Gå til innhold

Slå seg til ro i rekkehus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har bodd i rekkehus i 3 år. Men jeg har problemer med å slå meg ordentlig til ro her. Føler at det er en mellomstasjon og vil raskest mulig videre til enebolig. Det er egentlig best om vi blir boende her, og at jeg slutter å tenke på enebolig. Men det er vanskelig. Jeg er veldig interessert i interiør og rekkehuset for meg ikke det spillerommet jeg trenger. Det er så smalt, og med to bratte trapper. Jeg drømmer om større plass, åpen kjøkkenløsning, kjellerstue, flere vinduer. 

Men alle kan jo ikke bo i enebolig. Egentlig er jeg heldig som kom meg ut av blokkleilighet for 3 år siden.

Flere som tenker sånn? Eller noen som kan snakke meg til fornuft?

Anonymkode: 53241...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enebolig med masse plass er dyrt. Så slå deg til ro der du er, og spar heller. Det er ikke verdt å bo seg ihjel bare for å få slå seg løs med interiøret. Om du kjøper et hus du ikke har råd til har du uansett ikke råd til dyrt interiør ;)

Jeg skjønner godt at du vil ha enebolig, men et alternativ er jo å se etter et annet rekkehus som passer deg bedre? Om du plages av at det er smalt og bratte trapper, kan du jo se etter et rekkehus med annen planløsning. Eller tomannsbolig, for eksempel. 

Anonymkode: 5d276...505

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener, kan ikke komme med noe råd desverre. Jeg bor i leilighet og drømmer også om enebolig, men ser jo at rent økonomisk går ikke det før om lenge, så det blir vel et rekkehus i mellomtiden. Skulle ønske jeg kunne bo i enebolig imorgen. 

Anonymkode: 284a3...762

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig er myyyye jobb og vedlikehold og husarbeid. Ja, jeg vet jeg ikke svarte på problemstillingen din, men en liten trøst? Rekkehus er mer lettvint.

Anonymkode: 6753a...9e7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enebolig er myyyye jobb og vedlikehold og husarbeid. Ja, jeg vet jeg ikke svarte på problemstillingen din, men en liten trøst? Rekkehus er mer lettvint.

Anonymkode: 6753a...9e7

Kan skrive under på det. Vi har godt over doblet tiden som går med på husvask fra vi flyttet fra 100 kvm leilighet til 160 kvm enebolig. Og så kommer 1 times plenklipping i uken, masse luking, fiksing av takrenner rundt et helt stort hus, osv i tillegg. Enormt mye mer jobb enn om man har en liten hageflekk og bare takrenner/yttervegger på to sider av huset. 

Anonymkode: 5d276...505

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enebolig er myyyye jobb og vedlikehold og husarbeid. Ja, jeg vet jeg ikke svarte på problemstillingen din, men en liten trøst? Rekkehus er mer lettvint.

Anonymkode: 6753a...9e7

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan skrive under på det. Vi har godt over doblet tiden som går med på husvask fra vi flyttet fra 100 kvm leilighet til 160 kvm enebolig. Og så kommer 1 times plenklipping i uken, masse luking, fiksing av takrenner rundt et helt stort hus, osv i tillegg. Enormt mye mer jobb enn om man har en liten hageflekk og bare takrenner/yttervegger på to sider av huset. 

Anonymkode: 5d276...505

Men har dere plagsomme naboer som tramper over/under og ved siden av dere? Og som går rett utenfor døra deres, og som blander seg inn i livet deres?

Jeg kan gladelig bruke 10x mer tid på husarbeid om jeg slipper å dele vegg med fremmede.

Anonymkode: 284a3...762

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Men har dere plagsomme naboer som tramper over/under og ved siden av dere? Og som går rett utenfor døra deres, og som blander seg inn i livet deres?

Jeg kan gladelig bruke 10x mer tid på husarbeid om jeg slipper å dele vegg med fremmede.

