Gå til innhold

Nyanseforskjeller mellom Jødedom, Kristendom og Islam


Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Norre skrev:

Eh... her er forøvrig nok en ting som forvirrer meg med religionene: En allmektig Gud som ikke helt har kontroll over tingene... ? 😲

Det er ikke en av paradoksene. Se for deg en voksen som lar barnet leke fritt og lære av feiling og suksesser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

 

Skjebnetro er  ikke spesielt fremtredende i bibelen, i motsetning til i islam og hinduisme. Syndefallet var ikke forhåndsbestemt. Mennesket ble gitt fri vilje og fremtiden hadde ikke skjedd enda. Gud ble skuffet da han så hva de hadde gjort. Har gud makt til å se inn i fremtiden? Sikkert. Gud har iallefall makt til å gjøre fremtiden som han vil om han vil. Men målet var fri vilje og Gud muligens rett og slett å ikke blande seg inn.

Men å begynne å diskutere vår forståelse av tid knyttet til det her blir som å diskutere: dersom gud er allmektig- kan han skape en så stor sten at han ikke kan løfte den? Hvis ja- ikke allmektig lenger. Hvis nei-var aldri allmektig. Kommer ingen vei der

 

TL;DR: Nei, i bibelen er ikke Gud "the great deceiver"

La oss ikke starte en tråd med skittkasting og heller prøve å bruke saklige henvisninger med begrunnelse. 

Jeg kan finne utrolige og mange referanser og bruke fantasi til å vrenge på bibelske tekster, men hva tjener det oss å "krige" med hverandres  tekster? 

La oss være faglige og konstruktive?! Er det mye å be om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

På hva? Omarel kan sikkert bekrefte mesteparten av historien jeg forklarte, men vil bare være uenig i at den ble diktet opp for å brukes i krigføring. Eller så kan du lese deg opp selv, det er lett tilgjengelig

 

Evolusjon har vi bevis på. Det eneste vi ikke har bevis på er at det var den ultimate opprinnelsen til liv eller at mennesker utviklet seg hele veien fra små celler i havet. Men vi har evolusjon overalt rundt oss. Har du sett hunder før f.eks? Islam er basert på troen på at krigsherren Muhammad som fikk enorm nytte av Islam i krigføringen ikke fant det opp fordi det var nyttig  men som han sa til soldatene -som skulle få jomfruer i himmelen om de gjorde hva han sa og gå til helvete hvis ikke - at det var Guds vilje at de skulle gjøre det muhammad hadde som agenda

Jeg forklarte også tidligere hvorfor Islam er mer usannsynlig enn kristendom

 

Skal søke litt rundt og se hva jeg finner. Er det noen nettsider jeg bør styre unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Norre skrev:

Eh... her er forøvrig nok en ting som forvirrer meg med religionene: En allmektig Gud som ikke helt har kontroll over tingene... ? 😲

I bibelen ble nok Gud skuffet slik sykkelløp skriver. Utgangspunktet i mitt svar, var den kristne versjonen.

Jeg mener at Gud ikke ble skuffet eller overrasket. Gud skapte menneske og i menneske skapte Han nysgjerrighet. 

Gud skapte mennesker og djinner og kjenner deres svake og sterke sider. 

Satanen sa jo til Gud etter at han ikke adlød Gud at:"Du har latt meg gå galt av sted". Og skyldte på Gud for gjerningen.

I Koranen står det at Han kjenner til det som er våre hjerter og bryst og han kjenner til hva som går i vårt selv (selvet). Han kjenner til hva selvet vil legge fram og hva det har lagt fram.

Da han skapte Adam da han til englene: "Jeg vet hva dere ikke vet!".

Å si at Gud ikke kjente til hva Han skapte betyr at Gud ikke er fullkommen.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

På hva? Omarel kan sikkert bekrefte mesteparten av historien jeg forklarte, men vil bare være uenig i at den ble diktet opp for å brukes i krigføring. Eller så kan du lese deg opp selv, det er lett tilgjengelig

 

Evolusjon har vi bevis på. Det eneste vi ikke har bevis på er at det var den ultimate opprinnelsen til liv eller at mennesker utviklet seg hele veien fra små celler i havet. Men vi har evolusjon overalt rundt oss. Har du sett hunder før f.eks? Islam er basert på troen på at krigsherren Muhammad som fikk enorm nytte av Islam i krigføringen ikke fant det opp fordi det var nyttig  men som han sa til soldatene -som skulle få jomfruer i himmelen om de gjorde hva han sa og gå til helvete hvis ikke - at det var Guds vilje at de skulle gjøre det muhammad hadde som agenda

Jeg forklarte også tidligere hvorfor Islam er mer usannsynlig enn kristendom

 

