Gå til innhold

Er det rasistisk å si "en lapp"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det blitt galt plutselig å bruke det gamle norske uttrykket "lapper" om lappene? Ordet kommer jo opprinnelig fra deres eget språk. Det var jo det de kalte seg selv. 

Anonymkode: c77fb...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge Wikipedia er det både galt at det er et gammelt norsk uttrykk og at det var det de kalte seg selv.

Anonymkode: 72fb3...c6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke noe de kalte seg selv. Det var en norsk prest om mente de skulle bruke det ordet. Lapp er like ille som å bruke ordet neger. 

 

Anonymkode: a288a...874

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en mann fra sør som har barn med ei samisk dame. Han kaller barna sine 50-lapper.

Anonymkode: b7ae6...be7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, NotNaomi skrev:

Same.

Takk for oppklaring. 

Hvorfor ikke bare si SAME?! Det har like mange bokstaver i seg, til og med. 

Anonymkode: 1e770...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for oppklaring. 

Hvorfor ikke bare si SAME?! Det har like mange bokstaver i seg, til og med. 

Anonymkode: 1e770...7de

Vet ikke annet enn hva som ble svart her jeg :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, NotNaomi skrev:

Vet ikke annet enn hva som ble svart her jeg :-) 

Det var rettet mot TS og alle andre som synes lapper er ok og ikke deg :) beklager misforståelsen.

Anonymkode: 1e770...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke engang hva en lapp er?

Anonymkode: 1e770...7de

En lapp er et lite stykke papir der man skriver opp noe man ikke vil glemme. Eventuelt et tøystykke som man syr fast på buksene når man vil fikse et hull i klærne.

Å si "en lapp" om et menneske med tanke på deres etnisitet er nedsettende. Også om personen bruker det utrykket om seg selv. Det blir å snakke ned om seg selv og sin etniske identitet. Med mindre de har snudd begrepet og bruker det til å fortelle om en indre stolthet over hvem man er, selv om andre har brukt begrepet nedsettende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en mann fra sør som har barn med ei samisk dame. Han kaller barna sine 50-lapper.

Anonymkode: b7ae6...be7

Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var rettet mot TS og alle andre som synes lapper er ok og ikke deg :) beklager misforståelsen.

Anonymkode: 1e770...7de

Ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvorfor er det rasistisk/upassende ? Jeg kjenner ikke ordet fra før så det betyr ikke noe for meg. Skal ikke bruke det. Har lest linken. Lurer likevel på hva som gjør ordet rasistisk/upassende. Er det betegnelse på rase ? Er det fordi det  historisk sett har blitt brukt negativt ? Fortell,fortell. Like å lære.

Anonymkode: 72ab0...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tøytigern skrev:

En lapp er et lite stykke papir der man skriver opp noe man ikke vil glemme. Eventuelt et tøystykke som man syr fast på buksene når man vil fikse et hull i klærne.

Å si "en lapp" om et menneske med tanke på deres etnisitet er nedsettende. Også om personen bruker det utrykket om seg selv. Det blir å snakke ned om seg selv og sin etniske identitet. Med mindre de har snudd begrepet og bruker det til å fortelle om en indre stolthet over hvem man er, selv om andre har brukt begrepet nedsettende.

Takk for den velformulerte og detaljerte forklaringen. Jeg liker førstnevnte lapp. Særlig de gule, men de må være rektangelformet. Jeg lappet også jentungens regnbukse før barnehagestart. Den lappen likte jeg også. Den var rosa, da.

Anonymkode: 1e770...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for den velformulerte og detaljerte forklaringen. Jeg liker førstnevnte lapp. Særlig de gule, men de må være rektangelformet. Jeg lappet også jentungens regnbukse før barnehagestart. Den lappen likte jeg også. Den var rosa, da.

Anonymkode: 1e770...7de

Jeg har fått en stabel med noen bamseformede noen som kan settes fast på ting med en limdekt stripe på undersiden. Det er et slags svakt synlig bamsetrykk på dem. Jeg prøver å få gitt dem bort.

Jeg vil ikke si det er rasistisk når jeg spør om noen vil ha sånne lapper.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge Wikipedia er det både galt at det er et gammelt norsk uttrykk og at det var det de kalte seg selv.

Anonymkode: 72fb3...c6e

Same det vel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...