Gå til innhold

Slå seg til ro i rekkehus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i en påbygget ende, og jeg sliter med det litt av det samme som deg, ts. Men mannen min vil ikke flytte, og dette er grunnene:

-ingen ytre vedlikehold

-veldig hyggelig gate med det som har blitt nære venner

-rolige naboer

-i vårt område er det så mye fortetting i villaområdene at man bor trangere der enn vi gjør nå, trampoliner og uteplasser er klin oppi hverandre

-vi har bodd her i 10 år og fått det slik vi vil

-*mye* pes å flytte

Likevel drømmer jeg om en enebolig, så vi får se an hva det blir til på sikt. Det er en ulempe at ingen av oss er handy eller prioriterer hagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bodd i leilighet, firemannsbolig og hus litt frem og tilbake. Kunne ikke fordra å bo i  i samme bygning som fremmede. savnet å ha "mitt eget", savnet hagen, savbet vedlikeholdet, savnet å kunne gjøre akkurat hva jeg ville ute og inne. Nå kan jeg støvsuge klokka ett om natta, spille høy musikk og gjøre som det passer meg. Irriterte meg grønn over naboer når vi delte bygg, nå digger jeg naboene mine. 

Anonymkode: 6cb19...253

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er motsatte av deg TS. Vi flyttet fra eget hus til leilighet for å slippe ytre vedlikehold, ha vaktmester, styret som hjelper til med å kaste ut eventuelle bråkmakere og så videre. Nå som vi har leilighet har vi mye mer tid til å ordne innvendig slik som vi ønsker det, og muligheten for å endre stil når vi blir lei er større siden vi slipper å sette av penger til ytre vedlikehold. Slipper også stort hage med hekker som må klippes, grus som må rakes, snåmåking og så videre. En liten grønn flekk med litt blomster og urter holder lenge.

Anonymkode: 1e074...030

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Er veldig opptatt av interiør selv, og bor i en firemannsbolig. Klart, jeg kan ikke oppnå alle interilrdrømmene mine her, men det er det ikke sikkert jeg hadde kunnet i en enebolig heller. Enebolig krever mye vedlikehold og mye penger. Du kan jo gjøre mye fint i et rekkehus. Jeg har klart å gjøre leiligheten min sånn jeg ønsker å ha det, men jeg merker at ettersom jeg gjør noe nytt eller ser noe nytt i interiørblader, så vil jeg ha det. Jeg tror jeg må bare være fornøyd med det jeg har. Man vil alltids ha noe man ikke har, og når man får det, er det noe nytt man ønsker seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det motsatt - bor i enebolig på 265 kvm og skal flytte til rekkehus. Lei alt vedlikeholdet med enebolig. Ikke minst den evige "konkurransen" om å ha det fineste huset og uteområdet i nabolaget. Huseiere kan være nådeløse mot hverandre😳. Paradoksalt er mannen min tømrer. Rekkehus for meg symboliserer noe mer intimt og koselig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Takk for mange gode svar! Vi har fått det ganske fint i rekkehuset. Og det er mye jeg er fornøyd med her. Rolige naboer, ingen gjenboere, tre fine uteplasser  (en på hver side + veranda). Vi har nytt (bittelite) bad, og vi har eget vaskerom. Fine overflater i de fleste rom. 

På mange måter trives vi godt her. Men både jeg og mannen drømmer om hus. Mine drømmer er mer konkrete. Jeg sjekker finn.no hver fredag når det legges ut nye hus. Mannen orker ikke styret med å flytte. Vi har råd til det, men ville da fått mye mindre på sparekontoen hver mnd. Sønnen vår vil absolutt ikke flytte, da han har bestekompisen i samme rekke. 

Hvor mye vedlikehold det er med hus klarer jeg ikke helt å sette meg inn i, men skal prøve! Det er et godt argument for å bli boende! Vi er ikke veldig handy eller glad i hagearbeid.

