Gå til innhold

Hva gjør man når familien er helt uenig i valg av sofa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.8.2017 den 11.10, AnonymBruker skrev:

Å re opp og ned flere ganger om dagen tar nok litt tid :) Ellers blir det seende veldig "shabby" ut her, om det skal ligge overmadrass i sofaen hele tiden. 

Men jeg takker for alle svar :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Hva med om dere beholder sofaen dersom ungdommene tar jobben med å flytte rundt på madrassen ved behov? Vil de ikke love det, blir det ny sofa på deg. Du må ha et bra sted å ligge, på den ene eller andre måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest making.a.mess
På 15.8.2017 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Har hatt flere brukte sofaer opp gjennom årene. Så kjøpte vi før jul en stor u-sofa, med svært god plass. Fikk den billig. Ser utrolig fin ut, men den er altfor hard for min smak. Jeg er ufør, og tilbringer mye tid i sofaen dagtid. Tenåringene elsker den, siden det er god plass til venner og alle kan breie seg ut. Jeg skal gjennom ny behandling nå, og vil bli sengeliggende noen uker. Har en sånn behandling i året, og i fjor fungerte det noenlunde greit, selv om sofaen vi hadde da var grusomt stygg. Den var ihvertfall mykere enn den vi har nå. 

Jeg luftet nå forslaget om å selge den nye, og kjøpe en jeg synes er god og myk nok. Det falt virkelig ikke i god jord, og jeg fikk en ganske lang tale om at nå hadde vi endelig sofa der det var god plass, og at det virket helt grusomt å gå ned til treseter igjen. Det positive med den vi har nå er jo at tenåringene også tar med venner for å se film med meg, det er jo en luksus med ungdommer at de vil tilbringe tid med oss voksne. 

Det vil bli mindre sitteplasser, men jeg tenkte å ta med noen gode lenestoler i tillegg til treseteren. Den verste perioden etter behandling klarer jeg ikke gå ned i 1.etasje for å nå soverommet engang, så jeg tilbringer både natt og dag på sofaen. Kjenner jeg gruer meg, siden jeg ikke synes den har myket seg opp slik selger sa den kom til å gjøre. 

Tør man overkjøre ungene? Vet det kanskje høres ut som et rart problem, men jeg synes det er så sårt å bestemme over hodet på dem når jeg vet de er i mot. Samtidig er det viktig for min helse at jeg sitter og ligger godt. (Stuen er altfor liten til noe kompromiss, dessverre.)

Jeg vet jo egentlig at det er jeg som skal ha siste ordet, så må nok innrømme at jeg håper på støtte på innlegget mitt her at jeg gjør det rette.

Anonymkode: ac9bf...7f3

Jeg skjønte ikke hvorfor du må velge mellom stor eller myk sofa? Kan dere ikke ha en stor OG myk sofa...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Himmel og hav. For et negativt syn du har på alt. 

Anonymkode: b0dee...2a7

Det var forsøk på galgenhumor, kanskje det ikke er så lett på nett skriftlig :) (Det er forøvrig et reellt alternativ at jeg havner i rullestol i løpet av de neste månedene, så jeg pleier å spøke med det til vanlig også)

 

4 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg skjønte ikke hvorfor du må velge mellom stor eller myk sofa? Kan dere ikke ha en stor OG myk sofa...?

Finner ikke til så rimelig pris, men nå tror jeg at jeg skal gjøre som flere rådet meg til, klare meg midlertidig og så heller spare så vi får både stor og myk til neste høst igjen :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Coolaid skrev:

Seriøst??? Du er voksen og bestemmer. Ta en avgjørelse. Den dagen de spør om de får lov til å kjøpe ny sofa og selvfølgelig betale den selv kan du vurdere om de skal få bestemme. Inntil da kjører du løpet, du som er familiens overhode. 

Ifølge flere i tråden her hadde jeg vært en grusom mor om jeg gjorde det. Jeg tenkte jo egentlig det samme som deg før jeg startet tråden, og var mest ute etter "støtte" til det, men nå fikk jeg noen lekser om hvor ille det var, så da får jeg drøye litt. :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/15/2017 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Har hatt flere brukte sofaer opp gjennom årene. Så kjøpte vi før jul en stor u-sofa, med svært god plass. Fikk den billig. Ser utrolig fin ut, men den er altfor hard for min smak. Jeg er ufør, og tilbringer mye tid i sofaen dagtid. Tenåringene elsker den, siden det er god plass til venner og alle kan breie seg ut. Jeg skal gjennom ny behandling nå, og vil bli sengeliggende noen uker. Har en sånn behandling i året, og i fjor fungerte det noenlunde greit, selv om sofaen vi hadde da var grusomt stygg. Den var ihvertfall mykere enn den vi har nå. 

