Gå til innhold

Er det rasistisk å si "en lapp"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Historien om lappene

8 timer siden, Arabella skrev:

Du synes bare mine innlegg er flaut å lese. Jeg skriver mest for moro akkurat nå. Historiekunnskapen er ikke overveldende i denne tråden, den dreier seg mest om mat. Jeg kan ikke se at du har skrevet noe som helst før du finner det for godt å utpeke meg som historieløs. Du får gi oss en leksjon i lappenes historie du, da.

 

Anonymkode: 1e770...7de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Arabella skrev:

Du synes bare mine innlegg er flaut å lese. Jeg skriver mest for moro akkurat nå. Historiekunnskapen er ikke overveldende i denne tråden, den dreier seg mest om mat. Jeg kan ikke se at du har skrevet noe som helst før du finner det for godt å utpeke meg som historieløs. Du får gi oss en leksjon i lappenes historie du, da.

Vel når var det noen som spurte hva en lapp er i begynnelsen av tråden og både Maleficenta og meg kjenner til lapper som stekes i panne og inntas som mat. Det har vært gjort i lange tider. Andre synes også at lapper er gode. Noen lager sveler, men det er ikke det samme. Også har vi andre lapper. Lapper på klær og huskelapper. Det fins også åkerlapper. Pointet er at det var spurt av TS om det er rasistisk å si "en lapp." Og nei, det er det ikke.

Med mindre man snaker nedsettende om en etnisk gruppe og bruker det ordet for å sette merkelapper på folk. Å sette merkelapper på folk er somregel ikke bra- og kan være rasistisk.

Trenger ikke historiekunnskaper for å si noe om dette. Men det hjelper. Og hvis man ikke har dem, kan man neppe uttale seg sånn vis som nevnte maten har gjort.

Både når Maleficenta skriver "Vet det er stygt, men..." og jeg faktisk kan begrunne hvorfor dette med rasismen er ugreit. Det har linjer bakover i historien. Så at kunnskapene mangler. Vel, det er mye kunnskap her. Både om tekstiler, cellulose, matretter og andre ting.

Hvis TS ikke vil ha sånne svar, må TS være spesifikk. 

For nei, det er ikke rasistisk per say å si "en lapp."

:jolie:

Og jeg vil si folk har vært ganske flinke til å få fram akkurat det i denne tråden.

Det er vel heller dem som faktisk kun tenker på mennesker når de hører ordet som kan ha marsvin på skogen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare på grunn av at du er historieløs, at du får til å kommentere som du gjør. 

Anonymkode: b65b7...a39

Hvis Arabella faktisk var historieløs, så ville hun ikke koblet til dette med taterne- og taterne og samenes historie i dette landet.

Just sayin'. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt merkelig at så mange skriver om ordet "lapper" som i betydningen "sveler" når temaet er diskriminering. Så jeg drister meg til å komme med et seriøst svar!

Det å kalle en same for en "lapp" eller en "finnlapp" var ihvertfall tidligere en måte å markere for omverdenen at samene var mindre verdt enn andre.

I samme setning kunne også folk nevne at de var skitne, spesielt om samer som flyttet mye på seg og levde et slags nomadeliv, og av og til bodde i jordgammer. Dette var jo på en tid med klasseskiller, men vil tro at samene fortsatt kan bli latterliggjort bare av å ha en samisk tilknytning, pga. fargerike drakter, joik, "trolldom" osv. 

Anonymkode: 4c829...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syns det er litt merkelig at så mange skriver om ordet "lapper" som i betydningen "sveler" når temaet er diskriminering. Så jeg drister meg til å komme med et seriøst svar!

Det å kalle en same for en "lapp" eller en "finnlapp" var ihvertfall tidligere en måte å markere for omverdenen at samene var mindre verdt enn andre.

I samme setning kunne også folk nevne at de var skitne, spesielt om samer som flyttet mye på seg og levde et slags nomadeliv, og av og til bodde i jordgammer. Dette var jo på en tid med klasseskiller, men vil tro at samene fortsatt kan bli latterliggjort bare av å ha en samisk tilknytning, pga. fargerike drakter, joik, "trolldom" osv. 

Anonymkode: 4c829...b81

Temaet er "er det rasistisk å si en lapp." Som sagt, hvis TS ville snakke om diskriminering så fikk hun skrive det.

Når jeg spør om å få en lapp og sitter med en kulepenn og vil huske noe, så er det ikke rasistisk, nei. Ikke hvis jeg spør noen om å sende lappene når vi sitter rundt et bord med tallerkener, kniver og gafler, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Temaet er "er det rasistisk å si en lapp." Som sagt, hvis TS ville snakke om diskriminering så fikk hun skrive det.

Når jeg spør om å få en lapp og sitter med en kulepenn og vil huske noe, så er det ikke rasistisk, nei. Ikke hvis jeg spør noen om å sende lappene når vi sitter rundt et bord med tallerkener, kniver og gafler, heller.

Wow, kunnskapen er stor.

Anonymkode: 4c829...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, kunnskapen er stor.

Anonymkode: 4c829...b81

Jeg syns jeg har ganske bra med kunnskaper. Om flere ting. Bare fordi jeg ikke greier ut med det her vil ikke si at jeg er kunnskapsløs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Jeg syns jeg har ganske bra med kunnskaper. Om flere ting. Bare fordi jeg ikke greier ut med det her vil ikke si at jeg er kunnskapsløs.

 

Det har du helt sikkert. Men du trenger kanskje å få ting konkretisert av og til? Dette handler om din kunnskap om hva ordet lapper kan bety i ulike sammenhenger, og da er det jo litt rart hvis du ikke ser linken mellom rasistisk og ordet lapp! Og du fortsetter å ignorere og tulle det bort til og med når du får konkrete eksempler på historikk og samer.  Syns faktisk det er dårlig gjort å tulle med slikt! 

Anonymkode: 4c829...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du helt sikkert. Men du trenger kanskje å få ting konkretisert av og til? Dette handler om din kunnskap om hva ordet lapper kan bety i ulike sammenhenger, og da er det jo litt rart hvis du ikke ser linken mellom rasistisk og ordet lapp! Og du fortsetter å ignorere og tulle det bort til og med når du får konkrete eksempler på historikk og samer.  Syns faktisk det er dårlig gjort å tulle med slikt! 

Anonymkode: 4c829...b81

Jeg har brukt mange innlegg på å klarlegge at lapp kan bety forskjellige ting.. Hvis du leser, så har jeg også lagt inn en ganske så detaljert forklaring på ordet brukt i nedsettende forstand, også. Med konnotasjoner til empowermentsteorier. Så ...

Dette er et underforum for språk. ikke kultur og historie, eller fornorskingspolitikk, annektering av landområder, kulturimperialisme, misjon og den typen ting.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...