Gå til innhold

Å bo nærme høyspentledning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver å ser på hus, og har kommet over et helt perfekt hus. Har vært og sett på området et par ganger nå, og til min store skrekk ser jeg både høyspentledning som går nært huset (masten står ca 100 m fra tomten), og i tillegg går det en mindre strømkabel (tre kabler på en mindre mast) i luften over selve hagen. 

Hvordan er det å bo nært en høyspentledning og mast, pluss en mindre en? Er det langt nok unna til at man ikke merker det? 

Har lest hva Statens strålevern sier om høyspent nær bebyggelse, men ser ikke noe om fysisk avstand, kun målte verdier. I taksten er det ingen opplysninger om de har målt verdiene. 

Hva ville dere gjort? Er huset no go, ville dere sagt?

Anonymkode: 026dc...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sålenge det ikke detter i hodet på deg, er det trygt

Anonymkode: 4fd2c...a0d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gjort det...i alle fall ikke om du har små barn. Kan øke risken for barne leukemi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RaraAvis78 skrev:

Ville ikke gjort det...i alle fall ikke om du har små barn. Kan øke risken for barne leukemi.

Det var det jeg leste og. Har to små barn under tre år, og vil virkelig ikke risikere noe. Tenkte derfor på om avstanden er lang nok, eller om det er for nærme... men det er vel for nært når det bare er 100 m. 

Kjipt, huset og hagen var virkelig perfekt ellers. 

Anonymkode: 026dc...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig valgte jeg å ikke ta over barndomshjem, med fantastisk beliggenhet, nettopp pga høyspenkabel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg bare ville tatt kontakt direkte med statens strålevern på tellefon eller epost og spurt de om konkret avstand.

Anonymkode: 44b56...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sjekket stråling fra høyspentmast i Australia, det var mer stråling fra mikrobølgeovnen på kjøkkenet. Det er vel bevist gang på gang at mastene er ufarlige, men mytene lever videre. 

Anonymkode: c2966...02d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, RaraAvis78 skrev:

Ville ikke gjort det...i alle fall ikke om du har små barn. Kan øke risken for barne leukemi.

Dokumentasjon takk

Anonymkode: 4fd2c...a0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dokumentert at høyspentmast øker risikoen for kreft.

Derimot er det flere steder, også i Norge, som har opplevd uvanlig høy forekomst av kreft hos personer som bor i nærheten av høyspentmast. 

Siden det ikke har vært mulig å påvise sammenhengen kan man enten velge å tro at den høye forekomsten av krefttilfeller innenfor et lite geografisk område er helt tilfeldig. Eller man kan velge å tro at det er stråling fra masten som er årsaken, til tross for at ingen hittil har klart å bevise det. Eller det kan være helt andre grunner til at nettopp dette området er utsatt. 

Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til mastene, til tross for forskning. Vitenskapen vet fortsatt ikke alt, hverken om stråling eller kreftgåten.. at de ikke har funnet bevis i 2017 betyr ikke at de aldri finner det. 

Anonymkode: 9aa52...936

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det har vel blitt mer og mer sånne høyspent-master, i årenes løp. 

 Har antall kreft-pasienter økt i takt med dette da 

Anonymkode: c9cd2...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall krefttilfeller øker stadig og er forventet å øke, grunnet høyere levealder osv. 

 

TS kan lese mer om kreftopphopning på Kreftregisteret her: (der ligger også alle statistikk for de som er interessert)

https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Fakta-om-kreft__/Tema/Clusterkreftopphopning/

Anonymkode: 9aa52...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

studiene dere linker til viser en sammenheng mellom å bo nære høyspentmaster og kreft. Men de viser ikke at det er strålingen som er grunnen. Jeg har lest en god artikkel om dette men klarer ikke finne den nå.

Denne artikkelen viser til at det er sterk sammenheng mellom fattigdom og dårlig helse, enten så er man fattig av livsvalg eller fattig av å allerede ha dårlig helse og dårlig arbeidskapasitet.

Folk med dårlig råd bosetter seg der boligene er billige, boliger er billigere under høyspentmaster.

