson alene å kjøpe opp 29 av leilighetene. Selger var Christiania Bank og Kreditkasse. Samlet prislapp 4,5 millioner kroner. Den billigste leiligheten gikk for bare 62.000 kroner. En nesten utrolig pris sett fra nåtiden. 

Da leieboerne fikk vite om salget, reagerte de med sjokk.

– Hadde vi kjent til prisen han ga per leilighet, kunne jo selv minstepensjonister ha kjøpt. Selv til dobbelt pris, sier Anne Helset.

Det er lenge siden Annes hjem ble en annens investeringsobjekt. Men det begynte ikke å ta helt av før de siste årene. Fra 2000 ble nemlig også husleiene i Oslo deregulert. Det samme skjedde i Bergen, Trondheim og Stavanger. Det fikk dramatiske konsekvenser. Utleiere fikk lov til å øke husleien med 10-20 prosent per år fram til 2010.

 

– Dereguleringen har vært et politisk anslag mot leietakere. Det var en massakre mot folks alderdom. De eneste som tjente på det var pengefolket og boligspekulantene.

 

Norge er et av få europeiske land uten en regulert utleiesektor. Selv markedsliberale USA har en viss andel husleieregulerte boliger i flere store byer. Over en million mennesker bor i Danmarks regulerte leiesektor, de såkalte Almene boliger. Disse utgjør 550.000 boliger.

– I Norge er det å leie blitt en felle. Du betaler så mye at du aldri kan spare. Øker det mer nå, har jeg ikke annet valg enn å flytte utenlands. Som ung er man elastisk og man kan leve med usikkerhet. Ikke som gammel, da blir man psykisk og fysisk syk.

 

Anonymkode: 0c2c2...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig i at det burde være en bedre bolig politikk. Jeg er heldig og er eier og utleier, men har et barn som nå skal finne seg et sted å bo. Det blir dyrt. 

Vi bruker mye mer enn 20 %på å bo. 

Men Anne i eksempelet, det er absolutt mulig å finne noe rimeligere i området. Hun prioriterer å bo i akkurat den leiligheten. Hvis økonomi var prioritet finnes det andre muligheter i området. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen menneskerett å få bo i barndomshjemmet hele livet. Når det er flere søsken er det jo uansett utelukket. Da det ble for dyrt å bo der kunne hun jo ha flyttet til et billigere sted.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge to i artikkelen har hatt godt betalte jobber og har hatt fast adresse i Oslo nesten hele sitt liv. De har hatt mange muligheter til å kjøpe seg noe eget overalt i Oslo, mens prisene var lave. Likevel har de valgt å bosette seg der pga den fjonge adressen. 

Det er ikke en menneskerett å bo der de bor. Det er heller ikke forskjell på dem og andre mennesker som ønsker å bo fint, men har ikke råd. Det er surt å være i deres situasjon nå, men seriøst, de kunne gjort noe med det i mange år. 

 

Anonymkode: 839f5...762

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2017 den 5.34, stan skrev:

Helt enig i at det burde være en bedre bolig politikk. Jeg er heldig og er eier og utleier, men har et barn som nå skal finne seg et sted å bo. Det blir dyrt. 

Vi bruker mye mer enn 20 %på å bo. 

 

I store deler av verden betaler folk gjerne 50% av lønnen til bolig. 20% er billig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hysteriet. Alle kan kjøpe bolig hvis de vil. Men de fleste prioriterer sanseløst forbruk isteden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Illuminatum skrev:

I store deler av verden betaler folk gjerne 50% av lønnen til bolig. 20% er billig

Joda. Mange steder har en mye høyere pris for boliger enn i Norge, samtidig som lønnsnivået er (veldig) mye lavere.

Prøv å kjøpe en leilighet sentralt i Shenzhen (nabobyen til Hong Kong).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vente på at verden skal blir rettferdig, er dessverre fåfengt. Det kommer aldri til å skje. Derfor må man gjøre det beste utav det. Til markedspris vil en leilighet i Oslo på 100 kvadrat nødvendigvis måtte bli dyr. Da har man to valg. Leie noe mindre, eller flytte til en billigere by/bygd.