Anonymkode: 284a3...762

Vi plages faktisk mer av nabostøy nå som vi bor i enebolig, enn da vi bodde i blokk med naboer over, under og på begge sidene. 

Du blir like mye plaget av naboinnblanding i eneboligstrøk. Men forskjellen der er at det ikke er noe styre i borettslag/sameie å klage til, ei heller noen vedtekter om stilletider, parkering, osv, utover kommunens egne bestemmelser. 

I blokken var det lite festing, for det hadde folk mer begrenset plass både ute og inne, og de visste det ble klager til styret om de bråket. Her vi bor nå har vi vært plaget av at flere naboer har støyende store fester utendørs i hele sommer. Store forsamlinger småfulle middelaldrende folk som raver rundt i hagen deres rett utenfor hos oss og skråler og hoier. Et par naboer har trampoliner og tenåringer = enormt mye støy.. I sommer gjerne til godt etter vi hadde lagt oss for å sove.. Plenklipping og motorsaging kan gjøres når som helst, også på 17. mai, tydeligvis. Så har man hekken til naboen som vokser godt over på din side, og tar mer og mer av hagen din.. 

Det er selvsagt også nysgjerrigperer som skal kommentere alt vi gjør og ikke gjør. 

Så naboer kan være minst like plagsomme andre steder enn i blokk. 

Anonymkode: 5d276...505

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi plages faktisk mer av nabostøy nå som vi bor i enebolig, enn da vi bodde i blokk med naboer over, under og på begge sidene. 

Du blir like mye plaget av naboinnblanding i eneboligstrøk. Men forskjellen der er at det ikke er noe styre i borettslag/sameie å klage til, ei heller noen vedtekter om stilletider, parkering, osv, utover kommunens egne bestemmelser. 

I blokken var det lite festing, for det hadde folk mer begrenset plass både ute og inne, og de visste det ble klager til styret om de bråket. Her vi bor nå har vi vært plaget av at flere naboer har støyende store fester utendørs i hele sommer. Store forsamlinger småfulle middelaldrende folk som raver rundt i hagen deres rett utenfor hos oss og skråler og hoier. Et par naboer har trampoliner og tenåringer = enormt mye støy.. I sommer gjerne til godt etter vi hadde lagt oss for å sove.. Plenklipping og motorsaging kan gjøres når som helst, også på 17. mai, tydeligvis. Så har man hekken til naboen som vokser godt over på din side, og tar mer og mer av hagen din.. 

Det er selvsagt også nysgjerrigperer som skal kommentere alt vi gjør og ikke gjør. 

Så naboer kan være minst like plagsomme andre steder enn i blokk. 

Anonymkode: 5d276...505

Huff. Får vel flytte midt ut på landet jeg da om jeg noen gang skal bli fornøyd. 

Gleder meg i det minste til å ikke hver eneste dag måtte høre på nyhetene igjennom veggen. En dag med stillhet er mer enn jeg har hatt på over to år.

Anonymkode: 284a3...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke slått meg til ro i rekkehus . Enebolig er det jeg trives best i. Kanskje jeg går over til rekkehus eller leilighet når jeg blir gammel 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet fra enebolig med stor og romslig plass, gode løsninger. Koselig kjellerstue og to nydelige bad, til å flytte til et rekkehus med mindre plass, men med tvstue i det minste. Stua er mindre, kjøkkenet er større, men mer adskilt fra stua.

Jeg har strevd med å slå meg til ro i rekkehuset. Men nå som vi har måttet til med å male, bytte kledning osv., så kjenner jeg at jeg er INTENST glad for at vi bor i rekkehus! Selv om vi bor på enden, er det så innmari mye mindre jobb! 

Det er bare det utvendige. Jeg bruker halvparten av tiden på rengjøring her vi bor nå. Jeg har funnet møbler som passer til stua - og det har i grunnen blitt veldig fint og hjemmekoselig. Åpent, til og med. 