Jeg luftet nå forslaget om å selge den nye, og kjøpe en jeg synes er god og myk nok. Det falt virkelig ikke i god jord, og jeg fikk en ganske lang tale om at nå hadde vi endelig sofa der det var god plass, og at det virket helt grusomt å gå ned til treseter igjen. Det positive med den vi har nå er jo at tenåringene også tar med venner for å se film med meg, det er jo en luksus med ungdommer at de vil tilbringe tid med oss voksne. 

Det vil bli mindre sitteplasser, men jeg tenkte å ta med noen gode lenestoler i tillegg til treseteren. Den verste perioden etter behandling klarer jeg ikke gå ned i 1.etasje for å nå soverommet engang, så jeg tilbringer både natt og dag på sofaen. Kjenner jeg gruer meg, siden jeg ikke synes den har myket seg opp slik selger sa den kom til å gjøre. 

Tør man overkjøre ungene? Vet det kanskje høres ut som et rart problem, men jeg synes det er så sårt å bestemme over hodet på dem når jeg vet de er i mot. Samtidig er det viktig for min helse at jeg sitter og ligger godt. (Stuen er altfor liten til noe kompromiss, dessverre.)

Jeg vet jo egentlig at det er jeg som skal ha siste ordet, så må nok innrømme at jeg håper på støtte på innlegget mitt her at jeg gjør det rette.

Anonymkode: ac9bf...7f3

Behold sofaen og kjøp en god lenestol til deg selv. Flertallet bestemmer

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/16/2017 den 18.05, AnonymBruker skrev:

Har kun funnet en innenfor vår prisklasse. Maxpris er 10.000, så de fleste hjørnesofaer utgår pga pris. Skjønner jo nå hvorfor den vi hadde var så billig. :P 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge flere i tråden her hadde jeg vært en grusom mor om jeg gjorde det. Jeg tenkte jo egentlig det samme som deg før jeg startet tråden, og var mest ute etter "støtte" til det, men nå fikk jeg noen lekser om hvor ille det var, så da får jeg drøye litt. :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Vet du, jeg synes du kan hive ut sofaen og skaffe en som er behagelig for deg å bruke, om det er nødvendig for din helse. Jeg har kanskje ikke vært tydelig på det tidligere i tråden. 

Men du, jeg kom til å tenke på. Du får trykklammelser om du ligger for hardt, og vil i en periode nå snart være ute av stand til å bevege deg til soverommet i en annen etasje? Har du vurdert muligheten for tempur overmadrass utlånt fra hjelpemiddelsentralen? Har du kontakt med ergoterapeut fra før som kan hjelpe deg å søke? Så kan du få bedre trykkavlastning i den sofaen du har, helt gratis? 

Skit i at det ser litt rotete ut med overmadrass i sofaen, da kan du både beholde den sosiale sofaen og ligge helsemessig forsvarlig. 

Anonymkode: d6d2e...75f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg synes du kan hive ut sofaen og skaffe en som er behagelig for deg å bruke, om det er nødvendig for din helse. Jeg har kanskje ikke vært tydelig på det tidligere i tråden. 

Men du, jeg kom til å tenke på. Du får trykklammelser om du ligger for hardt, og vil i en periode nå snart være ute av stand til å bevege deg til soverommet i en annen etasje? Har du vurdert muligheten for tempur overmadrass utlånt fra hjelpemiddelsentralen? Har du kontakt med ergoterapeut fra før som kan hjelpe deg å søke? Så kan du få bedre trykkavlastning i den sofaen du har, helt gratis? 

Skit i at det ser litt rotete ut med overmadrass i sofaen, da kan du både beholde den sosiale sofaen og ligge helsemessig forsvarlig. 

Anonymkode: d6d2e...75f

Stemmer, men jeg bruker memoryskum-madrass fra Jysk i sengen, da jeg synes de er bedre enn tempur :) Kan nok få det til sofaen i den perioden jeg blir der dag og natt, men vanligvis har jeg store smerter så jeg rører meg en del selv om jeg ligger da. Jeg har tilbud om stol og alt annet fra hjelpemiddelsentralen, men jeg ønsker ikke at det skal være så synlig at det bor en syk person her, ikke så lenge ungene bor hjemme. (Og jeg ofrer egentlig ingenting med det, bruker litt lenger tid på ting og trenger litt mer hjelp, men ikke sånn at jeg ødelegger for meg selv). Var egentlig bare den sofaen som ble et veldig bomkjøp (for min del) :fnise: 

Og for å presisere, det er ikke sånn at det er nødvendig for min helse å bytte sofa, men jeg ville fått det veldig mye mer komfortabelt om jeg hadde gjort det :) Nå klarer jeg ikke ligge særlig på den, og må sitte hele tiden. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Finn.no

Takk for tips, har forresten lagt inn autosøk nå :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/16/2017 den 19.38, AnonymBruker skrev:

Hva med å kjøpe to myke og deilige stoler som passer sammen med sofaen som dere har nå? Så kan du sitte i dem?

