Gå til innhold

Tannlegen vil at JEG skal betale for hans feil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er en kjent komplikasjon bør tannlegen ha en forsikring mot dette, evt. får de ta det opp med levrandøren av utstyret som går i stykker. Det er helt urimelig at jeg som pasient skal måtte betale for en feil jeg ikke har gjort, og et defekt utstyr jeg ikke har kjøpt. Hvordan kan du få dette til å bli pasientens ansvar???

Hadde jeg tatt en privat operasjon hos en privat lege, og han hadde knekt et instrument inne i kroppen min, er det klart at jeg hadde hatt en sak...

 

TS

Anonymkode: bef2f...b42

Det er liksom tannen din som er problemet da. Det er biologisk vev, som kan oppføre seg på ulike måter. Noen tenner er vanskeligere enn andre. Det er ikke utstyret sin skyld. Alternativet er jo å trekke tannen, men du går med på å prøve en mer avansert behandling for å beholde tannen. Nå er ordningen i Norge at voksne mennesker, med økonomi over bunnivå, må betale for tannbehandling selv (med en del unntak). Skjønner at dette var kjipt for deg, men det er litt som å skylde på tannbørsten din for at du fikk hull i den tannen i utgangspunktet(som førte til at du måtte rotbehandle).

Anonymkode: c2748...1c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er liksom tannen din som er problemet da. Det er biologisk vev, som kan oppføre seg på ulike måter. Noen tenner er vanskeligere enn andre. Det er ikke utstyret sin skyld. Alternativet er jo å trekke tannen, men du går med på å prøve en mer avansert behandling for å beholde tannen. Nå er ordningen i Norge at voksne mennesker, med økonomi over bunnivå, må betale for tannbehandling selv (med en del unntak). Skjønner at dette var kjipt for deg, men det er litt som å skylde på tannbørsten din for at du fikk hull i den tannen i utgangspunktet(som førte til at du måtte rotbehandle).

Anonymkode: c2748...1c8

Hæ? Grunnen til at jeg må til spesialist er for å få opp den biten som er brukket inni tannen min, ikke fordi tannen min er så vanskelig. Hadde han ikke brukket utstyret sitt i tannen min hadde jeg ikke måttet til spesialist. Hvis tannen min var så vanskelig burde han jo ikke trykket et instrument som ikke passer inn i den da. Det er jo liksom han som skal være spesialisten på dette. 

TS

Anonymkode: bef2f...b42

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Grunnen til at jeg må til spesialist er for å få opp den biten som er brukket inni tannen min, ikke fordi tannen min er så vanskelig. Hadde han ikke brukket utstyret sitt i tannen min hadde jeg ikke måttet til spesialist. Hvis tannen min var så vanskelig burde han jo ikke trykket et instrument som ikke passer inn i den da. Det er jo liksom han som skal være spesialisten på dette. 

TS

Anonymkode: bef2f...b42

Jeg prøver bare å forklare deg hvordan systemet fungerer og hvorfor det er du som må betale. Du kan jo selvfølgelig være uenig, men ikke angrip meg da.. Det er en veldig vanlig problemstilling du beskriver, og du kommer ingen vei med å klage på dette. Det eneste jeg tenker du burde slippe å betale for, er den timen du var hos din egen tannlege når dette skjedde. Han har all rett til å ta betalt bare så det er sagt, men det er vanlig å være raus på det.

Anonymkode: c2748...1c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver bare å forklare deg hvordan systemet fungerer og hvorfor det er du som må betale. Du kan jo selvfølgelig være uenig, men ikke angrip meg da.. Det er en veldig vanlig problemstilling du beskriver, og du kommer ingen vei med å klage på dette. Det eneste jeg tenker du burde slippe å betale for, er den timen du var hos din egen tannlege når dette skjedde. Han har all rett til å ta betalt bare så det er sagt, men det er vanlig å være raus på det.

Anonymkode: c2748...1c8

Hårreisende at man selv skal stå ansvarlig for legers udugelughet, rett og slett. 

Anonymkode: 83285...a7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er kjipt å betale 6000 kr hos spesialist, men det er ikke tannlegen sin skyld. Dette er en vanlig komplikasjon. Det eneste han kunne gjort annerledes var å henvise deg til spesialist med en gang og ikke prøve selv først. Da måtte du uansett betale 6000 hos spesialisten. Ved at han forsøkte selv kunne han potensielt spare deg noen tusen kroner.

Man kommer ikke utenom å bruke slike filer når man skal rotfylle en tann, så da er det alltid en risiko for at de knekker. Spesialister har utstyret og treningen som skal til for å fjerne den knekte biten.

Husk at du alltids kan trekke tanna om du ikke er villig til å betale.

