Gå til innhold

Nyanseforskjeller mellom Jødedom, Kristendom og Islam


Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle tilleggsting og påstander du kommer med er egne tolkninger. Gjest skrev:

Gjest har helt rett i det. Her er hva koranen sier om kjærlighet:

Say, [O Muhammad], "If you should love Allah, then follow me, [so] Allah will love you and forgive you your sins. And Allah is Forgiving and Merciful."
Surah 3, ayyat 31.

Allah elsker ikke ubetinget, elsker deg ikke fordi du er den du er, men elsker deg avhengig av de gjerninger du utfører. En mor elsker sitt barn uavhengig av de gjerninger barnet begår. Bare se på ABBs mor, som elsket han til trass for at hun hatet de grusomheter han utførte. Men hun sluttet ikke å elske han.

Et menneskes kjærlighet er altså sterkere enn Allahs kjærlighet, i følge koranen. Det gjør mennesket større enn Allah, hvis koranen har rett.

Det byr på en del filosofiske problemer. Hva er rett og hva er galt og hvorfor er noe rett eller galt?

Du skal f.eks. ikke stjele. Du skal ikke slå ihjel. Hvorfor er det galt? At det er galt er vi alle enige om, uavhengig av livssyn, kultur, nasjonalitet, kjønn, eller hva som. Men hvorfor er det galt? Hvis vi skal tro koranen så er det galt fordi Allah sier det er galt. Det vil si at om Allah sa at vi skal lyve, vi skal stjele, vi skal drepe, så hadde det vært det riktige. Det betyr at der er ikke noe godt eller ondt i seg, i følge koranen, der er bare bud som skal følges blindt. Fordi Allah sier at det er sånn eller sånn så er det sånn.

Men de fleste vet at der er noe i oss som forteller oss at det er galt å slå ihjel et uskyldig menneske, uavhengig av hva Allah eller Tor/Odin/Mars (romernes krigsgud) eller andre guder måtte si. Vi vet det er galt, uavhengig av hva en gud måtte si. Hvorfor? Var det bare evolusjon så ville det vært riktig for noen å slå ihjel for å stjele og det ville ikke vært galt i seg, bare evolusjon. Der er noe dypere.

Kjærlighet.

Det Allah mangler. Mangler ja. Å elske "fordi" er ikke kjærlighet. For da vil du også slutte å elske "fordi". Kjærligheten elsker ikke "fordi", men til trass for.

Jeg leste koranen første gang som 18-åring. Jeg var nysgjerrig og interessert. Men ble skuffet. Ingen steder står det at Allah elsker deg til trass for, bare "hvis".

Så stiller alle religioner likt når det gjelder guder og moral? Nei. Kristendommen sier ikke at, "det er galt fordi Gud sier det er galt", eller, "Gud sier det er galt fordi det er galt". Kristendommen sier at, "Gud sier det er galt fordi Gud er god".

Der er det moralske holdepunktet. Kjærligheten. Den uforanderlige kjærligheten som gjør at det er galt å stjele, om du lever i dag, i går, i morgen, for 1.000 år siden eller om 1.000 år. Det er det moralske ankeret du ikke kommer fra.

 

Anonymkode: e9c34...208

Sier ikke at jeg er enig eller uenig i dette stadiet, men jeg ønsker gjerne å få fremlagt de versene i bibelen som danner grunnlag for Guds kjærlighet i kristendommen. Da tenker du vel på "Faderen", bare så vi har felles forståelse?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

omarel skrev:

I kristendommen var Jesus hos Gud, mens i Islam sa har alle mennesker vært hos Gud og bevitnet Hans Herredømme, dette inkluderer Jesus, på lik linje med alle andre mennesker. Derfor sier vi at alle er født hengivende (muslimer) til Gud, da det er i alles bevissthet som nyfødt, i følge en hadith.

Jeg: Dette er veldig interessant for meg, fordi det likner på min "tro". I og med at jeg er en svært søkende person, har jeg "smakt på" mange trosretninger. I flere av disse finner man sjelevandring. (for meg er ikke sjelevandring og reinkarnasjon det samme). Når du sier at "alle mennesker har vært hos Gud", tenker jeg på sjeler før de blir født i menneskekropp. Fra mitt ståsted er dette nok et tegn på at vi mennesker føler/tror/opplever det samme, men uttrykker oss ulikt i ord og tilnærming. (jeg tror jo fortsatt ikke at Gud er en bevisst, handlende intelligens, som du vet 😉).

omarel::

Du har også nyanser når det gjelder engler. I Islam har de to formål, tilbe Gud og adlyde Ham. De har derfor ikke fri vilje i motsetning til Djinner og mennesker.

