Gå til innhold

Hva gjør man når familien er helt uenig i valg av sofa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 17.8.2017 den 11.19, NotNaomi skrev:

Egentlig så kommer du til å kjøpe ny sofa ser det ut til. Hvis du blir liggende dag og natt,så trenger du jo ikke er opp og ned flere ganger om dagen. Og den forrige sofaen var jo "grusom"å se på,så en overmadrass med pent pledd er vel ikke verre. Men det er jo ditt valg da,så.. :-)

 

På 17.8.2017 den 11.21, AnonymBruker skrev:

Gjør det så mye at det ser shabby ut en periode da? Du skal i behandling, ingen grunn til å være så forfengelig, slapp av istdet.

Anonymkode: ef919...0a3

Det gjelder flere år fremover i tid :)  

På 17.8.2017 den 11.22, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig umulig å finne en myk hjørnesofa til grei pris? Jeg betalte 10k for min for et par år siden, myk og god. Mener det var hos møbelringen. 

Jeg tenker du først og fremst bør ta hensyn til helsa di, men jeg forstår også at du ønsker å finne en løsning som tenåringene kan leve med. 

Du har U-sofa nå? Hva med hjørnesofa? Med sjeselong? Det må da finnes en løsning som er akseptabel for alle? 

Anonymkode: d6d2e...75f

Ikke en jeg anser som myk. Har lett overalt, og skal man ha en grei en så ender man på langt over 10.000. Feks. Boston-sofaer er det jeg kaller myke sofaer. Jeg har litt problemer med å dra mye rundt i butikker også, sikkert derfor jeg bare sa ja til første og beste jeg fant sist :) 

Har u-sofa nå ja, hjørne med sjeselong på andre siden. 

På 17.8.2017 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Ofte så er det bedre å ligge i en seng eller sofa som er litt hard, fremfor noe som er veldig mykt. 

Anonymkode: b0dee...2a7

Ikke for en person som har trykkbetingede lammelser :) 

På 17.8.2017 den 12.22, Ulven skrev:

Det er snakk om en periode på et par måneder. Da er det akseptabelt at det ligger en god overmadrass i sofaen selv om det blir seendes litt shabby ut. En overmadrass koster en fjerdedel av det en ny sofa gjør, så det er også et mye mer fornuftig økonomisk alternativ.

Denne er kjempegod og finnes i 75 cm, noe som burde passe i sofaen: https://jysk.no/soverom/overmadrasser/gold/overmadrass-gold-t65-75x200-wellpur

Nei :P Det er snakk om hele tiden, men perioden under behandling er det døgnet rundt. 

På 17.8.2017 den 12.27, Pikeliten skrev:

Enig!  Frem med overmadrass når du skal ligge/sove på sofaen.  Dere kan dra sofaen bittelitt ut fra veggen slik at den kan stå på høykant bak der til vanlig?  Den kan være ferdig oppreid med laken, så tar det ikke lang tid å fiske den frem på kvelden når du skal sove, evt la den ligge fremme de dagene du er sengeliggende.  Ville absolutt beholdt den sofaen dere har mtp tenåringene :)

Jeg skjønner det er godt ment, men jeg har ingen sjans til å drive slikt arbeid flere ganger daglig :) 

På 15.8.2017 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør, og tilbringer mye tid i sofaen dagtid.

Anonymkode: ac9bf...7f3

Takker så mye for svar, men virker som alle har oversett det jeg skrev i starten av innlegget mitt. Jeg bruker sofaen i gjennomsnitt 10-14 timer i døgnet. :) Det er perioden med behandling jeg vet jeg må sove der i tillegg, til vanlig bruker jeg den bare dagtid. 

Men da får jeg beholde sofaen, og se om det fungerer eller ikke. Jeg vet det er en luksus at ungdommene vil sitte med mor, vil ikke risikere å ødelegge det :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston sofaer får du kastet etter deg på finn til langt under 10K. Har en sånn en selv som jeg vurderer å bytte ut så har fulgt litt med på markedet for moroskyld. Har sett dem helt ned i 1500kr for eksemplarer som ser fine ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirah skrev:

Boston sofaer får du kastet etter deg på finn til langt under 10K. Har en sånn en selv som jeg vurderer å bytte ut så har fulgt litt med på markedet for moroskyld. Har sett dem helt ned i 1500kr for eksemplarer som ser fine ut. 

