Gå til innhold

Hva gjør man når familien er helt uenig i valg av sofa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt flere brukte sofaer opp gjennom årene. Så kjøpte vi før jul en stor u-sofa, med svært god plass. Fikk den billig. Ser utrolig fin ut, men den er altfor hard for min smak. Jeg er ufør, og tilbringer mye tid i sofaen dagtid. Tenåringene elsker den, siden det er god plass til venner og alle kan breie seg ut. Jeg skal gjennom ny behandling nå, og vil bli sengeliggende noen uker. Har en sånn behandling i året, og i fjor fungerte det noenlunde greit, selv om sofaen vi hadde da var grusomt stygg. Den var ihvertfall mykere enn den vi har nå. 

Jeg luftet nå forslaget om å selge den nye, og kjøpe en jeg synes er god og myk nok. Det falt virkelig ikke i god jord, og jeg fikk en ganske lang tale om at nå hadde vi endelig sofa der det var god plass, og at det virket helt grusomt å gå ned til treseter igjen. Det positive med den vi har nå er jo at tenåringene også tar med venner for å se film med meg, det er jo en luksus med ungdommer at de vil tilbringe tid med oss voksne. 

Det vil bli mindre sitteplasser, men jeg tenkte å ta med noen gode lenestoler i tillegg til treseteren. Den verste perioden etter behandling klarer jeg ikke gå ned i 1.etasje for å nå soverommet engang, så jeg tilbringer både natt og dag på sofaen. Kjenner jeg gruer meg, siden jeg ikke synes den har myket seg opp slik selger sa den kom til å gjøre. 

Tør man overkjøre ungene? Vet det kanskje høres ut som et rart problem, men jeg synes det er så sårt å bestemme over hodet på dem når jeg vet de er i mot. Samtidig er det viktig for min helse at jeg sitter og ligger godt. (Stuen er altfor liten til noe kompromiss, dessverre.)

Jeg vet jo egentlig at det er jeg som skal ha siste ordet, så må nok innrømme at jeg håper på støtte på innlegget mitt her at jeg gjør det rette.

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan lassevis med myke pledd gjøre susen? Eller en smal overmadrass, som trekkes i et pent stoff?

Endret av T-Rex
Skrivefeil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex skrev:

Kan lassevis med mye pledd gjøre susen? Eller en smal overmadrass, som trekkes i et pent stoff?

Dessverre, da blir det nok bare veldig mye arbeid for meg. Jeg hadde dyne som "overmadrass" forrige periode. Jeg har typiske damehofter, så får ikke nok nedsynking når jeg ligger på siden. 

Det gjelder forsåvidt hele året og altså, jeg mistrives i hard sofa. Men ungene stortrives.... :( Skulle ønske vi var enige alle mann. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er de eneste alternativene å beholde den dere har, eller å kjøpe en treseter, da? Kan du ikke leite etter en ny, stor sofa, som er myk?

Anonymkode: 1ffe1...3e9

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er de eneste alternativene å beholde den dere har, eller å kjøpe en treseter, da? Kan du ikke leite etter en ny, stor sofa, som er myk?

Anonymkode: 1ffe1...3e9

Har kun funnet en innenfor vår prisklasse. Maxpris er 10.000, så de fleste hjørnesofaer utgår pga pris. Skjønner jo nå hvorfor den vi hadde var så billig. :P 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe to myke og deilige stoler som passer sammen med sofaen som dere har nå? Så kan du sitte i dem?

Anonymkode: 666aa...c84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en tykk overmadrass som du kan rulle ut på sofaen? Helt ærlig er det sikkert ikke så gøy for ungdommene å alltid måtte ta hensyn til mor, så når de endelig er happy med et møbel syns jeg du skal forsøke å beholde det. 

Anonymkode: 30232...053

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å kjøpe to myke og deilige stoler som passer sammen med sofaen som dere har nå? Så kan du sitte i dem?

Anonymkode: 666aa...c84

Ikke plass, sofaen som er der nå tar hele stua. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
På 8/15/2017 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Dessverre, da blir det nok bare veldig mye arbeid for meg. Jeg hadde dyne som "overmadrass" forrige periode. Jeg har typiske damehofter, så får ikke nok nedsynking når jeg ligger på siden. 

Det gjelder forsåvidt hele året og altså, jeg mistrives i hard sofa. Men ungene stortrives.... :( Skulle ønske vi var enige alle mann. 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Hvorfor blir det mye arbeid? Du kan jo kjøpe en myk overmadrass og bare ha et godt og pent pledd over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Hvorfor blir det mye arbeid? Du kan jo kjøpe en myk overmadrass og bare ha et godt og pent pledd over?

Å re opp og ned flere ganger om dagen tar nok litt tid :) Ellers blir det seende veldig "shabby" ut her, om det skal ligge overmadrass i sofaen hele tiden. 

Men jeg takker for alle svar :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å re opp og ned flere ganger om dagen tar nok litt tid :) Ellers blir det seende veldig "shabby" ut her, om det skal ligge overmadrass i sofaen hele tiden. 

Men jeg takker for alle svar :) 

Anonymkode: ac9bf...7f3

Egentlig så kommer du til å kjøpe ny sofa ser det ut til. Hvis du blir liggende dag og natt,så trenger du jo ikke er opp og ned flere ganger om dagen. Og den forrige sofaen var jo "grusom"å se på,så en overmadrass med pent pledd er vel ikke verre. Men det er jo ditt valg da,så.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det så mye at det ser shabby ut en periode da? Du skal i behandling, ingen grunn til å være så forfengelig, slapp av istdet.

Anonymkode: ef919...0a3

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig umulig å finne en myk hjørnesofa til grei pris? Jeg betalte 10k for min for et par år siden, myk og god. Mener det var hos møbelringen. 

Jeg tenker du først og fremst bør ta hensyn til helsa di, men jeg forstår også at du ønsker å finne en løsning som tenåringene kan leve med. 

Du har U-sofa nå? Hva med hjørnesofa? Med sjeselong? Det må da finnes en løsning som er akseptabel for alle? 

Anonymkode: d6d2e...75f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte så er det bedre å ligge i en seng eller sofa som er litt hard, fremfor noe som er veldig mykt. 

Anonymkode: b0dee...2a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Venter til dere har spart mer penger så dere kan kjøpe en like stor og myk sofa .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo finnes det dere leter etter. Sjekket Ikea eller trademax for bedre pris? 

Anonymkode: e4917...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en periode på et par måneder. Da er det akseptabelt at det ligger en god overmadrass i sofaen selv om det blir seendes litt shabby ut. En overmadrass koster en fjerdedel av det en ny sofa gjør, så det er også et mye mer fornuftig økonomisk alternativ.

Denne er kjempegod og finnes i 75 cm, noe som burde passe i sofaen: https://jysk.no/soverom/overmadrasser/gold/overmadrass-gold-t65-75x200-wellpur

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!  Frem med overmadrass når du skal ligge/sove på sofaen.  Dere kan dra sofaen bittelitt ut fra veggen slik at den kan stå på høykant bak der til vanlig?  Den kan være ferdig oppreid med laken, så tar det ikke lang tid å fiske den frem på kvelden når du skal sove, evt la den ligge fremme de dagene du er sengeliggende.  Ville absolutt beholdt den sofaen dere har mtp tenåringene :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...