Gå til innhold

Til dere som er personlig kristne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Mener dere atJesus virkelig er guds sønn? Eller anser dere dette som en metafor? En måte å si at Gud elsket Jesus på samme måte som en far elsker sin sønn?

Anonymkode: 8e271...721

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener at Han er Gud. Ikke noen metafor, eller overført betydning, men ganske enkelt det ordene betyr: Guds sønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Mener dere atJesus virkelig er guds sønn? Eller anser dere dette som en metafor? En måte å si at Gud elsket Jesus på samme måte som en far elsker sin sønn?

Anonymkode: 8e271...721

Prøv å se på Gud som en trekløver, Yahweh, Jesus og DHÅ er de tre bladene av den samme veksten. De er Guds tre "personer" om det gjør det noe klarere. Grunnen til en slik forklaring eg at vi mennesker ikke er i stand til å forstå Guds "form", eller ihvertfall ikke forklare den med jordiske begrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Prøv å se på Gud som en trekløver, Yahweh, Jesus og DHÅ er de tre bladene av den samme veksten. De er Guds tre "personer" om det gjør det noe klarere. Grunnen til en slik forklaring eg at vi mennesker ikke er i stand til å forstå Guds "form", eller ihvertfall ikke forklare den med jordiske begrep. 

Mitt spm var hva vanlige hverdagskristne føler.

Anonymkode: 8e271...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, stan skrev:

Mener at Han er Gud. Ikke noen metafor, eller overført betydning, men ganske enkelt det ordene betyr: Guds sønn. 

Ok, takk for ditt svar!

Anonymkode: 8e271...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mitt spm var hva vanlige hverdagskristne føler.

Anonymkode: 8e271...721

Er ikke jeg en hverdagskristen jeg da? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at Jesus var et menneske utvalgt av Gud. Jobben til Jesus var å overbringe Guds ord til menneskene. Han var ikke Guds sønn. Dette er min personlige mening.

Anonymkode: 8e271...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gjøksuppe skrev:

Er ikke jeg en hverdagskristen jeg da? :vetikke:

Beklager jeg leste ikke svarer ditt grundig nok. Så du mener at Jesus er en del av Gud, fremfor en sønn i bokstavelig forstand?

Anonymkode: 8e271...721

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager jeg leste ikke svarer ditt grundig nok. Så du mener at Jesus er en del av Gud, fremfor en sønn i bokstavelig forstand?

Anonymkode: 8e271...721

For meg er Jesus er både Gud og menneske. Ja jeg mener Jesus er en del av Gud og Gud en del av Jesus, men Jesus ble også født som menneske for å leve som menneske og oppfylle profetine som strekker seg tilbake til syndefallet. Så Han er Guds sønn, i den forstand at Gud kan være sin egen far. 

Endret av Gjøksuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at Jesus var et menneske utvalgt av Gud. Jobben til Jesus var å overbringe Guds ord til menneskene. Han var ikke Guds sønn. Dette er min personlige mening.

Anonymkode: 8e271...721

Men om Jesus ikke var mer enn en profet, er du da kristen? Identifiserer du deg som kristen, og hvis ja, hvilken konfesjon sympatiserer du med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13
3 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Men om Jesus ikke var mer enn en profet, er du da kristen? Identifiserer du deg som kristen, og hvis ja, hvilken konfesjon sympatiserer du med? 

Jeg er ikke ts, men kan man ikke være kristen og samtidig mene at Jesus kun var en av profetene? (Jeg er ikke kristen, derav uvitenheten....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Elseby13 skrev:

Jeg er ikke ts, men kan man ikke være kristen og samtidig mene at Jesus kun var en av profetene? (Jeg er ikke kristen, derav uvitenheten....)

Så faktisk ikke at det var TS jeg svarte så da er trolig ikke han kristen siden han spør.

Men til deg Elseby, nei det kan en ikke. Om en er kristen tror en Jesus er messias som har kommet for å oppfylle profetiene profetene har fortalt. Jesus kan ikke sidestilles med Elias og Moses slik muslimene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Men om Jesus ikke var mer enn en profet, er du da kristen? Identifiserer du deg som kristen, og hvis ja, hvilken konfesjon sympatiserer du med? 

Takk for utfyllende svar!

Jeg ser på meg selv som kristen ja men kanskje ikke så praktiserende. Jeg tror jo på Gud og Jesus og prøver å leve som et godt menneske. Men hele far-sønn-greia har alltid vært litt fremmed for meg.

Men altså du mener at en MÅ tro på det for å være kristen?

Anonymkode: 8e271...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar!

Jeg ser på meg selv som kristen ja men kanskje ikke så praktiserende. Jeg tror jo på Gud og Jesus og prøver å leve som et godt menneske. Men hele far-sønn-greia har alltid vært litt fremmed for meg.

Men altså du mener at en MÅ tro på det for å være kristen?

Anonymkode: 8e271...721

Det er jo troen på Jesus som din frelser so gjør deg kristen. At ved å tro på Ham blir du rettferdiggjort gjennom Ham. At Han beseiret døden og stod opp igjen og viste seg for sine følgesvenner og for opp til himmelen. At Han åpenbarte seg for Paulus og gjorde han til hedningenes profet. At ved å ta del i Hans legeme bli lovet din plass i himmelen til evig tid. 

Hvordan vil du definere "kristen"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...