Jeg drømmer også litt om å flytte til et billigere sted der vi får drømmehuset for de 3,8 millionene som rekkehuset vårt nå er verdt. Men det kommer ikke til å skje. Vil ikke bytte skole på ungen, og syns det er godt å slippe lang kjøring til jobb.

Men dukker det opp et fint hus til en overkommelig pris her, så drar jeg mannen med på visning 😅

Anonymkode: 53241...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er vi nyinnflyttet i rekkehus, etter mange år i leilighet. Og her slapper jeg mer av merker jeg.Så her er rekkehuset det nærmeste jeg kommer en enebolig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tomannsbolig og kjøpte enebolig. Angrer meg ihjel idag. Tenk deg godt om. Enebolig er - for vår del- oppskrytt. 

Anonymkode: 5ce3e...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 11.15, AnonymBruker skrev:

Vi har bodd i rekkehus i 3 år. Men jeg har problemer med å slå meg ordentlig til ro her. Føler at det er en mellomstasjon og vil raskest mulig videre til enebolig. Det er egentlig best om vi blir boende her, og at jeg slutter å tenke på enebolig. Men det er vanskelig. Jeg er veldig interessert i interiør og rekkehuset for meg ikke det spillerommet jeg trenger. Det er så smalt, og med to bratte trapper. Jeg drømmer om større plass, åpen kjøkkenløsning, kjellerstue, flere vinduer. 

Men alle kan jo ikke bo i enebolig. Egentlig er jeg heldig som kom meg ut av blokkleilighet for 3 år siden.

Flere som tenker sånn? Eller noen som kan snakke meg til fornuft?

Anonymkode: 53241...9f5

Vet ikke om jeg kan snakke deg til fornuft, men jeg kan si litt om hvordan jeg tenker....og jeg har flyttet mange ganger.

Startet i en liten leilighet, flyttet videre til rekkehus, derfra til enebolig, videre til rekkehus, for så å ende opp igjen i enebolig. 

Det som har vært likt hver gang, er at jeg hele tiden har trodd at "gresse er grønnere på andre siden".....det har ingenting å si (i mitt tilfellet) om det har vært å flytte til enebolig, rekkehus eller hva som helst. Det har vel heller vært tanken på "noe bedre" som aldri ble noe bedre. Hadde jeg kunnet sett inn i glasskulen, hadde jeg blitt i den første boligen og ikke vært nomade. For streng tatt, så er livet akkurat likt for meg her som det var i rekkehuset - har det like fint :-)

 

Anonymkode: 3a590...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i rekkehus, men har tidligere bodd i både leiligheter og enebolig. Mitt svar er likt som over - hadde jeg visst hva jeg vet i dag, hadde jeg bare blitt på det første stedet istedet for å flytte hele tiden. Gresset er ikke grønnere på den andre siden, og litt mer plass/trapp et annet sted vil ikke gjøre noen forskjell. Så lenge naboene er ok og nærmiljøet er bra, så bli. Det er mitt råd. 

Dessuten er det morsommere med mindre plass når man er interiørinteressert! Jeg følger masse med på insta og bruker pinterest, for å få ideer til kule rekkehus. Syns ikke det at det er et rekkehus begrenser noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 11.41, AnonymBruker skrev:

Huff. Får vel flytte midt ut på landet jeg da om jeg noen gang skal bli fornøyd. 

Gleder meg i det minste til å ikke hver eneste dag måtte høre på nyhetene igjennom veggen. En dag med stillhet er mer enn jeg har hatt på over to år.

Anonymkode: 284a3...762

Skjønner deg godt!! Vi har blitt forfulgt av bråk de siste 7 årene uansett hvor vi har bodd, så nå har vi bestemt oss for å kjøpe enebolig på landet langt fra folk! Jeg haaaater naboer.. Gleder meg så sykt til ro og fred uten støy fra naboer.

