Gå til innhold

Kjøper du inn middag hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøper dere inn middag for flere dager eller hver dag?

 

Føler jeg kjøper middager hele tiden. Vanskelig å kjøpe opp for noen dager synes jeg. Hva gjør dere?

Anonymkode: dd840...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Jeg planlegger og handler middag for flere dager av gangen. I perioder er jeg riktig så flink, og handler for en uke av gangen, mens i andre perioder så er det handling for to-tre-fire dager i slengen. Jeg liker egentlig ganske godt den ukeplanleggingen jeg driver med. Da kan jeg sørge for å få utnyttet råvarene skikkelig, pluss å sørge for at det blir et sunt og variert kosthold, med nok av både grønnsaker og fisk. Dessuten sparer jeg tid, penger og avfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Margit Spat skrev:

Jeg planlegger og handler middag for flere dager av gangen. I perioder er jeg riktig så flink, og handler for en uke av gangen, mens i andre perioder så er det handling for to-tre-fire dager i slengen. Jeg liker egentlig ganske godt den ukeplanleggingen jeg driver med. Da kan jeg sørge for å få utnyttet råvarene skikkelig, pluss å sørge for at det blir et sunt og variert kosthold, med nok av både grønnsaker og fisk. Dessuten sparer jeg tid, penger og avfall. 

Kan du legge ut neste ukes plan?

Og gjøre det hver uke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler som regel to ganger i uka; mandag og fredag/lørdag. Mandag handler jeg inn til middager og andre måltider til og med fredag. Og så handles det inn til helgen på fredag eller lørdag. Det fungerer bra for oss. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Kan du legge ut neste ukes plan?

Og gjøre det hver uke?

Hadde jeg vært skikkelig flink og avansert, så skulle jeg laget en fin matblogg, men det finnes mange gode tips til ukesmenyer å hente på nett. Trines matblogg, Fru Timian og Matprat har gode oppskrifter og som regel velkomponerte ukemenyer. Matfrabunnenfb har fettdryppende greier som ser ut som oppkast på en tallerken for den som heller foretrekker det på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg handler til middag nesten hver dag, og synes det passer mitt liv best. Jeg liker å kunne være spontan, tenke "hva har jeg lyst til å lage i dag?", og siden jeg har en del jeg holder på med på kveldstid så er det ikke alltid jeg vet på forhånd om det passer best å lage rask middag eller noe mer tidkrevende den kommende uka. Siden jeg og samboer er foreløpig barnløse så står vi veldig fritt til å kose oss med matlaging og gjøre innkjøp i ro og fred, eller til å gå ut og spise/kjøpe med noe takeaway hvis vi føler for det. 

Nå skal det sies at jeg alltid prøver å bruke opp råvarer og kaster sjelden mat. Har jeg en bunt gulrøtter, noen reddiker og sukkererter liggende fra forrige middag så er det det jeg bygger videre på når jeg handler og komponerer en ny middag dagen etter. Men om det blir thai curry eller laksesalat ut av det, det tar jeg spontant.

Anonymkode: 4bc74...203

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler inn kjøtt/fisk på tilbud, så kanskje annen hver uke, kjøper ris/pasta når det er tomt, grønnsaker etter behov. 
Planlegger sjelden middager, bruker det jeg har i skapet og finner på noe som frister den dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet to ganger i uka. Da planlegger jeg slik at jeg ikke må kaste mat. Jeg kjøper store kvanta dersom det er rimelig og fryser ned.  Dersom jeg trenger 1/2 paprika til en rett sørger jeg for å planlegge middag der jeg får brukt den andre halvparten. Hver uke lager heg en liste over hva vi skal ha.

Sparer nye penger på å unngå å handle når jeg er sulten, eller når jeg mistet oversikten over hva jeg har i kjøleskapet når jeg står i butikken. Matbudsjettet er redusert med 1/3 etter at jeg ble mer bevisst.

Anonymkode: 6484d...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler 1-2 ganger i uken, og lager meny. Noen ferske grønnsaker må handles inn senere i uka pga holdbarheten. Storhandler i Sverige en gang i måneden, så meste av handlingen ellers er å supplere på dette. 

Anonymkode: 12592...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig dårlig på middag, så ender ofte opp på butikken nesten hver dag dersom jeg gidder å lage noe :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager ukemeny og handler 1-2 ganger i uka. Hovedhandel fredag/lørdag og supplering tirsdag/onsdag. 

 

Anonymkode: 85990...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager ukemeny og gjør innkjøp en gang i uka. 

Vi liker struktur og orden hos oss. orker ikke slums og dårlig mat. 

Anonymkode: 7e7b9...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi planlegger middager for tir-fre, og lør-man, og handler to ganger i uken. Å handle for en hel uke av gangen fører bare til at vi må kaste mat, og det er jo helt unødvendig. 

