Gå til innhold

Dere som er enslige: hva slags bolig bor dere i? Hvordan er økonomien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 år, alenemor, kjøpt bolig på 200 kvm til 1.3 million 2 timers kjøring fra Oslo.

Må du bo i Oslo? Mye fint og billig om du flytter litt på deg.

Anonymkode: e607e...3c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skilt og har kjøpt meg enebolig. Jeg har flere barn, så trenger litt plass.

Har hatt enebolig og fritidsbolig i sammen med eksmannen i mange år, så har god EK etter salg av disse.

Anonymkode: 2091d...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble skilt i fjor, og bodde i Akershus mens jeg var gift, men kjøpte meg en tre-roms leilighet i Oslo ved skilsmisseoppgjøret (kommer opprinnelig fra Oslo, men har bodd utenfor Oslo i 20 år). Leiligheten ligger ca et kvarter fra sentrum med t-banen, og jeg valgte akkurat dette stedet i Oslo fordi min far bor her. Lett å stikke bortom etc. Er passe beliggenhet for meg, selv om det ikke akkurat er beste delen av byen.

Har en sønn med på lasset også, derfor tre-roms.

Jeg er uføretrygdet, men økonomien er helt grei. Klarer meg fint. Har alltid penger igjen på konto når det er lønningsdag. Denne mnd hadde jeg f.eks 2000 igjen på konto da lønningen kom inn. Det førte jeg over på sparekonto.

Jeg har en privat livsforsikring som gir utbetaling hver mnd i tillegg til uføretrygden fra NAV, derfor greier jeg meg bra.

Anonymkode: 5ba97...f61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på 100m2 i en firemannsbolig sentralt i en av de største byene i landet. Har ikke råd,tid eller energi til å vedlikeholde en enebolig alene nå :)

Anonymkode: 20aa7...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier ett hus på en gård, ca 80m2.. Ville gjerne eid, men får ikke lån (mangler EK) selvom lånet hadde kostet ca halvparten av husleia. Økonomien er trang, bodde billigere før men mistrivdes, så fant ut at jeg heller betaler litt mer for å bo ett sted jeg trives og slutter å sløse, så har jeg det faktisk mye bedre. Har råd til det nødvendige, men lite ekstra.. Men for meg er det verdt det, setter trivsel høyere enn restaurantbesøk og nye klær.

Anonymkode: 43a70...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leier ett hus på en gård, ca 80m2.. Ville gjerne eid, men får ikke lån (mangler EK) selvom lånet hadde kostet ca halvparten av husleia. Økonomien er trang, bodde billigere før men mistrivdes, så fant ut at jeg heller betaler litt mer for å bo ett sted jeg trives og slutter å sløse, så har jeg det faktisk mye bedre. Har råd til det nødvendige, men lite ekstra.. Men for meg er det verdt det, setter trivsel høyere enn restaurantbesøk og nye klær.

Anonymkode: 43a70...a08

Er det ikke et alternativ å bo billig men litt kjipt noen år for å få spart om mer egenkapital? :) 

Anonymkode: fba9d...c61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skilt for mange år siden. Eier 150 m2 rekkehus som er nedbetalt. (Heldigvis) Er 46 år, god økonomi. 

Anonymkode: 4c161...602

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomannsbolig nå. Trives greit nok, men vurderer noe annet. Økonomien er grei nok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier en 50 kvm leilighet i Lillestrøm, for 9500 kr mnd. Er ufør og har 15000 utbetalt ca. Er ikke mye igjen å spare til egenkapital. Jeg tviler på at jeg noen gang får kjøpt noe. Selv med start lån kunne banken maks gi meg 1, 2 mill i lån. Jeg har asperger blandt annet og av helsemessige årsaker er det ikke anbefalt å flytte vekk fra nettverket jeg har. Familien og vennene mine bor her eller omegn. Og siden jeg da må være rundt Oslo området pga helsen så kommet jeg aldri til å få kjøpt noe..

Anonymkode: 4201d...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 år med sønn på 14 år i Bergen.Leier leilighet på 75 kvadrat i et perfekt strøk med knallgode naboer, bussen til sentrum stopper rett nedi veien. 7 minutter med buss til Bergen sentrum Butikken rett nedi veien. Kan bo her i mange år til. Men planen er å eie leilighet etterhvert. Økonomien er stabil nå som jeg endelig har fått uføretrygd i stedet for AAP. 

Anonymkode: 955b4...e94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 år, et barn. Bor i tomannsbolig på 90 m2. Vi klarer oss veldig godt økonomisk.

Anonymkode: 47619...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 7.44, AnonymBruker skrev:

Jeg er enslig, i 30-årene og bor i leilighet. Jeg ønsker meg egentlig en enebolig eller rekkehusleilighet, da jeg ikke trives så tett på naboer, støy, felles avgjørelser som må tas osv. Men som enslig er det jo ikke bare bare å kjøpe seg enebolig/rekkehus? En liten enebolig med en liten hageflekk hadde vært ideelt, men prisene er skyhøye. 

Dere som er enslige, hva slags bolig bor dere i? Trives dere? Bor dere i drømmeboligen nå? Hvordan går det med økonomien?

Anonymkode: 7c01b...1f6

Jeg er enslig, i slutten av 30-årene. Jeg bor i enebolig, med hageflekk og garasje. Grunnen til enebolig, er samme som deg...støy og naboer tett innpå seg. Jeg er heldig som har hatt mulighet til å kjøpe meg en enebolig alene.

