Gå til innhold

Menn og abort. Hvorfor ønsker ikke så mange menn familie/barn?


Cyndaquil

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts snakker vel hovedsaklig om menn i forhold når hun nevnte sin egen kjæreste som eksempel?

Virker ikke sånn da hun går fra å snakke om en generell tendens til "selv sin egen situasjon", og ellers snakker om menn generelt. 

Sitat

 

Og hvorfor gjelder dette kun for menn? Dette med "den rette"? Tror du kvinner er så forbanna sikker på at man er i forhold med "den rette mannen" eller er gravid med den "rette mannen"? Det er det jo ingen som kan vite sikkert noen gang. Det er vel nettopp pga sånne egosentrerte og illusoriske holdninger at menn svikter kvinner og atpåtil slår seg på brystet for å gjøre sånne bedritne ting: for: hva faen gjør man i et forhold om man syns det er verdens undergang å få barn med det mennesket??

Anonymkode: 1d163...188

 

Jeg har jo nettopp demonstrert at dette ikke kun gjelder menn ved å vise til det høye antallet aborter. Dette å kun ønske barn med den rette er åpenbart noe som gjelder begge kjønn, men menn har dessverre ikke alle de alternativene kvinner har, og en ødelagt kondom eller dårlig vurdering er dermed potensielt mye mer katastrofalt for menn i dagens samfunn, der det før var motsatt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi utviklingen i samfunnet har gjort det altfor lett for menn å løpe fra ansvaret. Tidligere ble slik oppførsel sett på som stor skam og feighet, mens det i dag har blitt fritt frem å kun tenke på seg selv. Det fantes nok av drittsekker før i tiden også, men normen for de fleste menn den gang, var at det var viktig og riktig å skaffe seg kone og barn som de kunne forsørge. Dagens menn virker helt ødelagte, synes jeg.

Anonymkode: a5b6f...9a3

Du kan ikke vippe denne over på menn. 

I gamle dager var det synd og skam å ha sex utenfor forhold, eller ekteskap, og det var synd og skam å få barn i den situasjonen. Der er vi ikke lenger - ikke pga. menn, men fordi kvinner også godtar en annen seksualmoral. Kvinner har også fått andre prevensjonsmuligheter, og har i tillegg også mulighet til å ta angrepille, eller i verste fall abort, hvilket de også benytter seg av.

I totalen er det lagt til rette for, og akseptert, at sex er atskilt fra ekteskap, barn og t.o.m. forhold, og dette er ikke en status menn har bidratt til alene (hvilket uansett ikke hadde vært mulig), det er en samfunnsutvikling kvinner også har presset frem. 

Du får ikke fordelene ved å få knulle menn du liker utenfor rammene av etablering for så å forsøke å gi ham en skyllebøtte når han stikker av fra en kvinne han ikke har forpliktet livet til.

Er du prinsipielt imot abort, foreslår jeg; a) ta dine forholdsregler for å ikke bli gravid. Det er fullt mulig. b) Ikke ha sex med menn du ikke er forpliktet til over lenger tid, c) opplys overfor alle sexpartnere at du er mot abort. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det strider ikke mot biologi for mannens del. 

Anonymkode: 45a1b...636

For menn vil jo ikke pule...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som at menn gjerne vil leve livets glade dager, helt til den dagen de blir en del av statistikken som barnløs mann i midten av 40-årene. Da kommer klagingen og sytingen over kvinnfolk som velger dem bort...

