Gå til innhold

Har alle andelsleiligheter forkjøpsrett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom det ikke står noe om det verken er eller ikke er forkjøpsrett på leiligheten, er det ikke det da? Plikter man å opplyse om dette i selve finn annonsen?

Anonymkode: a7155...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, alle andelsleiligheter har forkjøpsrett for medlemmer i selve borettslaget i tillegg til medlemmer i boligbyggelaget borettslaget er tilknyttet.

OBOS melder om at rundt tretti prosent av boligene tilknyttet OBOS blir solgt på forkjøpsrett. Jeg antar at dette er på landsbasis, og at tallene er høyere i hete boligmarkeder som Oslo.

 

Endret av Blodets rett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blodets rett skrev:

Ja, alle andelsleiligheter har forkjøpsrett for medlemmer i selve borettslaget i tillegg til medlemmer i boligbyggelaget borettslaget er tilknyttet.

 

Hva er reglene for dette? Har en forkjøpsrett i samme borettslag også om en ikke eier den borettslagsleiligheten en bor i? Har bodd i et borettslag i 5 år nå, og skulle gjerne ha kjøpt min egen leilighet i samme borettslag en gang... 

Anonymkode: c46f5...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er reglene for dette? Har en forkjøpsrett i samme borettslag også om en ikke eier den borettslagsleiligheten en bor i? Har bodd i et borettslag i 5 år nå, og skulle gjerne ha kjøpt min egen leilighet i samme borettslag en gang... 

Anonymkode: c46f5...59e

Det er bare andelseiere som er medlem i borettslaget. Som leietager har du ingen medlemskapsrettigheter i borettslaget. For å få forkjøpsrett må du da melde deg inn i boligbyggelaget som borettslaget er tilknyttet.

 

Endret av Blodets rett
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blodets rett skrev:

Det er bare andelseiere som er medlem i borettslaget. Som leietager har du ingen medlemskapsrettigheter i borettslaget. For å få forkjøpsrett må du da melde deg inn i boligbyggelaget som borettslaget er tilknyttet.

 

Dersom man eier en andelsleilighet og noen i samme borettslag skal selge, har man forkjøpsrett alltid?

For jeg har sett et par annonser der det står at det ikke er forkjøpsrett i borettslaget. Da tenker jeg på borettslag som ikke er obos/bob.

Anonymkode: a7155...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gitt at det er forkjøpsrett, det kommer an på hva reglene til borettslaget sier. Spesielt mindre borettslag har ofte fjernet den siden ingen benytter den likevel, og det gjør det vanskeligere å få solgt.

Anonymkode: 22fac...a16

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man eier en andelsleilighet og noen i samme borettslag skal selge, har man forkjøpsrett alltid?

For jeg har sett et par annonser der det står at det ikke er forkjøpsrett i borettslaget. Da tenker jeg på borettslag som ikke er obos/bob.

Anonymkode: a7155...ff0

Så lenge forkjøpsrett er en etablert praksis i boligbyggelaget, så vil det alltid være det.

Det du sikter til, involverer selveierleiligheter uten tilknytning til noe boligbyggelag. Da gir det også mening at de ikke er tilknyttet OBOS, USBL eller noe lignende.

Dette er ikke lovregulerte regler, det er regler etablert av boligbyggelagene, og gjelder bare for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide tidligere andelsleilighet i et borettslag der det ikke var forkjøpsrettt, så det må ikke være det nei. Noen ganger er også fristen for å melde forkjøpsrett gått ut før visning, og da er det jo klart på visning om noen har meldt forkjøpsrett.

Anonymkode: 96065...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Blodets rett skrev:

Det er bare andelseiere som er medlem i borettslaget. Som leietager har du ingen medlemskapsrettigheter i borettslaget. For å få forkjøpsrett må du da melde deg inn i boligbyggelaget som borettslaget er tilknyttet.

 

Ahh, skjønner. Jeg er ikke leietager, men familiemedlem til den som eier leiligheten her i borettslaget. Blir vel ikke noen forskjell uansett.

Anonymkode: c46f5...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Blodets rett skrev:

Så lenge forkjøpsrett er en etablert praksis i boligbyggelaget, så vil det alltid være det.

Det du sikter til, involverer selveierleiligheter uten tilknytning til noe boligbyggelag. Da gir det også mening at de ikke er tilknyttet OBOS, USBL eller noe lignende.

Dette er ikke lovregulerte regler, det er regler etablert av boligbyggelagene, og gjelder bare for dem.

Det finnes da en del borettslag som ikke er tilknyttet boligbyggelag og det er vel ikke utenkelig at de kan ha andre vedtekter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ahh, skjønner. Jeg er ikke leietager, men familiemedlem til den som eier leiligheten her i borettslaget. Blir vel ikke noen forskjell uansett.

Anonymkode: c46f5...59e

Familie eller slekt? 