Som konsulent uten fast jobb, er også inntektene variable fra måned til måned. Men, jeg klarer meg. Når hus, forsikringer og alt av faste utgifter er betalt, har jeg litt igjen å leve for. Klarer ikke å spare så mye, men jeg har nok til mat og klær + frisør/tannlege/lege osv. Kunne selvfølgelig bodd mindre (les:leilighet), og hatt det mye romsligere økonomisk, men da er jeg redd at psyken hadde gått på en smell. Blir gal av festende naboer og støy på alle kanter. Prisen jeg betaler for å bo i enebolig er gull verdt.

Anonymkode: 0a5a8...e98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier en leilighet på 75kvm, trives veldig godt med unntak av at det er parkeringsplass rett utenfor stuevinduene mine. Det er ikke drømmeleiligheten min, rett og slett fordi det er en utleieleilighet og jeg kan jo ikke gjøre noe som helst, utenom å henge opp bilder på veggen da. En vakker dag skal jeg eie min egen leilighet! Økonomien er sånn tja, ikke noe å juble over, går på AAP og når husleien på 8000 er betalt har jeg akkurat nok igjen til det mest nødvendigste som mat, strøm, mobil, sparing, buss og noen ganger litt klær når det er nødvendig, og da er også den lille bostøtten jeg får tatt med.

Anonymkode: 87fa6...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leier en leilighet på 75kvm, trives veldig godt med unntak av at det er parkeringsplass rett utenfor stuevinduene mine. Det er ikke drømmeleiligheten min, rett og slett fordi det er en utleieleilighet og jeg kan jo ikke gjøre noe som helst, utenom å henge opp bilder på veggen da. En vakker dag skal jeg eie min egen leilighet! Økonomien er sånn tja, ikke noe å juble over, går på AAP og når husleien på 8000 er betalt har jeg akkurat nok igjen til det mest nødvendigste som mat, strøm, mobil, sparing, buss og noen ganger litt klær når det er nødvendig, og da er også den lille bostøtten jeg får tatt med.

Anonymkode: 87fa6...8de

Du leier jo ganske stor leilighet, hvis du leier noe mindre rimeligere får du spart noen tusen i måneden og kan kjøpe etter få år :) 

Anonymkode: cd982...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 7.44, AnonymBruker skrev:

Jeg er enslig, i 30-årene og bor i leilighet. Jeg ønsker meg egentlig en enebolig eller rekkehusleilighet, da jeg ikke trives så tett på naboer, støy, felles avgjørelser som må tas osv. Men som enslig er det jo ikke bare bare å kjøpe seg enebolig/rekkehus? En liten enebolig med en liten hageflekk hadde vært ideelt, men prisene er skyhøye. 

Dere som er enslige, hva slags bolig bor dere i? Trives dere? Bor dere i drømmeboligen nå? Hvordan går det med økonomien?

Anonymkode: 7c01b...1f6

Jeg bor også i leilighet, en 2-roms. Drømmen er 4-roms. Akkurat nå, med prisene som er som de er, så kan jeg se langt etter det. De koster rundt 5 millioner, men det ligger vanvittig mange boliger ute om dagen så kanskje det skjer noe med prisene :) 

Anonymkode: 34c00...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier bolig, betaler fellesutgifter på 2.500, strøm kommer utenom. Er i full jobb og har god økonomi, jobbet mye for å nedbetale leiligheten tidligere, er 30 :)

Anonymkode: cd982...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor også i leilighet, en 2-roms. Drømmen er 4-roms. Akkurat nå, med prisene som er som de er, så kan jeg se langt etter det. De koster rundt 5 millioner, men det ligger vanvittig mange boliger ute om dagen så kanskje det skjer noe med prisene :) 

Anonymkode: 34c00...235

Hva skal du bruke de ekstra rommene til? :)

Anonymkode: cd982...916

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva skal du bruke de ekstra rommene til? :)

Anonymkode: cd982...916

Eget soverom til meg ville vært første prioritet. :) Akkurat nå så har guttungen det eneste rommet og jeg sover på en sovesofa i stua. I tillegg så kunne jeg lagd siste til et kontor. Alt fra stua inn så det ikke blir så trangt. Fylt opp bokhyller med bøker istedenfor å ha dem i bokser på loftet, hengt opp på veggene store whiteboard som jeg kan tegne og skrive på, tørket tøyet der istedenfor i stua osv. :)

Anonymkode: 34c00...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i halvpart av tomannsbolig, 189 m2, ikke drømmeboligen, men helt ok. Kunne godt tenkt meg å bodd nærmere kollektivknutepunkt og fritidsaktiviteter for ungene, blir mye kjøring, når de blir eldre kan de seff sykle, ta tog eller buss, men nå må jeg kjøre til alt.

Økonomien er ræva, men det er mer pga jeg studerer og har to barn 100% som jeg ikke får bidrag for, ikke pga huset. Bor veldig billig i forhold til å leie, nå kan jeg for eksempel ta avdragsfrihet til jeg er ferdig med å studere, finner ikke noe sted å bo hvor "leia" (det jeg betaler i renter på lån) er under 3000 i mnd.

Anonymkode: 26608...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i halvpart av tomannsbolig, 189 m2, ikke drømmeboligen, men helt ok. Kunne godt tenkt meg å bodd nærmere kollektivknutepunkt og fritidsaktiviteter for ungene, blir mye kjøring, når de blir eldre kan de seff sykle, ta tog eller buss, men nå må jeg kjøre til alt.

Økonomien er ræva, men det er mer pga jeg studerer og har to barn 100% som jeg ikke får bidrag for, ikke pga huset. Bor veldig billig i forhold til å leie, nå kan jeg for eksempel ta avdragsfrihet til jeg er ferdig med å studere, finner ikke noe sted å bo hvor "leia" (det jeg betaler i renter på lån) er under 3000 i mnd.

Anonymkode: 26608...a60

Bidragsforskudd fra nav?

Anonymkode: cd982...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...