 

Regulering med makspriser på utleie kommer vi aldri til å få igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skulle en annerledes boligpolitikk være, da?

Den gangen det var prisregulering på boliger i Oslo, var det minst like vanskelig å skaffe seg en leilighet som det er nå. Det var fem muligheter:

1) Du kunne kjøpe en leilighet, og betale dobbelt så mye under bordet som den nominelle prisen. Da måtte du ha mye penger på bok, for du fikk jo ikke lån til mer enn den nominelle prisen.

2) Du kunne stille deg på venteliste, med håp om å få leie om en ti års tid.

3) Du kunne være kjendis, og på den måten bli prioritert for en leilighet.

4) Du kunne få leie gjennom kommunen, ved behovsprøving.

5) Du kunne flytte "langt ut på landsbygda", som forstedene var den gangen, om du hadde ti års ansiennitet i Obos.

Et helt vanlig menneske, med gjennomsnittsinntekt, hadde minimale sjanser for å skaffe seg noe som var noenlunde sentralt.

Hovedproblemet i Oslo er at det er en drøss mennesker som ønsker å bo sentralt i Oslo, helst innenfor Ring 3. Og det finnes ikke boliger til alle sammen her. Det er heller ikke mulig å bygge boliger innenfor Ring 3 for alle som ønsker å bo der. Det er ikke fysisk mulig. Så hvordan skulle politikerne kunne vedta dette? Kom gjerne med konstruktive forslag.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Tenk så mye bedre Oslo hadde vært om man hadde flyttet alle langtids-sosialklientene til langt billigere boliger i Ås, Hurum, Nittedal osv. Da ville det blitt plass til folk som faktisk har viktige ting å gjøre i sentrum samtidig som drt offentlige ville spart penger. Det er sikkert ikke noe morsomt å være i etableringsfasen i Oslo og så havne i budkrig med kommunen som skal låne ut leiligheten gratis til noen andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, T-Rex skrev:

Hvordan skulle en annerledes boligpolitikk være, da?

Vi kan lære av Danmark.

https://www.leieboerforeningen.no/Aktuelt/tabid/277/ID/2275/Slike-leieboliger-vil-vi-ogsa-ha.aspx

Allmenne leieboliger er en spesiell dansk leiekonstruksjon som ble utformet etter 2. verdenskrig. Leieboligene oppføres med statlige og kommunale subsidier, samt et beboerinnskudd på 2 prosent av totalkostnadene. Boligene er organiserte i egne lokale avdelinger som er knyttet til et ikke-kommersielt boligselskap. Boligselskapene bygger og forvalter de allmene boligene. Selskapet samarbeider med kommunene, som har tilvisningsrett på en andel av boligene. Andre boligsøkende må stå i kø, og for de mest populære avdelingene er det mange års ventetid. Leieboerne har tidsubegrensede leiekontrakter, og beboerdemokrati og medvirkning er lovfestet.

Ved å kombinere kommunal tilvisning og åpne søknader, oppnår man en miks i beboersammensettingen, noe som kjent som et godt utgangspunkt for å oppnå gode bomiljø.

Husleiene varierer fra prosjekt til prosjekt, men en gjennomgang av boligene som KAB har i sin portefølje viser at husleiene ligger på fra NOK 79 til 100 pr kvadratmeter pr måned. Det hittil dyreste prosjektet ligger i Nordhavnen (der hvor båten fra Oslo til København legger til), og er snart klart for innflytting. Leilighetene på 130 kvadratmeter har en husleie på kr 12 600 i måneden. Innskuddet er kr 69 000, og det får du får tilbake om du flytter ut.

Det rimeligste prosjektet til KAB ligger i Hvidovre. Her koster en to-roms på 83 kvadrat kr 7 053 pr måned, og innskuddet er kr 36 655. I tillegg kommer kostnader til vann og elektrisitet.

Anonymkode: 0c2c2...55f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg skjønner ikke hysteriet. Alle kan kjøpe bolig hvis de vil. Men de fleste prioriterer sanseløst forbruk isteden.

Nemlig. de vil ha alt på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Nemlig. de vil ha alt på en gang.