Anonymkode: fbbfc...f60

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Simbyxor said:

Det kan jo være flere teorier om det, da.. Jeg har noen:

  • T1: De tror, som du skriver, at livet skal være lek og morro. Alt som betyr at de må gjøre NOE annet enn å runke, pule, trene når man føler for det, drikke øl eller se på TV er uaktuelt og da er livet over. BU-HU. Begynn og grin osv.
  • T2: Menn har lettere for å få panikk enn kvinner, fordi de fleste menn genetisk sett er feige. Var kanskje en skikkelig feig og klysete konge som spredte genene sine litt for mye, som dannet genbasen dagens vestlige menn stammer fra? 
  • T3: De tror at livet skal være slik svigermor skapte livet for dem; Man skal ikke vaske klærne sine selv. Man skal få middagen servert. Man skal ikke støvsuge eller vaske huset. Man skal ikke ha ansvar for noen andre enn seg selv (og får da naturligvis panikk når de møter en kvinne som er annerledes og "slemmere" enn sin mor - en kvinne som faktisk STILLER KRAV TIL HAM!). Svigermorkomplekset. 
  • T4: De har planer om å gå fra deg snart, er ikke ute etter noe permanent, av den enkle grunn at de ønsker å spre genene sine og "feie over" flest mulig kvinner innen de når en viss alder (80?), det er noe de ikke kan noe for. De lar seg styre av sine dårlige gener og et biologisk avvik, en mutasjon, som har oppstått i tidligere ledd. Når du forventer at han skal stille opp for barnet sitt, og ikke hoppe videre til neste dame, så blir han redd! Tenk om du kan tvinge ham til noe? Noe som strider imot hver eneste celle i kroppen hans?
  • T5: Å være far innebærer ikke å sove til kl 14, å feste hver helg, det innebærer ikke å bare tenke på seg selv og passer derfor ikke særlig godt med hvordan menn av natur er ;)
  • T6: De tror at ved å bruke prevensjon er de fratatt alt ansvar for en eventuell graviditet. De tror at de har rett til å ha sex, det er noe samfunnet vranglærer dem. 
  • T7: NY FORSKNING! Menn er ikke voksne i hodet før de er 60 år... (??) Derfor forstår de ikke konsekvenser av sine egne handlinger. Kanskje derfor det er flest av unge menn i trafikkuhell-/fartsgrensebrytningsstatistikken? Kanskje det er derfor de sykler på veien og forsøker å vifte forbi en bilist og tror at de er udødelige? Kanskje det er derfor de ikke skjønner at man kan få barn ved å ha sex, uavhengig av prevensjon?
  • T8: Menn er i bunn og grunn gode mennesker, generelt sett, og dersom samfunnet ikke hadde hjernevasket dem hadde de tatt større ansvar for sine egne handlinger, og kjent på ord som "plikt", "moral", "ansvar", "etikk" og så videre. 

 

Jeg har kanskje størst tro på T8, for før i tiden da det var uakseptabelt å skille seg, så tok flere menn ansvar. Fordi samfunnet stilte krav.

Det er slike holdninger som du beskriver her som gjør at menn kvier seg for samliv og barn. Sjansen for et bedre liv er rett og slett større uten kone og barn.

Til T8: Mange menn tar for mye ansvar. Menn er opplært til å ikke vise frykt eller svakhet. Hadde ikke menn hatt plikt eller moralske følelser hadde ikke dere kvinnfolk sittet her på KG å sutret om dem.

Anonymkode: ace44...aad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Jeg tror ikke det er så mange menn som er anti-barn som man kan få inntrykk av her på KG. Nesten alle mennene jeg kjenner og noen gang har kjent har ønsket seg familie. En del av dem er ganske sent ute både med å finne den rette og få barn, men de er ikke uvillige. Det kan se ut som å finne den rette er det som tar tid, og det å forplikte seg med en partner sitter langt inne. Litt artig egentlig, siden folk flest har god økonomi og det aldri har vært lettere og mer akseptert å gå fra hverandre når det ikke funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, herzeleid skrev:

Virker ikke sånn da hun går fra å snakke om en generell tendens til "selv sin egen situasjon", og ellers snakker om menn generelt. 

Jeg har jo nettopp demonstrert at dette ikke kun gjelder menn ved å vise til det høye antallet aborter. Dette å kun ønske barn med den rette er åpenbart noe som gjelder begge kjønn, men menn har dessverre ikke alle de alternativene kvinner har, og en ødelagt kondom eller dårlig vurdering er dermed potensielt mye mer katastrofalt for menn i dagens samfunn, der det før var motsatt. 