 

Det blir forsket mye på stråling, det er enda ikke funnet noen sammenheng mellom helseskader og stråling. Vi burde selvsgt ta våre forhåndsregler og begrense unødvendig mye stråling, men hittil er det ingen absolutte funn som viser sammenheng mellom hverdagslig stråling og sykdom.

 100m unna en høyspentlinje er veldig trygt, elektriske felt avtar eksponentielt, ved 100m avstand vil du bli berørt av 1/100^2 av strålingen, som er 0.01%. 

Anonymkode: e0c69...897

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fyr her fra statens strålevern og målte, bor 160 m fra høyspentledning, også står det en sånn strømhus like ved. Her var verdiene langt under det de mener grenseverdien bør være og langt under det som kan øke forekomsten av akutt leukemi hos barn. Han sa jeg heller burde bekymre meg for alle ledningene i huset, TV, kjøleskap og ikke minst komfyr og lamper. Heldigvis avtar feltet relativt kjapt jo lenger unna man er, men helt nær TV er verdiene ekstremt høye, og leselamper avgir relativt høye felt! Det mange heller ikke vet er at slike høyspentkabler også kan ligge under bakken. I Oslo bor mange oppå slike kabler. Jeg bekymret meg også for dette Ts, men etter å ha snakket med han fra Statens strålevern, var det ubegrunnet bekymring. Vi omgir oss daglig i slike magnetiske felt, for ikke å snakke om WiFi, der tror eg det er større grunn til bekymring.

Anonymkode: a74a0...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

studiene dere linker til viser en sammenheng mellom å bo nære høyspentmaster og kreft. Men de viser ikke at det er strålingen som er grunnen. Jeg har lest en god artikkel om dette men klarer ikke finne den nå.

Denne artikkelen viser til at det er sterk sammenheng mellom fattigdom og dårlig helse, enten så er man fattig av livsvalg eller fattig av å allerede ha dårlig helse og dårlig arbeidskapasitet.

Folk med dårlig råd bosetter seg der boligene er billige, boliger er billigere under høyspentmaster.

 

Det blir forsket mye på stråling, det er enda ikke funnet noen sammenheng mellom helseskader og stråling. Vi burde selvsgt ta våre forhåndsregler og begrense unødvendig mye stråling, men hittil er det ingen absolutte funn som viser sammenheng mellom hverdagslig stråling og sykdom.

 100m unna en høyspentlinje er veldig trygt, elektriske felt avtar eksponentielt, ved 100m avstand vil du bli berørt av 1/100^2 av strålingen, som er 0.01%. 

Anonymkode: e0c69...897

Jeg linket til faktaside hos Kreftregisteret. Høyspent var ikke nevnt med et ord på denne siden, men det står litt om kreftopphopning. Det var også nevnt i et innlegg over hvorvidt antall krefttilfeller øker, siden vi sannsynligvis utsetter oss for stadig mer stråling, dette har også Kreftregisteret fakta på, heller ikke her nevnes evt økt stråling som  årsak til at antall krefttilfeller øker og vil fortsette å øke. 

Jeg er ikke veldig konspiratorisk, tror som regel greit blindt på myndighetenes råd, men akkurat høyspentmast hadde jeg ikke følt meg komfortabel med å bo ved. Og innrømmer gjerne at jeg ikke har mer belegg for det enn at jeg synes historiene om kreftopphopning er ubehagelige og er redd for at forskerne kan ta feil. 

Anonymkode: 9aa52...936

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke i dag lov til å bygge under høyspentmaster og skoler ol skal ligge lenger fra nå enn før.

Vi bor rett under høyspentledninger. Jeg har lest mye om dette og vet at de ikke kan si noe sikkert. Jeg ønsket egentlig ikke å bo her i det hele tatt, men vi endte nå opp her fordet. Nå har vi bodd her i 25 år og barna er store. 

Og bare for å ha sagt det, så går ikke husprisene ned fordi det er en høyspentmast over tomta. Her er det mange hus som ligger rett under og 10-30 m fra og prisene er like høye som resten av byen. 

Anonymkode: bd3b6...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...