Det vet jeg, men de fleste har både sjeselong og åpen ende. De er gedigne, og vi vil ikke få plass i stua :( Må kun ha sånn åpen ende på en side. Bor heller ikke i Oslo-området, så jeg har ikke det utvalget som er der. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nåværende sofa i moduler, eller går det an å ta av f.eks en av sidene? Da kan du finne en gratis/billig til deg på finn og sette hvor den delen er nå, etter behandling fester du på den harde delen igjen. Jeg har bare hatt 2 usofaer, hjørne + sjeselong, og på alle kunne den deles opp i minst 3 deler eller 5.

Anonymkode: 1f697...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg, men de fleste har både sjeselong og åpen ende. De er gedigne, og vi vil ikke få plass i stua :( Må kun ha sånn åpen ende på en side. Bor heller ikke i Oslo-området, så jeg har ikke det utvalget som er der. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Ja Boston sofaen er kjempestor! Men den høres jo enorm ut den du har nå også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

U-sofaer kan fås ganske små, når det er 'bare' sjeselong på ene siden. 

 

TS:

Jeg ville fortsatt å følge med på Finn, samt besøke møbelbutikker når formen tillater (da ikke den samme hver gang selvfølgelig) på jakt etter den perfekte sofaen. I mellomtiden leve med overmadrass i sofaen du har. Kanskje får du smått om senn lagt av litt mer penger også? Rett og slett se på nåværende sofa som et midlertidig langtidsprosjekt? For den perfekte sofaen finnes der ute et sted, det er jeg sikker på 😉

Anonymkode: d6d2e...75f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet bestemmer. For øvrig kan du fint ha overmadrass som du setter bak sofa/legger under sofa når du ikke ligger der som et slakt. 

Anonymkode: 83da0...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sirah skrev:

Ja Boston sofaen er kjempestor! Men den høres jo enorm ut den du har nå også?

Min er bare tre meter bred, selv om den både har sjeselong og åpen ende. En Boston med kun en sjeselong/åpen ende er mer lik i bredde, men den med på begge sider er vel 3,5 meter, og siden den er dyp vil den virke som en koloss :P Jeg vil jo tro en sånn med bare en side kan være på tilbud innimellom også.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

U-sofaer kan fås ganske små, når det er 'bare' sjeselong på ene siden. 

 

TS:

Jeg ville fortsatt å følge med på Finn, samt besøke møbelbutikker når formen tillater (da ikke den samme hver gang selvfølgelig) på jakt etter den perfekte sofaen. I mellomtiden leve med overmadrass i sofaen du har. Kanskje får du smått om senn lagt av litt mer penger også? Rett og slett se på nåværende sofa som et midlertidig langtidsprosjekt? For den perfekte sofaen finnes der ute et sted, det er jeg sikker på 😉

Anonymkode: d6d2e...75f

Jeg tror jeg skal ta rådet ditt, og håpe at jeg har klart å spare og finne sofa innen neste høst igjen. :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det gjelder flere år fremover i tid :)  

Ikke en jeg anser som myk. Har lett overalt, og skal man ha en grei en så ender man på langt over 10.000. Feks. Boston-sofaer er det jeg kaller myke sofaer. Jeg har litt problemer med å dra mye rundt i butikker også, sikkert derfor jeg bare sa ja til første og beste jeg fant sist :) 

Har u-sofa nå ja, hjørne med sjeselong på andre siden. 

Ikke for en person som har trykkbetingede lammelser :) 

Nei :P Det er snakk om hele tiden, men perioden under behandling er det døgnet rundt. 

Jeg skjønner det er godt ment, men jeg har ingen sjans til å drive slikt arbeid flere ganger daglig :) 

Takker så mye for svar, men virker som alle har oversett det jeg skrev i starten av innlegget mitt. Jeg bruker sofaen i gjennomsnitt 10-14 timer i døgnet. :) Det er perioden med behandling jeg vet jeg må sove der i tillegg, til vanlig bruker jeg den bare dagtid. 