Husk på at 1/¤ av de abortene er presset gjennom av mann og ca 40% av dem fordi far stiller seg negativt til barnet. Spørsmålet er jo hva menn gjør i forhold der det er utenkelig å få barn med den kvinnen? Det kan jo neppe sies å være en "dårlig vurdering"? Man skulle jo tro at dersom en elsket noen er det naturlig å elske et felles barn? Noe annet gjør jo menn til monster, men dere er gjerne det? Eller?

Anonymkode: 1d163...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slike holdninger som du beskriver her som gjør at menn kvier seg for samliv og barn. Sjansen for et bedre liv er rett og slett større uten kone og barn.

Til T8: Mange menn tar for mye ansvar. Menn er opplært til å ikke vise frykt eller svakhet. Hadde ikke menn hatt plikt eller moralske følelser hadde ikke dere kvinnfolk sittet her på KG å sutret om dem.

Anonymkode: ace44...aad

Neeeei. Feil. 

Dere kvinnfolk? Du vet da søren om jeg er mann eller kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Simbyxor said:

Neeeei. Feil. 

Dere kvinnfolk? Du vet da søren om jeg er mann eller kvinne.

Måten du formulerer deg på og summen av mannevonde punkter i innlegget gjør at jeg tror du er en kvinne.

Anonymkode: ace44...aad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utmerket tråd, går inn i eksistensiell mening med livet, samfunnsspørsmål og psykologi.

Repesenterer også et ekstremt snarsynt synspunkt om at "jeg vil ha det sånn, hvorfor er det ikke det?". Hvorfor skulle noen ønske å leve sitt eget liv? Hvorfor ikke vie sin eksistens til noen andre? Hva skal de liksom utrette, som er så mye viktigere enn å fortsette å overpopulere jorda? Eier de ikke langsyn?

Biologisk sett har barn aldri vært noe som skal være planlagt. Så hvis du vil skylde på noe, skyld på prevensjon, som har ødelagt naturlige reproduksjonsmekanismer. Og moderne medisin, som gjør at istedet for å leve i 20 år til når en er 15, må man ta hensyn til å leve mer enn 60 år til. Og motorfartøy, som har gitt oss fri bevegelse og ødelagt lokalsamfunn. Alt var bedre før, når vi sov i huler og drepte mammuter.

For å motspørre, hvorfor vil du ha barn? På grunn av at det er moralsk riktig og en stor byrde, eller, for lek og morro?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfellene der det er brukt prevensjon syns jeg det er galt av moren å bære frem barnet ved en graviditet. 

Se på det slik, hele poenget med å bruke prevensjon er å unngå graviditet. Hvis man ønsket barn ville man droppet prevensjon. Så er ikke prevensjon 100% sikker, men i de få tilfellene det feiler og det ender med graviditet, så er det jo innlysende at det logiske valget er abort. 

Man prøvde jo å unngå barn, derfor prevensjonen!! 

Hvis kvinnen da trumfer gjennom en unge, mot mannens vilje (prevensjon!!), så har jeg full forståelse for at noen menn stikker. 

Det handler ikke om å leve som en ansvarsløs unge livet ut, men det ER en omveltning å få barn. Noen setter pris på å kunne dra ut spontant en kveld, å ikke måtte stå opp 05.30 på lørdager, gjøre noe annet enn Tusenfryd i helgen, og å ikke alltid måtte ta hensyn til en unge.  Det er verdifullt å få leve slik man vil, ikke alle vil gi opp det. 

Stikkordet er kommunikasjon. Ta praten i forkant, "hva gjør vi hvis prevensjonen feiler". Og, hvis man ikke er enige der, så tenker jeg at man kanskje ikke bør være sammen. For den potensielle ungens del. 

Anonymkode: 8e5d2...bd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måten du formulerer deg på og summen av mannevonde punkter i innlegget gjør at jeg tror du er en kvinne.