Det mest negative er at det er et eldre rekkehus, hvor man hører hverandre noe godt gjennom veggene. Vi har to små barn, så vi synes veldig, veldig synd på naboene våre. Tidvis våkne på natta, og kan virkelig bråke i lek på dagtid. Vi er flinke til å holde det stille og rolig om morgenen, da. Naboene er rolige, med større barn. 

Anonymkode: 74eec...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi flyttet fra enebolig med stor og romslig plass, gode løsninger. Koselig kjellerstue og to nydelige bad, til å flytte til et rekkehus med mindre plass, men med tvstue i det minste. Stua er mindre, kjøkkenet er større, men mer adskilt fra stua.

Jeg har strevd med å slå meg til ro i rekkehuset. Men nå som vi har måttet til med å male, bytte kledning osv., så kjenner jeg at jeg er INTENST glad for at vi bor i rekkehus! Selv om vi bor på enden, er det så innmari mye mindre jobb! 

Det er bare det utvendige. Jeg bruker halvparten av tiden på rengjøring her vi bor nå. Jeg har funnet møbler som passer til stua - og det har i grunnen blitt veldig fint og hjemmekoselig. Åpent, til og med. 

Det mest negative er at det er et eldre rekkehus, hvor man hører hverandre noe godt gjennom veggene. Vi har to små barn, så vi synes veldig, veldig synd på naboene våre. Tidvis våkne på natta, og kan virkelig bråke i lek på dagtid. Vi er flinke til å holde det stille og rolig om morgenen, da. Naboene er rolige, med større barn. 

Anonymkode: 74eec...c52

Jeg trivdes veldig godt i enderekkehus. Hadde bare en nabo,å det var ålreite folk. I dagens moderne boligfelt står husene så tett at du skal være veldig heldig med naboene. Dessuten er det ikke alle (menn) som trives med vedlikehold og å "styre og ordne" med alt mulig i en enebolig med uteområde. . Noen av oss er mindre praktisk, å vil slappe mer av eller bruke tid og ressurser på andre ting. 

Anonymkode: 7786a...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff. Får vel flytte midt ut på landet jeg da om jeg noen gang skal bli fornøyd. 

Gleder meg i det minste til å ikke hver eneste dag måtte høre på nyhetene igjennom veggen. En dag med stillhet er mer enn jeg har hatt på over to år.

Anonymkode: 284a3...762

Her har vi en nabo som ved det minste lille snev av sol eller varme i luften setter seg ut i hagen med radioen på full guffe, så vi har blitt tvangsunderholdt store deler av sommeren...

Anonymkode: 5d276...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hoppet over rekkehus/tomannsbolig og gikk rett over til enebolig. Nå, 5år senere angrer jeg dypt. Jeg vet egentlig ikke hvorfor, for vi har ingen problemer med naboene, og jeg elsler hagearbeid. Snømåking eller alt det andre betaler vi folk til å gjøre.  

Jeg tror egentlig at det brått ble for stort for oss. Neste gang vurderer vi rekkehus eller mindre enebolig. 

Anonymkode: 1d0bf...727

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flyttet fra stort hus til mindre rekkehus (ende riktig nok, men likevel...). Ville bo mer sentralt, så ble mindre hus, da området er svært dyrt. Jeg er også svært interessert i interiør, og et hus ville uansett aldri bli stort nok til å kunne leve ut alle mine interiørdrømmer. :) Jeg konsentrerer meg derfor med å optimalisere det jeg har, og synes det er ekstra spennende og utfordrende å få mest mulig ut av mindre plass. "Alle" kan få til noe på stor plass. Klarer man å få til noe bra på mindre plass, DA er man god! :)

Så jeg lar ikke plassen begrense meg, men ser det som en utfordring. Har som mål å få mest mulig ut av hvert eneste rom, både praktisk og estetisk. Og gjøre hagen til en oase. 

Mye planlegging, mye jobb, men så utrolig gøy å få det til! 

Man kan fint ha store interiørdrømmer i et rekkehus! :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig er bare styr og mas. Leilighet er det beste. 

