Gå til innhold

Har stor bekjempelse på mus


odelsjenta

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har hørt ila dei 2 siste vekene at det er krafsing på mørkeloftet. Leier eit hus som er bygd i 1864. Og på mørkeloftet er det isolasjon på golvet overalt.

Det eg lurer på er om korleis man kan finne ut om d er berre ein musefamilie eller om det faktisk er rotter som lever der oppe. For nokre av musene e store, imens andre er museunger. Og halen er lenger enn kroppen. Eg synes rotter og mus er like på utseende, så er vanskelig å sjå forskjell på dei på bilder når eg ser d på nett.

Har satt opp 4 feller no i går, har dei siste 2 vekene hatt 2 feller. Fortsetter no med 4 feller, men vurderer om eg skal kjøpe rottefelle også for å være på den sikre sida. Favorittagnet deres er brelett, er iallfall det dei ikkje stikk av med. Brukt både ost, fløterull og laks som agn, men er utrolig nok breletten dei lika best. Har søkt opp litt om rotter med at dei kjem ned og tek mat, men det har eg ikkje opplevd enda. Men ila dei 2 vekene eg har hatt oppe feller, så har eg tatt 14 stk. 2 stk i går formiddag og 1 i gårkveld og 2 ila i natt. Og eg setter opp feller så lenge eg ser at agnet forsvinner.

Etter driten å dømme, så er det mus, men tenker at rotta kan bæsje andre plasser enn det eg ser atmed luka tenker eg.
I mi meining er det mus (men eg har ikkje erfaring med rotte, så derfor eg spør)

I det heile tatt, så er det uvanlig at det kjem så tidlig inne på sesongen, og iallfall så mange.

Så det eg lurer på om nokon veit korleis eg kan finne ut om d e rotte?

Skal eg invistere i ei rottefelle for å sjå om eg får større fangst?

Takker for svar :) og beklager om innlegget er hulter til bulter, men er trøtt etter nattas fangst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At halen er lengre enn dyrets kropp tyder på at det er mus du har på loftet.

Rotter har en hale som er marginalt kortere enn kroppens lengde. En voksen brunrotte er sånn ca 20 cm lang + en ca 20 cm lang hale. De kan bli større :nigo:

 

 

Anonymkode: 862dc...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Grunnen til at du har mus i huset er at huset ikke er tett. Det er utleier sitt ansvar. Det er også utleiers ansvar å sørge for å gjøre noe med skadedyrene. Tar man kontakt med et firma som driver med pestkontroll så vil de både kunne tette huset og utrydde dyrene ganske greit. Det er lurt å gjøre på et tidlig tidspunkt da mus formerer seg en del. Og ja, en rotte er stor, mye større enn mus, du vet det når du ser det. Tipper at du har et museproblem og ikke et rotteproblem. Meld fra til  huseier skriftlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier veit om d, og han sei d er mus, så d er eg betryggande på det. Han skal legge ut gift når han kjem heim fra ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Coolaid skrev:

Grunnen til at du har mus i huset er at huset ikke er tett. Det er utleier sitt ansvar. Det er også utleiers ansvar å sørge for å gjøre noe med skadedyrene. Tar man kontakt med et firma som driver med pestkontroll så vil de både kunne tette huset og utrydde dyrene ganske greit. Det er lurt å gjøre på et tidlig tidspunkt da mus formerer seg en del. Og ja, en rotte er stor, mye større enn mus, du vet det når du ser det. Tipper at du har et museproblem og ikke et rotteproblem. Meld fra til  huseier skriftlig. 

Hva hvis man eier hus selv og det er mus der? Har fra før tatt knekken på mus med musefeller. Vet du for øvrig hvor mye det vil koste med pestkontroll? 

Anonymkode: 97591...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva hvis man eier hus selv og det er mus der? Har fra før tatt knekken på mus med musefeller. Vet du for øvrig hvor mye det vil koste med pestkontroll? 

Anonymkode: 97591...6e3

Nei men du kan ta kontakt med rentokil og andre selskap, så får du vite priser. Man kan holde bestanden nede ved å legge feller selv, bruk da feks nugatti i fellen. Problemet er at så lenge musene finner en vei inn i huset så er det vanskelig å ta knekken på nye musepopulasjoner. Er det kaldt ute trekker mus inn i varmen. Mus kan komme seg inn i hull og sprekker på ca 6mm. For eksempel et nøkkelhull. 

Sjekk også på forsikringen din om du har noen som kan dekke pestkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...