Anonymkode: 3490e...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det er kjipt å betale 6000 kr hos spesialist, men det er ikke tannlegen sin skyld. Dette er en vanlig komplikasjon. Det eneste han kunne gjort annerledes var å henvise deg til spesialist med en gang og ikke prøve selv først. Da måtte du uansett betale 6000 hos spesialisten. Ved at han forsøkte selv kunne han potensielt spare deg noen tusen kroner.

Man kommer ikke utenom å bruke slike filer når man skal rotfylle en tann, så da er det alltid en risiko for at de knekker. Spesialister har utstyret og treningen som skal til for å fjerne den knekte biten.

Husk at du alltids kan trekke tanna om du ikke er villig til å betale.

Anonymkode: 3490e...04b

Så dette skjer ofte? Det er da ikke tilfeldig om en slik komplikasjon oppstår eller ikke? Takke meg til god research av tannleger, da, det er vel det som må til for å minimere risikoen for slikt! 

Anonymkode: 62163...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det er kjipt å betale 6000 kr hos spesialist, men det er ikke tannlegen sin skyld. Dette er en vanlig komplikasjon. Det eneste han kunne gjort annerledes var å henvise deg til spesialist med en gang og ikke prøve selv først. Da måtte du uansett betale 6000 hos spesialisten. Ved at han forsøkte selv kunne han potensielt spare deg noen tusen kroner.

Man kommer ikke utenom å bruke slike filer når man skal rotfylle en tann, så da er det alltid en risiko for at de knekker. Spesialister har utstyret og treningen som skal til for å fjerne den knekte biten.

Husk at du alltids kan trekke tanna om du ikke er villig til å betale.

Anonymkode: 3490e...04b

Du misforstår. Grunnen til at jeg nå må betale 6000 hos spesialist er ikke for å utrette det jeg egentlig kom til tannlegen for, men for å operere ut instrumentet som tannlegen brakk inne i tannen min. Hadde han ikke brukket den hadde jeg ikke trengt denne oprasjonen. 

Det hadde jo vært tusen ganger bedre om tannlegen hadde innsett at han ikke er kompetent nok til å utføre jobben og jeg kunne valgt en mer kompetent tannlege (evt. en spesialist). Det hadde helt sikkert vært billigere for meg å evt. gå direkte til en spesialist med mitt orginale problem, enn å måtte gå til en spesialist og få operert ut et instrument av tannen min. 

 

TS

Anonymkode: bef2f...b42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er en kjent komplikasjon bør tannlegen ha en forsikring mot dette, evt. får de ta det opp med levrandøren av utstyret som går i stykker. Det er helt urimelig at jeg som pasient skal måtte betale for en feil jeg ikke har gjort, og et defekt utstyr jeg ikke har kjøpt. Hvordan kan du få dette til å bli pasientens ansvar???

Hadde jeg tatt en privat operasjon hos en privat lege, og han hadde knekt et instrument inne i kroppen min, er det klart at jeg hadde hatt en sak...

 

TS

Anonymkode: bef2f...b42

Det er veldig vanlig at en del av nålen setter seg fast når man får en rotfylling, som regel er ikke dette et problem og man legger bare rotfyllingen oppå denne. Jeg har selv en nål som satt seg fast etter min siste rotfylling, har ikke vært noe problem. Nåler knekker jo lett, det vet de fleste, som de andre sier det er en kjent komplikasjon.

Anonymkode: e2aaf...018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så dette skjer ofte? Det er da ikke tilfeldig om en slik komplikasjon oppstår eller ikke? Takke meg til god research av tannleger, da, det er vel det som må til for å minimere risikoen for slikt! 

Anonymkode: 62163...1b7

Dette er faktisk noe som kan skje de beste tannleger med de beste skussmål. Nåler knekker lett, enkelt og greit. 

Anonymkode: e2aaf...018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guuud, jeg blir helt kvalm av det jeg leser her. Er det seriøst vanlig at det brekker ting inni tanna? Wow... jeg var nære på en rotfylling i fjor, men tannlegen min fikset så jeg slapp. Men sa at om jeg hadde måttet ta en rotfylling, hadde hun sendt meg til spesialist. Skjønte ikke helt hvorfor, men nå gjør jeg det. Men hele konseptet er grenseløst ekkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at flere mener at det er pasienten som må betale når tannlegen knekker en bit av instrumentet inne i tannen.
Hvorfor er tannleger så fredet når det kommer til feilbehandling? Hadde en lege som opererte en blindtarm knekt en bit av et instrument inne i kroppen, blir det sett helt annerledes på, og ingen hadde drømt om å la pasienten betale for den feilen. Og det kan faktisk skje, og har skjedd tidligere til store overskrifter og legen får neppe klapp på skulderen. Men det er en risk man tar når man lar seg operere, på lik linje med et tannlegebesøk.
Bestiller man en snekker kan ting skje da også, men ingen drømmer om at snekkeren skal trekke på skulderen og fraskrive seg skyld hvis han ødelegger noe hos de han jobber for. Dere som mener at det ikke er tannlegen som skal betale regningen, mener dere også at snekkeren skal slippe? Det er virkelig ikke noe forskjell.