Anonymkode: ace44...aad

Garantert en kvinne. Ingen fyr som ordlegger seg og uttrykker sånn

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husk på at 1/¤ av de abortene er presset gjennom av mann og ca 40% av dem fordi far stiller seg negativt til barnet.

Ser gjerne kilde på dette.

 

Sitat

Spørsmålet er jo hva menn gjør i forhold der det er utenkelig å få barn med den kvinnen?

Igjen, vi snakker ikke kun om forhold, og jeg tviler på at det først og fremst er barn unnfanget i forhold menn ønsker å unngå.

Sitat

Det kan jo neppe sies å være en "dårlig vurdering"?

Men den kvelden på byen som resulterer i dette barnet er antagelig det.

Sitat

 

Man skulle jo tro at dersom en elsket noen er det naturlig å elske et felles barn? Noe annet gjør jo menn til monster, men dere er gjerne det? Eller?

Anonymkode: 1d163...188

 

Det er trist om du har den erfaringen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I de tilfellene der det er brukt prevensjon syns jeg det er galt av moren å bære frem barnet ved en graviditet. 

Se på det slik, hele poenget med å bruke prevensjon er å unngå graviditet. Hvis man ønsket barn ville man droppet prevensjon. Så er ikke prevensjon 100% sikker, men i de få tilfellene det feiler og det ender med graviditet, så er det jo innlysende at det logiske valget er abort. 

Man prøvde jo å unngå barn, derfor prevensjonen!! 

Hvis kvinnen da trumfer gjennom en unge, mot mannens vilje (prevensjon!!), så har jeg full forståelse for at noen menn stikker. 

Det handler ikke om å leve som en ansvarsløs unge livet ut, men det ER en omveltning å få barn. Noen setter pris på å kunne dra ut spontant en kveld, å ikke måtte stå opp 05.30 på lørdager, gjøre noe annet enn Tusenfryd i helgen, og å ikke alltid måtte ta hensyn til en unge.  Det er verdifullt å få leve slik man vil, ikke alle vil gi opp det. 

Stikkordet er kommunikasjon. Ta praten i forkant, "hva gjør vi hvis prevensjonen feiler". Og, hvis man ikke er enige der, så tenker jeg at man kanskje ikke bør være sammen. For den potensielle ungens del. 

Anonymkode: 8e5d2...bd0

Det er en omveltning å få barn, men man trenger da ikke å ta hensyn til en unge livet ut! Småbarnsfasen varer noen år, deretter vil barnet gradvis klare seg mer og mer på egenhånd, og foreldrene vil få mer tid til seg selv. Dersom dere menn går rundt tror at dere må stå opp kl.05.30 hver lørdag livet ut, da virker det selvsagt skummelt å få barn. Men slik er det altså ikke. Livet er ikke over selv om man får barn.

Anonymkode: a5b6f...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, herzeleid skrev:

Ser gjerne kilde på dette.

 

Igjen, vi snakker ikke kun om forhold, og jeg tviler på at det først og fremst er barn unnfanget i forhold menn ønsker å unngå.

Men den kvelden på byen som resulterer i dette barnet er antagelig det.

Det er trist om du har den erfaringen.  

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/barnefar-utoever-abortpress/a/266567/

Useriøs kilde, men psykiateren som uttaler seg er seriøs nok. Dessverre ligger ikke orginalartikkelen ute gratis som jeg kunne finne nå, jeg mener det er denne artikkelen talllene var fra: 

"Broen AN, Moum T, Bodtker AS, Ekeberg O: "Reasons for induced abortion and their relation to women’s emotional distress: a prospective, two-year follow-up study."