Din kunnskap om islam er basert på faktafeil. Mye av det du skriver hører jeg kristne predikanter si om Mohammad. Mye av det er tilbakevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

På hva? Omarel kan sikkert bekrefte mesteparten av historien jeg forklarte, men vil bare være uenig i at den ble diktet opp for å brukes i krigføring. Eller så kan du lese deg opp selv, det er lett tilgjengelig

 

Evolusjon har vi bevis på. Det eneste vi ikke har bevis på er at det var den ultimate opprinnelsen til liv eller at mennesker utviklet seg hele veien fra små celler i havet. Men vi har evolusjon overalt rundt oss. Har du sett hunder før f.eks? Islam er basert på troen på at krigsherren Muhammad som fikk enorm nytte av Islam i krigføringen ikke fant det opp fordi det var nyttig  men som han sa til soldatene -som skulle få jomfruer i himmelen om de gjorde hva han sa og gå til helvete hvis ikke - at det var Guds vilje at de skulle gjøre det muhammad hadde som agenda

Jeg forklarte også tidligere hvorfor Islam er mer usannsynlig enn kristendom

 

Hvilken historie skal jeg bekrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

På hva? Omarel kan sikkert bekrefte mesteparten av historien jeg forklarte, men vil bare være uenig i at den ble diktet opp for å brukes i krigføring. Eller så kan du lese deg opp selv, det er lett tilgjengelig

 

Evolusjon har vi bevis på. Det eneste vi ikke har bevis på er at det var den ultimate opprinnelsen til liv eller at mennesker utviklet seg hele veien fra små celler i havet. Men vi har evolusjon overalt rundt oss. Har du sett hunder før f.eks? Islam er basert på troen på at krigsherren Muhammad som fikk enorm nytte av Islam i krigføringen ikke fant det opp fordi det var nyttig  men som han sa til soldatene -som skulle få jomfruer i himmelen om de gjorde hva han sa og gå til helvete hvis ikke - at det var Guds vilje at de skulle gjøre det muhammad hadde som agenda

Jeg forklarte også tidligere hvorfor Islam er mer usannsynlig enn kristendom

 

Helt riktig, stoffet var meget lett tilgjengelig! 👍🏻 Men veldig nøytralt og objektivt var det ikke. 

Koranen har jeg bare lest sporadisk i, og, som med Bibelen; jeg forsto lite konkret av det jeg leste. Dette har jeg nevnt tidligere i tråden her.

Derfor tenker jeg at omarel (eller andre med innsikt i Koranen) får kommentere dette temaet før jeg eventuelt mener noe mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Det er ikke en av paradoksene. Se for deg en voksen som lar barnet leke fritt og lære av feiling og suksesser

Men Gud må jo ha VISST at Adam og Eva kom til å spise av det forbudte treet? 

Gud er Allmektig, Allvitende, Allestedsværende... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Norre skrev:

Men Gud må jo ha VISST at Adam og Eva kom til å spise av det forbudte treet? 

Gud er Allmektig, Allvitende, Allestedsværende... 

Han plasserte jo det forbudte treet i paradiset og må jo ha hatt en formening om hva skulle skje dersom forbudet ble brutt?!

De ble også kastet ut av paradiset og sendt til jorden. Hvis Gud ikke viste om kommende synd, hva er formålet med å skape jorden, universet, paradiset og helvetet?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sykkelkopp skrev:

 

Skjebnetro er  ikke spesielt fremtredende i bibelen, i motsetning til i islam og hinduisme. Syndefallet var ikke forhåndsbestemt. Mennesket ble gitt fri vilje og fremtiden hadde ikke skjedd enda. Gud ble skuffet da han så hva de hadde gjort. Har gud makt til å se inn i fremtiden? Sikkert. Gud har iallefall makt til å gjøre fremtiden som han vil om han vil. Men målet var fri vilje og Gud muligens rett og slett å ikke blande seg inn.

Men å begynne å diskutere vår forståelse av tid knyttet til det her blir som å diskutere: dersom gud er allmektig- kan han skape en så stor sten at han ikke kan løfte den? Hvis ja- ikke allmektig lenger. Hvis nei-var aldri allmektig. Kommer ingen vei der

 

TL;DR: Nei, i bibelen er ikke Gud "the great deceiver"

Selv om du kommer med gode poeng i forhold til den kristne tro, så skiller islams definisjon.

I følge islam er ikke alt forhåndsbestemt selv om Gud kjenner til hva som vil skje. Her skiller islam og kristendommen seg vesentlig fra hverandre.

Jeg mener at syndefallet ikke var forhåndsbestemt men forhåndskjent av Gud.