Anonymkode: 666aa...c84

Jaaa kjøp en stressless, de er som å sitte i en sky.

Evt kjøp en sykt myk overmadrass.

Evt kjøp en veldig myk brukt sofa og sett bort den andre for en periode. Sorry, men 3seter og lenestoler er bare kjipt.

Anonymkode: 0dbb0...e58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer, men jeg bruker memoryskum-madrass fra Jysk i sengen, da jeg synes de er bedre enn tempur :) Kan nok få det til sofaen i den perioden jeg blir der dag og natt, men vanligvis har jeg store smerter så jeg rører meg en del selv om jeg ligger da. Jeg har tilbud om stol og alt annet fra hjelpemiddelsentralen, men jeg ønsker ikke at det skal være så synlig at det bor en syk person her, ikke så lenge ungene bor hjemme. (Og jeg ofrer egentlig ingenting med det, bruker litt lenger tid på ting og trenger litt mer hjelp, men ikke sånn at jeg ødelegger for meg selv). Var egentlig bare den sofaen som ble et veldig bomkjøp (for min del) :fnise: 

Og for å presisere, det er ikke sånn at det er nødvendig for min helse å bytte sofa, men jeg ville fått det veldig mye mer komfortabelt om jeg hadde gjort det :) Nå klarer jeg ikke ligge særlig på den, og må sitte hele tiden. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Du høres litt vel forfengelig ut. Det bør du droppe. Jeg støtter en annen som sa at ungene burde være villig med å hjelpe til med overmadrassen hvis de ønsker å beholde sofaen.

Anonymkode: 0dbb0...e58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres litt vel forfengelig ut. Det bør du droppe. Jeg støtter en annen som sa at ungene burde være villig med å hjelpe til med overmadrassen hvis de ønsker å beholde sofaen.

Anonymkode: 0dbb0...e58

Jeg synes det er viktig å kose seg hjemme når man tilbringer nesten hele døgnet der. For meg innebærer det å ha det fint og koselig rundt meg. :) Er det å være forfengelig så er jeg det med glede. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge flere i tråden her hadde jeg vært en grusom mor om jeg gjorde det. Jeg tenkte jo egentlig det samme som deg før jeg startet tråden, og var mest ute etter "støtte" til det, men nå fikk jeg noen lekser om hvor ille det var, så da får jeg drøye litt. :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Nei, det er det jo ingen som har hevdet. De fleste prøver jo bare å være løsningsorienterte og imøtekomme alles behov. At det er dette du får ut av tilbakemeldingene tilsier at du bør jobbe litt med å takle å få tilbakemeldinger, særlig når du selv etterspør det. 

Anonymkode: b01de...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det jo ingen som har hevdet. De fleste prøver jo bare å være løsningsorienterte og imøtekomme alles behov. At det er dette du får ut av tilbakemeldingene tilsier at du bør jobbe litt med å takle å få tilbakemeldinger, særlig når du selv etterspør det. 

Anonymkode: b01de...d9c

Jeg har svart mange av kommentarene her, og tatt til meg mye av det :) Det du plukket ut nå var et svar til en person som sa det motsatte av mange andre. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har svart mange av kommentarene her, og tatt til meg mye av det :) Det du plukket ut nå var et svar til en person som sa det motsatte av mange andre. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Poenget er at det ikke er noen som har hevdet at du hadde vært en grusom mor om du hadde fulgt dine egne behov, som du jo selv skriver i innlegget ditt. 

Anonymkode: b01de...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Poenget er at det ikke er noen som har hevdet at du hadde vært en grusom mor om du hadde fulgt dine egne behov, som du jo selv skriver i innlegget ditt. 