Om du er i nær familie kan leiligheten overføres deg uten at det oppstår noen forskjøpsrett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ahh, skjønner. Jeg er ikke leietager, men familiemedlem til den som eier leiligheten her i borettslaget. Blir vel ikke noen forskjell uansett.

Anonymkode: c46f5...59e

Men du kan melde deg inn, selv om du ikke eier leilighet, og dermed begynne spare ansiennitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke alle borettslag har vedtatt vedtekter som tilsier at det er forkjøpsrett. Dette gjelder gjerne litt mindre borettslag, som ikke har knyttet seg til USBL eller Obos for eksempel. De store som f. eks. Obos tilnkyttede borettslag har som regel forkjøpsrett

Anonymkode: b7892...382

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Illuminatum skrev:

Familie eller slekt? 

Om du er i nær familie kan leiligheten overføres deg uten at det oppstår noen forskjøpsrett

Nær familie. Jeg kan nok ikke få overført akkurat denne leiligheten til meg uansett siden min nære familie tross alt skal fortsette å bo her. Skulle gjerne derfor kjøpt meg en annen i samme borettslag.

 

6 timer siden, _popcorn_ skrev:

Men du kan melde deg inn, selv om du ikke eier leilighet, og dermed begynne spare ansiennitet. 

Joda, men litt kjipt å melde seg inn dersom jeg uansett hadde hatt forkjøpsrett. Men ser vel ut som om jeg må melde meg inn da.

Anonymkode: c46f5...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hos nybygg. Da er det ikke forkjøpsrett, ellers er det det 

Anonymkode: 897a6...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Nær familie. Jeg kan nok ikke få overført akkurat denne leiligheten til meg uansett siden min nære familie tross alt skal fortsette å bo her. Skulle gjerne derfor kjøpt meg en annen i samme borettslag.

 

Joda, men litt kjipt å melde seg inn dersom jeg uansett hadde hatt forkjøpsrett. Men ser vel ut som om jeg må melde meg inn da.

Anonymkode: c46f5...59e

Du må uansett melde deg inn hvis du skal kjøpe.

Anonymkode: ece9b...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.8.2017 den 13.04, Illuminatum skrev:

Det finnes da en del borettslag som ikke er tilknyttet boligbyggelag og det er vel ikke utenkelig at de kan ha andre vedtekter?

Da er de i så fall selveier, hvilket er poenget. Tidligere var det en veldig viktig og sentral forskjell mellom selveierleierleiligheter og borteslagleiligheter, men det er det ikke lenger. Den viktigste forskjellen i dag er at det er forkjøpsrett i borettslagsleiligheter tilknyttet boligbyggelag, men det gjelder bare for borettslag tilknyttet et boligbyggelag. Hvis ikke så er det selveier, og der foreligger det ingen forkjøpsrett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 10.26, AnonymBruker skrev:

Ahh, skjønner. Jeg er ikke leietager, men familiemedlem til den som eier leiligheten her i borettslaget. Blir vel ikke noen forskjell uansett.

Anonymkode: c46f5...59e

Nei, det blir ingen forskjell. Skal du få medlemskapsrettigheter må du melde deg inn i boligbyggelaget.

 

Endret av Blodets rett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blodets rett skrev:

Da er de i så fall selveier, hvilket er poenget. Tidligere var det en veldig viktig og sentral forskjell mellom selveierleierleiligheter og borteslagleiligheter, men det er det ikke lenger. Den viktigste forskjellen i dag er at det er forkjøpsrett i borettslagsleiligheter tilknyttet boligbyggelag, men det gjelder bare for borettslag tilknyttet et boligbyggelag. Hvis ikke så er det selveier, og der foreligger det ingen forkjøpsrett. 

 

Det er nok fortsatt mange frittstående borettslag og de er ikke selveier.

Ellers er det nok større forskjeller på borettslag og selveier enn forkjøpsretten. Retten til å leie ut er en av dem.

Endret av Illuminatum
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Blodets rett skrev:

Da er de i så fall selveier, hvilket er poenget. Tidligere var det en veldig viktig og sentral forskjell mellom selveierleierleiligheter og borteslagleiligheter, men det er det ikke lenger. Den viktigste forskjellen i dag er at det er forkjøpsrett i borettslagsleiligheter tilknyttet boligbyggelag, men det gjelder bare for borettslag tilknyttet et boligbyggelag. Hvis ikke så er det selveier, og der foreligger det ingen forkjøpsrett. 

 

Du tar  feil. Det er ikke noe krav i lov om borettslag at de må være med i boligbyggelag. Laget blir ikke et sameie med selveierleiligheter selv om borettslaget ikke er tilknyttet et boligbyggelag. Jeg imøteser gjerne henvisning til hjemmel siden du er uenig.

Loven sier videre ikke at det må være forkjøpsrett.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...