Er abstract her, men tallene står dessverre ikke i abstracted: 

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0163834304001306

Ellers kan du lese denne artikkelen.

https://sykepleien.no/sites/sykepleien.no/files/electronic-issues/articles/abort_eller_ikke_1491.pdf

Den er nyere. Der er det oppgitt 19% av de gravide abortsøkende opplevde direkte press fra barnefar. Men kilden de viser til tror jeg er eldre enn Broens forskning egentlig. Det tallet er hentet fra denne rapporten som er er åpen:

http://www.sintef.no/publikasjoner/Publikasjon/?pubid=SINTEF+A6900

Menn svikter i forhold også. Ofte. Og at menn lar kvinner stå alene i en graviditet fordi de ikke kjenner hverandre, er trist det og, da det er sjeldent kvinner går å blir gravid med hvem som helst for sport fordi de onde, onde mennesker. Så selv ikke en kvinne som har blitt gravid etter en ONS fortjener å ta dritt fra menn for det. 

Anonymkode: 1d163...188

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en omveltning å få barn, men man trenger da ikke å ta hensyn til en unge livet ut! Småbarnsfasen varer noen år, deretter vil barnet gradvis klare seg mer og mer på egenhånd, og foreldrene vil få mer tid til seg selv. Dersom dere menn går rundt tror at dere må stå opp kl.05.30 hver lørdag livet ut, da virker det selvsagt skummelt å få barn. Men slik er det altså ikke. Livet er ikke over selv om man får barn.

Anonymkode: a5b6f...9a3

Livet er kanskje ikke over, men det er fortsatt ikke alle som har lyst til å bruke 10-15 år på å oppdra og omgås barn. 

Dette er det visst ikke alle som forstår. 

Anonymkode: 8e5d2...bd0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en omveltning å få barn, men man trenger da ikke å ta hensyn til en unge livet ut! Småbarnsfasen varer noen år, deretter vil barnet gradvis klare seg mer og mer på egenhånd, og foreldrene vil få mer tid til seg selv. Dersom dere menn går rundt tror at dere må stå opp kl.05.30 hver lørdag livet ut, da virker det selvsagt skummelt å få barn. Men slik er det altså ikke. Livet er ikke over selv om man får barn.

Anonymkode: a5b6f...9a3

Venninnen min fikk barn nr. 2 da hun var 35. Det er neimen ikke mange diagnoser den ungen ikke har, og han utredes for stadig flere. Spesialistene er ennå ikke sikre på om han har en adferdsforstyrrelse eller utviklingshemming. Jeg vedder en blanding av begge to og at han er fryktelig bortskjemt, men det er et kapittel for seg selv. Han er veldig klengete og har aldri smurt en skive eller kommet seg på skolen selv. Det var en ting når han var seks, men så er han femten og både større, tyngre og ikke minst sterkere enn moren. Hvis han slår seg vrang, får det bare stå til. Han skjønner ikke grensesetting og sutrer som en baby når han ikke banner og steiker over å ikke få viljen sin. For litt siden passet jeg ham og da la han seg på gulvet og sprellet som en toåring med raserianfall fordi han ikke fikk lese e-posten min. Faren er ute av bildet nå, men hadde en del av de samme trekkene. Hele livet til min venninne har stått på stedet hvil i femten år. Hun kan ikke gå på restaurant eller handletur eller gjøre noe spontant, fordi ungen henger på henne hele tiden. Bokstavelig talt. Han hører hjemme på institusjon, mener både hun og BUP, men det er ikke lett å få plass, og skulle i så fall ha skjedd for lenge siden. Ungen har jo aldri vært borte fra henne i mer enn et par timer, maks en natt. De prøvde med støttekontakt, men han nekter å gå noe sted uten mora. Nå sier hun at hun vil ha ham i vernet bolig så fort han blir atten. Lykke til med det, sier nå jeg.

Poenget er at det er umulig å forutse hvordan et barn blir og hva slags utfordringer som venter. Noen ganger er det flere grunner til å ikke få enn å få. Jeg skal i hvertfall aldri ha unger.

