Gå til innhold

Dere som er enslige: hva slags bolig bor dere i? Hvordan er økonomien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bidragsforskudd fra nav?

Anonymkode: cd982...916

Ja det får jeg, men det er bare på 1540 kr i mnd. for to barn. Jeg tjente "mye" da jeg søkte om det, 4000 kr for mye i året til å få full sats med forskudd. Gidder ikke søke på nytt, pengene kommer jo inn en eller annen gang.

Så lenge det går rundt klarer vi oss i den perioden jeg studerer. Innimellom dukker det opp bidrag og etterbetaling av bidrag, og det kommer godt med.

Anonymkode: 26608...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpte min egen leilighet i Oslo for 2 år siden. Er nå 26 år og er veldig fornøyd med 60 kvm og 25 kvm terrasse.  Leiligheten var helt nyoppusset med nytt bad og nytt kjøkken og parkett på alle gulv . Men jeg har dårlig råd da, og skulle virkelig  ønske at jeg hadde mer å rutte med. Er uansett glad for at jeg kom meg inb på markedet, og har aldri angret!

Anonymkode: c5658...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2017 den 12.00, AnonymBruker skrev:

35 år, alenemor, kjøpt bolig på 200 kvm til 1.3 million 2 timers kjøring fra Oslo.

Må du bo i Oslo? Mye fint og billig om du flytter litt på deg.

Anonymkode: e607e...3c5

Man skal jo ha en jobb også! Og rekke å hente/levere barn. 

Anonymkode: 1a636...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i rekkehus (helt i enden) på 100 m2, tre soverom. Fikk til kuppris, langt under takst. Kan ikke finne noe tilsvarende her til den prisen.

Borettslag er bra for min del da jeg ikke har verken ork eller kompetanse til å fikse på alt som har det med utvendige å gjøre. Har ett barn, er på vei mot uføre. Merker at økonomien blir strammere og strammere.

Anonymkode: a9dca...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enslig, i slutten av 30-årene. Jeg bor i enebolig, med hageflekk og garasje. Grunnen til enebolig, er samme som deg...støy og naboer tett innpå seg. Jeg er heldig som har hatt mulighet til å kjøpe meg en enebolig alene.

Som konsulent uten fast jobb, er også inntektene variable fra måned til måned. Men, jeg klarer meg. Når hus, forsikringer og alt av faste utgifter er betalt, har jeg litt igjen å leve for. Klarer ikke å spare så mye, men jeg har nok til mat og klær + frisør/tannlege/lege osv. Kunne selvfølgelig bodd mindre (les:leilighet), og hatt det mye romsligere økonomisk, men da er jeg redd at psyken hadde gått på en smell. Blir gal av festende naboer og støy på alle kanter. Prisen jeg betaler for å bo i enebolig er gull verdt.

Anonymkode: 0a5a8...e98

Det er jo ikke sånn at man får festende naoboer og støy overalt om man flytter i leilighet?

Det er ikke min erfaring ihvertfall. Jeg bor også i enebolig med stor tomt nå, og har gjort det i mange år, men jeg trivdes også godt med å bo i leilighet. I leilighet slapp jeg å tenke på vedlikehold og sånt, og det var godt! Egentlig ville jeg gjerne bodd i leilighet nå! Men mannen min vil ikke det. 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 år og ett barn under 3 år. Mottar aap og går på skole.

Skal snart flytte i en 3roms leil (leie), 50 kvm med liten terrasse. Nyoppusset. 8500 i mnd + strøm. Så tipper det blir 9000 i mnd ca. Skal søke om bostøtte også. Har satt opp budsjett, så det går forhåpentlig akkurat rundt. Håper også på å få spart noen hundringser i mnd på BSU.

Ble veldig glad da jeg fikk leiligheten fordi beliggenheten er perfekt mtp at det ligger i rolig barnevennlig strøk men likevel sentralt nok til å kunne gå til div matbutikker og nær barnehagen til frøkna. Og lys og fin nyoppusset leil er heller ikke dumt. Såå ja, håper vi vil trives der! 