Nei, her er det tannlegen sitt ansvar. Og hvis det var slik noen hevder her at tannlegen prøver selv først, før han sender videre. Da må han si det på forhånd og gi pasienten et valg. Å rotfylle en tann er virkelig ikke en stor greie, og de fleste tannleger ser ikke på det som en behandling de trenger å sende videre til en spesialist. 

Jeg hadde aldri i verden betalt den regningen.

Anonymkode: 57093...d9b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er merkelig at flere mener at det er pasienten som må betale når tannlegen knekker en bit av instrumentet inne i tannen.
Hvorfor er tannleger så fredet når det kommer til feilbehandling? Hadde en lege som opererte en blindtarm knekt en bit av et instrument inne i kroppen, blir det sett helt annerledes på, og ingen hadde drømt om å la pasienten betale for den feilen. Og det kan faktisk skje, og har skjedd tidligere til store overskrifter og legen får neppe klapp på skulderen. Men det er en risk man tar når man lar seg operere, på lik linje med et tannlegebesøk.
Bestiller man en snekker kan ting skje da også, men ingen drømmer om at snekkeren skal trekke på skulderen og fraskrive seg skyld hvis han ødelegger noe hos de han jobber for. Dere som mener at det ikke er tannlegen som skal betale regningen, mener dere også at snekkeren skal slippe? Det er virkelig ikke noe forskjell.

Nei, her er det tannlegen sitt ansvar. Og hvis det var slik noen hevder her at tannlegen prøver selv først, før han sender videre. Da må han si det på forhånd og gi pasienten et valg. Å rotfylle en tann er virkelig ikke en stor greie, og de fleste tannleger ser ikke på det som en behandling de trenger å sende videre til en spesialist. 

Jeg hadde aldri i verden betalt den regningen.

Anonymkode: 57093...d9b

Helt enig. Og jeg skjønner at de i tråden her som sier at TS må betale, sannsynligvis er tannleger selv eller jobber med innen fagfeltet. 

Det er noe juridisk her som ikke stemmer. Fikk TS et prisoverslag på hva rotfyllingen ville koste? Og sto det i såfall (med stor eller liten skrift) at TS måtte påregne mange tusen kroner ekstra hvis det skjedde en feil? Jeg hadde klikket i vinkel dersom min tannlege ga meg en pris på f.eks. 3000, og etterpå kom og sa at jeg måtte ut med 6000 ekstra. 

Anonymkode: 33b24...b96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Og jeg skjønner at de i tråden her som sier at TS må betale, sannsynligvis er tannleger selv eller jobber med innen fagfeltet. 

Det er noe juridisk her som ikke stemmer. Fikk TS et prisoverslag på hva rotfyllingen ville koste? Og sto det i såfall (med stor eller liten skrift) at TS måtte påregne mange tusen kroner ekstra hvis det skjedde en feil? Jeg hadde klikket i vinkel dersom min tannlege ga meg en pris på f.eks. 3000, og etterpå kom og sa at jeg måtte ut med 6000 ekstra. 

Anonymkode: 33b24...b96

Ja det er en merkelig tankegang på enkelte, mulig du har rett. De er vel tannleger eller jobber innenfor feltet. Jeg hadde også klikket, maken til frekkhet. Først gjør tannlegen en feil, så må pasienten betale for et problem han ikke hadde før tannlegen tabbet seg ut. Det betyr lite at det er en kalkulert risk at slike ting skjer, det er fremdeles tannlegen som må ta regninga for den kalkulerte risken, ikke pasienten. 
Gjør jeg en jobb for noen regner jeg med at de ikke går med på å betale for å rette opp mine feil. Synes jeg ser reaksjoner hvis snekkeren smeller hammeren rett gjennom gipsveggen og senere forventer at huseier skal betale for ny gipsvegg og montering av dem. 

Anonymkode: 57093...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: var det under rotfylling dette skjedde?

var det en "fil" som knakk i den ene kanalen? 

Anonymkode: 113db...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.8.2017 den 14.42, AnonymBruker skrev:

TS: var det under rotfylling dette skjedde?

var det en "fil" som knakk i den ene kanalen? 

Anonymkode: 113db...488

Les tråden da, jeez. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 11.12, AnonymBruker skrev:

Hårreisende at man selv skal stå ansvarlig for legers udugelughet, rett og slett. 

Anonymkode: 83285...a7f

En tannlege er ikke en lege. 

Anonymkode: 68b58...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg aldri i verden funnet meg i. 

Anonymkode: b410a...0f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 4.33, Mr. Kilmister skrev:

Det høres ikke riktig ut. Ring forbrukerombudet i morgen.

Eller pasient- og brukerombudet.

Endret av BeautyBox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...