Gå til innhold

Hvordan fjerne uønskede treff på mitt navn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var yngre var jeg med i et tv-stunt som fortsatt ligger ute på nett. Dette skjedde i mine yngre dager da jeg håpet på en fot innenfor i underholdningsbransjen. Det dreier seg altså om en deltagelse hvor jeg skulle være meg selv (altså ikke spille en rolle), men samtidig ble jeg direkte oppfordret av produsentene og apparatet rundt om å vise mye følelser (enkelt forklart ble det hintet til at du fikk mer oppmerksomhet og skjermtid dersom du oppførte deg som en bitch). 

Man kan jo selvfølgelig kalle det både naivt og fortjent, men jeg ble oppriktig overrasket da jeg så programmet selv. Ikke bare hadde de klippet vekk mye av det jeg sa og gjorde for å understreke at jeg var ironisk, men selve sekvensene i det som skjedde var så redigert at det på skjermen så ut som en helt annen situasjon (f.eks. så er mine svar klippet slik at det ser ut som om jeg svarte på noe helt annet, i en annen sekvens ser det ut som at jeg løper ut i raseri etter en samtale, mens klippet der jeg løper er hentet fra en helt annen kontekst). Det var veldig ubehagelig at selv personer jeg kjenner som visste at dette var et stunt ble forvirret. 

Klippet fikk en del oppmerksomhet der og da, men hypen døde jo etter hvert og selv om irriterte meg over at det ble så feil fremstilt, så tok jeg det som en lærepenge og ris til egen bak i og med at jeg selv var med på leken. 

Dette døde ut etter hvert og jeg gikk videre med livet mitt. Helt frem til klippet havnet på nett med mitt fulle navn noen år senere. Det var da blitt spredd via tv-kanalen og brukt for promotering.

Denne gangen ble det langt mer belastende enn den opprinnelige visningen: for det første så var ikke konteksten (altså rammene til programmet jeg opprinnelig deltok i) tydelig slik at nye seere ender opp med å misforstå enda mer av situasjonen og for det andre så ble klippet spredd også til utlandet og det haglet inn med hetskommentarer. Jeg opplevde også å få meldinger sendt til meg personlig av folk som hadde søkt meg opp. 

Jeg tok kontakt med kanalen som fjernet videoen, men da hadde den allerede spredd seg videre, og fordi navnet mitt lå i tittelen på den opprinnelige videoen så har også navnet mitt blitt med i videre opplastinger. 

Dette har vært en veldig belastende sak for meg. Det er over 10 år siden videoen ble innspilt og det plager meg veldig at den ikke ser ut til å forsvinne ut av livet mitt. Jeg har prøvd å legge saken bak meg og håpe at andre glemmer den, men selv om videoen ikke lengre er like "viral" som da den først kom på nett så er den fortsatt lett tilgjengelig for alle som googler meg. Jeg har fått kommentarer både i jobbsammenheng og nå i det siste også i forbindelse med barna mine. Jeg har mistet veldig mye av gleden ved å være sosial og unngår ofte sammenkomster der jeg treffer på folk jeg ikke kjenner godt fordi jeg vet at sjansen er stor for at de kan nevne videoen. Jeg har jo forklart greia til mine nærmeste, men blir lei og flau av å måtte forklare alt på nytt, og det finnes jo også de som peker og baksnakker uten å nevne videoen til ansiktet mitt. 

Kort sagt så er jeg veldig fortvilt og lurer litt på hva jeg skal gjøre for å legge dette bak meg. Har vært inne på tanken om å bytte navn, men har ikke noen navn liggende som det er naturlig å bytte til, og minus det som kommer opp når du googler meg så er jeg veldig knyttet til navnet mitt. Slettmeg.no har også vært prøvd, men videoen ligger ute flere steder, og hver gang jeg har tenkt at den er borte, så dukker den opp igjen. Noen som har noen råd? 

Anonymkode: d7e7d...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs om de som har lagt det ut eier rettighetene. Er det f eks en idol audition eier tv 2 rettighetene og man kan ikke få det fjernet.
Er det noen som har filmet deg uten samtykke om å legge ut på nett så kontakt de som har lagt det ut og be de slette videon siden det strider med personrettigheter og privatliv og tru med å kontakte datatilsynet.

hvorfor kunne ikke slettmeg.no hjelpe deg? send evn en mail til datatilsynet med link og kort forklaring om at du ønsket det slettet så vil de se på saken

Anonymkode: d3bb9...ae3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er nok bare noe du må leve med. Jeg ville ha byttet etternavn hvis konsekvensene er omfattende. 

Anonymkode: 082b6...38f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst aktuelt tema som kommer til å være ett problem for mange

Anonymkode: 4adb5...ca1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjetter paradise hotel eller den serien hvor de er på en øde øy (husker ikke navnet) 

Anonymkode: 6e62a...fbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høyst aktuelt tema som kommer til å være ett problem for mange

Anonymkode: 4adb5...ca1

Enig, og det verste er for barn som har blitt eksponert i offentlighetens søkelys av sine egne foreldre. Lurer på hvordan dette vil utvikle seg. 

