Gå til innhold

Star Wars-rekkefølge


Ella Grisella

Anbefalte innlegg

Er det noe sted jeg kan finne full oversikt over Star wars-filmene? Vi så The force awakens i dag. Hvilken er da neste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man skal følge helt fra begynnelsen, så blir rekkefølgen;

Star Wars - The Phantom Menace (1999)
Star Wars - Attack of the Clones (2002)
Star Wars - Revenge of the Sith (2005)

Star Wars - A New Hope (1977)
Star Wars - The Empire Strikes Back (1980)
Star Wars - Return of the Jedi (1983)

Star Wars - The Force Awakens (2015)
Star Wars - The Last Jedi (2017)
Star Wars - Episode IX (2019)

Eventuelt så kan man se de fra 77, 80 og 83 først for deretter å se de fra 99, 02, 05, 15 og 17 :)

Anonymkode: bf70c...19a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man skal følge helt fra begynnelsen, så blir rekkefølgen;

Star Wars - The Phantom Menace (1999)
Star Wars - Attack of the Clones (2002)
Star Wars - Revenge of the Sith (2005)

Rogue One - A Star Wars Story (2016)

Star Wars - A New Hope (1977)
Star Wars - The Empire Strikes Back (1980)
Star Wars - Return of the Jedi (1983)

Star Wars - The Force Awakens (2015)
Star Wars - The Last Jedi (2017)
Star Wars - Episode IX (2019)

Eventuelt så kan man se de fra 77, 80 og 83 først for deretter å se de fra 99, 02, 05, 15 og 17 :)

Anonymkode: bf70c...19a

La til Rogue One på riktig plass. Det er jo tidslinjemessig en direkte prequel til originalen fra 1977.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo sett den siste først, og tildels fått spoilet handlingen.

Ellers gir det ingen mening å se den i annen rekkefølge enn fra da de kom ut.

Begynn med Star Wars fra 1977, senere kalt "Episode IV - A New Hope". Følg så på med The Empire Strikes Back og Return of the Jedi.

De andre filmene trenger du ikke se, de er ikke noe bra :)

Men om du likevel vil se dem, vent til etter du har sett den originale trilogien :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Citpensacola skrev:

La til Rogue One på riktig plass. Det er jo tidslinjemessig en direkte prequel til originalen fra 1977.

Å liste dem opp i "kronologisk" rekkefølge har lite å gjøre med i hvilken rekkefølge man bør se filmene :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, JackIost skrev:

Å liste dem opp i "kronologisk" rekkefølge har lite å gjøre med i hvilken rekkefølge man bør se filmene :)

Dagens ungdom som skal begynne å se bør se dem i kronologisk rekkefølge jo. Man bør se alle filmene, er 2 jeg ikke er så fornøyd med, Attack of the clones og Empire strikes back. Dog man bør og få med seg disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Kjetil E skrev:

Dagens ungdom som skal begynne å se bør se dem i kronologisk rekkefølge jo. Man bør se alle filmene, er 2 jeg ikke er så fornøyd med, Attack of the clones og Empire strikes back. Dog man bør og få med seg disse.

Dagens ungdom får spoilet viktige deler av handlingen fra den originale trilogien dersom de ser de middelmådige episode 1-3 først. Ikke å anbefale :)

Det man kan vurdere, er å først se episode 4, så 5, og så 1-3 før man ser 6 til slutt.

At du er misfornøyd med den beste filmen (ep. 5) men ikke har noe negativt å si om episode 1 sier vel det meste :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JackIost skrev:

Dagens ungdom får spoilet viktige deler av handlingen fra den originale trilogien dersom de ser de middelmådige episode 1-3 først. Ikke å anbefale :)

Det man kan vurdere, er å først se episode 4, så 5, og så 1-3 før man ser 6 til slutt.

At du er misfornøyd med den beste filmen (ep. 5) men ikke har noe negativt å si om episode 1 sier vel det meste :)

Hold deg for god for sånne ting a, vær så snill. Alle kan ikke like alt, og smaken er som baken - nemlig delt!

Jeg for min del måtte se de i kronologisk rekkefølge, ellers hadde det bære vært et eneste stort rot for min del. Litt som Game of Thrones - man hopper ikke over sesong 1 og 2 for så å gå rett på sesong 3. 

Anonymkode: bf70c...19a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp :D Ser det er litt delte meninger, og vi har nok uansett begynt helt feil... Blir litt forvirret av at dere sier 1-6 når det er 10 filmer ramset opp da. Men nå som vi har sett The force awakens, så tenker jeg vi ser The last Jedi, og så begynne på 1...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold deg for god for sånne ting a, vær så snill. Alle kan ikke like alt, og smaken er som baken - nemlig delt!

Jeg for min del måtte se de i kronologisk rekkefølge, ellers hadde det bære vært et eneste stort rot for min del. Litt som Game of Thrones - man hopper ikke over sesong 1 og 2 for så å gå rett på sesong 3. 

