Gå til innhold

Hvordan vet man om man er et godt menneske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle liker vel å tro de er gode mennesker, men hvordan vet man egentlig om man lever riktig? Selv Hitler mente vel han var et moralsk menneske. Jeg tenker man kan jo rettferdiggjøre det meste for en selv. Hitler så jo på jødene som noen som måtte utslettes for å redde Tyskland og at jødene var onde av natur.  Selv har jeg ikke de samme forestillingene eller gjort noe like alvorlig, men jeg vet jo at jeg har gjort kjipe ting mot folk jeg mener fortjener det

 

Anonymkode: a52c2...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet man om man lever riktig, det er et godt spørsmål.. Jeg tror man lever riktig dersom man innser at alle mennesker er betydningsfulle, og at livet ikke bare handler om egoet. Når du klarer å se situasjoner fra flere sider, zoome ut og studere hvorfor ting er blitt som det er, når du oppriktig vil at dem du er gla i å dem du ikke er gla i skal ha det fint uavhengig av fortiden. Når du klarer å tilgi deg selv og folk som har gjort deg vondt. Når gleden i andre gir deg nok glede til å velge livet. Hitler ville jo at alle skulle følge hans tanker og handle deretter, men om man virkelig skal være et godt menneske så tror jeg ikke det er rett å prøve å presse egen tro på andre. Før trodde jeg for eksempel at det var greit å stjele i mat- og klesbutikker, ettersom det sjelden finnes noen emosjonell verdi for noen i varene. Men nå, noen få år etter innser jeg (når jeg ser på det store bildet) at det ikke er rett av meg å stjele mat jeg ikke har dyrket og laget selv, eller klær jeg ikke har sydd.

Anonymkode: be610...b31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg som ett godt menneske. Jeg behandler andre mennesker med respekt, samme hvem de er. Jeg er veganer, så jeg bidrar ikke til drap av noen. Jeg jobber som frivillig, gir penger til veldedige organisasjoner. Har ikke bil, og prøver å leve miljøvennlig. Jeg prøver så godt jeg kan, å være ett godt menneske. Men perfekt er jeg ikke.

Jeg tenker vel, at å leve som ett godt menneske, er å respektere alle mennesker, og behandle de bra. Samme om det er fattig, rik, tykk, tynn, homofil, lys eller mørk.

Anonymkode: 34706...adb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er et godt menneske ved å gjøre det som er godt i tillegg til å frede andre med hjerte, ord og handling!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke lenger. Jeg trodde jeg var det lenge. Illusjonen er borte, for uansett hva jeg gjør og sier kan det ha konsekvenser som virker provoserende på noen.  Noen ganger  gjør jeg det jeg mener er det rette selv om jeg blir upopulær og blitt sett på som en bitch da mange ikke eier samme virkelighetsforståelse som meg selv. Jeg er snill og streng kanskje, og lavere toleranse for det jeg mener er "bullshit", dermed er jeg ikke så snill og naiv som før, men jeg tenker mye på menneskeheten og mener at "størst av alt er kjærligheten" og prøver etter beste evne ut fra de forutsetningene jeg har som menneske...    

Anonymkode: 98111...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/14/2017 den 0.24, AnonymBruker skrev:

Alle liker vel å tro de er gode mennesker, men hvordan vet man egentlig om man lever riktig? Selv Hitler mente vel han var et moralsk menneske. Jeg tenker man kan jo rettferdiggjøre det meste for en selv. Hitler så jo på jødene som noen som måtte utslettes for å redde Tyskland og at jødene var onde av natur.  Selv har jeg ikke de samme forestillingene eller gjort noe like alvorlig, men jeg vet jo at jeg har gjort kjipe ting mot folk jeg mener fortjener det

 

Anonymkode: a52c2...a65

Da er du ikke et godt menneske

Jeg ser ikke på meg selv som et godt menneske, jeg er både god og snill. Men jeg har aldri gjort noe stygt mot noen som ikke fortjente det. 

Anonymkode: 2b9db...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er du ikke et godt menneske

Jeg ser ikke på meg selv som et godt menneske, jeg er både god og snill. Men jeg har aldri gjort noe stygt mot noen som ikke fortjente det. 

Anonymkode: 2b9db...4a5

lol, god og ond ;) 

Anonymkode: 2b9db...4a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 0.24, AnonymBruker skrev:

men jeg vet jo at jeg har gjort kjipe ting mot folk jeg mener fortjener det

Forskjellen på et godt og et dårlig menneske er at et dårlig menneske gjør kjipe ting mot den den mener fortjener det.