Anonymkode: a0e1a...536

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/18/2017 den 6.55, Simbyxor skrev:

Det kan jo være flere teorier om det, da.. Jeg har noen:

  • T1: De tror, som du skriver, at livet skal være lek og morro. Alt som betyr at de må gjøre NOE annet enn å runke, pule, trene når man føler for det, drikke øl eller se på TV er uaktuelt og da er livet over. BU-HU. Begynn og grin osv.
  • T2: Menn har lettere for å få panikk enn kvinner, fordi de fleste menn genetisk sett er feige. Var kanskje en skikkelig feig og klysete konge som spredte genene sine litt for mye, som dannet genbasen dagens vestlige menn stammer fra? 
  • T3: De tror at livet skal være slik svigermor skapte livet for dem; Man skal ikke vaske klærne sine selv. Man skal få middagen servert. Man skal ikke støvsuge eller vaske huset. Man skal ikke ha ansvar for noen andre enn seg selv (og får da naturligvis panikk når de møter en kvinne som er annerledes og "slemmere" enn sin mor - en kvinne som faktisk STILLER KRAV TIL HAM!). Svigermorkomplekset. 
  • T4: De har planer om å gå fra deg snart, er ikke ute etter noe permanent, av den enkle grunn at de ønsker å spre genene sine og "feie over" flest mulig kvinner innen de når en viss alder (80?), det er noe de ikke kan noe for. De lar seg styre av sine dårlige gener og et biologisk avvik, en mutasjon, som har oppstått i tidligere ledd. Når du forventer at han skal stille opp for barnet sitt, og ikke hoppe videre til neste dame, så blir han redd! Tenk om du kan tvinge ham til noe? Noe som strider imot hver eneste celle i kroppen hans?
  • T5: Å være far innebærer ikke å sove til kl 14, å feste hver helg, det innebærer ikke å bare tenke på seg selv og passer derfor ikke særlig godt med hvordan menn av natur er ;)
  • T6: De tror at ved å bruke prevensjon er de fratatt alt ansvar for en eventuell graviditet. De tror at de har rett til å ha sex, det er noe samfunnet vranglærer dem. 
  • T7: NY FORSKNING! Menn er ikke voksne i hodet før de er 60 år... (??) Derfor forstår de ikke konsekvenser av sine egne handlinger. Kanskje derfor det er flest av unge menn i trafikkuhell-/fartsgrensebrytningsstatistikken? Kanskje det er derfor de sykler på veien og forsøker å vifte forbi en bilist og tror at de er udødelige? Kanskje det er derfor de ikke skjønner at man kan få barn ved å ha sex, uavhengig av prevensjon?
  • T8: Menn er i bunn og grunn gode mennesker, generelt sett, og dersom samfunnet ikke hadde hjernevasket dem hadde de tatt større ansvar for sine egne handlinger, og kjent på ord som "plikt", "moral", "ansvar", "etikk" og så videre. 

 

Jeg har kanskje størst tro på T8, for før i tiden da det var uakseptabelt å skille seg, så tok flere menn ansvar. Fordi samfunnet stilte krav.

Oi! Her var det en som har hatt noen uheldige episoder med menn, ja. 

Anonymkode: 475bd...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/18/2017 den 9.00, AnonymBruker skrev:

Har du noe belegg for å påstå at "så mange menn" ikke ønsker barn og familie? Ja, det er et par-tre tråder her innimellom om det. Men for hver person som skriver et slikt innlegg, ser du ikke de tusenvis av kvinnene som IKKE skriver slike innlegg, fordi deres menn har vært ivrige etter å sette gang i prøvingen og jubler når graviditeten er et faktum. 

Du ser da også tråder her inne med kvinner som får småpanikk når de er overraskende gravide, er usikker på hva de skal gjøre, abort eller ikke, osv. Menn har da like mye lov til å reagere på samme måten? 

Det er også mange kvinner her inne som ikke vil ha barn. 

Så jeg tror nok denne "problemstillingen" er helt urealistisk og fiktiv. 

Anonymkode: 7ef32...332

Par tre??? Det er da langt flere enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...