Gå til innhold

Hadde profetene bare schizofreni?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Les "The Three Christs of Ypsilanti". Hvordan 3 menn med schizofreni, som alle tror de er Jesus (Gud), rasjonaliserer seg fram til hvordan dette er mulig, og hvorfor de er den rette Jesus, når de blir plassert i samme rom og konfrontert med det umulige - det kan jo ikke være 3 Jesuser.

Hvordan oppstod det faktum(?) at Gud er både Gud, Jesus, og en hellig ånd, og visse utvalgte er guds budbringere? Kanskje det var for mange "jesuser" på den tida også, så kom det endelig en kar som klarte å flette dette sammen til en noenlunde plausibel forklaring?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Klossmajor skrev:

Men blir det riktig å anse det å lide av en feil i hjernen hvis stemmen hjelper deg til å framstå som en mer dugelig forfatter enn hva du ellers ville vært? Hvis en selv er under middels begavet, men høyintelligente stemmer i hodet gir deg briljante råd og tips på sparket.....kan man da hevde at man heller har en innebygget mentor i hodet enn en å lide av en feil i hjernen? Mer enn en feilkobling i hodet kan man kanskje si man har en ekstra tilkobling andre ikke har.

Koblingsfeil. Stemmene i hodet er fra personens eget sanseinntrykk, tanker og opplevelser. Er ikke noe høyere nivå. Men det kan jo være at personen har en smart hjernen. Og det da virker på andre som at personen "snakker" eller dikterer med en høyere intelligens. Min bror har dette og sier det er plagsomt med "stemmer" Pluss at de som lider av dette har en overbevisning om at de er nesten supermennesker. Feks min bror mener helt oppriktig at han kan røyke og det kan ikke skade han på samme måte som en som ikke har schitzofreni. Merkelig psykose det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2017 den 3.36, WubWub skrev:

Er ikke alle sanseinntrykk strengt tatt kontrollerte hallusinasjoner? Hjernen kan ikke se noe som helst - den er avhengig av signaler fra øynene som den så tolker utifra hvordan den tror at ting skal være. Signalene øyne sender er ikke alltid korrekt og av den grunn så "photoshopper" hjernen alle inntrykk for å fylle hullene. 

Et eksempel på dette er denne optiske illusjonen hvorpå A og B er samme gråfarge - men hjernen din lurer deg til å tro at A er grå og B er hvit fordi det er slik den tror det skal være :

article-1314281-0B2B27A1000005DC-252_634

Tja.. ikke uenig. Dette er gode eksempler på at vi ikke ser med øynene, vi ser med hjernen. 

Min favoritt for tiden er denne:

blue-horizontal-lines-big.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2017 den 20.24, Klossmajor skrev:

Det har vitenskapen også. Forskerne har kommet ganske kort i kartleggingen av schizofreni og hva som forårsaker det. Schizofreni er i det hele tatt en ganske bred sekkebetegnelse som kan romme tilfeller som kan være ganske ulike.

Jeg så et interessant foredrag der de kom inn på akkurat der der. Teorien var at det kom av timing-problemer i hjernen. Sanseinntrykk "kommer inn" til forskjellig tid, hjernen klarer ikke å synkronisere det, og det blir kluss. Dette gjaldt også egne tanker, derfor inntrykket av "stemmer i hodet", som egentlig er ens egne tanker bare ute av synk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Tja.. ikke uenig. Dette er gode eksempler på at vi ikke ser med øynene, vi ser med hjernen. 

Min favoritt for tiden er denne:

blue-horizontal-lines-big.jpg

Den var artig ja! 

Her er et spennende foredrag om bevissthet og kontrollerte hallusinasjoner ;

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...