Gå til innhold

Hva er verdens beste suppe?


Lanista1984

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Til hverdags:
Paprikasuppe 
Tomatsuppe
Soppsuppe
Grønnsakssuppe

Til fest/helg/besøk:
Bouillabaisse med både fisk og skalldyr
Blåskjellsuppe
Fiskesuppe (og evt. skalldyr) med safran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2017 den 14.50, ricecrispies skrev:

Balle Clorin😂

Det var morsomme folk før Harld Eia og Atle Antonsen;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ofte laget noe sånn som dette:

500 gram mørt storfekjøtt

10-12 gule løk

5-10 poteter

Litt over en liter kjøttkraft

Persille- og pepperrot, hele fordi de skal bare gi mer kraft ikke spises bløte. (Tas ut mot slutten)

Litt hvitløk litt chilli

Og litt forskjellig. Den skal være litt sterk.

Etter at kjøtt er ordentlig stekt, tar jeg det ut og lar det hvile.

Jeg lar løken koke lenge med resten ingrediensene som skaper kraften.

Hva heter denne suppen?

Skal keg kalle den Lanistasuppen?

Den er som regel en vinner på kalde dager. 

Endret av Lanista1984
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrotsuppe med kokosmelk, sitron, appelsin, fersk ingefær, hvitløk, sukker og chili. Mmmmm....tjukk, litt søt og sterk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hjertesukka skrev:

Gulrotsuppe med kokosmelk, sitron, appelsin, fersk ingefær, hvitløk, sukker og chili. Mmmmm....tjukk, litt søt og sterk.

Wow. Der var det mye nytt på en gang for meg.

Endret av Lanista1984
feil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2017 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Jeg var så smart at jeg giftet meg med ei som er GOD til å lage mat. Før jeg møtte henne syntes jeg ikke suppe var mat men når hun koker fyldig blomkålsuppe med bacon og krutinger, tortillasuppe, løksuppe gratinert med en dritgod ost jeg ikke hsker hva heter Gråira eller no eller no indisk med linser og kylling. Faen det er god mat asså.

Anonymkode: 51069...f5e

Gruyère ;) 

Jeg liker de fleste supper, men synes det er lite som slår en ordentlig fyldig, god skalldyrsuppe om vi snakker om de klassisk norske/europeiske. En god aspargessuppe er også nydelig.

Øst-Asia er også knallgode på supper. Men noen av dem tenker jeg ikke på som supper, strengt tatt. Elsker både ramen og pho, men de inneholder så pass mye "fast føde" i tillegg til kraften at de havner i kategorien nudelrett for min del. Om man trenger spisepinner eller kniv/gaffel så er det ikke lenger suppe for meg.

Anonymkode: c912a...209

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2017 den 0.06, minister-mio skrev:

pizzasuppe, soppsuppe og hummersuppe er mine favoritter

Pizzasuppe?:wow: oppskrift?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, happiest skrev:

Pizzasuppe?:wow: oppskrift?

Ja, den skulle jeg gjerne hatt selv:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lagd suppe fra bunnen av selv, men alltid likt suppe. Har imidlertid sjelden spist det de siste 20 årene, rett og slett fordi jeg var sammen med en mann som avfeide alle forslag om suppe til middag med argumentet at "suppe er ikke skikkelig mat". I tillegg har vi en sønn som var hysterisk ved tanken på å spise grønnsaker overhodet, og alle gode supper inneholder jo det.

Spiste derfor kun suppe hvis jeg en sjelden gang var alene hjemme i huset og bare lagde mat til meg selv. Da valgte jeg posesupper, og minestronesuppe var favoritten. Nå har de sluttet å selge den alle steder jeg har sjekket. Meny sa at "den solgte ikke bra nok". Hva!!? Den som var så god!

 

Anonymkode: 5dfde...994

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri lagd suppe fra bunnen av selv, men alltid likt suppe. Har imidlertid sjelden spist det de siste 20 årene, rett og slett fordi jeg var sammen med en mann som avfeide alle forslag om suppe til middag med argumentet at "suppe er ikke skikkelig mat". I tillegg har vi en sønn som var hysterisk ved tanken på å spise grønnsaker overhodet, og alle gode supper inneholder jo det.

Spiste derfor kun suppe hvis jeg en sjelden gang var alene hjemme i huset og bare lagde mat til meg selv. Da valgte jeg posesupper, og minestronesuppe var favoritten. Nå har de sluttet å selge den alle steder jeg har sjekket. Meny sa at "den solgte ikke bra nok". Hva!!? Den som var så god!

 

Anonymkode: 5dfde...994

Det er litt typisk menn å si noe sånt, men du skulle ha sett hvordan kjeften stoppet på alle ved en militærbase npr de fikk servert en skikkelig god suppe. Da var det slurping og null prat over hele bordet;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lanista1984 skrev:

Det er litt typisk menn å si noe sånt, men du skulle ha sett hvordan kjeften stoppet på alle ved en militærbase npr de fikk servert en skikkelig god suppe. Da var det slurping og null prat over hele bordet;)

De har sikkert vokst opp med at suppe kommer fra pose. :fnise:

Bouillabaisse har vært nevnt tidligere, det er virkelig snadder. Og så har jeg laget denne sjøkrepssuppen et par ganger, den krever litt innsats men er absolutt verdt det. :spise:

Anonymkode: b8ae8...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De har sikkert vokst opp med at suppe kommer fra pose. :fnise:

Bouillabaisse har vært nevnt tidligere, det er virkelig snadder. Og så har jeg laget denne sjøkrepssuppen et par ganger, den krever litt innsats men er absolutt verdt det. :spise:

Anonymkode: b8ae8...8a0

Det kan være. Trolig er det få menn som kan lage god mat som sier sånt;) Suppe og kraften er en del av det å elske å lage mat:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...