Jeg: Dette er typiske områder hvor religionene og jeg ikke funker sammen. Disse englene høres jo ut som "roboter"?? At de masserer Guds skuldre mens de forteller Ham hvor super Han er, og adlyder hans minste vink uten innvendinger? Engler i religionene er vanskelige å begripe for meg. Og disse "djinnene" skjønner jeg heller ikke hva er. Skal lese meg opp litt! 👍🏻

omarel:

Du har andre nyanser når det gjelder sendebud og profeter og da tenker jeg deres formål og væremåte/moral osv. Mens mange av profetene i Bibelen fremsto som umoralske og hadde uetisk karakterer, så er de i Koranen moralske og etiske representanter som formidler Guds veieledelse til menneskene de ble sendt til, da Gud velger de som er best skikket til å bringe Hans budskap.

Jeg: Så Islam har andre sendebud og profeter? Jeg trodde de var de samme + Mohammad? At Det Gamle Testamentet og personene der er grunnleggende likt for Islam, Kr.dom og Jødedom? Og jeg trodde Mohammad er den eneste profeten for Islam?

omarel:

I Bibelen så forekommer det et mennesker kjempet mot Gud og Han oppfattes som som menneskelig. Gud i Koranen er noe langt over menneskeforstand i det fullkomne og er hevet over menneskelig forstand.

Jeg: Her må du utdype og gi meg litt eksempler...

Takker forøvrig for dagens dose med opplysning og innsikt! 👍🏻🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Norre skrev:

Hiver meg på i denne diskusjonen. 🙂 Jeg har bare bladd og skummet i Koranen. Som med Bibelen og andre, synes jeg stoffet er tilslørt og vanskelig tilgjengelig. Språket er gammelmodig og tunglest. Dette åpner derfor for alle slags tolkninger, slik jeg ser det. Det er så mange forbehold man må legge inn i disse overleveringene; tiden de ble skrevet i og hvordan samfunn og tankesett var dengang, oversettelser og omskrivninger i mange hundre, eller tusen år. 

Jeg har tolket at Gud setter betingelser både i Koranen, Bibelen, Toraen og mange andre religiøse skrifter. Jeg har ikke studert dem nøye, men utifra de inntrykkene jeg har fått er ikke den bibelske Gud noe mindre betingede enn Koranens Gud. Syndere blir ofre for Hans vrede og havner i Helvetet. Gud elsker de som er tro mot ham.

For meg er det derfor uviktig om omarel tolker selv hvordan Gud elsker; omarel tar til seg det GODE! Og i alle de vesentlige religionene finner vi "Etikkens Gyldne Regel". Jeg mener at vi alle (kristne, muslimer eller hvemsomhelst) bør legge vekt på slike ting isteden for ordlyden og tunge vendinger vi egentlig ikke skjønner noe av. 

Gaven er like fin, samme hvordan innpakningen er.

Syndere blir ofre for Hans nåde, om de bare tar i mot Jesus som sin frelser :)  Gud elsker alle mennesker og ønsker ingenting mer en at vi alle tar i mot nåden han vil gi oss :strix:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt kjapt om djinner. Må fortsatt si at jeg ikke skjønner hva de egentlig er... 😲🤔

Derimot var det interessant å se en djinn avbildet på et assyrisk relief! Jeg er jo ivrig på å påpeke at SUMERERNE jo er den eldste sivilisasjonen vi kjenner, og at mye i Det Gamle Testamentet er hentet derfra. Så da er altså en djinn et eldgammelt arabisk "vesen" og ikke noe "nytt" eller "spesifikt" for Islam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, omarel skrev:

Er det disse reglene fra Koranen du referer til og som muslimer må følge?