Anonymkode: b01de...d9c

Vet ikke hvordan du tolker det jeg legger til her jeg, men det var tydelig at jeg ikke tenkte nok på ungene mine når jeg vurderte å velge en sofa jeg likte... Det innlegget under her gjorde meg veldig lei meg. Og det er vel også det innlegget som har fått flest plusser, så da må jeg bare trekke konklusjonen at jeg ikke kan velge ut fra mine behov her, for da ivaretar jeg ikke de jeg deler hus med. 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke oversett det du skrev i startinnlegget ditt, men det virker som om du har opprettet denne tråden for å få sympati for ditt syn og når folk kommer med andre løsninger enn den du vil ha, så får de beskjed om at de ikke har lest godt nok. En tykk overmadrass på 8-10 cm kan forvandle ethvert underlag til en bedre opplevelse, og du er jo ikke en gang villig til å prøve... Du fremstår helt ekstremt selvsentrert (som uføre flest, beklager å si det), men du bør kanskje gidde å finne andre løsninger enn den du helst vil ha for å ivareta de som må dele hus med deg også. Er ikke så kult å få hele oppveksten påvirket av sin syke mor, når ungdommene flytter ut kan du jo få deg sykeseng forran tven om du vil, men frem til da syns jeg faktisk du skal klare å tenke på de rundt deg også. 

Anonymkode: 30232...053

 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.8.2017 den 19.53, AnonymBruker skrev:

 

Det gjelder flere år fremover i tid :)  

Ikke en jeg anser som myk. Har lett overalt, og skal man ha en grei en så ender man på langt over 10.000. Feks. Boston-sofaer er det jeg kaller myke sofaer. Jeg har litt problemer med å dra mye rundt i butikker også, sikkert derfor jeg bare sa ja til første og beste jeg fant sist :) 

Har u-sofa nå ja, hjørne med sjeselong på andre siden. 

Ikke for en person som har trykkbetingede lammelser :) 

Nei :P Det er snakk om hele tiden, men perioden under behandling er det døgnet rundt. 

Jeg skjønner det er godt ment, men jeg har ingen sjans til å drive slikt arbeid flere ganger daglig :) 

Takker så mye for svar, men virker som alle har oversett det jeg skrev i starten av innlegget mitt. Jeg bruker sofaen i gjennomsnitt 10-14 timer i døgnet. :) Det er perioden med behandling jeg vet jeg må sove der i tillegg, til vanlig bruker jeg den bare dagtid. 

Men da får jeg beholde sofaen, og se om det fungerer eller ikke. Jeg vet det er en luksus at ungdommene vil sitte med mor, vil ikke risikere å ødelegge det :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Kan du ikke si til barna dine at om sofaen skal beholdes så er der deres ansvar å sørge for at de ordner overmadrassen til deg hver dag?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, moroklompen skrev:

Kan du ikke si til barna dine at om sofaen skal beholdes så er der deres ansvar å sørge for at de ordner overmadrassen til deg hver dag?

Joda, men det er sånne ting som fort sklir ut. Men det ordner seg, jeg har funnet en løsning for flere sider siden :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge flere i tråden her hadde jeg vært en grusom mor om jeg gjorde det. Jeg tenkte jo egentlig det samme som deg før jeg startet tråden, og var mest ute etter "støtte" til det, men nå fikk jeg noen lekser om hvor ille det var, så da får jeg drøye litt. :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Man er ikke en grusom mor fordi man bestemmer. Voksne bestemmer, ikke barn eller tenåringer. Det er en grunn til at du er voksen og ikke dem. De har ikke livskompetanse til å ta den avgjørelsen for hva som er best for deg, hjemmet eller familien. De kan få uttale seg, ikke bestemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer, men jeg bruker memoryskum-madrass fra Jysk i sengen, da jeg synes de er bedre enn tempur :) Kan nok få det til sofaen i den perioden jeg blir der dag og natt, men vanligvis har jeg store smerter så jeg rører meg en del selv om jeg ligger da. Jeg har tilbud om stol og alt annet fra hjelpemiddelsentralen, men jeg ønsker ikke at det skal være så synlig at det bor en syk person her, ikke så lenge ungene bor hjemme. (Og jeg ofrer egentlig ingenting med det, bruker litt lenger tid på ting og trenger litt mer hjelp, men ikke sånn at jeg ødelegger for meg selv). Var egentlig bare den sofaen som ble et veldig bomkjøp (for min del) :fnise: 

Og for å presisere, det er ikke sånn at det er nødvendig for min helse å bytte sofa, men jeg ville fått det veldig mye mer komfortabelt om jeg hadde gjort det :) Nå klarer jeg ikke ligge særlig på den, og må sitte hele tiden. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Mtp helsa di, synes jeg du skal ordne det så du ligger så behagelig som mulig i den sofaen - spesielt den perioden du tilbringer hele døgnet der. Selv om sofaen ikke nødvendigvis direkte påvirker din helse, vil mangelen på god nok hvile på grunn av vond sofa påvirke den. 

Anonymkode: d6d2e...75f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...