Gå til innhold

Er muslimene de nye jødene?


Norre

Anbefalte innlegg

Jødene har i historien blitt mistrodd, sett ned på og forfulgt. Noen vil nok hevde at dette pågår fremdeles, men jeg synes det er betraktelig mye mer hets mot islam og muslimer nå for tiden.

Er muslimene i ferd med å få samme dårlige betingelser som jødene har hatt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elseby13

Jeg føler ikke at jeg har dårligere betingelser enn andre og jeg merker heller ingen diskriminering. Heldigvis 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Elseby13 skrev:

Jeg føler ikke at jeg har dårligere betingelser enn andre og jeg merker heller ingen diskriminering. Heldigvis 😀

Så supert! 👍🏻😀 Men hva tenker du om stemningen i Norge og resten av verden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimenes status pr i dag kan overhodet ikke sammenlignes med den behandlingen jødene har vært utsatt for gjennom historien. Muslimer er ikke truet på noe vis. Du blottlegger din manglende historiekunnskap ts, på tide å lese seg opp.

Anonymkode: 94568...d9e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Kristne er de "nye jødene". Kristendommen er den mest forfulgte og diskriminerte religionen på verdensbasis. Diskriminering og forfølgelse av muslimer og jøder kommer ikke engang i nærheten av de overgrepene kristne blir utsatt for. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Norre skrev:

Jødene har i historien blitt mistrodd, sett ned på og forfulgt. Noen vil nok hevde at dette pågår fremdeles, men jeg synes det er betraktelig mye mer hets mot islam og muslimer nå for tiden.

Er muslimene i ferd med å få samme dårlige betingelser som jødene har hatt?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødene er regnet som et folkeslag, ikke bare en religion. Islam er en tro. Du velger å ha en tro, du velger ikke ditt folkeslag / etnisitet. Muslimer står også langt sterkere i folketall enn jødene gjør. 

Jødehat eksisterer fortsatt i dag, og det er jo faktisk muslimene som står for en stor del av det.

Så nei, muslimer er på ingen måte "de nye jødene".

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13
38 minutter siden, Marie90 skrev:

Jødene er regnet som et folkeslag, ikke bare en religion. Islam er en tro. Du velger å ha en tro, du velger ikke ditt folkeslag / etnisitet. Muslimer står også langt sterkere i folketall enn jødene gjør. 

Jødehat eksisterer fortsatt i dag, og det er jo faktisk muslimene som står for en stor del av det.

Så nei, muslimer er på ingen måte "de nye jødene".

Jøder er en religiøs gruppe, ikke et folkeslag. Kunnskapsløsheten i denne tråden er sjokkerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Elseby13 skrev:

Jøder er en religiøs gruppe, ikke et folkeslag. Kunnskapsløsheten i denne tråden er sjokkerende.

Jøder er medlemmer av religionen jødedom og/eller medlemmer av en folkegruppe som nedstammer fra israelittene, og som i utgangspunktet praktiserer religionen jødedom. Det er nok der mange blander med folkeslag.

Anonymkode: a1b40...03c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Muslimenes status pr i dag kan overhodet ikke sammenlignes med den behandlingen jødene har vært utsatt for gjennom historien. Muslimer er ikke truet på noe vis. Du blottlegger din manglende historiekunnskap ts, på tide å lese seg opp.

Anonymkode: 94568...d9e

De er ikke truet per i dag, nei. Men hva hvis mistenksomheten i befolkningen får fortsette? Krefter på ytre høyre, konservative kristne og nasjonalisme er jo ikke akkurat "fans"?

Jeg mener altså ikke muslimenes status nå, men hva om ti, tretti eller femti år?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, WubWub skrev:

Nei. Kristne er de "nye jødene". Kristendommen er den mest forfulgte og diskriminerte religionen på verdensbasis. Diskriminering og forfølgelse av muslimer og jøder kommer ikke engang i nærheten av de overgrepene kristne blir utsatt for. 

Og du kan nevne i fleng...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blair Waldorf skrev:

Nei, å tro det beviser dårlig historiekunnskap.

Jeg tenker på fremtiden. Relativt sterke krefter i sving mot innvandring, hijab, moskeer osv.. Vil denne motviljen mot islam vokse seg større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meste av jødehatet døde med nazistene. Arabiske muslimer er den gruppen som utsettes for mest hat i vesten, desverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marie90 skrev:

Jødene er regnet som et folkeslag, ikke bare en religion. Islam er en tro. Du velger å ha en tro, du velger ikke ditt folkeslag / etnisitet. Muslimer står også langt sterkere i folketall enn jødene gjør. 

Jødehat eksisterer fortsatt i dag, og det er jo faktisk muslimene som står for en stor del av det.

Så nei, muslimer er på ingen måte "de nye jødene".

Litt usikker på om de er et "folkeslag", hvis du mener det som en genetisk "rase", men resten av svaret ditt er et argument, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Elseby13 skrev:

Jøder er en religiøs gruppe, ikke et folkeslag. Kunnskapsløsheten i denne tråden er sjokkerende.

Jeg ser også på jøder som en religiøs gruppe. Tror ikke det finnes et "jødegen".

Men hva tror du om utviklingen fremover da? Vil mistroen mot muslimer og islam øke eller flate ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Meste av jødehatet døde med nazistene. Arabiske muslimer er den gruppen som utsettes for mest hat i vesten, desverre.

Det er mitt inntrykk også. I alle fall når det gjelder Vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Norre skrev:

Jødene har i historien blitt mistrodd, sett ned på og forfulgt. Noen vil nok hevde at dette pågår fremdeles, men jeg synes det er betraktelig mye mer hets mot islam og muslimer nå for tiden.

Er muslimene i ferd med å få samme dårlige betingelser som jødene har hatt?

Hvis du kan litt historie så ser du at påstanden din er helt hinsides. Jødene drev ikke med terror, men ble upopulære fordi de var arrogante og drev hard forretningvirksomhet. 

Anonymkode: a6691...729

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Meste av jødehatet døde med nazistene. Arabiske muslimer er den gruppen som utsettes for mest hat i vesten, desverre.

Nei, det er ikke sant. Jeg har hørt mange nordmenn og innvandrere i Norge snakke stygt om jøder, møtt folk i Norge som mener at holocaust ikke har skjedd(faktisk bare i Norge selvom jeg kjenner noen høyreekstremister fra andre land og de fornekter ikke holocaust) jeg har veldig krøllete hår og ble en gang spurt av en norsk/araber om jeg var jøde, og da jeg sa nei, så sa han at det er bra, fordi da hadde han sluttet å like meg som venninne ;) antisemittisme finnes der fortsatt, og den døde ikke da 2vk tok slutt. 

Anonymkode: dfc92...5bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...