"Ved tiden! Menneske er sannelig i fortapelse! Unntatt de som tror og gjør godt, som legger hverandre sannheten på hjertet og standhaftighet."  [Koranen, 103:1-3]

Her sverger Gud ved tiden, tiden som Han selv har skapt, den tiden vi har på jorden, den tiden vi har hver dag og den tiden vi lever med og styrer våre dager og gjøremål etter. 

Han sverger at menneske er fortapt.

De som ikke er fortapt, er de som tror på Gud, som en og alene, har den rettmessige retten til å bli tilbedt.

De som ikke er fortapt, er de som gjør gode handlinger mot alle og uten unntak.

De som ikke er fortapt, er de som er sannferdige i alt de sier og gjør.

De som ikke er fortapt, er de som er tålmodige med alt og alle.

Kanskje dette verset referer til menneske? Vel, dette inkluderer også muslimer.

 

Her ramses det opp alt jeg prøver å gjøre og å være! Jeg får det jo ikke til alltid, men jeg har et ærlig ønske om å være en grei fyr. 🙂

MEN: Den første uttalelsen, som sier at man må tro på Gud og tilbe Gud... Den skurrer! For HVIS Gud er slik du tror, omarel, hvorfor trenger Han all denne bekreftelsen og underkastelsen?? Dette er ett av mine store ankepunkter mot religiøs tilnærming. Slik jeg ser dette, reduseres den Allmektige Skaper til en selvhøytidelig stakkar med mindreverdighetskompleks...???

Hvorfor må man TILBE Gud?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Syndere blir ofre for Hans nåde, om de bare tar i mot Jesus som sin frelser :)  Gud elsker alle mennesker og ønsker ingenting mer en at vi alle tar i mot nåden han vil gi oss :strix:

Supert! 👏👌🏼 ...men jeg verken kan eller vil ta i mot Jesus som min frelser... ...som jo er betingelsen... 😥

Og igjen, som jeg nettopp skrev til omarel også: Hva er det med denne Allmektige Skaperen (deres) som krever underkastelse og tilbedelse?? Hvorfor har han så umettelig behov for disse tingene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Syndere blir ofre for Hans nåde, om de bare tar i mot Jesus som sin frelser :)  Gud elsker alle mennesker og ønsker ingenting mer en at vi alle tar i mot nåden han vil gi oss :strix:

Glemte det jeg egentlig skulle skrive: Hvis Den Allmektige Gud så inderlig gjerne vil gi oss sin nåde - hvorfor gir han oss den ikke? Hvorfor må vi jobbe for den? I slike perspektiver er Gud enten ikke allmektig eller svært ambivalent...?

Og husk alltid, Gjøksuppe (vi diskuterer jo litt her og der), at jeg er VID ÅPEN for religion i utgangspunktet! Jeg skriver kanskje provoserende i blant, men det er fordi jeg aldri føler å få noen tilfredsstillende svar. Jeg er aldri ute etter å håne eller være respektløs! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Norre skrev:

Supert! 👏👌🏼 ...men jeg verken kan eller vil ta i mot Jesus som min frelser... ...som jo er betingelsen... 😥

Og igjen, som jeg nettopp skrev til omarel også: Hva er det med denne Allmektige Skaperen (deres) som krever underkastelse og tilbedelse?? Hvorfor har han så umettelig behov for disse tingene??

Litt av en betingelse ja, ta i mot så skal du få :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Norre skrev:

Glemte det jeg egentlig skulle skrive: Hvis Den Allmektige Gud så inderlig gjerne vil gi oss sin nåde - hvorfor gir han oss den ikke? Hvorfor må vi jobbe for den? I slike perspektiver er Gud enten ikke allmektig eller svært ambivalent...?

Og husk alltid, Gjøksuppe (vi diskuterer jo litt her og der), at jeg er VID ÅPEN for religion i utgangspunktet! Jeg skriver kanskje provoserende i blant, men det er fordi jeg aldri føler å få noen tilfredsstillende svar. Jeg er aldri ute etter å håne eller være respektløs! 🙂

Han gir oss jo den, men om vi ikke vil ta i mot blir det jo heller vanskelig :vetikke: Hele denne jobben består jo av å ta i mot noe som er gratis:strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Han gir oss jo den, men om vi ikke vil ta i mot blir det jo heller vanskelig :vetikke: Hele denne jobben består jo av å ta i mot noe som er gratis:strix:

Da må han bruke et annet språk. Han kan jo alle. Jeg forstår ikke språket han snakker nå.