Gud ble deg og ikke skuffet av menneske og de ble tilgitt av en enkel grunn. De ba ydmykt om tilgivelse. Satanen nå verken om tilgivelse eller viste tegn til ydmyket. Han viste hovmod og hat mot Adam. Det er denne leksen kristne og muslimer må lære og dra visdom  av, nemlig hovmod og hat mot hverandre.

Det finnes mange kristne, muslimske og jødiske prekere og politikere som markedsfører retorikk som fører til hat. Dette gjenklange finnes desverre her på forumet og overalt og til hvilken nytte?

Når religiøse med hellige skrifter  ikke klarer å fredes seg i mellom eller frede det hellige i medmenneskers liv og frihet i mening, hvilket håp har vi for framtiden?

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, omarel skrev:

Din kunnskap om islam er basert på faktafeil. Mye av det du skriver hører jeg kristne predikanter si om Mohammad. Mye av det er tilbakevist.

Jeg har ikke hørt om kristne predikanter snakke om mohammad jeg bare baserer det på det jeg vet av historie

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Jeg har ikke hørt om kristne predikanter snakke om mohammad jeg bare baserer det på det jeg vet av historie

Du finner masse av dem på nett. Dine argumenter er gjennomgående i de kristne og ikke kristne aggressive miljøene mot islam. Så det er ikke noe nytt. De bruker hadith og koranen og tar det ut av kontekst. 

Å ta ting ut av kontekst er menneskelig når man ikke har kunnskap eller forståelse. Samme feilen har jeg gjort ovenfor bibelen, men lytter,  lærer og prøver å forstå av bibelfolket.

Det var et tilfelle her på forumet der jeg ble presentert en hadith med referanse nummere. Da jeg slo det opp i bildeteksten, fant jeg verken hadithen eller nummeret som det ble refert til. Da kan du tenke deg hvor mange grunnløse påstander og anklager som finnes om islam og sendebudet Mohammad.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, omarel skrev:

Du finner masse av dem på nett. Dine argumenter er gjennomgående i de kristne og ikke kristne aggressive miljøene mot islam. Så det er ikke noe nytt. De bruker hadith og tar det ut av kontekst. 

Det var et tilfelle her på forumet der jeg ble presentert en hadith med referanse nummere. Da jeg slo det opp i bildeteksten, fant jeg verken hadithen eller nummeret som det ble refert til. Da kan du tenke deg hvor mange grunnløse påstander og anklager som finnes om islam og sendebudet Mohammad.

Hvor har jeg referert til hadith? Jeg leser det jeg finner i koranen basert på historisk kontekst. Du leser det du finner ut fra en ramme hvor du ser muhammad som en profet som fikk direkte beskjed fra en ufeilbarlig Allah - Aka kan ikke kritiseres og alt må være rett. Blir ikke mye objektiv tolkning av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, omarel skrev:

 

Når religiøse med hellige skrifter  ikke klarer å fredes seg i mellom eller frede det hellige i medmenneskers liv og frihet i mening, hvilket håp har vi for framtiden?

 

Se hvordan kristne behandles i muslimske land i forhold til muslimske i kristne land. I indonesia, det minst radikale muslimske landet, mener 80% at det burde være ulovlig å være noe annet enn muslim. Kristne der blir behandlet som svarte ble i sørstatene(Bortsett fra at de ikke mente det burde være ulovlig å være svart)

Islam har friksjon med de fleste, kristne og andre religioner er ikke det. 
Islamske lover og tekster gjør det vanskelig for andre å fredes med dem

 

2 timer siden, omarel skrev:

Han plasserte jo det forbudte treet i paradiset og må jo ha hatt en formening om hva skulle skje dersom forbudet ble brutt?!

De ble også kastet ut av paradiset og sendt til jorden. Hvis Gud ikke viste om kommende synd, hva er formålet med å skape jorden, universet, paradiset og helvetet?

Uten treet ville det ikke blitt like fri vilje


Helvete er ikke kristen tro, det er dante som populariserte det. 

Hvorfor bygger folk modellfly? Hvorfor vil mennesker skape A.I? Kanskje gud var lei av å bygge modellfly

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omarel skrev:

"Det finnes mange kristne, muslimske og jødiske prekere og politikere som markedsfører retorikk som fører til hat. Dette gjenklange finnes desverre her på forumet og overalt og til hvilken nytte?

Når religiøse med hellige skrifter  ikke klarer å fredes seg i mellom eller frede det hellige i medmenneskers liv og frihet i mening, hvilket håp har vi for framtiden?"

