Gå til innhold

Dere som er enslige: hva slags bolig bor dere i? Hvordan er økonomien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enslig, i 30-årene og bor i leilighet. Jeg ønsker meg egentlig en enebolig eller rekkehusleilighet, da jeg ikke trives så tett på naboer, støy, felles avgjørelser som må tas osv. Men som enslig er det jo ikke bare bare å kjøpe seg enebolig/rekkehus? En liten enebolig med en liten hageflekk hadde vært ideelt, men prisene er skyhøye. 

Dere som er enslige, hva slags bolig bor dere i? Trives dere? Bor dere i drømmeboligen nå? Hvordan går det med økonomien?

Anonymkode: 7c01b...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte leilighet (75 kvm treroms nogenlunde sentralt i Bergen) da jeg var 26. 

Etter noen år begynte jeg å se etter rekkehus, og hadde helt fint hatt råd til å kjøpe meg det. Men da møtte jeg plutselig han som nå er mannen min, så la det på is og kjøpte enebolig sammen etter noen år. 

Leilighet var ikke drømmen, siden jeg hadde lyst på katt, og litt mer avstand til naboer. Rekkehus hadde heller ikke vært drømmen, siden det også er alt for tett på naboer. Men enebolig i Bergen hadde jeg bare kunnet glemme så lenge jeg var enslig. Da hadde jeg måttet lånt langt over pipen, og det er ikke verdt det. 

Økonomien var veldig god som enslig. Men når selv oppussingobjektene går for 5-6 mill, så tar det noen år å spare opp til noe sånt. Rekkehus til en 3 mill derimot var fullstendig overkommelig. 

Anonymkode: b9bd0...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier to leiligheter - begge på nesten 100kvm. En I Norge og en i utlandet. Trives veldig godt i begge så har ingen planer om å flytte med mindre jeg får meg dame. Da er planen å selge begge og kjøpe en romslig enebolig. 

Har grei økonomi - en ganske fin buffer i tillegg til endel investeringer i aksjer ; da hovedsaklig såkalte lav risiko aksjer som vannkraft , vannteknologi og fornybar energi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan flytte ut til mer landlige strøk er det ikke noe problem å finne en billig enebolig. Til og med i pendleravstand til Oslo kan du finne det. Let langs toglinjene i alle retninger ut fra byen for enkle pendlermuligheter. Andre steder i landet er vel bil det enkleste alternativet, så der står du friere til hvor du kan lete.

Anonymkode: 5a53e...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på ca 40m3 og er i tredveårene. Ja, sikkert lite for noen når man etterhvert blir "godt voksen" men den er veldig sentralt der jeg bor, og selv om jeg kunne fått mye mer for pengene ved å flytte lenger vekk, så er det uaktuelt når jeg jobber så mye som jeg gjør. I perioder med 13+ timer på jobb om dagen, så er det ikke mye tid til overs til pendling, hvis jeg da ikke skal droppe å spise, sove og/eller trene ;) I den lille fritida jeg har ønsker jeg også å bo relativt kort fra venner og familie, slik at man ikke bruker 1-2 timer på å komme seg til dem. 

Av andre ting så er det meste av butikker osv. i nærheten, og det er relativt lettvint. Så for min del er lokasjon mer verdt enn størrelse, selv om det selvfølgelig hadde vært digg med 20-40m3 ekstra på samme sted. Går egen bedrift bra, så får jeg kanskje mulighet til det også etterhvert :) 

Drømmeboligen hadde nok vært en større leilighet på samme sted. Rekkehus/enebolig frister ikke, det er for mye vedlikehold sett opp mot tid man har til rådighet. Dessuten, hva skulle jeg gjort med en enebolig med gressplen når jeg bor alene? Det er jo strengt tatt ingen vits annet enn å imponere noen gjester på grillfest. 

Anonymkode: fba9d...c61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en leilighet jeg leier. Jeg sliter med å få spart opp EK til å kjøpe noe nytt. Drømmen hazde vært et lite hus med hage. 

Men det blir nok leilighet om jeg noensinne får spart noe. 

Anonymkode: 5bd92...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leilighet på 80 kvm i Bergen sentrum, trives veldig godt. Økonomien er grei, men jeg hadde jo hatt særdeles mye bedre råd hvis jeg hadde en samboer som tok halvparten av bokostanden. Jeg har råd til å kjøpe rekkehus eller enebolig i utkanten av Bergen, men jeg trenger det ikke og gidder ikke. Eller rettere sagt, det hadde vært digg med mer uteplass, men da går også mye mer tid og penger til vedlikehold, og det er jeg ikke interessert i. 

Anonymkode: 6325f...602

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier en leilighet (OBOS) i Oslo. Økonomien er ikke akkurat romslig - hvertfall ikke nå som jeg er langtidssykemeldt og på vei over på AAP, men det går rundt, og kommer nok til å fortsette å gjøre det - alt i alt handler det om prioriteringer, og jeg er så glad i leiligheten min at jeg gjerne forsaker ting som sydenturer og dyre treningsabonnement for å kunne beholde den! 