Derfor forstår jeg heller ikke konkret HVA han vil gi meg? Frelse og nåde, javel, men hva innebærer eller medfører dette? Lykke? Trygghetsfølelse? En udefinert kjærlighet?

Jeg klarer ikke å forstå disse konseptene?! 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Norre skrev:

Da må han bruke et annet språk. Han kan jo alle. Jeg forstår ikke språket han snakker nå.

Derfor forstår jeg heller ikke konkret HVA han vil gi meg? Frelse og nåde, javel, men hva innebærer eller medfører dette? Lykke? Trygghetsfølelse? En udefinert kjærlighet?

Jeg klarer ikke å forstå disse konseptene?! 😳

Han vil gi deg din plass i himmelen, en evighet i herlighet sammen med Herren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Han vil gi deg din plass i himmelen, en evighet i herlighet sammen med Herren :) 

Fortsatt vagt, intetsigende og absurd for meg, beklager... Blir nok rett til Helvetet med meg, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Norre skrev:

Fortsatt vagt, intetsigende og absurd for meg, beklager... Blir nok rett til Helvetet med meg, gitt...

Hvis jeg hadde tilbydt den største summen penger som du noen gang kommer til å få, hadde du da nektet å ta i mot om jeg ikke ville fortelle deg summen før du fikk pengene? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, omarel skrev:

Sier ikke at jeg er enig eller uenig i dette stadiet, men jeg ønsker gjerne å få fremlagt de versene i bibelen som danner grunnlag for Guds kjærlighet i kristendommen. Da tenker du vel på "Faderen", bare så vi har felles forståelse?

 

I elskede! la oss elske hverandre! for kjærligheten er av Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud.
Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud; for Gud er kjærlighet.

1 Johannes 4:7-8

Anonymkode: e9c34...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I elskede! la oss elske hverandre! for kjærligheten er av Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud.
Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud; for Gud er kjærlighet.

1 Johannes 4:7-8

Anonymkode: e9c34...208

Da er vi enige at Gud skapte kjærlighet, og jeg spør så, hvem sa dette?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, omarel skrev:

Da er vi enige at Gud skapte kjærlighet, og jeg spør så, hvem sa dette?

Nei. Det er der du har misforstått det vitale. Det står ikke at, "Gud skapte kjærligheten". Hvor får du det fra? Hva står det? Det står at Gud ER kjærlighet.

Der av at vi vet at det er galt å stjele, fordi vi har kjærligheten som er uavhengig av tid og sted. Der av at vi vet at det er galt å slå ihjel. Der av alle de ti bud, som alle bygger på dette; du kan ikke slå et annet menneske helt ut av det blå, av kjærlighet. Du kan ikke gå ned gaten og drepe en uskyldig person av kjærlighet. Du kan ikke stjele fra noen av kjærlighet.

Du kjenner ikke Gud. For du har aldri fått lære kjenne Gud. Der i ligger forskjellen på islam og kristendommen. Islam er en rekke bud uten forståelse for hvorfor bud finnes. Islam sier at, "følger du ikke budene elsker Allah deg ikke". Den sier ikke, "Allah elsker deg uansett, men ønsker at du skal vende deg mot kjærligheten, heller enn å vende deg fra den".

Koranen begrenser Allah, gjør Allah mindre enn et menneske, der bibelen gjør Gud til noe større enn alt annet.

Anonymkode: e9c34...208

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er der du har misforstått det vitale. Det står ikke at, "Gud skapte kjærligheten". Hvor får du det fra? Hva står det? Det står at Gud ER kjærlighet.

Der av at vi vet at det er galt å stjele, fordi vi har kjærligheten som er uavhengig av tid og sted. Der av at vi vet at det er galt å slå ihjel. Der av alle de ti bud, som alle bygger på dette; du kan ikke slå et annet menneske helt ut av det blå, av kjærlighet. Du kan ikke gå ned gaten og drepe en uskyldig person av kjærlighet. Du kan ikke stjele fra noen av kjærlighet.