Anonymkode: 0290e...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i tomannsbolig og drømmer om nybygd enebolig, mens mannen drømmer om leilighet. Ikke lett å bli enige da. :rolleyes:

Anonymkode: fa5e1...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2017 den 10.30, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Takk for mange gode svar! Vi har fått det ganske fint i rekkehuset. Og det er mye jeg er fornøyd med her. Rolige naboer, ingen gjenboere, tre fine uteplasser  (en på hver side + veranda). Vi har nytt (bittelite) bad, og vi har eget vaskerom. Fine overflater i de fleste rom. 

På mange måter trives vi godt her. Men både jeg og mannen drømmer om hus. Mine drømmer er mer konkrete. Jeg sjekker finn.no hver fredag når det legges ut nye hus. Mannen orker ikke styret med å flytte. Vi har råd til det, men ville da fått mye mindre på sparekontoen hver mnd. Sønnen vår vil absolutt ikke flytte, da han har bestekompisen i samme rekke. 

Hvor mye vedlikehold det er med hus klarer jeg ikke helt å sette meg inn i, men skal prøve! Det er et godt argument for å bli boende! Vi er ikke veldig handy eller glad i hagearbeid.

Jeg drømmer også litt om å flytte til et billigere sted der vi får drømmehuset for de 3,8 millionene som rekkehuset vårt nå er verdt. Men det kommer ikke til å skje. Vil ikke bytte skole på ungen, og syns det er godt å slippe lang kjøring til jobb.

Men dukker det opp et fint hus til en overkommelig pris her, så drar jeg mannen med på visning 😅

Anonymkode: 53241...9f5

Det høres ut som dere har det ganske fint der dere er nå. Gode naboer og en sønn med venn rett ved siden av. Rent praktisk er dere også nær jobb virker det som, samt en relativt romslig økonomi. I og med at dere ikke er særlige handy, vil det nok kostere dere litt ekstra å få inn folk for å fikse på en enebolig. De utgiftene har en lei tendens med å komme plutselig ;)

Det er ikke sikkert dere er like heldige med naboer og venner til gutten dersom dere flytter.

Du ønsker ett større bad? Er det mulighet for å utvide det?

Anonymkode: a3018...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
På 16.8.2017 den 11.15, AnonymBruker skrev:

Vi har bodd i rekkehus i 3 år. Men jeg har problemer med å slå meg ordentlig til ro her. Føler at det er en mellomstasjon og vil raskest mulig videre til enebolig. Det er egentlig best om vi blir boende her, og at jeg slutter å tenke på enebolig. Men det er vanskelig. Jeg er veldig interessert i interiør og rekkehuset for meg ikke det spillerommet jeg trenger. Det er så smalt, og med to bratte trapper. Jeg drømmer om større plass, åpen kjøkkenløsning, kjellerstue, flere vinduer. 

Men alle kan jo ikke bo i enebolig. Egentlig er jeg heldig som kom meg ut av blokkleilighet for 3 år siden.

Flere som tenker sånn? Eller noen som kan snakke meg til fornuft?

Anonymkode: 53241...9f5

Lev etter lommeboken. I tillegg så har ikke størrelsen noe å si for om du trives. Du kan kjøpe bolig, ikke et hjem - det må du skape selv. Personlig så trives jeg supergodt i leilighet og kunne ikke tenkt meg noe annet. Har eid enebolig på landet før så det er ikke noe jeg savner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste anonyme: veldig sant alt du skriver. Vi har et vaskerom med vannskade som vi snart skal pusse opp. Har fått litt forsikringspenger og skal spytte i endel selv, så kan eventuelt lage bad der. Men badet er forsåvidt ikke mitt største irritasjonsmoment. Større stue er det viktigste. Vil så gjerne invitere folk, ha plass til mange. Flere soner i stua. 

Har gått igang med litt maling nå, og skal gjøre hvert enkelt rom skikkelig fint! 😃

Ts 

Anonymkode: 53241...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...