Gå til innhold

Flaut spørsmål om gulvvask


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan tar man opp møkka etter at man har vasket gulvet? :fnise:

Anonymkode: d77c5...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bruker såpe i vannet, så tenk på hva du gjør når du dusjer; Vask; skyll og tørk! Da blir det best resultat for gulvvask, uten skjolder etter skitt og såpe.

Anonymkode: ef2d0...1e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man støvsuger gulvet godt før man vasker, så skal det ikke bli så mye møkk til overs. I hvertfall rusk og hår og sånt.
Er det derimot litt skit så pleier dasspapir å gjøre susen. ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hypnotisk enig med siste skriver, men det har jo sin årsak.  :sjokkbla:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier å bruke papir, og når gulvene er tørre støvsuger jeg over, igjen.

Anonymkode: b6aa6...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samler støv og lo/hårdotter i en haug i nærheten av døren jeg skal vaske meg ut av rommet på. Når der er mye nok, tar jeg meg en tur med dette og kaster i toalettet. Vil ikke ha alt i vaskebøtta. Bruker engangshanser når jeg vasker så det er ikke noe ekkelt å ta i lo og møkka. Eventuelt kan du jo bruke litt toalettpapir til å plukke opp med. 

Når rommet er nesten ferdigvasket plukker jeg opp siste restene med kluten/moppen og skyller den i bøtta. 

Anonymkode: 91b74...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støvsuger først, og mopper over (våtmopp) etterpå. Det eventuelle rusket og rasket som plasserer seg ved svilla etc, tar jeg i kluten. Jeg skyller og vrir godt i nærmeste vask, for så å ta i vaskebøtta igjen. Vasker med kun vann, stort sett. Av og til en bitteliten dæsj med salmiakk (gir best resultat på min gulv) om det er lenge siden sist. Bytter vannet i vaskebøtta med det samme vannet viser tegn til skitt. Bytter vann uansett mellom etasjene. 

Men det pleier knapt å være noe som helst rusk og rask etter moppingen om jeg har støvsugd grundig (mannen kan ikke støvsuge før vask :P)! Er også nøye på å skifte sokker etter støvsuging. Og så etter endt vask igjen (blir alltid litt våt). 

Anonymkode: 9b7d7...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrmopper med mopp begregna for dette, for å få vekk mest mulig hår og dritt

Deretter våtmopp, og jeg samler det i en haug. For å få vekk driten, enten kost og brett, eller kjøkkenpapir (mer solid enn dopapir), som kastes i søpla. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun vann dersom jeg har sølt noe, ellers holder det fint med tørrmopp.

Anonymkode: f8f7d...bba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn lærte jeg det av min mor (men gjør det sjelden):

Vask først over gulvet med temmelig våt klut. Dette gjør at møkka løser seg litt opp. Vask så over gulvet med godt oppvridd klut. Da tørker du opp møkkavannet som ligger på gulvet.

Vi hadde ikke parkett.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger først, da blir det ikke så mye bøss å samle opp.  Bruke langkost og gulvvaskefille, samler opp bøss med fille og skyller det i bøtta.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samler støv og lo/hårdotter i en haug i nærheten av døren jeg skal vaske meg ut av rommet på. Når der er mye nok, tar jeg meg en tur med dette og kaster i toalettet. Vil ikke ha alt i vaskebøtta. Bruker engangshanser når jeg vasker så det er ikke noe ekkelt å ta i lo og møkka. Eventuelt kan du jo bruke litt toalettpapir til å plukke opp med. 

Når rommet er nesten ferdigvasket plukker jeg opp siste restene med kluten/moppen og skyller den i bøtta. 

Anonymkode: 91b74...0f1

Det er kun bæsj, tiss og dopapir som skal i toalettet. Du kan kaste det i restavfallet i steden.

Anonymkode: a2c73...135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, T-Rex skrev:

Sånn lærte jeg det av min mor (men gjør det sjelden):

Vask først over gulvet med temmelig våt klut. Dette gjør at møkka løser seg litt opp. Vask så over gulvet med godt oppvridd klut. Da tørker du opp møkkavannet som ligger på gulvet.

Vi hadde ikke parkett.

Sånn gjør jeg også, da blir det rent!   Drit må løses opp.  De som bare tørrmopper har mye dritt på gulvet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er å spraye zalovann (eller noe lignende) på flekker, og så dra over med en klut. Det er nest best, etter min mening.

Fremdeles ikke parkett, da.

 

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke de som sier at det holder med tørrmopp og evt klut på flekker?

Vi er familie med to voksne og en treåring, samt en katt, og jøss så mye flekker og søl det blir hos oss.. fotspor etter nakne føtter om sommeren, potespor etter at katten har vært ute i regn, noen søler en skvett kaffe uten å legge merke til det etc. etc.

Ser riktignok stor forskjell på gulvet som er nytt og det som ikke er byttet enda, det gamle gulvet blir stygt mye fortere enn den nye laminaten. 

Anonymkode: 4d833...c6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke de som sier at det holder med tørrmopp og evt klut på flekker?

Vi er familie med to voksne og en treåring, samt en katt, og jøss så mye flekker og søl det blir hos oss.. fotspor etter nakne føtter om sommeren, potespor etter at katten har vært ute i regn, noen søler en skvett kaffe uten å legge merke til det etc. etc.

Ser riktignok stor forskjell på gulvet som er nytt og det som ikke er byttet enda, det gamle gulvet blir stygt mye fortere enn den nye laminaten. 

Anonymkode: 4d833...c6e

Man kan vel gå ut fra at de bor i en annen type husholdning enn deg. Her blir det også flekker etter katter, men sikkert mye mindre enn hos deg siden det ikke er noen barn. Derfor ikke nødvendig med gulvvask like ofte. Også er det mange som hverken har ektefelle, barn eller katt. :) 

Anonymkode: 9af40...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 22.15, Mystix skrev:

Sånn gjør jeg også, da blir det rent!   Drit må løses opp.  De som bare tørrmopper har mye dritt på gulvet!

Vet ikke hvem som har mye dritt i huset jeg 😉 Hilsen renholder som tørrmopper og tørker med lett fuktig mopp på flekker som er på kjøkken ( er ikke så mye faktisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjøp Karcher f 5. Støvsuger med våte mikrofiber ruller som gir strålende rene gulv både parkett tregulv og laminat. Hundehår kattehår blir fanget opp, Vanntanken  må tømmes etterpå. Utrolig lukt og stygg drittfarve i vanntanken etterpå. Æsj.....  

Anonymkode: 87ce3...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...