Du kjenner ikke Gud. For du har aldri fått lære kjenne Gud. Der i ligger forskjellen på islam og kristendommen. Islam er en rekke bud uten forståelse for hvorfor bud finnes. Islam sier at, "følger du ikke budene elsker Allah deg ikke". Den sier ikke, "Allah elsker deg uansett, men ønsker at du skal vende deg mot kjærligheten, heller enn å vende deg fra den".

Koranen begrenser Allah, gjør Allah mindre enn et menneske, der bibelen gjør Gud til noe større enn alt annet.

Anonymkode: e9c34...208

Kjærlighet er av Gud, skrev du!

Er Gud skapt av kjærlighet eller hva mener du med det?

Jeg forstår det slik at Han har skapt oss med mulighet for å gi og ta kjærlighet! 

Det du skriver om Gud i islam er din påstand  som ikke har hold i Koranen. Det virker som om du ikke forstår hele koranen. 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2017 den 13.52, Norre skrev:

Du:

At satanen var en engel, er nyanse forskjell mellom Kristendommen og Islam. I følge Koranen så var ikke satanen en engel, men han hadde høy rang slik som englene hadde.

Gud skapte Adam i «sitt» bilde, sier Kristendommen, mens «sitt» i arabisk og Islam referer til Adam selv. Det vil si Adam ble skapt i sitt eget bilde og at han derfor ikke gjennomgikk utviklingsstadier fra å være spedbarn til å bli voksen. Et vers i Koranen sier at Gud at Han «…skapte menneske i den bestestruktur/oppbygning».

I kristendommen skyldes synden, Eva «kvinnene», i Islam var både Adam og Eva skyldige i synden. Denne synden arves i Kristendommen, som betyr at alle er født syndere og at Jesus derfor er den enste veien til tilgivelse. I Islam ble både Adam og Eva tilgitt direkte av Gud. Derfor arves ikke synd. I Islam er veien til tilgivelse direkte mellom Skaperen og skapelsene, uten noe form for mellomledd. All form for tilbedelse gjennom mellomledd, anses som flerguderi og er synd, der forårsaker evig tilstedeværelse i helvetet.

Jeg:  Satan var ingen engel, men hadde rang som en engel. Er dette en viktig forskjell? Het han opprinnelig Lucifer (lysbringeren) i Koranen også? Var han, som i Bibelen, høyt ansett av Gud, før han ble forvist til Jorden? Senere et sted skriver du at Satan ifølge Koranen, ikke er så mektig som den bibelske Satan. Her er vi jo ved det kjente filosofiske "Det Ondes Problem": Bibeltroende blir spurt hvorfor Gud lar Satan leve. Og dersom den "muslimske Satan" er mye svakere enn den bibelske, hvorfor kan/vil da ikke Gud/Allah utslette Satan?

Ifølge Bibelen skapte Gud Adam (og Eva) i "sitt bilde", som du sier: som "et bilde av Gud". Jeg har forøvrig mange ganger stusset over at Bibelen skriver "vårt" bilde - altså i flertallsform(???). Du forteller at Koranen bruker "sitt bilde" som uttrykk for "hans", dvs. at Adam ble skapt "som seg selv" og ikke "liknet på Gud". Dette er interessant for meg, for dette visste jeg ikke fra før. Koranen sier at Adam ble skapt som en voksen mann. Også interessant. 

Så flott at Koranen ikke legger skylden for Synd bare på Eva (kvinner), men på dem begge! At de to så ble tilgitt av Gud og at menneskeheten dermed er født skyldfri, er jo en vesentlig forskjell mellom skriftene. Her ligger jo en fundamental tilnærming til vår eksistens.

En liten digresjon her: Hva skyldes kvinneundertrykkelsen i religion? Islam blir jo oppfattet som en versting nå for tiden?

Til slutt: Muslimer anser altså at tilbedelse og frelse via Jesus er flerguderi og synd mot Gud?

(kommer tilbake med mer om en stund) 😁

Det er faktamessig forskjell som også har med englenes rett å gjøre. Englene er høyt elsket av Gud og satanen er forkastet. Satanen er jo skapt av røykfri ild, mens engler er skapt av lys. Det er to ulike substanser, som ut ifra dets natur reagerer ganske ulikt. Ilden brenner opp ting og lyset viser ting.

