Gå til innhold

Gryte med oksekjøtt


Belima

Anbefalte innlegg

Er det noen som har en barnevennlig oppskrift på gryte med oksekjøtt helst uten gulrøtter. Et av barnebarna klarer ikke gulrøtter, men kanskje jeg kan bruke søtpotet i stedet. Ikke kanel eller andre "skumle" krydder, men tomater og andre grønnsaker går fint. Har googlet en del, men finner ikke noe som frister. For mange oppskrifter med vin eller øl. Har som regel laget kjøtt i mørke, men vil nå finne på noe annet. Trenger å fornye meg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker aldri oppskrift, men bruner kjøttet og kanskje litt løk og har det i en gryte sammen med kjøttkraft (evt buljong og vann). Koker opp og lar det trekke til kjøttet er mørt og har oppi det jeg har lyst på av grønnsaker, kanskje litt bønner også og jevner med brun maisenna til slutt. Smaker og krydrer med litt salt og pepper. 

Anonymkode: 2089f...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Du gjør som jeg tenker, bare mixer det du har. Egentlig håpet jeg noen ville linke til eller dele en oppskrift som de vanligvis bruker. Har fått mange gode oppskrifter på forskjellig her inne når jeg har spurt tidligere, så jeg håper fremdeles på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lagde denne forrige uke 

https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/biffgryte-med-sotpotet-og-quinoa/

Den synes både jeg og mannen var god, og anbefalte den til en annen jeg kjenner som også var veldig fornøyd med den. Jeg hadde oppi løk i tillegg til det i oppskriften da. 

Jeg kommer til å lage den igjen også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Gulasj :)

Litt for spesielt og sterkt for barn, kanskje...   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Litt for spesielt og sterkt for barn, kanskje...   :)

Nei, det syns jeg da ikke, går jo an å lage det litt mildere. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Litt for spesielt og sterkt for barn, kanskje...   :)

Jeg spiste gulasj som barn gjennom hele 70-tallet - hverken sterkt eller spesielt, det. Godt forslag, synes jeg.

Anonymkode: c7643...7e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blair Waldorf skrev:

Nei, det syns jeg da ikke, går jo an å lage det litt mildere. :)

 

Sant. Tenkte på hvordan vi voksne liker gulasj.   :)

Sinna..ikke for barn!  :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste gulasj som barn gjennom hele 70-tallet - hverken sterkt eller spesielt, det. Godt forslag, synes jeg.

Anonymkode: c7643...7e6

Ja, jeg er jo enig. Og som Blair sier...den lages mildere for barn.  

For oss voksne må den være sterk&sinna...   :spise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Ja, jeg er jo enig. Og som Blair sier...den lages mildere for barn.  

For oss voksne må den være sterk&sinna...   :spise:

Jeg spiste gulasj i Tsjekkia, og jeg skjønner ikke hva du snakker om med sterk og sinna :klo:  Det smakte jo stroganoff gryte...? 

Anonymkode: 11601...7ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste gulasj i Tsjekkia, og jeg skjønner ikke hva du snakker om med sterk og sinna :klo:  Det smakte jo stroganoff gryte...? 

Anonymkode: 11601...7ec

Kanskje de hadde laget den mildere til turistene?

Anonymkode: 94307...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste gulasj i Tsjekkia, og jeg skjønner ikke hva du snakker om med sterk og sinna :klo:  Det smakte jo stroganoff gryte...? 

Anonymkode: 11601...7ec

Ja, vel.  Noen av oss andre har spist autentisk ungarsk gulasj... og den er ikke for barn.

Tråden er om gryteretter til barn!  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, Belima skrev:

 For mange oppskrifter med vin eller øl.

Alkoholen damper jo bort, så det går fint an å bruke vin eller øl i maten også for avholdsfolk (og til barn), når retten skal varmebehandles over tid. Bare den gode smaken blir igjen.

Endret av T-Rex
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jerry Lee skrev:

Ja, vel.  Noen av oss andre har spist autentisk ungarsk gulasj... og den er ikke for barn.

Tråden er om gryteretter til barn!  :)

Mange barn har spist den. Men det er jo mulig at foreldrene bruker litt mildere krydder i retten til de minste barna før de har vent seg til smaken.

Anonymkode: 94307...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler gulasj. Det er noe av det beste jeg vet. Du kan forøvrig enkelt fjerne gulrot fra alle gryteoppskrifter og erstatte det med noe annet. Det er ikke noe oppskrifts-politi som kommer og tar deg av den grunn :-)

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for fine inspill. Selv har jeg ikke vokst opp med gulasj, men nå har jeg handlet inn til det. :mynona:

Vet selvfølgelig at alkohol forsvinner fra vin og øl i mat, men selv liker jeg ikke hverken vin eller øl. Smaken blir jo i maten, så derfor faller sånne oppskrifter bort. Gulrøtter i mat er med på å frem sødme i en rett, derfor er det mange, særlig eldre oppskrifter som har det. Det har jo ikke vært søtpoteter i Norge bestandig. Som dere sikkert skjønner er jeg godt voksen (mormor) så mange av de mer moderne oppskriftene er jeg ikke så god med. Jeg kommer til å bytte ut gulrøtter med søtpotet.
Mynona, takk for link. Den oppskriften kommer jeg å prøve ved en senere anledning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...