Du er vel enig i at det kun er dårlige mennesker som liker å gjøre dårlige og kjipe handlinger mot folk?

Et godt menneske hadde sagt at ingen fortjener å ha det kjipt.

Sånn, skjønte du nå forskjellen mellom det å være et godt og det å være et dårlig menneske?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, regine22 skrev:

Du vet at du ikke er det.

Enig.

En som påstår at den er et godt menneske kan umulig være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør dine beste venner og dine verste fiender hva de mener om saken. Det korrekte svaret ligger et sted imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt menneske er mot rasisme og støtter rettighetene til utsatte grupper som jøder, transpersoner og spesielt muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Et godt menneske er mot rasisme og støtter rettighetene til utsatte grupper som jøder, transpersoner og spesielt muslimer.

Hva med mennesker som bruker cannabis da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, waco skrev:

Hva med mennesker som bruker cannabis da?

Å støtte kriminelle er ikke snilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 0.24, AnonymBruker skrev:

Alle liker vel å tro de er gode mennesker, men hvordan vet man egentlig om man lever riktig? Selv Hitler mente vel han var et moralsk menneske. Jeg tenker man kan jo rettferdiggjøre det meste for en selv. Hitler så jo på jødene som noen som måtte utslettes for å redde Tyskland og at jødene var onde av natur.  Selv har jeg ikke de samme forestillingene eller gjort noe like alvorlig, men jeg vet jo at jeg har gjort kjipe ting mot folk jeg mener fortjener det

 

Anonymkode: a52c2...a65

Jeg tenker at man er et godt menneske på samme måte som man er en og mor, far eller kjæreste: de av oss som er brennsikre på at vi er gode er ganske dårlige. Så dersom du til vanlig ikke tviler på at du er et godt menneske? Da er du et dårlig menneske. Så enkelt. Å være reflektert nok til å innse at en er halvgod på det meste er forutsetningen for å ikke være dårlig.

Anonymkode: e2a9c...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NotNaomi

Tja. Hva er et godt menneske? Det er jo et filosofisk spørsmål. 

Jeg tenker at en ikke skal avvise noen som ber om hjelp eller som sliter. Være et medmenneske.

Være ærlig der det er riktig,og det er det jo i de fleste tilfeller og situasjoner.

Være tilfreds med seg selv og sitt eget liv er viktig,for da godtar en lettere andre.

Og man skal ikke stjele og baksnakke. Ikke sladre om andre eller sette noen i dårlig lys.

Jeg betrakter meg ikke som et godt menneske,men jeg jobber hele tiden for å være ett. Det er kanskje det viktigste? Jeg gjør og sier og skriver ting som kan såre andre. Å be om tilgivelse og å takke er derfor også veldig viktig syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Å støtte kriminelle er ikke snilt.

Men trenger en som røyker/spiser canabis støtte kriminelle?

Om jeg skulle få et frø, plante det og høste planten for å benytte meg av det jeg har høsta så har jeg ikke på veien støtta noen kriminelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Forundret.. skrev:

Men trenger en som røyker/spiser canabis støtte kriminelle?

Om jeg skulle få et frø, plante det og høste planten for å benytte meg av det jeg har høsta så har jeg ikke på veien støtta noen kriminelle..

Bortsett fra deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NotNaomi skrev:

Tja. Hva er et godt menneske? Det er jo et filosofisk spørsmål. 

Jeg tenker at en ikke skal avvise noen som ber om hjelp eller som sliter. Være et medmenneske.

Være ærlig der det er riktig,og det er det jo i de fleste tilfeller og situasjoner.

Være tilfreds med seg selv og sitt eget liv er viktig,for da godtar en lettere andre.

Og man skal ikke stjele og baksnakke. Ikke sladre om andre eller sette noen i dårlig lys.

Jeg betrakter meg ikke som et godt menneske,men jeg jobber hele tiden for å være ett. Det er kanskje det viktigste? Jeg gjør og sier og skriver ting som kan såre andre. Å be om tilgivelse og å takke er derfor også veldig viktig syns jeg. 

Hva om å hjelpe noen fører til at andre får det dårlig?

Prioritering er nøkkelordet, noen ganger er det beste å hjelpe mens andre ganger ikke.

Man er ikke en dårlig person om man ikke hjelper en annen når en ikke bør.

 

 

 

Anonymkode: c7176...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...