---

Her tenker vi HELT likt, omarel! Uansett hvor ulike vi to er i forhold til de Store spørsmålene, er vi enige om at vi mennesker må være greie og skape fred og trygghet på Jorden! 👍🏻👏🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Se hvordan kristne behandles i muslimske land i forhold til muslimske i kristne land. I indonesia, det minst radikale muslimske landet, mener 80% at det burde være ulovlig å være noe annet enn muslim. Kristne der blir behandlet som svarte ble i sørstatene(Bortsett fra at de ikke mente det burde være ulovlig å være svart)

Islam har friksjon med de fleste, kristne og andre religioner er ikke det. 
Islamske lover og tekster gjør det vanskelig for andre å fredes med dem

 

Uten treet ville det ikke blitt like fri vilje


Helvete er ikke kristen tro, det er dante som populariserte det. 

Hvorfor bygger folk modellfly? Hvorfor vil mennesker skape A.I? Kanskje gud var lei av å bygge modellfly

 

La denne tråden være basert på saklige nyanser i religionen. Skal vi se på muslimske handlinger som ikke er eksemplariske så kan jeg hjelpe deg med det og fra arabiske tekster. Jeg kan også hente fram kristne drap, lemlestning av muslimer nyere tid, men hva hjelper dette?

La oss fremheve nyanser for å lære om hverandres tekster om ikke hverandres feil begått av mennesker!

Endret av omarel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

 

Uten treet ville det ikke blitt like fri vilje

 

Dette er saklig.

Betyr dette i kristendommen at menneske ble skapt uten fri vilje, men pga treet fikk vi fri vilje?

Og hva betyr dette fra den kristne teologiske lære med tanke på å synde, er det noe positivt?

Er fri vilje noe positivt eller negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, omarel skrev:

La denne tråden være basert på saklige nyanser i religionen. Skal vi se på muslimske handlinger som ikke er eksemplariske så kan jeg hjelpe deg med det og fra arabiske tekster. Jeg kan også hente fram kristne drap, lemlestning av muslimer nyere tid, men hva hjelper dette?

La oss fremheve nyanser for å lære om hverandre tekster ikke hverandre feil begått av mennesker!

Det er veldig nyttig å se på hvordan ulike verdisett påvirker samfunn. VI ser en helt tydeligsammenheng mellom islam og land som går til helvete - (eller paradis om du spør en imam). Når indonesia er det minst ille sier det sitt. Det er ingen sånn regelmessighet fra kristne på muslimer. Vi ser også innvandrere med islams bakgrunn topper voldslistene og voldtektslistene. Noen skylder på fattigdom, men andelen er langt i fra så høy for fattige ikke muslimer

Så hva hjelper det? Det hjelper oss å se hvordan vi kan skape et best mulig samfunn der kvinner har like mye å si i retten som menn og homofile ikke blir kastet fra hustak

1 minutt siden, omarel skrev:

Dette er saklig.

Betyr dette i kristendommen at menneske ble skapt uten fri vilje, men pga treet fikk vi fri vilje?

Og hva betyr dette fra den kristne teologiske lære med tanke på å synde, er det noe positivt?

Er fri vilje noe positivt eller negativt?

Hvis du blir plassert i et fint hus men blir nektet adgand til å se utenfor er du ikke fri- uansett hvor fælt det måtte være på utsiden

Treet ga mennesket muligheten til å trosse guds vilje om de så ønsket. De måtte ikke leve innenfor de fire rammene gud satt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, omarel skrev:

 

Jeg kan finne utrolige og mange referanser og bruke fantasi til å vrenge på bibelske tekster, men hva tjener det oss å "krige" med hverandres  tekster? 

La oss være faglige og konstruktive?! Er det mye å be om?

Hvorfor skal du det?  Hvor har jeg skrevet at bibelen er ufeilbarig? Kristen tro er, i motsetning til islamsk, under den oppfatning av at bibelen ble skrevet av mennesker. Mindre farlig når det ikke en ufeilbarlig gud har diktert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sykkelkopp skrev:

Det er veldig nyttig å se på hvordan ulike verdisett påvirker samfunn. VI ser en helt tydeligsammenheng mellom islam og land som går til helvete - (eller paradis om du spør en imam). Når indonesia er det minst ille sier det sitt. Det er ingen sånn regelmessighet fra kristne på muslimer. Vi ser også innvandrere med islams bakgrunn topper voldslistene og voldtektslistene. Noen skylder på fattigdom, men andelen er langt i fra så høy for fattige ikke muslimer

Så hva hjelper det? Det hjelper oss å se hvordan vi kan skape et best mulig samfunn der kvinner har like mye å si i retten som menn og homofile ikke blir kastet fra hustak

Hvis du blir plassert i et fint hus men blir nektet adgand til å se utenfor er du ikke fri- uansett hvor fælt det måtte være på utsiden

Treet ga mennesket muligheten til å trosse guds vilje om de så ønsket. De måtte ikke leve innenfor de fire rammene gud satt

Er dette konsenus i den den kristne teologis eller bare din personlige konklusjon?

Hvis dette er konsensus så er dette nyt og interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...