Men da får jeg beholde sofaen, og se om det fungerer eller ikke. Jeg vet det er en luksus at ungdommene vil sitte med mor, vil ikke risikere å ødelegge det :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Jeg har ikke oversett det du skrev i startinnlegget ditt, men det virker som om du har opprettet denne tråden for å få sympati for ditt syn og når folk kommer med andre løsninger enn den du vil ha, så får de beskjed om at de ikke har lest godt nok. En tykk overmadrass på 8-10 cm kan forvandle ethvert underlag til en bedre opplevelse, og du er jo ikke en gang villig til å prøve... Du fremstår helt ekstremt selvsentrert (som uføre flest, beklager å si det), men du bør kanskje gidde å finne andre løsninger enn den du helst vil ha for å ivareta de som må dele hus med deg også. Er ikke så kult å få hele oppveksten påvirket av sin syke mor, når ungdommene flytter ut kan du jo få deg sykeseng forran tven om du vil, men frem til da syns jeg faktisk du skal klare å tenke på de rundt deg også. 

Anonymkode: 30232...053

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som foreslått tidligere i tråden. Redd opp med en overmadrass på sofaen og lagt meg der. Du trenger ikke fjerne det hele tiden, la det ligge og gi nå litt faen i hvordan det ser ut! Det er komfortabelt og du bruker det hele tiden,døgnet rundt, så hvorfor styre med å ta det vekk?

 

Anonymkode: 56d30...51e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke oversett det du skrev i startinnlegget ditt, men det virker som om du har opprettet denne tråden for å få sympati for ditt syn og når folk kommer med andre løsninger enn den du vil ha, så får de beskjed om at de ikke har lest godt nok. En tykk overmadrass på 8-10 cm kan forvandle ethvert underlag til en bedre opplevelse, og du er jo ikke en gang villig til å prøve... Du fremstår helt ekstremt selvsentrert (som uføre flest, beklager å si det), men du bør kanskje gidde å finne andre løsninger enn den du helst vil ha for å ivareta de som må dele hus med deg også. Er ikke så kult å få hele oppveksten påvirket av sin syke mor, når ungdommene flytter ut kan du jo få deg sykeseng forran tven om du vil, men frem til da syns jeg faktisk du skal klare å tenke på de rundt deg også. 

Anonymkode: 30232...053

Tusen takk for koselig svar :hjerte:

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommene kan bestemme over møbler utenfor sine soverom når de flytter ut. Det er du som skal betale for den regner jeg med. Dessuten er det aller viktigst at du har det komfortabelt ettersom du er syk og tilbringer mest tid der.

Anonymkode: c325f...81a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg en tykk overmadrass der du pleier å ligge. Ikke ta den bort når du ikke ligger der. Da slipper du å flytte den frem og tilbake. De som kommer på besøk vet at du er sengeliggende. Da reagerer de heller ikke på at det ligger en overmadrass på "din" plass. Når du blir friskere og bare ligger der av og til, så klarer du sikkert å flytte vekk overmadrassen om du synes det ikke tar seg ut når du ikke ligger der.

Anonymkode: 666aa...c84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

U-sofaer kan fås ganske små, når det er 'bare' sjeselong på ene siden. 

 

TS:

Jeg ville fortsatt å følge med på Finn, samt besøke møbelbutikker når formen tillater (da ikke den samme hver gang selvfølgelig) på jakt etter den perfekte sofaen. I mellomtiden leve med overmadrass i sofaen du har. Kanskje får du smått om senn lagt av litt mer penger også? Rett og slett se på nåværende sofa som et midlertidig langtidsprosjekt? For den perfekte sofaen finnes der ute et sted, det er jeg sikker på 😉

Anonymkode: d6d2e...75f

Jeg vil også råde til en mer midlertidig løsning i starten før man investerer i en god, permanent løsning som passer for alle.

Anonymkode: b01de...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også råde til en mer midlertidig løsning i starten før man investerer i en god, permanent løsning som passer for alle.