Anonymkode: bf70c...19a

Game of Thrones-sammenligningen viser at du ikke har skjønt dette :)

Ja, man bør se filmene i kronologisk rekkefølge. Ut fra når de kom ut, akkurat som Game of Thrones :) Eller du mener kanskje man burde se tilbakeblikkscenen fra forrige sesong med den unge Ned Stark først, siden den kronologisk sett skjedde før sesong 1? Nei, nettopp :)

De aller fleste som har sett filmene har sett dem i den rekkefølgen jeg anbefaler. At noen har blitt forvirret av dette har jeg aldri hørt om :)

I Indiana Jones-filmene er den første filmen satt til 1936, den andre 1935 og den tredje 1938. Jeg har aldri hørt noen anbefale at man bør se den andre filmen først av den grunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JackIost skrev:

Game of Thrones-sammenligningen viser at du ikke har skjønt dette :)

Ja, man bør se filmene i kronologisk rekkefølge. Ut fra når de kom ut, akkurat som Game of Thrones :) Eller du mener kanskje man burde se tilbakeblikkscenen fra forrige sesong med den unge Ned Stark først, siden den kronologisk sett skjedde før sesong 1? Nei, nettopp :)

De aller fleste som har sett filmene har sett dem i den rekkefølgen jeg anbefaler. At noen har blitt forvirret av dette har jeg aldri hørt om :)

I Indiana Jones-filmene er den første filmen satt til 1936, den andre 1935 og den tredje 1938. Jeg har aldri hørt noen anbefale at man bør se den andre filmen først av den grunn.

Pøh. Det kommer helt an på hva man ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ella Grisella skrev:

Takk for hjelp :D Ser det er litt delte meninger, og vi har nok uansett begynt helt feil... Blir litt forvirret av at dere sier 1-6 når det er 10 filmer ramset opp da. Men nå som vi har sett The force awakens, så tenker jeg vi ser The last Jedi, og så begynne på 1...

Dette har vært debattert på nettet i årevis. Kanskje du bør lese hva "eksperter" mener :)

F.eks her:

http://www.businessinsider.com/right-way-to-watch-star-wars-movies-2017-5?r=US&IR=T&IR=T/#a-new-hope-along-with-the-other-two-films-in-the-original-trilogy-immerse-you-in-the-world-and-gradually-introduce-you-to-beloved-characters-and-mythology-2

Ser du den i den rekkefølge de kom ut får du den samme opplevelsen alle andre har fått :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Simbyxor skrev:

Pøh. Det kommer helt an på hva man ønsker å oppnå.

Forsøker å oppnå? Best mulig film-opplevelse, naturligvis :)

De som ikke har sett filmene vet ikke hva forskjellen er, før etterpå :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thats it! Da begynner jeg på 1 nå. får heller se TFA om igjen om så. 9 filmer har kommet ut altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JackIost skrev:

Game of Thrones-sammenligningen viser at du ikke har skjønt dette :)

Ja, man bør se filmene i kronologisk rekkefølge. Ut fra når de kom ut, akkurat som Game of Thrones :) Eller du mener kanskje man burde se tilbakeblikkscenen fra forrige sesong med den unge Ned Stark først, siden den kronologisk sett skjedde før sesong 1? Nei, nettopp :)

De aller fleste som har sett filmene har sett dem i den rekkefølgen jeg anbefaler. At noen har blitt forvirret av dette har jeg aldri hørt om :)

I Indiana Jones-filmene er den første filmen satt til 1936, den andre 1935 og den tredje 1938. Jeg har aldri hørt noen anbefale at man bør se den andre filmen først av den grunn.

Erfaringsmessig med deg fra andre tråder så stopper jeg diskusjonen der :) 

Poenget var at det er slik jeg ville ha anbefalt det til TS, og det står jeg ved. Opp til TS hvordan hun vil se de :) 

Anonymkode: bf70c...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Kenta skrev:

Rett rekkefølge er 4, 5, 6, 1, 2, 3, 7.

4 og 5 først ja, men så 1,2,3 og så 6.Men ikke 1,2,3 før 4,5, da ødelegges opplevelsen.

Anonymkode: 8310c...5c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Erfaringsmessig med deg fra andre tråder så stopper jeg diskusjonen der :) 

Poenget var at det er slik jeg ville ha anbefalt det til TS, og det står jeg ved. Opp til TS hvordan hun vil se de :) 

Anonymkode: bf70c...19a

Helt greit at vi er uenige :)

Det jeg reagerte på var at det aldri er noen som har sagt at man bør hoppe over sesonger av Game of Thrones og se dem i annet enn kronologisk rekkefølge. Derimot vil et flertall av Star Wars-fans si at man bør begynne med episode 4, er bare å sjekke på nettet, er mange diskusjoner/artikler om det. Derfor ble sammenligningen din uforståelig for meg, var bare det :)

For øvrig bør ikke TS søke opp dette på nettet, da risikerer man spoilere :)

Endret av JackIost
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, JackIost skrev:

Dagens ungdom får spoilet viktige deler av handlingen fra den originale trilogien dersom de ser de middelmådige episode 1-3 først. Ikke å anbefale :)

Det man kan vurdere, er å først se episode 4, så 5, og så 1-3 før man ser 6 til slutt.

At du er misfornøyd med den beste filmen (ep. 5) men ikke har noe negativt å si om episode 1 sier vel det meste :)

Er totalt uenig siden det faktisk er en sammenhengende historie så bør man helt klart se den fra starten. 5 er vel blitt en ekstra hype i Norge fordi senene på Isplaneten Hout ble spilt inn på Finse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...