Drømmer om å kjøpe noe eget om et par år. Må bare fortsette å spare litt hver mnd og komme inn på drømmestudiet og få meg fastjobb. Håper å nå de målene før jeg er 30!

Anonymkode: 3fe2a...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 46, og eier to-roms sentrumsnært i Oslo på 56 kvm. Har grei økonomi, og planlegger å kjøpe noe litt større etterhvert. Men jeg har aldri ønsket meg enebolig eller rekkehus, her blir det større leilighet, fortrinnsvis i samme område. Så får vi se om jeg finner noe jeg liker godt nok til å bytte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 år gammel,  enslig uten barn, og eier en 4-roms borettslagsleilighet på rett over 80 kvadratmeter i en bydel utenfor Bergen. Har lån på leiligheten. Har spart egenkapital selv og kjøpt uten kausjonist.

Det er butikk like i nærheten, gode parkeringsmuligheter, og kort vei til buss hvis jeg trenger det (men kjører bil til jobb).

Det eneste minuset er at altanen er litt liten og at det ikke er noe veldig interessant utsikt fra altanen. Men den er solrik, og ellers er det en bra leilighet. Jeg trives godt, og liker å ha to ekstra rom å rote på. Jeg bor i enden av blokken, og har en rolig oppgang med litt eldre naboer som jeg nesten aldri ser eller hører. Ingen innsyn fra utsiden.

Drømmen er selvfølgelig å en gang få meg dame, familie og enebolig, men så lenge jeg er enslig, har en litt hektisk jobb og må ordne alt annet i livet alene, så synes jeg det er greit med leilighet der alt av dugnad og vedlikehold utendørs ordner seg selv. Jeg føler jeg har nok annet å tenke på i hverdagen om jeg ikke i tillegg skal svette rundt med gressklipper, kantklipper, motorsag, malingsbøtte, høytrykkspyler, stillas og bekymre meg for taket som etterhvert burde vært skiftet på eneboligen. Med leilighet er det bare å komme hjem, låse døren, trekke for gardinene, og så er alle ytre bekymringer ute av verden. Så får det med enebolig, hage og vedlikehold ligge til senere.

Økonomisk klarer jeg meg helt fint. Jeg synes selv jeg er en ganske selvstendig og fornuftig person, og vet å ikke bruke penger på unødvendige dyre ting og impulskjøp. Jeg prøver å handle rimelige varer, handle på tilbud, kjøpe inn og fryse ned osv, men jeg trenger ikke å være gniten heller. Jeg prøver å spare penger der jeg kan uten at det går utover livskvaliteten, og til gjengjeld unner jeg meg litt ekstra av og til. Jeg betaler på lånet, felleskostnader, og setter i tillegg inn ca. 2000kr/mnd på BSU ved siden av for å fylle den hvert år, og har da greit med penger til overs til å leve for.

Anonymkode: 6a130...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i båt, 40 fot 😝 Den har tre soverom og to bad 😀

Anonymkode: cd6f8...c90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en leilighet i Oslo sentrum, og et hus i Moss hvor jeg ofte er i helgene. Har 2 hytter, en på Sørlandet og en på Hafjell. Har   2 katter og 3 hunder. 🙂

Anonymkode: 1ec4b...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier leilighet, men den kunne vært litt større. Velger å fortsatt bo her, er stille og rolig og må kjøpe i samme marked og ønsker ikke en for stram økonomi. Har 13400,- igjen når alt av faste utgifter er betalt. Har ikke /trenger ikke bil. Å kjøpe hus kommer jeg aldri til å gjøre igjen, vil ikke bli avhengig av en partner for å kunne vedlikeholde huset, men ser ikke bort fra at jeg flytter litt utenfor Oslo om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 år, student, bor på hybel med eget bad og liten gang med garderobe. Deler kjøkken. Selve rommet er 12-14 kvadratmeter stort og koster meg rundt 3500 inkludert Internett og strøm. 2000 igjen etter alt er betalt som går til mat og litt sparing. Har ikke bruk for mer plass, skal jeg være ærlig. Ikke mann eller barn og har ingen planer om å skaffe barn i fremtiden heller. Møter jeg en snill fyr og det skjer noe, får jeg se hva som skjer :P Men trenger ikke store plassen for å ha det fint når det bare er jeg som bor på den. Eneste som er minus med å bo på studenthybel er at det ikke er lov med husdyr, da jeg gjerne skulle hatt en katt eller en liten hund.