Jeg hadde aldri orket å gå i butikken hver dag... Skulle helst klart oss med en handledag, men når butikken ofte bare har varer med kort holdbarhet, og bananer som allerede er begynt å bli brune i det man går ut av butikken, går det dårlig. For ikke å snakke om at planer plutselig endrer seg, og man blir bedt bort en dag, eller plutselig skal ut og spise med jobben, eller noen inviterer seg på besøk. 

Anonymkode: 6e905...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kjøper inn hauger og lass av mange ulike middagsingredienser hver 14. dag. 

Har jeg lyst på noe jeg ikke har må jeg ut å kjøpe. Men det skjer ikke så ofte.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper inn middag for minst to dager om gangen, noen ganger tre dager. Det er vanskelig å planlegge særlig lenger enn det, for jeg vet jo ikke i dag, hva jeg kan ha lyst å spise om fem dager, liksom.

Har prøvd det der, å kjøpe for lang tid i forveien, men det ble for mye uspist mat, som endte med å gå i søpla fordi det gikk ut på dato. Rett og slett fordi det vi kjøpte på f.eks. fredag, ikke var noe vi hadde lyst på likevel til middag på onsdag f.eks. Så da kjøpte vi noe annet for onsdagen, og det opprinnelige ble liggende i kjøleskapet, med hensikt å spise litt senere, men så gikk det ut på dato før vi kom så langt.

Men to-tre dager pleier å gå fint å planlegge for, så det kjøper jeg hele tiden. Jeg handler stort sett to til tre ganger i uka i matvarebutikken. Forrige uke handlet jeg 2 ganger. Tror det var tirsdag og fredag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjøper ikke inn til middag separat, jeg handler matvarer stort sett to ganger i uka (mandag og fredag), noen ganger andre dager eller flere ganger, det er situasjonsavhengig. Jeg fyller løpende på "matlageret" og holder oversikt over hva jeg har. For meg fungerer det strålende å planlegge måltider og innkjøp - jeg er egentlig i så fyr og flamme at jeg ofte må legge bånd på meg - jeg får god og sunn mat hver dag, det blir tilstrekkelig variasjon, det at jeg vet hva jeg skal spise får meg til å la være å småspise, jeg sparer penger, og jeg unngår å kaste mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ca for 2-3 uker av gangen, og da via netthandel (stort sett Meny). Setter opp ukesmenyer som jeg følger. De få gangene jeg er i fysisk butikk er slik som i dag hvor jeg hadde glemt å kjøpe reker og måtte innom for å supplere. ;)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler middagsvarer 2-4 ganger i uka, kommer an på hva jeg skal lage, om ingrediense holder seg lenge osv. Tar bare 5 min å gå til butikken, så da går jeg heller flere turer enn å drasse med meg mange svære bæreposer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Jeg kjøper inn middag for minst to dager om gangen, noen ganger tre dager. Det er vanskelig å planlegge særlig lenger enn det, for jeg vet jo ikke i dag, hva jeg kan ha lyst å spise om fem dager, liksom.

Har prøvd det der, å kjøpe for lang tid i forveien, men det ble for mye uspist mat, som endte med å gå i søpla fordi det gikk ut på dato. Rett og slett fordi det vi kjøpte på f.eks. fredag, ikke var noe vi hadde lyst på likevel til middag på onsdag f.eks. Så da kjøpte vi noe annet for onsdagen, og det opprinnelige ble liggende i kjøleskapet, med hensikt å spise litt senere, men så gikk det ut på dato før vi kom så langt.

Men to-tre dager pleier å gå fint å planlegge for, så det kjøper jeg hele tiden. Jeg handler stort sett to til tre ganger i uka i matvarebutikken. Forrige uke handlet jeg 2 ganger. Tror det var tirsdag og fredag.

 

 

Samme her. Jeg endte med å kase mye mat når jeg kjøpte for en uke av gangen. Prøvde å sette opp meny for en uke og handle på kolonial. Men så plutselig spiste jeg på jobb en da, eller så orket jeg ikke å lage mat, så jeg tok noe take away eller jeg gikk ut med venner å spiste, og så ble maten hjemme dårlig. Ikke at jeg er ute å flyr så mye, men det er også som Million sier, jeg hadde ikke lyst på det jeg hadde planlagt på onsdag når jeg kom så langt. 

Jeg handler nesten hver dag. Hender jeg handler for 2-3 dager. Men ikke så ofte. Som nå, på lørdag handlet jeg inn for søndag og mandag. Kjøpe på tilbud pga dårlig dato, og så kommer mannen hjem med reker fra jobben som han fikk gratis pga dårlig dato, så da måtte vi ha det i dag og i morgen. Og så skal vi ut på onsdag, og torsdag må jeg lage det jeg planla å lage på mandag. 

Anonymkode: 0555f...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...