Gå til innhold

Et eller ett


Gjest Citronella

Anbefalte innlegg

Gjest Citronella

Nå er ikke jeg norsk som morsmål, men jeg er god i språk. Jeg har sett de siste par årene, både her på KG og i media generelt, at folk ikke forstår forskjellen mellom et og ett i norsk skriftspråk, og når det er riktig å bruke det. Er det noe nytt, slik jeg mener, eller er det bare jeg som plutselig har blitt bevisst på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har rett. Du er ikke norsk som morsmål. Hvem er "folk"?

Anonymkode: b68d7...05e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig utbredt her på KG. Jeg irriterer meg grønn over det. Selv enkelte som skriver veldig bra ellers bruker konsekvent ett uansett om det skal være et eller ett. Forstår ikke at de ikke ser hvor feil det er.

Anonymkode: f3a83...e0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde ikke være noe problem overhodet. "Et" er artikkel, "ett" er tallord.

PS: Jeg mener å huske at du Citronella, skrev for en tid siden at du hadde fått nok av KG og tok et endelig farvel?

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Du er ikke norsk som morsmål. Hvem er "folk"?

Anonymkode: b68d7...05e

Og du måtte pirke? Er du like god som meg i et annet språk, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
2 minutter siden, Arabella skrev:

Dette burde ikke være noe problem overhodet. "Et" er artikkel, "ett" er tallord.

Ja, jeg vet det. Problemet er at jeg ser dette brukt feil både i seriøse media og her på KG. Kan ikke huske at det var så utbredt for få år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Citronella skrev:

Ja, jeg vet det. Problemet er at jeg ser dette brukt feil både i seriøse media og her på KG. Kan ikke huske at det var så utbredt for få år siden.

Det er mye slurv. Holdningen til mange synes å være "er'e så nøye'a?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Arabella skrev:

Dette burde ikke være noe problem overhodet. "Et" er artikkel, "ett" er tallord.

" Tidligere ble et regnet som ubestemt artikkel og ett som tallord. I dag er disse gruppene slått sammen i skolegrammatikken, og begge ordene regnes nå som mengdeord (kvantorer), en undergruppe av ordklassen determinativ (bestemmerord). "

http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/et-eller-ett/

Anonymkode: a220f...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2017 den 10.54, AnonymBruker skrev:

" Tidligere ble et regnet som ubestemt artikkel og ett som tallord. I dag er disse gruppene slått sammen i skolegrammatikken, og begge ordene regnes nå som mengdeord (kvantorer), en undergruppe av ordklassen determinativ (bestemmerord). "

http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/et-eller-ett/

Anonymkode: a220f...03f

Denne forklaringen (uthevet) er naturligvis mye enklere å forstå for alle. :ironi:

Endret av Arabella
Satte inn denne i tilfelle noen ikke forstår ironi.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Arabella skrev:

Denne forklaringen (uthevet) er naturligvis mye enklere å forstå for alle.

Den enkleste forklaringen er den de uthever i begynnelsen, "Det spørs om ordet uttales med sterkt trykk eller ikke. Uttales det med sterkt trykk, skrives det ett. Ellers skrives det et. ", men heller ikke den er den samme som den du ga siden man ikke alltid legger trykk på det selv om det har betydning som tall.

Anonymkode: a220f...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tiden vil ett være å regne som korrekt. Blir brukt både som tallord og artikkel i Sverige. De som bruker det "feil" er bare forut for sin tid.

Anonymkode: b68d7...05e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...