Anonymkode: d9e82...dec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet fra en liten leilighet til en stor vertikaldelt tomannsbolig med en bitteliten hage. Helt perfekt for oss. Skulle ha gjort det før.

Anonymkode: f3e27...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enebolig er bare styr og mas. Leilighet er det beste. 

Anonymkode: d9e82...dec

Leilighet er det verste i verden. Hater det så intenst.

Anonymkode: 284a3...762

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er positive og negative ting med alt. 

Når jeg bodde i leilighet så ønsket jeg meg enebolig. Nå som jeg bor i enebolig så savner jeg leilighet 🙈

Her i eneboligen er det alltid en vegg som skal males, en garasjeport som krangler, et rom som burde vært pusset opp, en takrenne som skulle vært renset eller for å ikke snakke om at det snart er på tide å skifte taket. Vinduene bør nok også taes om ikke så altfor mange år. Heldigvis fikk vi skiftet kledning og malt for noen få år siden. Garasjen mangler dog enda maling. Hagen er et stress i seg selv. Det er alltid et blomsterbedd som må lukes (jeg hater det), et epletre som må beskjæres for å ikke glemme gresset som gror som et uvær. Hver gang jeg har tid til å klippe det så regner det. Innkjørsla spiser grus til frokost og hver gang det regner skikkelig må det graves grøfter så ikke veien skal reine vekk. Kommunen ødela nemlig hele dreneringen når de insisterte på å legge en kabel over den. Hvem må betale for å fikse dette? Jo meg 😡

I leiligheten slapp jeg å tenke på utvendig vedlikehold. "Hagen min" ble klippet av en vaktmester og de få potteplantene jeg hadde klarte til og meg jeg og kose meg med å vanne. Jeg våknet til nybrøyta parkeringsplass og nygrusa veier. Men så var det disse naboene da. Disse helvetes naboene som så klart hadde verdens dårligste musikksmak, som likte å høre på nyhetene på full guffe, som hadde sex hele natta, som lo og kosa seg en lørdagskveld på verandaen mens jeg heller ville sove. Det var hun i endeleiligheten som fikk krampe om man støvsuget etter klokken 20:00 (hvordan hun fikk det med seg med en leilighet i mellom aner jeg ikke) og han som insisterte på å grille hver dag hele sommeren. 

Om jeg selger huset og flytter tilbake i leilighet? Neppe med det første. Den dagen jeg får nok å gjør det så kommer jeg garantert til å savne både hagen, takrennene og den kranglete garasjeporten :P 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig er i grunn ikke så fantastisk som man tror når man ikke bor i det. Det er masse jobb, selv det å kjøpe noen blomster ender med å koste en formue, der er mye å rengjøre og som flere har vært inne på så kan naboer være like innpåslitne her. Interiør kan du kose deg med uansett hvor du bor, tenk så kreativ du kan være nå da, for å finne gode løsninger med den plassen dere har! 

Anonymkode: c53a2...a2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i rekkehus, på 5. året.  Har slått meg til ro med det i og med at jeg i praksis ikke ønsker å flytte fra området/byen jeg bor, og en enebolig her i området er hinsides dyrt. Ikke har jeg flust av overskudd til å ta meg av et større hus og hage heller. Syns vi var griseheldige som fikk kjøpt rekkehus her. Har vært veldig heldige med naboene så langt. Ingen store kranglefanter eller bråkmakere, og heller ikke plagsomt sosialt ;-) 

Men jeg er også veldig glad i interiør, og drømmer stadig om bare litt mer plass, så kunne vi hatt en daybed / kul, retro teakskjenk / trampoline / ekstra soverom / lesekrok med en herlig lenestol / etc. Også drømmer jeg litt om å flytte til hjembyen min. Der ville vi kunne kjøpt to strøkne eneboliger for hva vi kunne solgt rekkehuset her for, og alle "drømmene" mine hadde fått plass 🤔

Anonymkode: 446d6...0c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...