Anonymkode: 082b6...38f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en svensk (tror jeg) doukumentar om noe lignende. Det beste tipset jeg husker derifra var å være ekstra synlig på nett. Kjør på med feks SoMe, blogg, skriv artikler osv.  Klarer du å flytte videoen ned, helst bort fra førstesiden på Google, da finner ikke folk den videoen om de søker deg opp.

Desuten har vi alle gjort dumme ting, dette er gammelt slutt å tenk på det. Forklar de som evt spør og drit i de som sladrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjetter paradise hotel eller den serien hvor de er på en øde øy (husker ikke navnet) 

Anonymkode: 6e62a...fbe

Det er jo over 10 år siden. Må være noe annet.

Anonymkode: c88a2...598

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Google, så kan du finne linken til å sende forespørsel til Google om å få fjernet søk. Den faktiske siden vil fortsatt være der, men den kommer ikke opp i søk.

Anonymkode: 9033a...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk Google, så kan du finne linken til å sende forespørsel til Google om å få fjernet søk. Den faktiske siden vil fortsatt være der, men den kommer ikke opp i søk.

Anonymkode: 9033a...c8c

Men hva hjelper dette når det tidvis dukker opp fra andre kanaler? Det er litt problemet når en video går viralt. Da er den overalt, og det er klin umulig å få fjernet den helt. 

Anonymkode: 082b6...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Slettmeg kunne ikke hjelpe fordi videoen sprer seg så fort. Den kan ligge i "dvale" i noen måneder, men kan dukke opp igjen og spre seg videre. Men de har sørget for at seriøse nettaviser ol. ikke publiserer den mer. Problemet er at den dukker opp på sosiale medier og facebook ol. krever at det er rettighetshaverne av videoen som skal fremlegge krav.

Produksjonsselskapet finnes fortsatt, men fordi det har gått så mange år har det endret seg strukturelt og dannet flere underselskap slik at ingen helt vil ta ansvar sist jeg tok kontakt. Jeg kunne sikkert gått mer hardt ut og prøvd å presse mer på de, men det er som nevnt en stor belastning for meg å ripe opp i dette. 

Det ser nok ut som om jeg må dra på leting etter nytt navn

Og nei det var ikke paradise hotel eller noe som går over flere episoder. 

TS

Anonymkode: d7e7d...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner veldig godt at dette er kjipt og ubehagelig. Når klippet er spredt så pass mye som det du beskriver, og navnet ditt samtidig henger med i tittelen (om jeg forsto deg rett?) så skal det mye til at klippet ikke er lett å finne for de som søker opp navnet ditt. Du kan nok, som nevnt over, "drukne" nettet med navnet ditt i andre sammenhenger, men jeg tror nok at du da bare vil bli mer synlig, og jo mer synlig man er, jo flere vil lete opp de tingene du egentlig prøver å drukne/skjule.

Mitt råd til deg er derfor å prøve å snu dine egne følelser for klippet, ta det med humor og svar ærlig når noen spør om det. "Jeg var ung, gjorde ting jeg ikke kunne, og ble fremstilt som ei tåpe. Lesson learned, det var da og nå er nå." Vi har alle gjort ting vi skulle ønske ble annerledes enn de ble, og mange (veldig mange) har fått spredt bilder, videoklipp, tekster og lydspor på nett som de gjerne skulle ha vært foruten, og de fleste forstår at ting havner på nett uten at de er "sanne" eller gyldige i dag.

Beklager, ts, det å få slike ting fjernet fra nett tror jeg er en tapt kamp, men tenk at ting kunne alltids ha vært verre. Du kunne ha blitt filmet mens du gjorde noe ulovlig, noe intimt eller mens du var kledd i Uggs...

Anonymkode: 02cea...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir nysgjerrig. Ikke fordi det er vondt for deg men forstår ikke hva som kan være så ille at folk søker deg opp og sender meldinger!

Anonymkode: 4adb5...ca1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror jeg vet hvilken video dette er snakk om (med den infoen du skrev) og jeg synes ikke den er så alt for ille.. jeg tenker jo at du må kødde med måten du fremstod og hadde ikke tenkt at du var slik nå idag.. ellers vil jeg tro at det er nok å bare skifte etternavn :) og utseende (klesstil...) i videoen er vell ikke helt slik du ser ut idag? Så med ett annet etternavn tror jeg ikke noen forbinder deg med klippet. Om du har faren din sitt etternavn kan du bytte til moren din sitt? 

For bokstaven O er i navnet på programmet? Da er den ikke så ille hvis du forteller at "det hele var bare tull og ikke noe jeg ville gjort idag" Litt morsomt er klippet da :P og som jeg sa så hadde jeg aldri tatt det klippet seriøst eller trodd du er slik nå :) 

Anonymkode: 6e62a...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...