Jeg er sikker på at jeg kunne levd på 10000 i måneden. Da kunne jeg kjøpt en hybel etter 15 måneder hvis jeg tjente 16 000. Alle kan få det til hvis de står på hardt og anstrenger seg. men folk vil ha sanseløst forbruk OG dyre boliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Jeg er sikker på at jeg kunne levd på 10000 i måneden. Da kunne jeg kjøpt en hybel etter 15 måneder hvis jeg tjente 16 000. Alle kan få det til hvis de står på hardt og anstrenger seg. men folk vil ha sanseløst forbruk OG dyre boliger.

Mitt inntrykk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg er sikker på at jeg kunne levd på 10000 i måneden. Da kunne jeg kjøpt en hybel etter 15 måneder hvis jeg tjente 16 000. Alle kan få det til hvis de står på hardt og anstrenger seg. men folk vil ha sanseløst forbruk OG dyre boliger.

Hvor skal du bo da?

Jeg bor 45 min utenfor Oslo. Og her koster 1 roms leiligheter 1,5-2 mill. Kommer jo an på om den er på 15 m2, eller 30 m2.

Nå har jeg 2 barn, så er uansett ikke aktuelt for meg å bo på hybel. Men jeg er uansett heldig og eier mitt eget. Men har en venninne som bor i kommunal bolig, betaler 12 000 kr i måneden, for leilighet på 70 m2, hun har 2 tenåringer. Så hun må jo ha 2 soverom. Nå har hun blitt ufør, på laveste sats. Og mesteparten av hennes inntekt går til å bo. Dette er utenfor Oslo, og ikke spesielt sentralt. Så synes det er dårlig at kommunen tar så mye.

Anonymkode: ed860...50a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke slik at alle har råd til bolig dersom man bare prioriterer riktig. Ikke alle kan bo på hybel eller i små leiligheter da de har barn. Ikke alle får lån og ikke alle har egenkapital.

Anonymkode: baf22...61c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skal du bo da?

Jeg bor 45 min utenfor Oslo. Og her koster 1 roms leiligheter 1,5-2 mill. Kommer jo an på om den er på 15 m2, eller 30 m2.

Nå har jeg 2 barn, så er uansett ikke aktuelt for meg å bo på hybel. Men jeg er uansett heldig og eier mitt eget. Men har en venninne som bor i kommunal bolig, betaler 12 000 kr i måneden, for leilighet på 70 m2, hun har 2 tenåringer. Så hun må jo ha 2 soverom. Nå har hun blitt ufør, på laveste sats. Og mesteparten av hennes inntekt går til å bo. Dette er utenfor Oslo, og ikke spesielt sentralt. Så synes det er dårlig at kommunen tar så mye.

Anonymkode: ed860...50a

Å få barn er kjempedyrt. Heldigvis har vi hatt prevensjon siden 70-tallet så det er ingen som må få barn lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp at det aldri har vært billigere å leie bolig i Norge, på relativ basis, vil jeg ikke si at det er noen "leiefelle" i Norge. Folk undervurderer grovt kostnadene ved å eie og det er godt mulig at det faktisk er bedre å leie i dagens marked, spesielt når en justerer for risiko og mengden arbeid det er å eie bolig (alt fra å måtte styre med kjøp/salg til å kontakte elektriker).

 

 

Picture1.thumb.png.fa945a1bd461a5419d74c430bd2c6987.png

Anonymkode: 4a195...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2017 den 10.25, Gullik skrev:

Å vente på at verden skal blir rettferdig, er dessverre fåfengt. Det kommer aldri til å skje. Derfor må man gjøre det beste utav det. Til markedspris vil en leilighet i Oslo på 100 kvadrat nødvendigvis måtte bli dyr. Da har man to valg. Leie noe mindre, eller flytte til en billigere by/bygd.

 

Regulering med makspriser på utleie kommer vi aldri til å få igjen. 

Hvorfor ikke?

43 minutter siden, amativeReflection skrev:

Å få barn er kjempedyrt. Heldigvis har vi hatt prevensjon siden 70-tallet så det er ingen som må få barn lengre.

Nei, vi får slutte å få barn, så kan vi ta vare på oss selv når vi blir gamle, og utslette samfunnet i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Hvorfor ikke?

Fordi ingen politiske partier har dette på blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...