Anonymkode: b01de...d9c

Ja, det er det jeg ender med. Men jeg kjøper ingen overmadrass for flere tusen for en midlertidig løsning, så jeg får bare håpe det går greit nå i høst og holde ut til neste år. Har jo allerede kjøpt en sofa til 10.000, så å kjøpe en overmadrass til 2.000 som jeg ikke vil få solgt igjen, for så å spare opp til neste sofa virker ganske så bakvendt. De 2.000 er da mye lurere å legge til i sparepengene. Får bare håpe jeg ikke havner i rullestol i mellomtiden :P Da er det ikke plass til stor sofa uansett. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det jeg ender med. Men jeg kjøper ingen overmadrass for flere tusen for en midlertidig løsning, så jeg får bare håpe det går greit nå i høst og holde ut til neste år. Har jo allerede kjøpt en sofa til 10.000, så å kjøpe en overmadrass til 2.000 som jeg ikke vil få solgt igjen, for så å spare opp til neste sofa virker ganske så bakvendt. De 2.000 er da mye lurere å legge til i sparepengene. Får bare håpe jeg ikke havner i rullestol i mellomtiden :P Da er det ikke plass til stor sofa uansett. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Himmel og hav. For et negativt syn du har på alt. 

Anonymkode: b0dee...2a7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det jeg ender med. Men jeg kjøper ingen overmadrass for flere tusen for en midlertidig løsning, så jeg får bare håpe det går greit nå i høst og holde ut til neste år. Har jo allerede kjøpt en sofa til 10.000, så å kjøpe en overmadrass til 2.000 som jeg ikke vil få solgt igjen, for så å spare opp til neste sofa virker ganske så bakvendt. De 2.000 er da mye lurere å legge til i sparepengene. Får bare håpe jeg ikke havner i rullestol i mellomtiden :P Da er det ikke plass til stor sofa uansett. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Kjøp en skumgummi-madrass da. Det koster noen hundrelapper. Den trenger ikke være supertykk siden den allerede ligger oppå en sofa. Du trenger vel ikke tempur-lignende madrass? En overmadrass kunne du uansett brukt senere på en gjesteseng. Men du må gjerne ha tilpasset bredde for at den skal passe i sofaen? Da er det jo greiere med skumgummi, da de kan skjæres til i butikken hvis 75cm blir for bredt.

Anonymkode: 666aa...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 15.8.2017 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Har hatt flere brukte sofaer opp gjennom årene. Så kjøpte vi før jul en stor u-sofa, med svært god plass. Fikk den billig. Ser utrolig fin ut, men den er altfor hard for min smak. Jeg er ufør, og tilbringer mye tid i sofaen dagtid. Tenåringene elsker den, siden det er god plass til venner og alle kan breie seg ut. Jeg skal gjennom ny behandling nå, og vil bli sengeliggende noen uker. Har en sånn behandling i året, og i fjor fungerte det noenlunde greit, selv om sofaen vi hadde da var grusomt stygg. Den var ihvertfall mykere enn den vi har nå. 

Jeg luftet nå forslaget om å selge den nye, og kjøpe en jeg synes er god og myk nok. Det falt virkelig ikke i god jord, og jeg fikk en ganske lang tale om at nå hadde vi endelig sofa der det var god plass, og at det virket helt grusomt å gå ned til treseter igjen. Det positive med den vi har nå er jo at tenåringene også tar med venner for å se film med meg, det er jo en luksus med ungdommer at de vil tilbringe tid med oss voksne. 

Det vil bli mindre sitteplasser, men jeg tenkte å ta med noen gode lenestoler i tillegg til treseteren. Den verste perioden etter behandling klarer jeg ikke gå ned i 1.etasje for å nå soverommet engang, så jeg tilbringer både natt og dag på sofaen. Kjenner jeg gruer meg, siden jeg ikke synes den har myket seg opp slik selger sa den kom til å gjøre. 

Tør man overkjøre ungene? Vet det kanskje høres ut som et rart problem, men jeg synes det er så sårt å bestemme over hodet på dem når jeg vet de er i mot. Samtidig er det viktig for min helse at jeg sitter og ligger godt. (Stuen er altfor liten til noe kompromiss, dessverre.)

Jeg vet jo egentlig at det er jeg som skal ha siste ordet, så må nok innrømme at jeg håper på støtte på innlegget mitt her at jeg gjør det rette.

Anonymkode: ac9bf...7f3

Seriøst??? Du er voksen og bestemmer. Ta en avgjørelse. Den dagen de spør om de får lov til å kjøpe ny sofa og selvfølgelig betale den selv kan du vurdere om de skal få bestemme. Inntil da kjører du løpet, du som er familiens overhode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...