Gå til innhold

The Handmaid's tale


Muscae

Anbefalte innlegg

Noen som har sett denne serien? Er den så bra som mange sier? Og hvordan ender den? Legg det gjerne inn i en spoilertag, så ikke folk kan lese slutten om de ikke vil. 

Jeg leste boka i sommer, og selv om den er kritikerrost og alt mulig, så likte jeg den ikke. Spesielt slutten:

Spoiler

Boka ender med at hovedpersonen blir hentet av en bil, sammen med sjåføren i huset og en kvinne som er handmaid på et annet hus, som visstnok skal redde dem, men det kan like så godt hende at de blir hentet av myndighetene. Det får man aldri vite. Siste kapittel handler om en foreleser på et universitet, mange år senere, som forteller om hvordan det var å leve på denne tiden, og at kasettene (som da er dagboken vi akkurat har fått lese) ble funnet gjemt et sted, at hovedpersonen hadde lest dem inn basert på hukommelsen, og at man ikke kunne vite hva som skjedde med henne. Man kunne heller ikke fortelle om hun hadde blitt gjenforent med de personene hun forteller om, men sannsynligvis ikke. Man kunne ikke finne nevnte personer i noen register, og konkluderte med at de antakeligvis hadde fått falske navn på kassettene. Jeg husker ikke detaljer, men fremtiden så også ganske annerledes ut, men det var vanskelig å si om denne styreformen hadde blitt helt utryddet, eller om man levde i en fremtid bygget på det samme som man så i serien. Ganske håpløs slutt altså. Jeg liker godt at det nøster seg sammen på slutten, og aller helst vil jeg jo ha en form for happy ending. Håper serien har mer håp for fremtiden...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke kommet frem til siste episode enda, men har lest at det kommer en sesong 2. Den må de dikte selv, så der slutter altså boka. 

Anonymkode: f5d04...d4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Solivagant skrev:

 

Den tråden var ikke særlig nyttig. Nesten to sider med trolling og brukere som biter på agnet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke kommet frem til siste episode enda, men har lest at det kommer en sesong 2. Den må de dikte selv, så der slutter altså boka. 

Anonymkode: f5d04...d4b

Flott! Da kan vi kanskje håpe på en slags happy ending da. Jeg tror neppe hun kommer til å finne barnet sitt igjen, og det er heller tvilsomt om hun noen gang finner igjen mannen sin, men det kan hende hun kan skape seg et godt liv likevel, på en eller annen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Muscae skrev:

Jeg leste boka i sommer, og selv om den er kritikerrost og alt mulig, så likte jeg den ikke. Spesielt slutten:

Atwood er realist. Hun skriver ikke for å tekkes leserne. Prøv Katteøyet. Den er litt mykere i stilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra! Veldig HBO. Hvordan den ender går jo ikke å vite da andre sesongen ikke engang kommet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...