I følge koranen 2:34 heter blir han kalt Iblis og ikke Lucifer. Språk kyndere i arabisk er samstemte om at navnet kommer av verbet, jaìs, som betyr å gå lei. I overført betydning sies det at han gikk lei av Guds barmhjertighet og miskunn. For min del så tyder det at navnet er en tittel som han fikk pga hans ugjerning og opprør mot Gud. Hva han het før ugjerningen er veldig variert i islamske kilder. Azazil er et av navnene jeg har kommet over.

Englene hadde og har den høyeste rang, satanen hadde tilsvarende rang som de nærmeste engler til Gud, inntil satanen nektet å bøye seg Adam. Men egentlig så var det ikke Adam han skulle bøye seg til, det var Guds ånd (liv) som Han blåste inn i Adam og som var i Adam.

Du spør hvorfor Gud lar satanen leve dersom han er svak og hvorfor ikke utslette han. Svaret ligger i flere vers i Koranen, deriblant kapittel 15:28. som jeg kan gjengi med forklaring:

Da Gud sa til englene at Han skulle skape menneske fra formet svart klingende leire (min tolkning er det er stadiet som dannet grunnlag for skjelettet), så når jeg former det og blåser Min ånd i det, så skal dere falle ned i sudjud!(en posisjon når pannen, føttene og hendene er i bakken, som i bønne posisjon)

Absolutt alle engler bøyde seg i sudjud, unntatt Iblis, han nektet å være blant sadjidiin (de i posisjonen som er nevnt over). Han sa: «ikke er jeg å bøye meg for menneske som Du skapte av formet svart klingende leire». Gud sa: Gå ut her i fra, for du er forkastet, og forbannelsen skal hvile over deg til dommens dag!» Han svarte: «Herre, utsett meg til den dag de oppvekkes!» Han Sa: "du er blant de som er utsatte til dagen, den kjente tiden.» Han svarte: «Herre, fordi Du har latt meg komme galt av sted, så vil jeg la alt fremtre prydelig for dem på jorden, og jeg skal sannelig føre dem galt av sted alle sammen, unntatt de av dem som er Dine oppriktige tjenere.» Gud sa: "denne vei, rette, er for Meg, men du skal ikke ha makt over Mine tjenere, unntatt de av dem som følger deg, som går galt av sted!» Helvete skal bli møtested for dem alle.

Hvis du ser det som er understreket så er det en liten del av svaret på spørsmålet ditt, hvorfor ikke bare utslette satanen?

Og her kommer resten av svaret på det jeg tror du egentlig spør om. Hva er meningen med å la slike skapelser eksistere?

Mennesker og Djinner er skapt med et hovedformål:

«og ikke har Jeg skapt dsjinnet og mennesket til annet enn at de skal tilbe Meg.  Ikke ønsker Jeg underhold fra dem, og ikke ønsker Jeg at de skal bespise Meg. Gud, Han er Forsørgeren med mektig makt.»  [koranen, 51: 56-58]

 Døden og livet her også formål:

«Velsignelsesrik er Han, som i Hans hånd er herredømmet! Han evner alt. 

Han som skapte døden og livet for å prøve dere, hvem av dere som er best i gjerninger. Han er Den mektige, Den ettergivende.» [Koranen 67: 1-2]

Du: Til slutt: Muslimer anser altså at tilbedelse og frelse via Jesus er flerguderi og synd mot Gud?

Svar: I følge Koranen så er et den eneste synden Han aldri vil tilgi, alt annet kan Han tilgi.

Så til din lille digresjon: Hva skyldes kvinneundertrykkelsen i religion? Islam blir jo oppfattet som en versting nå for tiden?

Dette er et veldig viktig tema og kritisk, men det er viktig å skille mellom kulturell natur og lov om ekteskap. Hvert land i den muslimske land har egen kultur som skiller seg ut fra et annet muslimsk land. Det samme gjelder i norske familier. Voldstatestikker i 1970-1980 tallet var mye høyre i Norge enn nå. I vesten så er skilsmissestatistikken veldig høy, mens i muslimske land så er skilsmisse skam. Sier ikke at dette rettferdiggjør kvinneuttrykkelse i muslimske land, men det er kanskje forklaringen.