Anonymkode: af2b1...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i ett hus på ca 136 kvm, rett utenfor Oslo. Bor sammen med sønn på 25, men han klarer seg selv økonomisk. Han slipper å betale husleie, da jeg klarer alle utgifter på min lønn. Han betaler selvfølgelig sine utgifter som tlf, bil, hobby etc

Anonymkode: f9076...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎17‎.‎08‎.‎2017 den 7.48, WubWub skrev:

Eier to leiligheter - begge på nesten 100kvm. En I Norge og en i utlandet. Trives veldig godt i begge så har ingen planer om å flytte med mindre jeg får meg dame. Da er planen å selge begge og kjøpe en romslig enebolig. 

Har grei økonomi - en ganske fin buffer i tillegg til endel investeringer i aksjer ; da hovedsaklig såkalte lav risiko aksjer som vannkraft , vannteknologi og fornybar energi. 

Hvordan har du hatt råd til deg som verken har utdanning eller jobb? (går på nav pga )

Anonymkode: 5cdc6...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du hatt råd til deg som verken har utdanning eller jobb? (går på nav pga )

Anonymkode: 5cdc6...7b4

Garantert fyllerør, ønskedrøm eller kall det hva du vil. Realitet tviler jeg sterkt på at det er.

Anonymkode: f9076...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig på 120 kvadratmeter. 3 mål tomt. 10 mil utenfor Oslo. Har igjen 30% av lånet. 39 år og ufør.

Anonymkode: a5f5b...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du hatt råd til deg som verken har utdanning eller jobb? (går på nav pga )

Anonymkode: 5cdc6...7b4

Jeg har utdanning. 

Uansett; Under finanskrisen tok jeg opp lån hus husbanken og foreldrene mine stilte som kausjonister. Jeg kjøpte en leilighet for 1 million mindre enn det den var taksert til. Bodde der i noen år så solgte jeg den. hadde kjøpt den for 1,4 millioner, solgte den for 2,4. Så kom en ny boligkræsj og jeg kjøpte en ny bolig til 2.5 mill, den er nå verdt 4 millioner. 

Så arvet jeg slik at all gjeld ble nedbetalt. Har utbetalt 24 000 kr i måneden og jeg setter alt overskudd inn i lav risiko aksjer.

På sparekonto så tar banken renter og du taper penger, setter du det i aksjer så tjener du penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg enslig lengre., men var det frem til for en måneds tid siden. :P

Bor i enebolig jeg har kjøpt, og økonomien er så som så. Ikke fett, men klarer meg helt helt fint :)

Anonymkode: ef5cd...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg har utdanning. 

Uansett; Under finanskrisen tok jeg opp lån hus husbanken og foreldrene mine stilte som kausjonister. Jeg kjøpte en leilighet for 1 million mindre enn det den var taksert til. Bodde der i noen år så solgte jeg den. hadde kjøpt den for 1,4 millioner, solgte den for 2,4. Så kom en ny boligkræsj og jeg kjøpte en ny bolig til 2.5 mill, den er nå verdt 4 millioner. 

Så arvet jeg slik at all gjeld ble nedbetalt. Har utbetalt 24 000 kr i måneden og jeg setter alt overskudd inn i lav risiko aksjer.

På sparekonto så tar banken renter og du taper penger, setter du det i aksjer så tjener du penger.

Hvor mange år er du Wub Wub? Hvis jeg kan få spørre.

Anonymkode: f9076...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mange år er du Wub Wub? Hvis jeg kan få spørre.

Anonymkode: f9076...8a3

Rundt 30 år. Har satt ned et testament, bebien til bestevenninda mi skal arve alt om jeg forsvinner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...