Leiligheten er en toroms, 47kvm. Beliggenheten er den beste innad i borettslaget; toppetasje i høyblokk med utsikt over hele Oslo, havgløtt inkludert - og nærhet til alt jeg trenger; kollektivtilbud, butikker, marka og sentrum. 

Stortrives med min bosituasjon, og kommer  nok ikke til å flytte før jeg absolutt må! 

Av faste kostnader kommer boliglån på omtrent 6500,- fellesutgifter og husleie er omtrent 2300,- og strømforbruket er på ca 500,- i måneden, men dette kan jeg nok kutte mye i (er litt av en ENØK-synder når det kommer til oppvarming og lysbruk). 

Anonymkode: 022fb...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i leilighet uten gjeld. Downsized fra enebolig da jeg havnet på AAP og nå er ufør. Stortrives i leiligheten

Anonymkode: f39fc...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leilighet i toppetasje. 3-roms på rett under 90 kvadrat. Parkeringsplass i under tak i bakgården. Takterrasse og balkong. Midt i sentrum. Tøffelavstand til matbutikker og handlesenter. Bussene stopper utenfor inngangsdøren.10-12 minutter til tog. Helt grei økonomi.  

Anonymkode: ed150...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkehus på 120 m2, i en større by. Her bor jeg med 2 barn. Men da de flytter hjemmefra, så ønsker jeg å selge, og flytte til noe mindre.

Anonymkode: 72bd6...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten  2 roms midt i byen. Er enslig mor med gutt på 16. 42 kvm. Ligger i stuen selv, mens gutten har rommet. Betalte innskuddet selv etter salg av enebolig. Betaler nå bare fellesutgiftene og forsikring. 44 år. Har dessverre ikke råd til noe mer, men savner egentlig enebolig med en hageflekk eller veranda litt vekk fra byen som man kan grille og kose oss. Blir nok å selge om noen år .

Anonymkode: 36a0a...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i enebolig, men ikke i en by da. Er 2 timer til Bergen herfra. Skal du bo omtrent på Karl Johan er det jo ikke mulig, ikke for par en gang. Men her jeg bor, i landlige strøk, går det fint. Min enebolig kostet mindre enn hva en 50 kvm leilighet i Bergen gjør. Så jeg bor i enebolig, 200 kvm med stor hage :) Økonomien er fin. 

Anonymkode: 5a9e7...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ufør med ett barn.Bor i rekkehus.Økonomien er ikke god.Daily strugle ..Vurderer å se med om etter leilighet .Men synes det er vanskelig å flytte når jenta mu er åtte år .Skal begynne i 3 klasse

Anonymkode: e80cc...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på 18 kvadrat. Ikke soverom. Bor i Oslo. Betaler ganske mye i forhold til hva jeg får inn. Er ikke mye igjen til noe egentlig. 

Anonymkode: e12c2...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en nyere 60 kvadrats leilighet til rundt 2.5 mill. Jeg kunne ha kjøpt et hus for den prisen, langt fra folk (jeg bor semi-sentralt - en får ikke noe for noen mill i sentrum) og av eldre årgang, men det koster jo tid, penger og enorm innsats. 

Siden jeg bor billig og tjener greit har jeg god råd. Og jeg sparer til neste steg opp: 3.5-4 mill klassen, nyere tomannsbolig/rekkehus med en hageflekk. :nigo: 

Anonymkode: 96067...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eier tre-roms leilighet på ca 90 kvm med to verandaer med sjøutsikt på Sørenga i Oslo. Jobber som finansanalytiker og med risk management, samt at jeg er sovende medeier i firmaer jeg investerte i da jeg jobbet i ventureselskap. Og de har de siste årene begynt å gi en god del utbytte. Har også tjent en del på eiendomsspekulasjon.

Kvinne, i midten av 30-årene.

Anonymkode: e9a6b...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort arvet hus, gjeldfritt. Stor tomt.

Eier gjeldfri leilighet som leies ut.

Hytte på 5 mål tomt. Arvet og gjeldfri.

 

Men hva er det EGENTLIG du lurer på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilt, 36 år. Selveier i Oslo, liten treromsleilighet. Jeg flyttet fra en enebolig og et ekteskap som ikke fungerte til en liten sentrumsleilighet på 46 km2. Det er første gang jeg bor alene og jeg elsker det! Akkurat nå er dette faktisk drømmeboligen min og jeg har ingen ambisjoner om å kjøpe meg noe større. 

Anonymkode: b0b84...04c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skilt, 36 år. Selveier i Oslo, liten treromsleilighet. Jeg flyttet fra en enebolig og et ekteskap som ikke fungerte til en liten sentrumsleilighet på 46 km2. Det er første gang jeg bor alene og jeg elsker det! Akkurat nå er dette faktisk drømmeboligen min og jeg har ingen ambisjoner om å kjøpe meg noe større. 

Anonymkode: b0b84...04c

46 kvadratMETER

Anonymkode: b0b84...04c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...