Denne linken forteller om kvinner i islam.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Norre skrev:

Fortsatt god musikk for meg! 🙂 Opplysning og informasjon er jo nettopp det man trenger i alle samfunnsaspekter. Og du sier jo at muslimer ikke kan frelse. 

Å ikke snakke nedsettende om andres guder og tro... Her har jeg inntrykk av at islam er like langt ute på jordet som alle andre religioner, i og med at det er "my way or the highway" hos alle. Religioner sier jo veldig ofte at alle andre er f.eks "vantro kjettere".

"Den som aldri har hørt om Guds budskap kan heller ikke stilles til ansvar for Gud"... Menes det da at vi som ikke "skjønner religion" likevel får komme til Gud når vi dør? I så fall en fin ting! 👍🏻🙂

Resonnementet med eskalering av tvang og urett er jo så fornuftig som det kan bli! Fine ting! 👍🏻🙂

Hvis jeg forstår deg riktig, vel og merke...

 

Å ikke snakke nedsettende om andres Guder står i klartekst i Koranen, dessverre er det mange som ikke har kunnskap. Det er muslimenes og kristnes største problem, alle er  biskoper og lærde, men uten visdom.

Det gjelder kun de som aldri har hørt om religionen, hvis man skal tolke teksten,  men som sagt så er det Gud som dømmer til syvende og sist, da han kjenner til vår intensjon og hva som er i våre hjerter. Det som garantert ikke tilgis, er avgudsdyrkelse. De som ikke forstår religion har fått hele livet til å tenke, søke og resonere seg fram. 

Det eneste jeg kan gjøre er å svare på dine spørsmål og klargjøre min religion på best mulig måte og sannferdig, valget er ditt alene.

Muhammed fikk ikke budskapet fra Gud og før han var førti år. Før den tid fulgte han ikke noe spesiell religion, verken jødene, kristne eller avgudsdyrkelse, men i hans hjerte så hadde han monoteisme i hjertet, slik som Abraham.  Det var det han forholdt seg til og han mediterte med hjertet og fornuft til noen uten å vite hvem denne Guden er. Jeg mener at dette naturlig tilbedelse  til en som ikke vet/søker.

Han viste at alt hadde en skaper og at det var en Gud, men han hadde ikke veilledelse eller rettledelse å følge. Så han dro for på utflukt til en gråtte som lå 270 meter over havet. Derifra så han byen Mekka som liten og han så på stjernene. Dette ga han perspektiv på hvor små og ubetydelige mennesker er i forhold til våre omgivelser og naturen og dens krefter.

Abraham var søkende og han brukte lang til på å finne Gud, han utfordret og sammenlignet solen som gud, måne som gud osv, før han kom fram til at det finnes en Gud. Poenget er at du ikke må stresse, men heller bruke hjertet og fornuften samlet og oppriktig.

Din reise kan ta alt fra et par dager og opp til et par år.  Poenget er at du ikke må stresse, men heller bruke hjertet og fornuften samlet og oppriktig.

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Norre skrev:

Supert! 👏👌🏼 ...men jeg verken kan eller vil ta i mot Jesus som min frelser... ...som jo er betingelsen... 😥

Og igjen, som jeg nettopp skrev til omarel også: Hva er det med denne Allmektige Skaperen (deres) som krever underkastelse og tilbedelse?? Hvorfor har han så umettelig behov for disse tingene??

Du stiller veldig gode og vanskelige spørsmål, noe har man svar på andre spørsmål du stiller vil du ikke finne konkrete svar på. 

Og til mine kristne søsken, det er ikke riktig å gi et svar bare for å gi et svar, da blir det feil svar.

Jeg spør meg selv også, hvorfor tilberedelse?

Jeg kommer til å bruke mine hjerneceller på denne, men garanterer ikke konkret svar.

Noen engler er skapt til visse roller. En engel som var skapt til sujud posisjonen, med hode nede, i tilbedelse og ære av Gud, løftet aldri hode for å se Gud. Når han så gjør det i framtiden vil han si: "ikke har jeg tilbedt deg, på den rettmessige tilbedelse av deg som du fortjener."

Så hvorfor og hva formålet med å ære og tilbe Gud? Hva er det engelen ser vi mennesker kan klare å se, fatte eller formulere?

Husk at Skaperen har utstyrt oss med et hode for at vi skal tenke, fundere og reflektere. 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...