Gå til innhold

Hva er verdens beste suppe?


Lanista1984

Anbefalte innlegg

Er den ungarsk eller en sterkere asiatisk variant?

Hvilken kjøtt-type, eller er den uten kjøtt?

En dag jeg var ute og gikk relativt langt i den knusktørre faunaen i Øst-Afghanistan, kunne jeg ikke tenke på andre ting enn suppe. Et rart sted å tenke på det, men det er ofte i slike situasjoner man virkelig får en slags besettelse. Jeg savnet butikkene hjemme. Lage sammen noe selv. Både sommer som vinter, liker jeg å slurpe god kraft. En vellaget god suppe. 

Jeg elsker suppe.

Få høre deres meninger! Hva er den beste du vet om og hvordan sånn ca lager du den?

Endret av Lanista1984
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grønnsak suppe.

Hønsekraft, opp skårne grønnsaker som kålrot, gulrot, vårløk, potet.

Oftest freser jeg løk og litt kjøtt av svin eller okse å har i men er det knapt om tid så deles det bare opp biter av kjøttpølse å har oppi.

Krydrer kun med salt og pepper.

Bruker som oftest ikke brokkolig, blomkål o.l i før dag nr to. Det fordi jeg kan ikke fordra lukta av det eller at det blir mykt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns tex-mex supper er kanon. Ellers er det kjempegodt med vichyssoise :-)

Anonymkode: dc0a3...4bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er nok min absolutte favoritt: https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/honsesuppe-som-i-provence/34871

Pleier å ha litt røde linser for å gjøre den mer mettende og gjerne også litt chili. 

Ellers laget jeg en forholdsvis klassisk ertersuppe i dag: 

- 500 g. tørre, gule erter (Bløtlegges over natten)

- 100 g. byggryn (Bløtlegges over natten)

- 2 stk. røkte svineknoker

- 4 løk

- 4 stilker stangselleri

- 5 stk. poteter

- 1 persillerot

- 3 - 4 stilker frisk timian

- 5 - 6 laurbærblad

- 3 liter vann

Skyll knoker og erter og legg dem i en stor gryte/kjele. Hakk løken og ha den i gryta sammen med timian og laurbærblad. Hell over ca. 3 liter vann. Kok opp og la det koke i ca. en time. Del selleri, persillerot og poteter i biter og ha dette i gryta sammen med byggrynene. La alt koke videre i ca. en halvtime. Ta opp knokene, avkjøl dem og plukk av/del opp kjøttet før det has tilbake i gryta. Ta ut laurbærblad og timiankvister. Gi alt et nytt oppkok og server med flatbrød og smør evt. med litt finhakket timian som pynt. (NB! Dette er en stor porsjon som gir ca. 6 liter suppe). 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indisk kyllingsuppe :hjerte: Bruker denne oppskriften http://trinesmatblogg.no/2012/03/12/gmn-indisk-kyllingsuppe-med-eple-ingefaer-og-chili/ 

Bruker alltid matfløte, istedenfor kokosmelk. Jeg liker ikke karri, og jeg bytter det derfor ut med f.eks. hvitløkskrydder, ingefærkrydder, kyllingkrydder, chillikrydder og spisskummen. Serverer også alltid med nanbrød. Ved å ikke bruke kokosmelk og karri vil suppen selvfølgelig ikke smake like indisk som den ville gjort med. 

Nydelig suppe, og jeg anbefaler å lage stor porsjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MinnieM skrev:

Indisk kyllingsuppe :hjerte: Bruker denne oppskriften http://trinesmatblogg.no/2012/03/12/gmn-indisk-kyllingsuppe-med-eple-ingefaer-og-chili/ 

Bruker alltid matfløte, istedenfor kokosmelk. Jeg liker ikke karri, og jeg bytter det derfor ut med f.eks. hvitløkskrydder, ingefærkrydder, kyllingkrydder, chillikrydder og spisskummen. Serverer også alltid med nanbrød. Ved å ikke bruke kokosmelk og karri vil suppen selvfølgelig ikke smake like indisk som den ville gjort med. 

Nydelig suppe, og jeg anbefaler å lage stor porsjon.

Jeg koker kyllingkraft selv og lager den med Aroy-D Yellow Curry Paste (Fås kjøpt i butikker som selger asiatiske varer) og kokosmelk og synes den blir veldig god da også! ;) Til hverdags har jeg også gjerne i linser for å gjøre den mer mettende som middagsmat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange som ser gode ut. Nam! Takk.

Har selv alltid elsket gulasjsuppe. Men på tide å bredde ut litt når jeg kommer hjem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bisque på sjøkreps.

Sjøkrepskraft laget på skall av rå sjøkreps flambert med pastis, og kokt med grønnsaker, et par hele tørkede cayenne og en skvett hvitvin. Kokes kraftig inn og smakes til med litt tomat/passata, fløteskvett, cognac eller armagnac og friskpresset sitron.

Anonymkode: d3b42...b03

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt vanlig tomatsuppe, eller blomkålsuppe! <3 

og selvfølgelig løksuppe! holdt på å glemme den!

pluss vanlig grønnsakssuppe med kålrot og gulrot i. nam <3

Endret av granolagirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns tex-mex supper er kanon. Ellers er det kjempegodt med vichyssoise :-)

Anonymkode: dc0a3...4bc

Når du sier tex-mex, hva tenker du på? Har du oppskrifter eller linker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...